Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

På 16.6.2020 den 22.33, Werther skrev:

Overrasket over å høre at du foretrekker 306 GTI-6 fremfor 205 GT'I1.6 115hk/1.9 131hk).

Personlig har jeg aldri kjørt noen av dem, men har skjønt at de er suverene

At disse modellene i dag er suverene er å strekke begrepet for langt, men da de var på markedet var det få andre bilmodeller i denne enden av markedet som ga mer kjøreglede for pengene. Jeg har hatt ulike versjoner av begge modellene (samt 106) og det er ingen tvil om at 306 ikke bare er en signifikant mer moderne bil, men objektivt også en langt bedre bil (uansett motor).

Peugeot 205 GTI var et fenomen (begge variantene) - godt hjulpet av Gruppe B rally. Det var "strikk & binders" med en temmelig peppy motor. Bilen hadde egentlig ikke så bra kjøreegenskaper, men mestret man bilen på grensen ga den tilbake 110% (spesielt på alminnelige landeveier). 

Peugeot 306 ble aldri det samme fenomenet, men den klarte seg meget bra mot f.eks Golf III/IV. Den var langt mer voksen enn 205 og med de litt større motorene gikk den også temmelig bra. Konseptmessig slekter 306 imidlertid mer på 309 enn 205 og av disse vil jeg under tvil faktisk mene at 309 var den beste bilen (alt tatt i betraktning relativt til den gjeldende standarden da modellene var på markedet). I dag er det imidlertid 306 man bør gå for hvis man vil ha en bra oldschool GTI. Sikkerheten er mye bedre og med litt god vilje kan bilen også brukes på langkjøring (hvilket er mer enn man kan si om 205 og 309).

Det som er litt interessant er at disse modellene (inkl. 106, 405 og 406) er fra en æra da Peugeot faktisk bygget temmelig interessante biler. De mistet dessverre plottet utover 2000 tallet, men nå er de tilbake med en rekke ganske fine modeller. Citroën (som deler plattformer og det meste av komponenter med Peugeot) klarte seg bedre utover 2000 tallet, men er i dag mindre interessant (på nær den nye C3, C4 Cactus og kanskje C4 Picasso/Multipace). DS har tatt over rollen som Citroën hadde og Peugeot har fått et gevaldig kvalitet og prisløft.

Det er ellers verdt å merke seg at Peugeot i dag mer eller mindre har forlatt GTI markedet. Det går noen rykter om en kommende performance variant av e-208 (altså elektrisk), men jeg tviler. Vil man ha en ordentlig analog Peugeot GTI slik de var som best er det derfor 306 S16/GTI-6 som gjelder... :) 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 5.12.2019 den 22.45, Ron Jeremy skrev:

E36 og i særdeleshet etterkommeren E46 er gode eksempler på hvor bra og signifikant 3 serien har vært i flere tiår. Ikke bare for BMW men for bransjen generelt.

Som en digresjon, var innom bilia idag, skulle teste en G01, var spent på diesel vs hybrid.

Mens jeg ventet tok jeg en grundig kikk på nye 1 og 3 serie.

Førstnevnte gir et umiddelbart uttrykk i form av noen feminine nyrer og er i mine øyne den minst vellykkede 1 serie noensinne. Veldig lite aggressiv og sporty, man ser det er en FWD bil og den er et trist skue.

Nye 3 serien ser flott ut i front og fra siden, men baken er fremmed og har lite BMW DNA i seg. 
Når man setter seg inn, er det første som slår meg, de billige overflatene.
ikke bare ser de billig ut - men de føles ikke mykt og premium som det SKAL!
Setene ser bra ut og er bra å sitte i, M sport rattet er ikke like grepsvillig som de foregående, den kjennes kunstig og glatt ut - intetsigende. 

Jeg forlot bilene med et skuldertrekk, de er en parantes i bilhistorien, men verden har gått videre, eller har bare jeg det? 

Hverken 1 eller 3 serien utstrålte premium - nok, eller hadde de klassiske BMW kvalitetene, som jeg trenger. De snakket ikke til meg og gav meg intet «vil ha» begjær. De føltes rett og slett utdaterte ut og istedenfor å lede utviklingen, forsøker BMW å lukke øynene og melke gammel storhet.
 

Etter å ha rattet litt med G01, og her kjente jeg etter 20 sekunder, dette er ikke noe stas. Dette var rett og slett en skuffelse, etter snart 4 år i en F25 var dette min plan A. 

Så hva var det det som ikke stemte? Vel Setene i G01 minner om de som er i X1 og 2 serien, som er et skritt tilbake fra tidligere sportsseter, virker litt billigere og man sitter ikke like godt.
Metallknapper er flott og det nye rattet i G01 føles som ekte skinn, ikke som M sport rattet/overflaten i G20 og G05. Endelig er rattvarme knappen tilbake på rattet. Ellers er den bredere innvendig enn vår F25, men dashbordet og dørhåndtakene var skarpe og lite premium. Alt i alt, ikke et like stort skritt som fra E83 til F25, med en betydelig høyere startpris. Og interiør designet, her foretrekker jeg vår gamle model faktisk.

Forlot Bilia litt desillusjonert og trist, store deler av porteføljen, ja selve kjernen fra «mitt» merke - BMW, er ikke lenger spennende eller interresant, eller gir meg noen følelser.

 Unntakene er nye X5 og pre LCI av 7 serien, samt i3, og eldre modeller, som F13 og F12.

Da blir det enten F15, 40e eller Tesla model Y i 2020, førstnevnte er mye BMW for pengene (får 2017-2018 modeller til under 600.000.-) sistnevnte er spennende og lederen i Elbil segmentet.

Hei, hva kjøpte du da?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Mr. Erling skrev:

Hei, hva kjøpte du da?

 

Sitatet er hentet fra en fjern fortid, det har rent mye vann i bekken siden den tid. 😂

Jeg tok et steg til siden, siden i3’n står for majoriteten av kjøringen i det daglige, gav det etterhvert lite mening å legge for mye i det på - siden bil nr 2 «kun» blir brukt til å kjøre henger og lenger transport falt valget på en 15’ F31 diesel. Ankommer om 2 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Gordon Murray er nesten ferdig med sin T.50. Her er det mye snadder!

Harry's Garage, Carfection og flere har tilsvarende videoer med litt andre spørsmål, så her er det noen timer med interessant bilprat å glede seg til.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye snadder og svært lite tullball - absolutt som forventet fra Gordon Murray. Det har tatt temmelig lang tid for ham å nå til dette punktet... 22 år for å være presis siden McLaren F1 prosjektet ble avsluttet samt flere eksplisitte forsøk med alternative konstruksjoner i mellomtiden, men nå er det alvor med en direkte etterfølger til F1 fra Gordon Murray. 

GMA T.50 (Gordon Murray Automotive) ser virkelig fantastisk ut... som en slags moderne reinkarnasjon på McLaren F1 (hvilket helt sikkert også er et viktig poeng) og ikke bare det - mye annet er også som tatt fra F1. Den selvpustende V12 motoren på 3,9 liter yter 650 HK ved hele 12100 rpm fordelt på et kun 980 Kg tungt monocoque chassis (rørramme) - kombinert med et 48 volt elektrisk system som primært driver en kraftig 8,5 kW og 40 cm stor vifte som suger bilen til bakken. 6-trinns manuell gearkasse og plass til 3 personer naturligvis, som på McLaren F1.

0-100 Km/t vil sannsynligvis være rundt 3 sekunder (kanskje litt hurtigere) og topphastigheten rundt 330 Km/t (kanskje 335-340 Km/t). Dette er imidlertid ikke hovedpoenget for Gordon Murray (i motsetningen til med McLaren F1 som hadde en topphastighet på nesten 390 Km/t). Med T.50 handler det mer om å finne tilbake til essensen med McLaren F1 og de andre superbilene fra den æraen (bl.a Porsche Carrera GT). Betydelig lettere enn dagens supersportsbiler og med en klassisk turtallsvillig selvpustende motor med mange sylindre kombinert med en manuell gearkasse og ikke minst Murray's besettelse for praktisk utnyttelse av bilens innvendige rom. Dette poenget var også det som virkelig gjorde F1 til en helt spesiell konstruksjon. Plass til tre personer og med bagasjeplass som f.eks i en VW Polo. Virkelig ekstraordinært når det gjelder supersportsbiler av dette formatet og virkelig vanskelig konstruksjonsmessig... :)

      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy Collecting Cars er en fabelaktig podcast. De med Tiff Needell, Dickie Meaden, Harry Metcalfe, Martin Brundle, Jethro Bovdington.. det er MYE snadder der fra før og under oppstart av EVO Magazine blant annet. Timesvis med mye god underholdning og fantastiske historier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye Mclaren T50 er allerede min hyperbil favoritt selv etter bare å ha sett det youtube klippet. Ferrari 812 Superfast er også helt der oppe. 

Ikke noe tullball, manuell, sugemotor, analog turteller, fokus på føreren og kjøreopplevelse.... Og bevisst utviklet for den utdøende fører rasen... Sånt liker jeg. Andre biler er kanskje mer ekstreme i rene tall, men so what?! 😁

Når Murray snakker sitter jeg bare å nikker med hodet. Sånt skal det jo være! Hadde nesten gitt opp håpet på bilindustrien, åsså dukker han opp igjen. Jeg la spesielt merke til at senterlinja på drivakslene er høyere enn veiva. Det blir ikke nevnt i videoen men det er jo ganske rått mtp lavt tyngdepunkt. Cosworth motor dekslene er en hærlig hyllest til Cosworth og deres merkevare samt motorsporthistorien oppigjennom. Jeg kjente umiddelbart igjen motor dekslene fra mercedes 2.3-16v jeg hadde, og nikket anerkjennende til disse. Bra gjort å la bilen være en limit-pusher men samtidig gjøre hyllesten til design og motorsporthistoriske løsninger opp igjennom. Jeg får også følelsen at dette går ut som det siste livsverket til mr. Murray. Det er noe "endelig" i måten han viser den på. Det er bare å ta av seg hatten og takke for bilene :)

 

Det legges ikke skjul på at dette er det siste manuelle sportsbil ikonet. Bugatti Veyron/Chiron var toppen av bilprestanda. Om man snur litt på det så er P1 og LaFerrari også det. Og nå T50 som toppen av kjøring... Mangel på et bedre ord.

Murray snakker ned om F1, noe han sikkert kan siden de er verdt hundrevis av millioner uansett. Jeg ville nok heller hatt en F1 enn T50, men det er bare fordi jeg er den generasjonen. 

P1 må da rase i pris nå etter T50 sitt inntog. 
 

Men ser man kjørefølelse kontra penger av nyere biler, så er det vanskelig å toppe 718 Cayman eller Alpine A110 (som Murray også kjører privat) En 911 C2s, M2 Comp, eller Corvette C7 (alle med manuell) er likevel av de "oppnåelige" som ligger nærmest for meg. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Evopower skrev:

Nye Mclaren T50 er allerede min hyperbil favoritt selv etter bare å ha sett det youtube klippet. Ferrari 812 Superfast er også helt der oppe. 

Ikke noe tullball, manuell, sugemotor, analog turteller, fokus på føreren og kjøreopplevelse.... Og bevisst utviklet for den utdøende fører rasen... Sånt liker jeg. Andre biler er kanskje mer ekstreme i rene tall, men so what?! 😁

Når Murray snakker sitter jeg bare å nikker med hodet. Sånt skal det jo være! Hadde nesten gitt opp håpet på bilindustrien, åsså dukker han opp igjen. 

Her tok du helt seriøst ord ut av min munn - dette skulle være min respons på denne lanseringen. Så jeg får bare skrive "+1" på den.

For en fantastisk bil, og jeg kjente blodet bruse når han sa at noe annet enn manuell kasse var aldri vurdert, og at glassvinduene i "taket"/toppen av dørene var ekstrautstyr. Du måtte selv velge at bilen skulle veie 2kg mer - det skulle ikke han ha på sin kappe! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, papertiger skrev:

@Ron Jeremy Collecting Cars er en fabelaktig podcast. De med Tiff Needell, Dickie Meaden, Harry Metcalfe, Martin Brundle, Jethro Bovdington.. det er MYE snadder der fra før og under oppstart av EVO Magazine blant annet. Timesvis med mye god underholdning og fantastiske historier!

Helt genial podkast, jeg har malt hele huset i sommer med Collecting Cars på øret 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Evopower skrev:

Nye Mclaren T50 er allerede min hyperbil favoritt selv etter bare å ha sett det youtube klippet. Ferrari 812 Superfast er også helt der oppe. 

Ikke noe tullball, manuell, sugemotor, analog turteller, fokus på føreren og kjøreopplevelse.... Og bevisst utviklet for den utdøende fører rasen... Sånt liker jeg. Andre biler er kanskje mer ekstreme i rene tall, men so what?! 😁

Når Murray snakker sitter jeg bare å nikker med hodet. Sånt skal det jo være! Hadde nesten gitt opp håpet på bilindustrien, åsså dukker han opp igjen. Jeg la spesielt merke til at senterlinja på drivakslene er høyere enn veiva. Det blir ikke nevnt i videoen men det er jo ganske rått mtp lavt tyngdepunkt. Cosworth motor dekslene er en hærlig hyllest til Cosworth og deres merkevare samt motorsporthistorien oppigjennom. Jeg kjente umiddelbart igjen motor dekslene fra mercedes 2.3-16v jeg hadde, og nikket anerkjennende til disse. Bra gjort å la bilen være en limit-pusher men samtidig gjøre hyllesten til design og motorsporthistoriske løsninger opp igjennom. Jeg får også følelsen at dette går ut som det siste livsverket til mr. Murray. Det er noe "endelig" i måten han viser den på. Det er bare å ta av seg hatten og takke for bilene :)

 

Det legges ikke skjul på at dette er det siste manuelle sportsbil ikonet. Bugatti Veyron/Chiron var toppen av bilprestanda. Om man snur litt på det så er P1 og LaFerrari også det. Og nå T50 som toppen av kjøring... Mangel på et bedre ord.

Murray snakker ned om F1, noe han sikkert kan siden de er verdt hundrevis av millioner uansett. Jeg ville nok heller hatt en F1 enn T50, men det er bare fordi jeg er den generasjonen. 

P1 må da rase i pris nå etter T50 sitt inntog. 
 

Men ser man kjørefølelse kontra penger av nyere biler, så er det vanskelig å toppe 718 Cayman eller Alpine A110 (som Murray også kjører privat) En 911 C2s, M2 Comp, eller Corvette C7 (alle med manuell) er likevel av de "oppnåelige" som ligger nærmest for meg. 

Jeg bare nikker med hodet når jeg leser dette - som om jeg skulle ha skrevet det selv. Gordon Murray er et geni som for egen del bare ser fremover og jeg tenker at dette også er forklaringen på hvorfor han generelt er litt negativ når det gjelder McLaren F1. Han har kommet en lang vei siden han konstruerte den bilen og vil selvfølgelig på alle måter vise dette med GMA T50. Han er litt spesiell, men noe annet er vel ikke å forvente når det handler om konstruktører på dette nivået. 

Apropos konseptet med viften bak for downforce så er dette ikke en ny ting. Gordon Murray brukte også en tilsvarende vifte da han konstruerte Formel 1 bilen Brabham BT46B i 1978. Den gangen var han allerede en erfaren designer og hadde designet sin første Formel 1 bil fem år tidligere i 1973. Nå er han 74 år gammel og det er liten tvil om at GMA T50 blir hans siste store konstruksjon og kronen på livsverket, sogar under eget navn... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra helt moderne spitzenklasse til gammel spitzenklasse. Mercedes-Benz W116 450 SEL 6,9 var uten tvil state of the art da den kom på markedet i september 1975. Modellen var en videreutvikling av den legendariske modellen W109 300 SEL 6,3 og hadde derfor mange av de samme tekniske detaljene som f.eks hydraulisk fjæring og ikke minst M100 V8 motoren. Motoren var imidlertid boret opp til hele 6834 cm3 (opp fra 6332 cm3) og ytet maksimalt 286 HK ved 4250 rpm samt 550 Nm ved 3000 rpm. Solide 490 Nm var imidlertid tilgjengelig mellom 1000 og 4200 rpm - og dette helt uten ladeluft, kun massive 6834 cm3 i sylindervolum.

0-100 Km/t var etter dagens standard ikke så imponerende, men å klare distansen på 7,8 sekunder i 1975 var imponerende (og spesielt med en tretrinns automatisk gearkasse). 450 SEL 6,9 var på dette området like hurtig som f.eks BMW E24 635 CSi og E23 745i (begge noen år yngre enn 450 SEL 6,9). W109 300 SEL 6,3 var lettere (ca. 160 Kg) og dette kombinert med en mer frittpustende motor (ulike restriksjoner på mengden av avgasser var begynt å gjøre seg gjeldende da 450 SEL 6,9 kom på markedet) medførte derfor at den modellen klarte 0-100 Km/t på temmelig respektable 6,5 sekunder. 

Topphastigheten var offisielt 225 Km/t, men flere uavhengige tester viste at den reelle topphastigheten faktisk var over 235 Km/t - noe som virkelig var imponerende såpass tidlig som i 1975.

Det store poenget med akkurat denne Mercedes-Benz modellen er imidlertid ikke hastigheten alene, men hvordan bilen rent faktisk presterer og akselererer fra f.eks 130-140 Km/t og oppover. Da modellen kom på markedet for 45 år siden må dette ha vært en maktdemonstrasjon uten like for store sedaner... :)

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært interessant lesing. 
Svært imponerende ytelse av en motor uten noen form for ''pustehjelp''!

Her er en video fra I. Tyrrell's verksted, hvor han tar for seg modellen W109 300 SEL 6,3.
Også vært interessant å lytte til!
Få med deg hvordan han beskriver den mekaniske bensin innsprøytningen, som egentlig var fra Messerschmidt Bf 109 
 Jagerfly fra 1940!
Og Carroll Shelby som kjørte racing mot muskel biler i Las Vegas og slo dem alle med en slik modell.
Mercedes-Benz 300 SEL 6.3

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...