Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

@Mr. Erling Iain Tyrrell's Workshop følger jeg med glede som et resultat av å følge Harry Metcalfe's kanal i noen år. Han er en av mine favoritt biljournalister helt tilbake til 80-90 tallet. Den seneste videoen fra Mr. Tyrrell er jo bare herlig. Han kjører den originale Lamborghini Miura fra den britiske kultfilmen "The Italian Job", møter Marcello Gandini og synger også selv kjenningsmelodien fra filmen... :) 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotet rund på internettet, og følte for å hylle en av de grommeste skuespillerne fra "våres generasjon" her oppe i Skandinavia.. 

Jon Skolmen døde i en alder av 78 i mars i fjor, 2019. Dessverre har han gått den samme veien som vi alle skal, men det stopper meg ikke fra å få en god latter av jobben han gjorde mens han var med oss. 

 

 

JONNNNN.png

Jonnnn.jpg

sos-en-selskapsreise-selskapsreisen-jon-skolmen-lasse-aaberg.jpg

JONNN.jpg

JONN.jpg

jon-skolmen-norwegian-actor-1988-J7JGBA.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de av oss som ikke er i 20-årene lenger er det dessverre flere store TV-film og musikk personligheter som har gått bort. Jeg tenker av og til på at det nå kommer en generasjon av disse som ikke er helt unge lenger, men som har vært med omtrent så lenge vi kan huske. Neil Young (74) er et godt eksempel i denne sammenhengen, men heldigvis er han stadig like aktiv og engasjert. Clint Eastwood (90) og Harrison Ford (78) er et par andre eksempler.

Vedr. Skolmen, Wesenlund, Kirkvaag, Heide-Steen med flere så er det bortsett fra at de har gått bort også en æra som er avsluttet. Humoren og ikke minst formen har endret seg temmelig mye siden disse var på høyden. Såpass mye at folk fra min generasjon har litt vanskelig for å følge med. Før satt hele familien og så på NRK og humoren var uten generasjonsskiller, men slik er det ikke lenger. At Jahn Teigen gikk bort for kort tid siden er bare trist. Jeg var ingen stor fan av hans musikk, men jeg vokste opp med Prima Vera og husker ham først og fremst for dette. Han har liksom bare alltid vært her og hadde offentlig en stor personlighet. 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolmen var helt konge, sammen en Wesenlund helt klart en av mine favoritter av norske skuespillere. Jeg har vokst opp med å se selskapsreise filmene og har alltid hatt sansen for ham. Samme med filmen Plastposen fra 1986, jeg ler godt ennå når jeg ser den filmen i dag. Dette var god norsk og uskyldig humor, uten å drite ut andre eller ved bruk av griseprat. Dagens norske skuespillere og komikere er morsomme og bra de, men gamlegutta var det noe mer klasse over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/15/2020 at 10:37 AM, Fredrik said:

At Jahn Teigen gikk bort for kort tid siden er bare trist. Jeg var ingen stor fan av hans musikk, men jeg vokste opp med Prima Vera og husker ham først og fremst for dette. Han har liksom bare alltid vært her og hadde offentlig en stor personlighet. 

Mener faren min fortalte at han vokste opp med Jahn Teigen, og at faren min (han var en livsfjern, idealistisk kunstnerspire som jobbet i musikkbransjen) var med å spille inn og gi ut noen plater på 70-tallet med blant annet Prima Vera.

Har aldri satt meg ordentlig inn i sortimentet til Teigen, men må innrømme at jeg liker å rocke hardt i bilen til denne:

 

 

 

On 8/15/2020 at 10:59 AM, Fredrik 90 said:

Dette var god norsk og uskyldig humor, uten å drite ut andre eller ved bruk av griseprat. Dagens norske skuespillere og komikere er morsomme og bra de, men gamlegutta var det noe mer klasse over. 

Det jeg liker med eldre komedie er at komikerne er morsomme uten å bli politiske. De er ikke passiv-aggressive og bruker kjønn, rase og banning for å folk til å le - de er ganske enkelt morsomme uten å gjøre narr av noen slik som veldig mange "morsomme" mennesker gjør i dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan selvfølgelig ikke se videoen her i Danmark pga. den nye copyright tvisten mellom de nasjonale komponist -og sangskriverselskapenes organisasjoner i Norge, Danmark og Finland vs. Youtube (Google). Prima Vera var imidlertid fantastisk. Det var gjøgleri av høy klasse og bare tull og tøys egentlig, men veldig morsomt. Kanskje litt vel gammeldags i dag, men slik er det ofte med slike fenomener. Prøv å se på eldre utgaver av f.eks "The Late Night" with David Letterman eller "The Tonight Show" med Jay Leno. De showene har ikke holdt seg stort bedre. Plump humor og ganske barnslig, men igjen så var de veldig banebrytende og morsomme da de var nye.

Over til noe helt annet. Jeg liker egentlig denne tyske produksjonen der de tester ulike eldre biler på Autobahn. Videoene er på ingen måter vitenskapelige eller lagt opp som ordentlige tester, men litt artig er det allikevel å se hvordan de presterer på Autobahn. 

Mercedes-Benz W201 190D var et fenomen som hadde kultstatus lang tid etter at modellen var avsluttet. Jeg kan huske at selv et stykke ut på 2000 tallet (2005-2010) så man ganske mange av akkurat denne modellen på de danske motorveiene. Det var tyskere på vei nordover til Norge på ferie. 190D var ekstremt slitesterk og klarte uten problemer langt over 1 million kilometer på telleren med litt fornuftig vedlikehold.

Infinitas Hurricane Cars har jeg aldri hørt om, men måten denne BMW E92 M3 med kompressor aksellererer fra 240 til 340 Km/t er ganske imponerende. Det virker litt som om tyngdeloven er opphevet. Det går svært fort i motsetning til med 190D... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Fredrik said:

Kanskje litt vel gammeldags i dag, men slik er det ofte med slike fenomener. Prøv å se på eldre utgaver av f.eks "The Late Night" with David Letterman eller "The Tonight Show" med Jay Leno. De showene har ikke holdt seg stort bedre. Plump humor og ganske barnslig, men igjen så var de veldig banebrytende og morsomme da de var nye.

Over til noe helt annet. Jeg liker egentlig denne tyske produksjonen der de tester ulike eldre biler på Autobahn. Videoene er på ingen måter vitenskapelige eller lagt opp som ordentlige tester, men litt artig er det allikevel å se hvordan de presterer på Autobahn. 

Mercedes-Benz W201 190D var et fenomen som hadde kultstatus lang tid etter at modellen var avsluttet. Jeg kan huske at selv et stykke ut på 2000 tallet (2005-2010) så man ganske mange av akkurat denne modellen på de danske motorveiene. Det var tyskere på vei nordover til Norge på ferie. 190D var ekstremt slitesterk og klarte uten problemer langt over 1 million kilometer på telleren med litt fornuftig vedlikehold.

 

Det hender jeg sitter på youtube i noen timer og titter på gamle klipp fra Johnny Carson Show fra 70-tallet. Koser meg skikkelig.

Jeg har også sett på en del av de toppfart-videoene den kanalen legger ut. Er lite inte interessert i superbiler, og det er mer interessant å se toppfart-tester av eldre 70/80/90-talls MB og BMW. Mener han har en video hvor han pusher en 1972ish Merce 350SE opp i 220km/t over tid, og bilen går som på skinner.  

Hadde en eldre lærerinne på ungdomsskolen som kjørte en da forholdsvis ny 190D 2.5. Den skilte seg ut på den lille parkeringsplassen - ikke fordi den var flashy, men fordi bilen hadde en eim av kvalitet og sober luksus. Den hadde kanskje sveivevinduer, manuell klima, manuelt soltak etc, men den hadde den gode følelsen som ikke alle bilprodusenter klarer å bygge inn i modellene sine. 

 

 

Mercedes-Benz-190-D-25-turbo-1991_1567314403_214.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare meg som finner disse toppfart videoene artige ser jeg. Har sett den del av disse selv og jeg blir faktisk litt imponert. Det er ett godt testament til tysk byggekvalitet fra denne perioden og fremover. Selv med nærmere 300 000 km på telleren så klarer min nå 26 år gamle 520i veldig nært opp til sin opprinnelige toppfart. Den skal i følge boka gå 209 km/t og senest i våres så klokket jeg inn 207 km/t 😀 Bortsett fra masse vindstøy så er den utrolig stabil i disse hastighetene, det er tydelig at modellen er designet for langt høyere hastighet. Det som dog fasinerer meg er at den er overraskende "kjørbar" ved en jevn cruising hastighet på 150-160 km/t. BMW har giret denne meget bra slik at den kan holde jevnt over høy snittfart på autobahn selv med beskjeden effekt. 

Det er egentlig helt latterlig hvor bra dagens veteranbiler er. Hvis du ser hvordan veteranbiler var for 30 år siden, altså 1960 modeller så ser man hvordan utviklingen har gått. Dagens veteranbiler er driftsikre, flere og flere har innsprøyting som hjelper veldig. De er sikre å kjøre, ja til og med noen av dem har airbag. Hvilken 1960 modell frister det å kjøre igjennom Europa med? Det nærmeste jeg kommer er vel en eller annen Cadillac. Men hvilken 1990 modell frister det å krysse Europa med? E31 850Ci, E32 750i eller for å ta noe rimeligere...en E34 520i. Det var i løpet av 80 tallet at bilene ble utviklet til de overlegene maskinene de er i dag. Kapable til å holde komfortabelt 160 km/t, de starter hver gang uansett hvor varmt eller kaldt det er, du har en sjans for å overleve en ulykke og de praktiske egenskapene har vel egentelig ikke blitt noen bedre siden. Etter dette stadiet i bilhistorien så har de forsøkt å gjøre bilene bedre ved å stappe mer og mer teknologi inn i dem. Men jeg må si at hvis man ser på det som er helt basic og grunnleggende behover man har til transport så har ikke mye skjedd. Min E34 klarer helt fint å frakte oss fra a til b, med god komfort og høy driftsikkerhet. Akkurat på samme måte som min G30 fra 2018. E34en er faktisk mer praktisk da den har ett breiere bagasjerom og laver lastekant. En 1990 modell Toyota Corolla vil starte hver eneste dag og ta deg til og fra jobb og butikk, du har varmeapparat som holder deg varm og radio som underholder deg. Den vil heller ikke bruke mye over en halv liter på mila...hvorfor kjøpe en ny 2020 Corolla til 400 000,-? I bunn og grunn fyller de begge de samme basice behovene man har, bare at 2020 modellen har all den teknologi og sikkerhet man har blitt lært opp til å ønske seg 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig @Fredrik 90 jeg merker det vær gang jeg kjører syvern. Hadde det ikke vært for saltingen på vinteren så hadde jeg egentlig ikke trengt flere biler. Med en moderne radio med alle tilkoplinger så man har bl.a handsfree og en TomTom for navigasjon så trenger man strengt tatt ikke en nyere bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg på midten av 90-tallet var med en kompis og besøkte besteforeldrene hans i Spania. De hadde akkurat kjøpt seg en MB s600 coupe. (93-modell).  De benyttet den til å kjøre fra sør i Spania og opp til Norge en til to ganger i året. Å tenke at den bilen veldig snart er veteran er rart, den hadde jo "alt". Selv justering av innerspeilet var elektrisk, det var helt rått for en som var i midten av tenårene og var interessert i bil. Husker vi var å kjørte en runde i fjellene der og på firefelt motorvei tråkket bestefaren på litt. Det  passerte 200km/t fort og på en umerkbar måte. 

Noen år senere kjøpte en kompis seg en 740i (e38), begynnelsen av 2000-tallet med 20" alpina hjul og ac schnitzer eksosanlegg. Det var også en bil som imponerte veldig og noe man godt kunne ha krysset kontinentet med selv i dag. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rune-K skrev:

Helt enig @Fredrik 90 jeg merker det vær gang jeg kjører syvern. Hadde det ikke vært for saltingen på vinteren så hadde jeg egentlig ikke trengt flere biler. Med en moderne radio med alle tilkoplinger så man har bl.a handsfree og en TomTom for navigasjon så trenger man strengt tatt ikke en nyere bil.

Absolutt, og jeg føler at for min del så er det nesten en liten identitetskrise. Jeg er så glad i eldre biler, det er noe med sjarmen og historikken. Minner fra en trygg og god barndom hvor disse bilene var ett vanlig syn på veien...er vel kanskje derfor jeg har en hang til spesielt biler fra 80 og 90 tallet. Biler som en gang var uoppnåelige som er er fullt mulig å skaffe seg, til og med i god stand siden de har tålt tidens tann så bra. Også er det noe med enkelheten, uten at det går på akkord med kjørekomfort og kjøreglede. Det er deilig å noen ganger få kjøre en bil som ikke har egne meninger om hvordan du bør kjøre.

Også er det den delen av meg som higer etter det som er nytt og moderne. Jeg interesserer meg for bilteknologi og fasineres av hva som i dag er mulig, hvor lett hverdagen blir og hvor trygg du føler deg med sikkerhets systemene. Jeg digger Adaptive LED lys, og har enda mer lyst på Laser lys neste gang jeg skal ha bil. Jeg har blitt veldig fornøyd med hvordan bilen til en hver tid kan være online, jeg bruker flittig Apple Car Play og BMW Connected appen. Bil som kjører seg selv når man står i kø, utrolig behagelig og avstressende. For ikke å snakke om HUD som viser alt fra fartsgrense til navigasjon, underholdning og fart rett opp i synsfeltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...