Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Hyggelig at favorittbilen min, Cayman, blir nevnt sammen med disse flotte bilene, men jeg synes ikke det er riktig å kalle den lett i denne sammenhengen. Cayman og Boxster har vel hele tiden veid rundt 1300 kilo. Lett nok til at det er moro å kjøre, men ikke lett sammenlignet med MX-5, 4C eller Mini.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ogee1 Sant, men med 400 HK for GTS versjonen er vekt/effekt forholdet meget bra og den er stadig lett nok til å bli kalt relativt lett i denne konteksten. Jeg er ellers enig i at sammenligningen med f.eks A110 (både ny og gammel) kanskje ikke holder helt.

På den annen side er det litt artig å tenke tilbake på relativt alminnelige biler som f.eks E30 325i. Den veide de første årene kun 1180 Kg og med dette fikk man en M20 rekkesekser på 2494 cm3 som ytet 170 HK temmelig friske hestekrefter. Såvidt jeg husker var det kun BMW og Mercedes-Benz med W201 190E 2,6 som kunne tilby kombinasjonen relativt lette små familiebiler med for tiden kraftige rekkeseksere (166 HK i 190E 2,6). Konseptet var fantastisk og det er bare trist at BMW ikke lenger kan tilby dette.

Jeg kan forøvrig huske at Porsche fikk ganske mye kritikk for at modellen 928 S veide over 1400 Kg selv om den hadde en stor V8 motor på 4664 cm3. Dette var på en tid da f.eks 911 Carrera 3,2 kun veide 1210 Kg. De ekstra 240 kiloene var nok til at motorjournalister vendte tommelen ned for 928 S som en skikkelig sportsbil. Det har definitivt rent mye vann i havet siden den gangen... :)    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det nærmeste BMW kan/kunne tilby nå for tiden var vel E87 130i og F20 M135i, som kan karakteriseres som små familiebiler på i E30’s ånd med kraftige rekkeseksere og bakhjulstrekk. Siste generasjon her har jo utelukkende gått over til turbomatede firere ala MB og japseracere, så den epoken er definitivt over, men F20 med rekkesekser står stadig på listen over må ha bil for meg en gang i framtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1450 Kg som 140i. Ikke akkruat lett, men heller ikke så veldig tung. Jeg liker F20, men det hadde vært bedre om BMW hadde gjort som før i tiden og også tilbudt mindre rekkeseksere. Jeg er ganske sikker på at F20 hadde gått mer enn bra nok for de aller fleste med en M54B22 motor fra f.eks E85 Z4.

På den annen side kan man selvfølgelig argumentere for at BMW gjør helt riktig i å heller bruke mer effektive rekkefirere som også er lettere. Det er faktisk litt vanskelig dette for jeg vil også ha en deilig selvpustende rekkesekser... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den sammenhengen seiler 1M og E82 135i stadig lenger opp på lista mi over attraktive biler. Etterhvert som tida går blir det stadig tydeligere for meg at BMW gjorde veldig mye riktig med første generasjonen av 1-serie. Følte at jeg var den eneste BMW-entusiasten som likte E87 den gang jeg hadde den, men det virker som det er stadig flere som får opp øynene for dem nå.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos vekt, så har denne diskusjonen gjort at det har dukket opp flere minner fra da jeg hadde tidlig 911. Litt som når du hører en gammel sang og plutselig er tilbake på fest på ungdomsskolen og du står i en krok med drømmedama og sniker deg til et kyss. Du husker fortsatt følelsen av pusten hennes og lukta av nyvasket hår, og alt oppleves nesten som du er der igjen.

Sorry, nå surrer jeg meg helt bort. Tilbake til tidlig Porsche. Da jeg lukket døra på 1971-Porschen var det litt blikkboksklang. En helt spesiell lyd. Nå ville den blitt omtalt som "billig" og ikke på høyde med de skikkelige merkene. Den gangen forbandt jeg den lyden med kvalitet og letthet. Jeg viste at Porschen var godt sammenskrudd, og det var noe deilig og forlokkende med en lyd som tilsa at bilen var lett. Måten bilen vippet når jeg satte meg inn. Hvordan den satte seg i bevegelse når jeg begynte å slippe ut clutchen. Jeg visste at nå kom jeg til å oppleve kjøreglede. Uansett om jeg skulle på tur eller bare til butikken. Den følelsen som den bilen på rundt 1000 kilo ga kan ikke erstattes med hestekrefter. Sukk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ogee1 Slik er det jo noen ganger (altså at mange først får øye for en bilmodell først mange år etter at den ble produsert), men da er det som regel litt for sent. De som vet bedre har allerede plukket opp de beste eksemplarene og til en fornuftig pris. Jeg har i denne sammenhengen aldri helt forstått hvorfor ikke flere har oppdaget E36 M3 og faktisk også E36 serien generelt. Det kan virke som om "alle" alltid har fokusert på E30 M3 og E46 M3, men totalt glemte E36 M3 (altså ikke de råstylede og harry jallabilene, men pene og relativt originale eksemplarer). Ikke bare E36 M3 er svært fine biler, men også de "mindre" brødrene 325i og 328i er temmelig fine biler selv om de nå (25 år senere) kanskje begynner å ha litt lite effekt. Allikevel... 192/193 HK er mer enn man får i dagens G20 320i/320d + at man får en fabelaktig M50/M52 bensinrekkesekser med på kjøpet.

Her er noe å tenke på. E36 328i's 2793 cm3 store selvpustende M52 rekkesekser utvikler nesten like mye dreiemoment som dagens B48 toliter turbomotor i G20 320i (samt 9 flere hestekrefter). 0-100 Km/t går løs på hhv. 7,3 og 7,1 sekunder (8-trinns automatgear for 320i). Topphastigheten er 236 og 235 Km/t. Litt artig er det at en alminnelig 3-serie modell (altså ikke en M-modell) for hele fire 3-serie generasjoner siden er praktisk talt like hurtig som en midt på treet modell i dagens 3-serie generasjon. Det avgjørende er imidlertid måten E36 328i akselererer på. Med en ganske stor selvpustende rekkesekser virker akselerasjonen mye mer inspirerende  og ikke minst lineær enn når en toliter turbomotor akselererer. E36 328i var relativt seriøse saker da modellen kom på markedet for 25 år siden i 1995.

E36 325i har en litt eldre M50 rekkesekser på 2494 cm3 som yter 192 HK og 245 Nm. Motoren er ganske "spiss" i karakteren og krever turtall for å yte sitt beste, men den ligger ikke mye tilbake for 328i. Midt i mellom fantes også 323i med en mer moderne M52 motor (som på 328i) på identiske 2494 cm3 som offisielt yter 170 HK, men igjen så ligger den ikke så mye tilbake for 325i. Flere uavhengige tester viste at effekten reelt var 185-190 HK. Hverken 0-100 Km/t eller topphastigheten skiller vesentlig i forhold til 325i.

Uansett så er E36 i dag en temmelig fin oldschool 3-serie som fortjener mer oppmerksomhet såfremt man kan finne et nogenlunde fornuftig og originalt eksemplar. E46 var reelt bare en teknisk mer utviklet modell med et annet og mer moderne karosseri... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag @Fredrik har jeg på lån en Model 3, ikke fordi jeg har tenkt og kjøpe meg en, men fordi jeg har ansvaret i jobbsammenheng med at Tesla har stand hos oss. Bilinteresserte meg må jo selvsagt prate. Det endte med at etter endt arbeidsdag fikk jeg nøklene(nøkkelkortet) og at vi kunne ta opp igjen samtalen i morgen etter at jeg har testet den. :) Model 3 er først og fremst morsom å kjøre og den byr på litt glede bak rattet rent kjøremessig. Og der stopper moroen. Kvaliteten er som å forvente i en god Peugeot eller Skoda, men det ser kanskje finere ut. Jeg stiller meg skeptisk til den store skjermen i midten som fungerer til alt. Speedometer inkludert. Man må ta øynene ganske mye vekk fra veien for å kunne se og jeg synes det hele var stilrent, men lite praktisk. Speedometeret er kanskje det eneste jeg ser i øyekroken. Bilen var tight og fin, dette var bakhjulstrekkutgaven. Bagasjerommet har forresten skikkelig rar tilkomst. 
Alt i alt, kjekt å få prøve, god å kjøre og mye bedre enn en Model S jeg prøvde her for 3 uker siden, men ellers nei :) Liker heller ikke eksteriørdesignet, rett fælt, men det var ikke temaet.

 

B6E94E80-1F49-4C39-89EE-1B50748EEC3B.thumb.jpeg.7804765de90e350546785782f21b285f.jpeg3055A2EF-6906-4D28-B472-03BFA0330899.thumb.jpeg.8bf142c3762cbc289b0ed21482b804b1.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjermen i midten på Tesla Model 3 gir bare mening ved autonom kjøring. Så lenge man kjører manuelt er det et helt håpløst konsept for brukergrensesnitt.

Jeg leste et sted at EU vurderer å påby visning av nøkkelopplysninger rett foran føreren, men jeg klarer ikke å finne igjen hvor det var. I så fall må Tesla inn med en ekstra skjerm i TM3.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ogee1 skrev:

Apropos vekt, så har denne diskusjonen gjort at det har dukket opp flere minner fra da jeg hadde tidlig 911. Litt som når du hører en gammel sang og plutselig er tilbake på fest på ungdomsskolen og du står i en krok med drømmedama og sniker deg til et kyss. Du husker fortsatt følelsen av pusten hennes og lukta av nyvasket hår, og alt oppleves nesten som du er der igjen.

Sorry, nå surrer jeg meg helt bort. Tilbake til tidlig Porsche. Da jeg lukket døra på 1971-Porschen var det litt blikkboksklang. En helt spesiell lyd. Nå ville den blitt omtalt som "billig" og ikke på høyde med de skikkelige merkene. Den gangen forbandt jeg den lyden med kvalitet og letthet. Jeg viste at Porschen var godt sammenskrudd, og det var noe deilig og forlokkende med en lyd som tilsa at bilen var lett. Måten bilen vippet når jeg satte meg inn. Hvordan den satte seg i bevegelse når jeg begynte å slippe ut clutchen. Jeg visste at nå kom jeg til å oppleve kjøreglede. Uansett om jeg skulle på tur eller bare til butikken. Den følelsen som den bilen på rundt 1000 kilo ga kan ikke erstattes med hestekrefter. Sukk!

Hehehe... jeg liker analogien og jeg følte det litt på den samme måten med mine fire Porscher (911, 924, 944 og 928 S) på 80-tallet. Det å være ung og uerfaren er en fin ting når det gjelder biler og jeg har heller ikke glemt hvordan jeg opplevde disse Porschene på den tiden. Interessant nok var det 924'en som var min første store forelskelse og derfor også den jeg har mest følelser for i dag. Den var langt fra den beste av mine Porscher, men helt klart den som merket meg for livet. 

Jeg hadde en tidlig 924 fra 1977 så vekten var kun 1080 Kg. Balansen var tilnærmet perfekt med ca. 50/50 vektfordeling (gearkassen var bak via en såkalt transaksel). Kjøreegenskapene var derfor eksemplariske og jeg likte spesielt å ta langturer på vinterføre med 185/70-14 dekk/felger (piggdekk den gangen). Veigrepet var fantastisk og bilen tok seg frem overalt. Disse dekkene var selvfølgelig intet i forhold til moderne dekk, men bilens fine balanse og lette vekt kompenserte i stor grad for dette. Kanskje var vi også litt bedre og oppmerksomme sjåfører den gangen fordi det var nødvendig.

Uansett så ga spesielt 924'en meg store gleder og bortsett fra vinterturer i fjellheimen var vi på langturer til Tyskland, Frankrike, Sveits og Spania med bilen. Jeg sier vi fordi min daværende kjæreste er stadig min kjæreste nesten 36 år senere. 924'en mener jeg å huske ble solgt i 1988, men min kjæreste fra den gangen har jeg heldigvis stadig... :)   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fredrik skrev:

Uansett så ga spesielt 924'en meg store gleder og bortsett fra vinterturer i fjellheimen var vi på langturer til Tyskland, Frankrike, Sveits og Spania med bilen. Jeg sier vi fordi min daværende kjæreste er stadig min kjæreste nesten 36 år senere. 924'en mener jeg å huske ble solgt i 1988, men min kjæreste har jeg heldigvis stadig... :)   

Jeg hadde ikke lappen da jeg traff kona mi i 1982. Første bilen vi hadde sammen var på langt nær så eksotisk som din 924, da det var en VW Transporter russebil i 1984/85. Men vi hadde ganske mye moro med den bilen likevel. :-)

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, ogee1 skrev:

Jeg hadde ikke lappen da jeg traff kona mi i 1982. Første bilen vi hadde sammen var på langt nær så eksotisk som din 924, da det var en VW Transporter russebil i 1984/85. Men vi hadde ganske mye moro med den bilen likevel. :-)

Hahaha... jeg hadde heller ikke lappen da jeg ble kjæreste med min bedre halvdel tidlig i 1985. Vi ble sånn ca. kjærester på en fest hos en felles venninne og skulle også på fest sammen dagen etter. Da var en tur på polet helt avgjørende, men jeg hadde som sagt ikke lappen og dermed hadde jeg verdens beste påskudd til å spørre om vi ikke skulle kjøre sammen til polet og ellers kanskje tilbringe dagen sammen. Slik ble det og vi kjørte lykkelige sammen i min Mercedes-Benz W201 190E (som faktisk var min første bil). Min kjæreste husker forøvrig denne dagen betydelig bedre enn jeg gjør (sikkert fordi hun skulle møte min mor og ikke minst kjøre en ganske ny Mercedes). Jeg var i den 7-himmel og minnet er ikke det beste fra den dagen... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå jeg skjønner at dere er så mye eldre enn meg at dere tilhører generasjonen til mine foreldre 😅 Mulig dere er eldre enn mine foreldre også, de er født i henholdvis 1963 og 1966. 

Kunne egentlig tenkt meg å oppleve 80 tallet selv, det høres ut som ett veldig kult tiår. Jeg kom akkurat for sent til å rekke 80 tallet, jeg er født to måneder inn i 90 tallet 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Jeg liker virkelig Tesla Model 3, men det etter min mening litt for tidlig å kjøpe en elektrisk bil her i Danmark ennå. Infrastrukturen når det gjelder lading er på langt nær like godt utbygget som i Norge og lading hjemme er foreløpig for dyrt med mindre man har solceller og en Tesla Powerbank (batteri så man kan lagre strømmen fra solcellene utenom strømnettet).

Vedr. den store skjermen som håndterer alt er jeg stort sett vant til dette fra Citroën C4 Cactus og ikke minst fra vår nåværende C4 Picasso som heller ikke har et konvensjonelt instrumentpanel (modellen kom på markedet 2013). Jeg kan nesten garantere at dette mest er en vanesak og at når man først har vent seg til dette etter sånn ca. et par uker føles det helt naturlig. Jeg liker det lave dashboardet som en sentral skjerm gir muligheten for... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det er nå jeg skjønner at dere er så mye eldre enn meg at dere tilhører generasjonen til mine foreldre 😅 Mulig dere er eldre enn mine foreldre også, de er født i henholdvis 1963 og 1966. 

Kunne egentlig tenkt meg å oppleve 80 tallet selv, det høres ut som ett veldig kult tiår. Jeg kom akkurat for sent til å rekke 80 tallet, jeg er født to måneder inn i 90 tallet 😂 

80-tallet var uten tvil utrolig kult når det gjaldt biler, økonomi, musikk og relativt nyvunnet frihet for unge mennesker. Det var et enklere samfunn uten internett og mobiltelefoner, men tingene gikk også betydelig mer langsomt. Jeg ble 18 år gammel tidlig i 1985 og befant meg på dette tidspunktet på en internasjonal skole i Canterbury i det sydøstlige England (en avdeling av King's School). Jeg var den eneste fra Skandinavia  (de fleste andre var fra England, Tyskland og Frankrike) og det var for å si det forsiktig veldig langt hjem (uten internett og mobiltelefon). På den annen side ble man hurtig voksen og da jeg kom hjem til Norge flyttet jeg for meg selv.

Det er naturligvis litt vanskelig å beskrive hvordan det var å være ung på 80-tallet, men når man f.eks ser tidlige A-ha videoer med stilen, formen og attituden de hadde (relativt langt hår, hullete Levis bukser og mariusgenser) mener jeg at de representerte stilen bra (i det minste fra den vestlige delen av Oslo). De andre på skolen i England var ikke like kule og akkurat dette er litt interessant. Uten internett tok det mye lenger tid før stiler og trender ble internasjonale. Da A-ha også gikk til topps på Billboard med "Take on Me" og Norge vant Eurovision Grand Prix var det faktisk ganske kult å være norsk i utlendighet... :)

Porsche ble jeg forøvrig introdusert for via en venn av en venn som etterhvert også ble min venn. Han er norsk, men bodde på den tiden i Strasbourg, Frankrike og hadde en Porsche 924. Jeg hadde ingen kjennskap til hverken bilen eller Porsche generelt, men likte hva jeg så og jeg likte bilen enda mer etter å ha sittet på et par turer. Vi ble etterhvert enige om at en tur sydover på kontinentet med bilen hadde vært kult og slik ble det. Vi kjørte rundt mer eller mindre på måfå i Tyskland, Frankrike, Sveits og Spania. Det var på denne turen at jeg lærte hvor fantastisk bra Porsche kan være når man først lever seg inn i bilene. Jeg hadde ennå ikke lappen, men det spilte faktisk ingen rolle i denne sammenhengen. Bilen var avhengighetsskapende og under et halvt år senere (stadig i 1985) hadde jeg selv en Porsche og kjørte ulike modeller de neste 4-5 årene. Det var en fantastisk tid og det aller beste er at min kjæreste ble en del av det hele... :)    

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...