Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Tja... VAG eier Porsche, men Porsche slekten eier majoriteten av VAG (VW, Audi, Seat, Skoda, Porsche, Lamborghini, Bugatti, Daimler etc.). Man kan også argumentere for at Porsche slekten solgte Porsche delvis til seg selv. Det er dette bl.a amerikanerne ble så sure på i forbindelse med kaoset rundt "Porsche kjøper VAG kjøper Porsche" for et par år siden. De mente at slikt ikke var lovlig iht. aksjelovgivningen, men det er åpenbart annerledes i Tyskland... :)

http://e24.no/bil/porsche-maa-moete-nor ... n/20261554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg forstår er ikke E24 helt oppdatert når det gjelder VAG´s endelige over overtagelse av Porsche. Dette skjedde 1. august 2012. Jeg tror ikke at Ferdinand Piëch sover dårlig om natten pga. søksmålet fra de amerikanske pengeflytterne for å si det på den måten.

Apropos traktorer... så er Porsche i godt selskap. Her Ferruccio Lamborghini foran et par av hans egne kreasjoner... :)

v3arifguk4b14mxmsj2c.jpg

Panzerjäger Tiger (P) "Elefant" anno 1942 var forøvrig også designet av Ferdinand Porsche. Den er interessant fordi den er et hybridkjøretøy. Den har et par elektriske motorer til fremdrift (230 kW, Siemens) som får strøm fra en generator som igjen blir drevet av et par Maybach V12 motorer. Konseptet var imidlertid ikke spesielt vellykket i en krigssituasjon (høyt bensinforbruk samt stort vedlikeholdsbehov) og andre kanonpanserjagere ble derfor foretrukket av Wehrmacht. Kanonen er imidlertid den velkjente 88 mm Panzerabwehrkanone 43 (Pak 43) som også var montert på bl.a Tiger II stridsvognen. Denne kanonen var blandt tyskernes aller beste under WW2.

motkkifrbkmp4a6ej3lr.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos roadtripper og div. forviklinger som kan oppstå på disse. Preben Mejer regnes for å være blandt Danmarks mest opplyste hoder når det gjelder IT og spesielt integrasjon av IT i alminnelige produkter og gadgets vi omgir oss til daglig... såkalt Pervasive Computing. Preben er bl.a grunnlegger og direktør for danske Innovation Lab... :)

http://www.stiftenblog.dk/showblog.asp?id=3516&p=

http://innovationlab.dk/labagents/preben-mejer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"... it´s that balance of... not too much grip... just enough performance, but it makes you work for it".

Sier Chris om GT86 og nettopp dette er etter min mening selve trylleformelen når det gjelder hva en fornuftig sportslig bil på den billige siden av en moderne Porsche handler om. Altså en bil som primært skal kjøres på alminnelige veier i nogenlunde lovlige hastigheter og samtidig være morsom å kjøre. Porsche 944 var en slik bil... samt BMW E30 318is, Mazda MX-5, BMW Z4 2.2... og nå også Toyota GT86. Det finnes selvfølgelig andre bilmodeller også, men disse behøver jeg ikke å nevne for å få frem poenget.

Dessverre så er disse bilmodellene unntakene som bekrefter regelen. De fleste sportslige bilene idag egner seg mest for "pubskryt" (for å bruke en britisk uttrykksform). Det hjelper ikke at bilen har 500 HK og er et monster på Nürburgring hvis man aldri kommer på banen med bilen eller tør bruke bilens fullle potensiale. Ergo blir mest show off og skryt. Det er derfor nesten et under at Toyota (inkl. Subaru) har hentet frem trylleformelen igjen og kommet med GT86.

Endelig, men det er en moderne Porsche de fleste vil ha... og der er Porsche Boxster S og Cayman S uslåelige... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... akkurat... 8)

Chris Harris er forøvrig helt genial for oss som er ordentlig interessert i sportsbiler og skikkelig bilkjøring for glade amatører. Han er virkelig en genial formidler... avslappet og befriende lite snobbete. Han er litt nerd og snakker til tider i akademiske vendinger, men det bare understreker et fornuftig utgangspunkt synes jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som er feil på den generasjonen Boxstere er at motorene raser.

Samme feil på 911 Carrera (996 og 997 Mk1). Denne svakheten ble dessverre ikke fikset før 997 Mk2.

996/986/997.1/987.1 havarerer primært med enten sprekk i blokka på sylinder 6 eller IMS-lager. For senere 3,6 og 3,8 motorer i 997.2, 987.2, og Cayman, så er det sylinder "scoring", eller riper i sylinderveggene som er et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mye snakk om Porsche vs BMW i denne tråden.

Og enkelte vil gjerne ha det til at Porsche er grommere enn BMW, men ærlig talt med GC, og kommende 3/4 serie GC, syns jeg synd på Porsche!

Kanskje er de raskere rundt en bane, men se på denne GC i denne video'en, dette er rett og slett sexy!

http://www.6post.com/forums/showthread.php?t=732559

Panamera ved siden av denne, stakkars panamera...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å se den "live".

Er ikke helt solgt på baklysene og kanten rundt bagasjelokket, men den ser helt klart elegant ut :)

Forresten en perle av en Mercedes Benz (1936-årgang):

http://e24.no/bil/er-dette-verdens-dyreste-bil/20264571

Kjøpt i 19-års gave til sønnen... Tipper den var relativt kostbar i 1936 også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mye snakk om Porsche vs BMW i denne tråden.

Og enkelte vil gjerne ha det til at Porsche er grommere enn BMW, men ærlig talt med GC, og kommende 3/4 serie GC, syns jeg synd på Porsche!

Kanskje er de raskere rundt en bane, men se på denne GC i denne video'en, dette er rett og slett sexy!

http://www.6post.com/forums/showthread.php?t=732559

Panamera ved siden av denne, stakkars panamera...

BMW´s nye Gran Coupé er griselekker og vil gi Panamera kamp til streken. Forøvrig er det ikke min hensikt med tråden å sette Porsche opp mot BMW. Det er ikke Porsche mot BMW, men derimot Porsche og BMW... altså et stort "ja takk" til begge deler... :)

Tråden er på denne måten et alternativ til en snever/ensporet BMW interesse med skylapper som vi dessverre alt for ofte ser i andre sammenhenger i forumet. I denne tråden kan man snakke om Porsche´s eller f.eks Ferrari´s alternativer til BMW´s modeller uten at BMW automatisk er "best". For min egen del poster jeg av og til helt andre ting også. Det gjør jeg så lenge det er relevant i forhold til tråden, diskusjonen eller forumet generelt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":1rnqihwz]Forresten en perle av en Mercedes Benz (1936-årgang):

http://e24.no/bil/er-dette-verdens-dyreste-bil/20264571

Kjøpt i 19-års gave til sønnen... Tipper den var relativt kostbar i 1936 også :)

Relativt kostbar er fornavnet uansett tidsalder når det gjelder mellomkrigsmodellene med V8 motor fra Mercedes-Benz. Det er imidlertid viktig å huske at på denne tiden var det alminnelig å bruke selvstendige karosserimakere. Modellene var med andre ord ofte rene customprosjekter. Dette fenomenet ga selvfølgelig en stor variasjon i designet og nettopp designet og hvilken karosserimaker som bygget bilen (samt opprinnelig eier av bilene) er idag helt avgjørende for verdien av bilene... :)

Mercedes-Benz 540K (1936-1939) har forøvrig en V8 motor på 5401 cm3 som yter 180 HK ved 3400 rpm og 431 Nm ved 2200 rpm. Bensinforbruket er interessant... 2,9 liter/mil.

Min favoritt i denne sammenhengen er Mercedes-Benz SSK "Papler" fra 1930. Den har en 7065 cm3 stor rekkesekser som med kompressor yter 250 HK ved 3300 rpm og 562 Nm ved 1900 rpm. SSK modellen ble produsert i perioden 1928-1934.

Mercedes-Benz SSK "Papler" anno 1930

7szgv3s7i4fz89aiy353.jpg

63f86vzf3uecr113dv0g.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... akkurat... 8)

Chris Harris er forøvrig helt genial for oss som er ordentlig interessert i sportsbiler og skikkelig bilkjøring for glade amatører. Han er virkelig en genial formidler... avslappet og befriende lite snobbete. Han er litt nerd og snakker til tider i akademiske vendinger, men det bare understreker et fornuftig utgangspunkt synes jeg... :)

Har oppfattet det samme selv. Chris Harris for meg er det ''nye Top Gear''. Synd at det programmet har blitt mer show, enn formidling av gode kjøp og gode tester av biler. Så fra nå av er Chris Harris favoritten! :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...