Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

At Boxster/Cayman er en mer spennende/interessant Porsche enn 911 er ingen nyhet. Det har konseptet vært lenge, men introduksjonen av firesylindrede motorer (B4) - uansett hvor bra - la naturligvis en demper på tingene. Nå har imidlertid Boxster/Cayman med 982 generasjonen igjen fått en selvpustende boxersekser og på hele 3995 cm3 som yter 400 HK og 420 Nm. 0-100 Km/t går løs på 4,5 sekunder og topphastigheten er 293 Km/t (4,4 sekunder for Cayman GTS 4,0). Begge med manuelt gear.

Årsaken til at bilen ikke er hurtigere 0-100 Km/t (tiltross for en vekt på kun 1280 Kg) er at den som standard leveres med manuell gearkasse som i tillegg har en ganske lang utveksling. Dette koster litt på akselerasjonstiden 0-100 Km/t, men gir stor fleksibilitet i 3-4 gear med dertil hurtig akselerasjon f.eks 80-160 Km/t. Med PDK klarer Boxster/Cayman GTS 4,0 0-100 Km/t på 4,0 sekunder.

Jeg liker virkelig konseptet og som Harry Metcalfe poengterer er det noe fantastisk retro over hele konseptet. 982 er relativt liten - f.eks over 50 mm smalere enn 992 911 Carrera og hele 300 Kg lettere! Motoren er en stor selvpustende boxersekser på hele 4 liter og med manuell gearkasse blir det ikke bedre.

Jeg tenker at hvis BMW skulle komme opp med noe tilsvarende måtte det være at Z4 G29 fikk en stor selvpustende rekkesekser a la S38B38 motoren fra E34 M5. Den motoren ytet 340 HK og 400 Nm. Så hvis BMW bygget en ny tilsvarende selvpustende S-motor med litt over 400 HK i kombinasjon med en manuell gearkasse ville de begynne å nærme seg hva Porsche har gjort med Boxster/Cayman GTS 4,0... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cayman er en fantastisk morsom bil å kjøre. Og nå som Boxster er like lett og nesten like stiv er den i samme klasse. Anbefaler alle som ikke har prøvd en Porsche med motoren i midten å ta en prøvetur. Selv med "bare" 295 hk som jeg hadde i min 987 var det kjøreglede til tusen. Kan ikke forestille meg hvordan det er med 420 hk. Og på toppen av det hele kommer en kjørbarhet som gjør at bilen er like bar på vanlig småkjøring som den er på bane. Den nye GTS 4.0 står øverst på lista mi over drømmebiler for tida. Jeg vil heller ha en sånn enn en Ferrari eller noe annet eksotisk.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche holdt lenge igjen på Cayman for at den ikke skulle gå forbi 911 i prestanda. Nå som 911 har blitt for stor og med hengeræv og for mye vekt generelt (997 var peaken for 911 mener jeg) så har Porsche gitt gass på Cayman for at den skal fylle tomrommet etter de små og nette 911'ene. Cayman 4.0 Gts er bare råskap, og absolutt en drømmebil. Den er en av de siste kjørebilene, og som andre sier, man velger heller en slik enn en Ferrari. En Ferrari kan ikke brukes skikkelig, selv om den kan det på papiret. Samme med lamborghini. 

Men apropos Ferrari.... Jeg skulle gjerne hatt en 550 Maranello eller 575m som kontinentkrysser. Som barn av 90 tallets superbiler så husker jeg da 550 kom ca likt som e39 m5. Designene står innbrent som noe av det tøffeste for meg. Bilene kombinerer det analoge med det moderne, noe jeg gjentatte ganger har ment er essensielt for mange. Ville ikke hatt en 70 talls ferrari eller porsche da det ikke er like bra. Heller ikke en 2019 911 eller 812 superfast da det er for moderne, selv om de er uhyre raske. 

 

 

Screenshot_20200919_100053_com.android.gallery3d.jpg

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også ha valgt en Boxster GTS 4,0 fremfor en Ferrari, men de stiller vel ikke helt i det samme markedet. Slik jeg ser det er Porschen faktisk en ganske spesialisert sportsbil for en bestemt gruppe bilentusiaster. En sugemotor som trenger turtall for å yte sitt beste samt manuell gearkasse appellerer ikke til så mange i dag, men for oss som liker konseptet er dette drømmen og det skader heller ikke at Boxster har midtmotor. Dette er uten tvil en av de få bilene i dag som jeg virkelig vil ha og har man muligheten bør man slå til. Jeg tror dette er den siste av sitt slag fra Porsche... sort of last Hurrah!

Ferrari 550/575 er fine modeller og designet er fantastisk. Jeg ville kanskje heller ha valgt en 456 pga. vippelysene (som alltid er kult), men disse modellene er såpass teknisk beslektet at det ikke er så stor forskjell rent kjøremessig. Det sier jo sitt at Boxster GTS 4,0 er nesten like hurtig. Det er utrolig hva nesten 600 færre kilo gjør med en bil... :)

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Evopower i valg av Ferrari. Det er GT'ene som tiltaler meg mest. For en del år siden lå det en 400GT på finn til en overkommelig pris. Jeg vurderte å kjøpe den og legge ut på langturer med stil. Ville sannsynligvis endt opp med et vedlikeholdsmareritt, så jeg er glad det ikke ble noe av.

Ganske elegant sedan (Dette er bare et tilfeldig bilde, ikke den aktuelle bilen)dd0mxca-ee90a710-ce86-4eb9-8a9c-67a76d6b5f86.jpg.745d298fbd5868f56f7be5f026506607.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

456 blir av mange ansett som en penere bil enn 550, og selv om fronten er pen, så er det noe med proporsjonene fra b stolpen og bakover som jeg ikke helt får til å stemme. Harrys garage har video på begge to, begge flotte klassikere absolutt :)

Artig konsept 400gt, en slags daytona sedan. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. 456 og proporsjonene fra B-stolpen og bakover (som jeg er enig i at er litt merkelige) så bygget faktisk Ferrari 7 stk. stasjonsvogner av denne modellen kalt 456 GT Venice (designet av Pininfarina). Bilene ble bestilt av sultanen av Brunei, men han kjøpte tilslutt kun seks av dem. Den siste havnet hos en engelsk bilsamler. Designet fra B-stolpen og bakover minner etter min mening mye om Saab 9-5 Combi mrk.I, men med litt skarpere linjer og dermed også mer elegant.

Det er helt tydelig at Pininfarina gikk ganske langt for å gjøre en skikkelig jobb med 456 GT Venice. Jeg synes at dette er en av tidenes mest elegante stasjonsvogner og klart et av de bedre designene fra 90-tallet. Tenk deg hele familien på tur sydover i denne ekvipasjen med en fantastisk selvpustende V12 motor på 5474 cm3 som yter 442 HK og 550 Nm. 6-trinns manuell gearkasse, 0-100 Km/t på rundt 5 sekunder og en topphastighet på den spennende siden av 300 Km/t. 

Konstruksjonen er 25 år gammel, men i dette tilfellet må man nesten snakke om tidløs eleganse. Dessverre ble det kun bygget 7 stk., men med tanke på hvor komplett og fullendt designet er, var det sannsynligvis meningen at bilen skulle settes i produksjon. Kanskje var det for tidlig eller muligens for sent. BMW kom som kjent med SUV'en X5 i 1999 og med dette endret landskapet seg for alltid når det gjelder dyre stasjonsvogner.

ferrari-456-gt-venice-1001x565-(6).jpg 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en tråd hvor franske biler står høyt i kurs, og franske biler er absolutt noe jeg har lite til overs for (med noen klassiske unntak). Men i dag så jeg en fransk bil som rett og slett var jævlig kul 😎 Den kom inn på nabopumpa på bensinstasjonen her, og jeg kom i prat med eiern da han digga min bil (E34en) og jeg åpenbart falt for hans. Bilen han kjørte var en Renault Avantime! 

B8006C44-F7F4-44FB-917F-C41383D48045.jpeg.759b94ce72ceb51ff6ada18892c96183.jpeg

Dette var en sær krysning mellom MPV, SUV, Coupe og crossover. Noen vil sikkert mene den er stygg, jeg synes den var grisetøff. Dette er en bil som tar seg veldig mye bedre ut live, da stemmer proposjoner og alt. Basert på en Espace og blir drevet frem av en 3,0 liters V6 med ca 210 hk. Dørene er veldig lange, men de åpnes på en slags toleddet løsning som gjør at vinkelen ikke blir så stor. Jeg har vært klar over Avantime før, husker Top Gear laget banebil av en. Men den har liksom gått litt under min radar, til jeg fikk muligheten til å utforske en i dag. Avantime ble aldri tatt inn til Norge, eksemplaret jeg så i dag var importert fra Tyskland. Dette er også sjeldene saker, laget i kun 8557 eks mellom 2001 og 2003. Billige er de også, dette er kommende klassiker og fra neste år kan den tas inn til Norge avgiftsfritt. 

Ja jeg må bare si det, i dag fikk jeg en fransk bil inn på to do lista min. Det skal litt til for å komme inn der, men jeg kjenner at en Avantime kunne jeg veldig godt tenkt meg. Til og med madammen ble imponert, det er ikke mye "ikke BMW" og ikke elektrifisert som imponerer henne 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger Avantime - holdt på å kjøpe en selv for et par år siden da det dukket opp en på Finn. Uhyre sjelden de kommer for salg her hjemme da de som nevnt over her aldri ble offisielt importert. Siste 10 årene har jeg kun sett 2 stk på veien. Renaults kanskje beste periode når det gjelder design.

Denne så jeg i Oslo for et par år siden, sammen med Twizy:

E18DD6E6-9A55-4AFD-860C-226FD829FC32.thumb.jpeg.667d0a2c044bfb46209f7a0b64885d48.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patrick le Quément. En fantastisk bildesigner som også er ansvarlig for den nesten like interessante Renault Vel Satis, men også et par generasjoner av Renault Espace som på mange måter kom til å bli den praktiske og kommersielle utgaven av både Avantime og Vel Satis. Patrick le Quément var også tungt involvert i designet av Ford Sierra som i 1984 satte en ny standard for aerodynamikk og tok Ford inn i fremtiden.

En annen interessant ting med Avantime er at den ble bygget av Matra. De var kanskje mest kjent for sportsbilen Murena som kom på markedet i 1980 (den med tre seter på en rekke) og ikke minst Rancho som var en slags veldig tidlig SUV crossover i 1977.

Avantime som konsept var banebrytende og ganske klokt uttenkt. Tanken var at økt utdanning og velstandsøkning ville føre til en ny kundegruppe som ikke nødvendigvis ønsket å vise deres velstand for verden på den tradisjonelle måten ved å kjøpe en klassisk tysk premiumbil. Dette var for enkelt og lite sofistikert. Sofistikert design (i likhet med f.eks designmøbler og kunst) var mer deres sak og Patrick le Quément designet Avantime som et svar på dette. Bilen solgte fornuftig i forhold til den smale markedsnisjen (todørs store familiebiler er langt fra alles kopp te), men da Matra gikk konkurs etter et par år (Avantime var ikke den direkte årsaken) valgte Renault å avslutte modellen istedenfor å flytte produksjonen til en annen fabrikk (Espace IV tok i praksis over). Totalt ble det bygget litt over 8500 stk. Avantime.

Designet med det store glasshuset med et frontvindu som delvis går opp over taket og store sidevinduer foran mellom A og B-stolpen er hentet fra bl.a Renault Espace som kom på markedet i 1984. Toyota Previa populariserte konseptet (spesielt i statene) og senere bilmodeller som f.eks Citroën C4 Picasso og BMW 2-serie Active Tourer har videreført og/eller delvis videreført designet. Senest ser vi at VW ID3 interessant nok også har dette designkonseptet... :)     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man snakker om solen osv. samt spesielle franske biler kommer man ikke utenom Citroën SM. Denne videoen ble lagt opp i dag av Jay Leno og da passer det bra å skrive litt om en av de mest spesielle franske bilene som er konstruert.

Modellen kom på markedet i 1970 og var en stor GT (Grand Tourer i den rette meningen av begrepet) med ganske brukbar plass i baksetet. Motoren var en 90° V6 på 2675 cm3 fra Maserati (Citroën eide Maserati på denne tiden). Ytelsen var med 3 dobble Weberforgassere 170 HK og 230 Nm. Fra og med 1972 fikk motoren Bosch bensininnsprøytning og 178 HK samt 233 Nm. I 1975 ble motoren boret opp til 2965 cm3 og effekten økte til 180 HK samt 245 Nm.

Som Jay Leno poengterer var en av de store tingene med SM den lave Cw (luftmotstand) verdien på 0,26. Dette medførte at bilen klarte en offisiell topphastighet på 220 Km/t og dette var temmelig imponerende i 1970. Uavhengige tester viste imidlertid at bilen i realiteten klarte hele 235 Km/t. Til sammenligning klarte f.eks BMW E9 3,0 CSi (200 HK) på den samme tiden også 220 Km/t og Mercedes-Benz C107 350 SLC (200 HK) klarte 212 Km/t. Det kan synes litt merkelig at dette var viktig i dag, men den gangen og sogar langt inn på 80-tallet var topphastighet et viktig parameter på hvor seriøs selve konstruksjonen var.

Selvfølgelig hadde SM en variant av Citroëns berømte hydropneumatiske hydrauliske fjæring som var blitt utviklet til DS 15-20 år tidligere. Dette systemet inkluderte også styringen og bremsene. Komforten var enestående og såpass bra at selv Rolls-Royce kjøpte en lisens på systemet (såvidt jeg vet ble systemet av Rolls-Royce kun brukt på bakakselen). Mercedes-Benz mener jeg utviklet deres eget tilsvarende system, men det var klart inspirert av Citroën.

Designet på bilen og ikke minst interiøret var futuristisk og fremtidsrettet i takt med datidens ånd. Concorde passasjerflyet (et samarbeidsprosjekt mellom British Airways og Air France) var i 1970 akkurat ferdig konstruert og hadde en topphastighet på over 2000 km/t. Fremtiden var kommet og dette ville Citroën også vise med SM. Sammenlignet med designet på f.eks BMW E9 og andre konkurrenter for 50 år siden må man si at Citroën og designeren Robert Opron lykkes svært bra med akkurat dette. Tiltross for at hele motorpressen hyllet SM for å være state of the art solgte modellen imidlertid relativt dårlig. Citroën gikk konkurs i 1974 og ble kjøpt opp av Peugeot som imidlertid ikke var interessert i Maserati. Maserati ble solgt til De Tomaso året etter og med dette opphørte også produksjonen av SM. Totalt ble det bygget ca. 13000 stk. SM.

Allikevel var Peugeot såpass imponert over Citroëns hydropneumatiske fjæringssystem at dette fortsatte på en hel rekke senere Citroën modeller (hovedsakelig CX, XM og C6, men også modeller som f.eks GS/GSA, BX, Xantia og C5) samt på enkelte Peugeot spesialmodeller (f.eks 405 Mi-16).

Det skulle gå mange år før andre bilprodusenter adopterte konseptet med moderne teknologi på billigere bilmodeller, men dagens magnet/luftfjæringssystemer som f.eks BMW Adaptive Suspension er klart inspirert av Citroëns 50-60 år gamle filosofi for hvordan man sikrer god kjørekomfort... :)

Min erfaring med Citroëns nå utfasede hydropneumatiske fjæringssystem strekker seg til en kort tur i en DS for mange år siden (jeg var faktisk mer imponert over komforten i Peugeot 504 fra den samme tiden), noen turer i CX og XM samt Xantia. Citroen C5 mrk.I (2001-2004) har jeg selv hatt i et år og det er en fin bil som også ser ut til å eldes bra. Her i Danmark går det stadig ganske mange av akkurat den modellen/generasjonen og de eldste er nå 19 år gamle.

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda... designet er klart beslektet mellom Avantime og Megane II (som bildet viser) og forklaringen er selvfølgelig at Patrick le Quément designet begge bilene. Han var også ansvarlig for Megane I, Scenic I/II, Twingo, Kangoo og Laguna I. 

Jeg er helt enig med deg i at Megane II i dag er kul, men da den kom på markedet synes jeg at den var litt merkelig med den spesielle bakenden. Jeg fikk ikke riktig tak på den, men den har definitivt vokst på meg med årene (slik virkelig bra design nesten alltid gjør). Megane II solgte imidlertid svært bra med hele 3,1 millioner stk. på verdensbasis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...