Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Med V12 motoren på 573 HK går 0-100 Km/t løs på 4,1 sekunder (tenk at Panamera Turbo S er 0,5 sekunder hurtigere enn dette) og topphastigheten er i området rundt 295 Km/t.

http://www.astonmartin.dk/

[ Bilde ]

Var inne på Aston Martin siden der og kikka litt, en ny Rapide koster ca 1,3 mill MER i Danmark enn i Norge :shock: Får jo en ny Rapide og en to år gammel E92 M3 i Norge for den prisen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De danske bilavgiftene er temmelig høye (slik de også var i Norge før), men det finnes folk med svært mye penger i Danmark også. Aston Martin har en egen representasjon i Danmark, mens de kun er representert gjennom et underbruk av Jaguar i Norge (Insignia). Jaguar Cars er som kjent kjøpt opp av indiske Tatra og har idag ingen direkte forbindelser til Aston Martin.

Jeg tror ikke at jeg har sett en nyere Aston Martin her i Århus, men jeg har sett en dansk DB5 her og den er jo også noen kroner verdt idag. Sean Connery gjorde DB5 kjent da han spilte James Bond i filmen Goldfinger... :)

s38qg15aajwj5u3fs92x.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":3azjke31]Nydelig! Men jeg forsto ikke helt. Er dette en oppfølger til DBS?

Trodde Vanquish var den lille jeg. V8 Vanquish og V12 Vanquish er vel den "lille", og DB9 og DBS de store?

Jeg tar gjerne en helt vanlig V8 Vanquish. :D

[ Bilde ]

Du tenker på Vantage, ikke Vanquish ;)

Ahhhh! Selvfølgelig! v8 Vantage er det selvfølgelig jeg tenker på!

(Burde jo oppdaget det da til og med bildenavnet i bildet jeg postet inneholder Vantage :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig... Mercedes-Benz W113 "Pagode" (1963-71). "Pagode" er etter min mening selve essensen av en klassisk Mercedes-Benz skalert ned til en relativt liten roadster. Modellen er også et oppgjør med 50-tallets klassiske, men lett svulstige former og designet viste veien fremover for Mercedes-Benz de neste 20 årene. Paul Bracq sto for designet og han er også kjent for modeller som Mercedes-Benz W100, W108/W109, W114/115 samt BMW E12, E21, E23 og E24... :)

Akronymet "SL" står for Sport Leicht (Sport Lett(vekt)) og der den første generasjonen W198 II (Roadster) var en monoquekonstruksjon (rørramme), delvis hadde et karosseri av aluminium og kun var tilgjengelig med manuelt gear ble Sport Leicht konseptet mer og mer utvannet for hver ny SL generasjon.

W113 er en mer ordinær konstruksjon, men den var i utgangspunktet nogenlunde tro mot det opprinnelige konseptet. Spesielt den første varianten med den minste motoren og manuelt gear (230 SL) er idag ettertraktet pga. sin mer kompromissløse arv fra W198 II. På 280 SL med automatgear begynte dessverre den amerikanske påvirkningen å gjøre seg sterkt gjeldende... Sport Leicht (SL) ble mer Grand Touring (GT).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pagode er eneste SL/mb cab jeg faktisk ikke liker...Mye pga lekebil følelsen den gir, og den flate rette frontruten.. Men ser at Pagode i god stand som regel er dyrere enn tilnærmet like modeller så er vel en modell som er pen i manges øyne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av årsaken til Pagodens popularitet skyldes nettopp den kompakte størrelsen bilen har samt at modellen overordnet har et design Mercedes-Benz beholdt helt frem til og med R129 ble faset ut i 2001. Forgjengeren, W198 II, var en helt annen type bil med bl.a rørramme og et design som var mer fortiden enn fremtiden. Det tok svært lang tid før W113 så gammeldags ut for å si det på den måten... :)

En annen årsak til Pagodens popularitet som et investeringsobjekt er den begrensede produksjonen. Kun 5186 stk. 250 SL ble bygget... litt flere av de to andre modellene 230 SL (19831 stk.) og 280 SL (23885 stk.).

m6czhmh7fmtyh8hhuvjx.jpg

wi9se9yjzd8rc2g19sp9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig selv om det er to helt forskjellige biler og W113 er utrolig elegant. En original E9 3.0 CSi er min drømmebil, men en Porsche 911S fra '72 står også høyt i kurs... E9´en har ikke en sjanse... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne, men så har vi (iallefall jeg) utfordringen med at gamle og originale 911´er holder prisen helt fantastisk godt. Hvis man synes at klassiske Mercedes-Benz modeller er dyre er det ingenting mot hva klassiske Porscher i god stand kan koste.

I denne sammenhengen er det viktig å være klar over at det er kun originale biler som gjelder... samt custom/racingmodeller med en bekreftet historie. Alt annet er søppel og oppnår på langt nær like høye priser. I Porsche sammenheng er det imidlertid vokst opp en hel industri rundt ombygging av eldre ukurante 911 modeller med nye deler. Disse bilene har generelt lav status i Porsche kretser. Motsatt er det med skikkelige ombygginger som ikke utgir seg for å være annet enn det er... f.eks fra amerikanske Singer. De bygger replikamodeller anno 70-tallet basert på f.eks en relativt moderne 993 med enkelte spesielle løsninger... helt utrolig kult... 8)

fk99tzjcaq46mp0g6zgv.jpg

bgmcuc606zissbme233f.jpg

8omamz2lkbd7tvlns8pg.jpeg

b1wfr9fx07ez95dxohbn.jpeg

lcw9z3q06bor286552dc.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...