Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

On 10/6/2020 at 12:33 AM, Rune-K said:

Voyager var aldri bra. Om drivverket var fint kan vel også diskuteres. Det var sikkert ok når det virket men det var noen innebygde svakheter på den automaten som gjorde at det brått ble veldig glatt for den bilen som kom bak

 

Veldig mange er glad i å kritisere Voyager. Men Voyager (spesielt Voyager 2) med den italienske 2.5 turbodieselen og manuell kasse var faktisk en ganske solid bil.  Jeg sjekket disse over flere år på finn, og de hadde oftest høy km (mellom 300-450 000km) og så ut til å funke bra. Lånte selv en en slik variant med den italienske turbodieselen som da hadde gått nesten 350k, og den gikk som ei kule og funket fint. 

Greit nok at Mitsubishi-drivverket ikke var noen vinner, men hvis man ser bredt på det - så synes jeg Voyager, både 1 og 2,  var en moderne bil for sin tid med et pent og moderne design, og i euro-versjon med diesel og manuell funket den faktisk meget bra. 

 

Ser at dere diskuterer sportsvogner med lav vekt. 

Selv har jeg fått stor respekt for MX-5 ND, og da spesielt ND2 2.0 184hk. Amerikanske tester jeg har lest elsker denne modellen, og noen motorjournalister (som selv eier S2000) har til og med skrevet at den er bedre enn Honda S2000.  ND2 2.0 er rett og slett et fenomen, og en bil jeg har satt på ønskelisten. Her snakker vi om en kvikk sportsbil for under 400k, kanskje den beste sportsbilen man får under millionen....OG det beste er at den er lett og agil som bare pokker.

Det eneste negative er at den som de fleste moderne biler er belemret med moderne elektronikk som varsler og advarer i hytt og gevær. Litt i overkant mye sensorer og advarsler for en entusiastbil. En bekjent av meg som kjører en slik måtte innrømme at det ble litt for mye av det gode. 

Igjen....En av grunnene til at jeg er glad i den gamle Z3en min. Den har ABS og det er det. Utrolig deilig med en aggressiv og bøllete roadster man kan kjøre som en gærning med uten at en haug med elektroniske tanter skal be deg om å sitte ned og holde kjeft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En familie vi menget oss med før har hatt både Suburban, Tahoe, Voyager og Sintra som familiebiler. Voyageren var en Voyager 2 med turbodeisel og manuell. Den var både stor og passelig sprek husker jeg, motoren hørtes svært industriell ut husker jeg! Men fint skyv og den bilen hadde de lenge og den ble ukespendlet med i årevis. Mitt inntrykk var at den var som middelklasse-amerikanere flest.

Jeg banka nedover E6en i mørket her om dagen og tok igjen et vogntog på sletta og oppover mot Langhus-avkjøringa sydover. På 200 meters avstand ser jeg at det er en bitteliten bil bak. Den var så liten bak denne semi-hengeren at jeg lurte på om dette var en mikrobil type Messerschmidt eller annet..

Så kommer jeg tettere på, myser litt og tror ikke mine egne øyne.. Det var en E30 Touring🧐 Det begynner å bli langt mellom små biler om dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, FredrikE24 skrev:

Så kommer jeg tettere på, myser litt og tror ikke mine egne øyne.. Det var en E30 Touring🧐 Det begynner å bli langt mellom små biler om dagen..

Vi snakket faktisk om det samme her den andre dagen da vi havnet bak en Mercedes-Benz W201 190E 2,6. Ikke bare er det sjelden å se slike gamle bilmodeller på veiene i Danmark i dag, men du verden så liten bilen er. Det er nesten litt merkelig å observere.

Jeg har hatt et par stykker. Min første bil var en 1984 190E 2,0 i 1985 og i 1989 kjøpte jeg en helt ny 190E 2,3. Det var en ganske liten og kompakt bil selv den gangen, men i dag virker den nesten komisk liten med litt merkelige proporsjoner. Kvaliteten og kjøreegenskapene var det imidlertid lite å utsette på. Bilen var (spesielt etter faceliften der den bl.a fikk de såkalte Sacco brettene) bygget til en svært høy standard. Akkurat 6-sylinder versjonen var sjelden selv den gangen bilen var i produksjon (kun ca. 5,5% av totalt antall produserte biler hadde denne motoren - altså 2,6 modellen). Den var temmelig dyr og mange valgte nok derfor heller å kjøpe en W124.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Werther skrev:

 

Igjen....En av grunnene til at jeg er glad i den gamle Z3en min. Den har ABS og det er det. Utrolig deilig med en aggressiv og bøllete roadster man kan kjøre som en gærning med uten at en haug med elektroniske tanter skal be deg om å sitte ned og holde kjeft. 

Er så enig, det mest befriende med å sette sette seg inn i M3n er at at den ikke piper og hyler om alt mulig rart. Jeg bestemmer, bilen adlyder - ikke omvendt. 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet er herlig folkens, her sitter jeg på ei øy med bilen godt parkert 7 meter unna til høyre og krabbekoking på gang 7 meter til venstre. Selv spiser jeg tørrfisk og drikker øl og nyter været :D 

Hørt nye sangen til ACDC forresten? «Shot in the dark» god helg 😎

30D37E0C-C58F-43B6-8D2E-E383E09AC167.thumb.jpeg.3f72baeec270576dd02e3fb27da1c52e.jpeg84FC33C8-B4F5-4C5C-8779-0AE8C28D8D71.thumb.jpeg.ad8c5b28e6780b7e00c72fb68f355fd5.jpeg52489C48-C9F6-41DF-A1B6-BB31A6B0D042.thumb.jpeg.49166dea0ae6a43b734c5f0e00f361a7.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Det ser deilig ut, men jeg holder meg til nykokte reker. Tørrfisk har jeg ingen erfaring med. Hvordan smaker det? Akkurat tradisjonen med sjømat og øl/hvitvin on the fly på en brygge eller i en båt mangler vi her i Danmark (det er i alle fall ikke et utbredt fenomen som i Norge) og det er litt trist. Årsaken er at det stort sett er byggeforbud langs kysten utenom byene og sommerhusområdene. På den annen side er det mest ubebygget natur langs kysten i Danmark og det er jo også ganske fint.

Over til noe helt annet. Vi synes i dag at elektriske biler er moderne, men som f.eks Jay Leno viser i denne videoen eksperimenterte man på 50 og 60-tallet med ganske radikal alternativ fremdriftsteknologi. Chrysler Turbine Car fra 1963 har en Chrysler A-831 gassturbin (essensielt en liten jetmotor) som yter 130 HK og 576 Nm ved 36000 rpm. Ved topphastigheten på 193 Km/t har turbinen et turtall på 60000 rpm.

Chrysler Turbine Car kom ut av en historisk periode som ofte blir omtalt som "the jet age" der jetmotoren tok over for stempelmotorene i fly. Dette førte så til at man eksperimenterte med jetmotorer også i biler. Man forestilte seg at man også kunne bruke bl.a atomreaktorer i biler (og andre fremkomstmidler) og det ble utviklet noen konsepter/prototyper som f.eks Ford Nucleon, Studebaker Packard Astral og franske Simca Fulgur (forøvrig designet av Robert Opron som senere bl.a også designet DS og CX modellene).

Det var naturligvis en utfordring at atomreaktorene krevde tykke lag med beskyttelse og dermed ble vekten også temmelig høy (ofte mange ganger vekten av selve bilen) så konseptet ble etterhvert skrinlagt. I mer moderne tider har imidlertid radioisotopgeneratorer (et slags batteri), der man bruker varmen som frigjøres fra radioaktiv nedbryting til elektrisk energi, blitt brukt i bl.a romfart (f.eks romsonder). 

Uansett så er konseptet med små og relativt portable atomreaktorer interessant og jeg kom tilfeldigvis over den amerikanske atomingeniøren Carl Willis' kanal på Youtube da jeg i forbindelse med mini-serien "Chernobyl" på Netflix søkte etter rundturer på atomkraftverk. Han leder Nuclear Engineering Department ved University of New Mexico og de har en såkalt AGN-201M atomreaktor til undervisning. Den utvikler en termisk effekt på kun 5 watt (reaktoren kan trolig utvikle mye mer, men UNM har konsesjon til maksimalt 5 watt), men har en såkalt kritisk masse med spaltbart materiale som skal til for å skape en kjedereaksjon (fisjonsprosess).

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik vel det er lenge mellom hver gang og da er det alltid stas. Det ble dratt opp hummer også senere, så det ble plutselig en helaften, den største var full av rogn så den måtte nok sjøsettes igjen :) Tørrfisk smaker tørket fisk, de fleste jeg kjenner liker det ikke og brekker seg av lukten. For meg er det snacks. :) 
Reker er det lite som slår, men godt med et avbrekk med krabbe og hummer av og til. Det er noe eget og sitte ved sjøen og nyte skalldyr, samme om det er reke eller krabbe. Ikke trenger det å være mer fancy enn et lite berg eller en stein eller bare en benk. Primitivt og godt, og et avbrekk :) 

6EB62EBC-40AC-4C62-B12C-C3C8A08A875E.thumb.jpeg.f68d69282e40fa7b98b5ad37b0691539.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er mange måter å slappe av på i livet .

Noen finner ro og fred i en god bok ,andre finner roen i TV serier feks .

Jeg foretrekker å sette meg bak rattet i en av veteranene mine og kople helt ut .

Finne favorittmusikken fra min CD samling og mate opp Blaupunkten med det.

Og det og sette seg inn i en Bmw fra det klassiske 80 tallet med det behagelige rød / oransje lyset om kvelden for ta seg en tur ,gir meg avslapning og samtidig oppladning av kropp og sjel.

Ikveld satte jeg på en av mine favoritter fra 80 tallet nemlig Ultravox:

95745616-888E-4CD4-A39C-89BF1AE029EB.jpeg.0ab644b11b55cc3b7bc90aed44fb5a91.jpeg
 

Når jeg hører Vienna og dancing with tears in my eyes med denne gruppen ,samtidig har dette foran meg :

94A5E576-674A-460F-8381-5FEBD6743C98.thumb.jpeg.7e160f8a27cd5892a6ad7cdd711c7fbd.jpeg
 

Blir jeg både glad samtidig litt sånn trist .

Det vekker minner fra min barndom på 80 tallet da jeg var med venner av mine foreldre som da hadde kjøpt seg div Bmwer.

Og husker spesielt en anledning der en kollega av min far hadde kjøpt seg e30 320 i 1987 og kassett med Ultravox alltid stod i .

Nå er han blitt gammel og har mistet gnisten på alt .

Er så rart når jeg tar sånne turer alene som dette så kan jeg tenke følgende :

Hva gjør disse menneskene som var unge og friskuser på midten av 80 tallet nå?

Tenker de sånn at ,oi der er den musikken den minner meg om den og den bilen  eller var det bare noe som liksom var og passerte liksom ?

Jeg kan tenke veldig ofte på sånt når jeg er ute og kjører med disse gamle bilene ,og igjen for meg er dette den eneste formen for rekreasjon for meg.

8 mil med div New wave som det kaltes den sjangeren ,gjør godt og gleder meg til neste kveldstur .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik skrev:

Det var naturligvis en utfordring at atomreaktorene krevde tykke lag med beskyttelse og dermed ble vekten også temmelig høy (ofte mange ganger vekten av selve bilen) så konseptet ble etterhvert skrinlagt. I mer moderne tider har imidlertid radioisotopgeneratorer (et slags batteri), der man bruker varmen som frigjøres fra radioaktiv nedbryting til elektrisk energi, blitt brukt i bl.a romfart (f.eks romsonder). 

Uansett så er konseptet med små og relativt portable atomreaktorer interessant og jeg kom tilfeldigvis over den amerikanske atomingeniøren Carl Willis' kanal på Youtube da jeg i forbindelse med mini-serien "Chernobyl" på Netflix søkte etter rundturer på atomkraftverk. Han leder Nuclear Engineering Department ved University of New Mexico og de har en såkalt AGN-201M atomreaktor til undervisning. Den utvikler en termisk effekt på kun 5 watt (reaktoren kan trolig utvikle mye mer, men UNM har konsesjon til maksimalt 5 watt), men har en såkalt kritisk masse med spaltbart materiale som skal til for å skape en kjedereaksjon (fisjonsprosess).

Kult, og interessant! Det jeg synes er merkverdig er alle disse instrumentene som står som stand-alone med egne interlocks som sikkert er sydd inn i en slags sikkerhetskrets. Man kan jo se at dette er utformet for undervisning, og det er ganske tydelig at han har laget et brukergrensesnitt basert på National Instruments sin LabView-software(som er uhyre kraftig).

En reaktor som hadde vært brukt til andre formål ville nok hatt en større grad av automatisering med en PLS og et SCADA-system på toppen mest sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spot on @Sveigis!

Jeg tok lappen i 1981 og var "ung og friskus" på åttitallet. Nå er jeg vel bare gammel og vissen..? 😉 Jeg har tilfeldigvis fødselsdag i dag, så det er jo tid for å bli litt nostalgisk. For meg hører musikk og bil sammen, og jeg blir bare mer og mer nostalgisk. Det å plutselige høre en av "mine" gode åttitalls-hits gir meg en umiddelbar reise tilbake i tid. Selv om jeg absolutt liker ny musikk også, så tar jeg tar meg i å lete etter den gode gamle musikken på spotify. Når jeg ser på spillelistene mine, så går det mye i Manfred Mann, Dire Straits, Pink Floyd mm. Til og med ABBA er gode minner!

Det siste året har vært mye preget av sykdom, miste jobb, bilulykke, ny jobb ++, og jeg merker at musikk er noe jeg alltid søker til. Det gir alltid trøst.

I åtte år har jeg vært engasjert i den lokale delen av BMWCCN Østfold, og jeg har vel egentlig alltid vært engasjert i det som er av verv, alt fra velforening, klassekontakt, fagforening, diverse utvalg på jobben, leder i en pasientforening, ja det meste. Men nå som jeg blir eldre blir jeg mer og mer opptatt av "den gode følelsen". Det blir færre biltreff og arrangementer og flere og flere kjøreturer -med god musikk til. Nå er ikke min entusiastbil så veldig gammel, men den gir allikevel den gode følelsen og en reise i tid. Å kjøre seg en kveldstur (har noen absolutte favorittveier) gir fred i sinnet, og jeg kaller det terapitimen min! Vi er noen vennepar som med ujevne mellomrom drar på tur med våre cabrioleter, og det gir absolutt den rette godfølelsen.

Og noen ganger er det bare nok og treffe en gammel Opel Manta, Simca 1100 (når så du sist en Simca 1100?) eller hva som helst, og det gir meg en god følelse. Jeg blir fortsatt varm om hjertet hver gang jeg hører en gammel VW boble! Det er jo som "musikk i mine ører"!🙂

 

Endret av tambur4
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, FredrikE24 skrev:

En reaktor som hadde vært brukt til andre formål ville nok hatt en større grad av automatisering med en PLS og et SCADA-system på toppen mest sannsynlig.

Det stemmer bra. Selv den "lille" forskningsreaktoren Haldereaktoren (Institutt for energiteknikk), har et avansert PLS-system samt mange andre automatiserte styringssystemer og overvåkingssystemer som styrer/overvåker reaktoren og systemene rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tambur4 skrev:

Spot on @Sveigis!

Jeg tok lappen i 1981 og var "ung og friskus" på åttitallet. Nå er jeg vel bare gammel og vissen..? 😉 Jeg har tilfeldigvis fødselsdag i dag, så det er jo tid for å bli litt nostalgisk. For meg hører musikk og bil sammen, og jeg blir bare mer og mer nostalgisk. Det å plutselige høre en av "mine" gode åttitalls-hits gir meg en umiddelbar reise tilbake i tid. Selv om jeg absolutt liker ny musikk også, så tar jeg tar meg i å lete etter den gode gamle musikken på spotify. Når jeg ser på spillelistene mine, så går det mye i Manfred Mann, Dire Straits, Pink Floyd mm. Til og med ABBA er gode minner!

Det siste året har vært mye preget av sykdom, miste jobb, ny jobb ++, og jeg merker at musikk er noe jeg alltid søker til. Det gir alltid trøst.

I åtte år har jeg vært engasjert i den lokale delen av BMWCCN Østfold, og jeg har vel egentlig alltid vært engasjert i det som er av verv, alt fra velforening, klassekontakt, fagforening, diverse utvalg på jobben, leder i en pasientforening, ja det meste. Men nå som jeg blir eldre blir jeg mer og mer opptatt av "den gode følelsen". Det blir færre biltreff og arrangementer og flere og flere kjøreturer -med god musikk til. Nå er ikke min entusiastbil så veldig gammel, men den gir allikevel den gode følelsen og en reise i tid. Å kjøre seg en kveldstur (har noen absolutte favorittveier) gir fred i sinnet, og jeg kaller det terapitimen min! Vi er noen vennepar som med ujevne mellomrom drar på tur med våre cabrioleter, og det gir absolutt den rette godfølelsen.

Og noen ganger er det bare nok og treffe en gammel Opel Manta, Simca 1100 (når så du sist en Simca 1100?) eller hva som helst, og det gir meg en god følelse. Jeg blir fortsatt varm om hjertet hver gang jeg hører en gammel VW boble! Det er jo som "musikk i mine ører"!🙂

 

Først av alt gratulerer med dagen din .😀

Og jeg blir glad når jeg leser det du skriver om terapitimen ,for det er det det er .

Bare å se og treffe folk og andre biler i alle slags merker og fasonger ,gjør godt som du sier .

Musikken du nevner er absolutt perfekt musikk og Abba ,vel har vel ca 5 CD-er med de .Oppfostret på Abba av min mor 😀
ps når jeg nevnte gammel og vissen ,så var det ment til han kompisen til min far ,ikke gennerelt 😅.

Og som du nevner ,desto eldre man blir desto mer setter man pris på sånt som vi nevner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@FredrikE24 og @tambur4 Det er ingen tvil om at atomreaktoren ved University of New Mexico er konstruert og implementert for forskning/opplæring. 5 watt er ingenting, men det er jo de samme grunnleggende prinsippene som gjelder for de større reaktorene så på den måten er reaktoren fint tilpasset formålet. Haldenreaktoren hadde forøvrig en effekt på 25 MW, men var også mye større (og en annen type reaktor). Jeg synes at dette fagfeltet er ganske fascinerende og tenker at det er mange muligheter når det gjelder atomkraft. Tsjernobyl katastrofen var veldig ødeleggende og ulykken ved Fukushima i Japan hjalp heller ikke, men bl.a Frankrike og USA har gått videre med teknologien. Tyskland besluttet som en følge av Tsjernobyl å avvikle deres kommersielle atomprogram.

@sveigis Jeg har generelt et litt ambivalent forhold til musikken fra 80-tallet. På den ene siden virker mye av det veldig gammeldags i dag, men på den andre siden var en del av musikken veldig holdbar. Ultravox er nevnt og var blandt mine favoritter også (dog ikke alle platene). Jeg hører stadig ganske mye på Talk Talk og Simple Minds (først og fremst platen New Gold Dream fra 1982). Det som ødelegger litt idag når jeg hører på disse platene er den dårlige dynamikken i lydbildet - også selv om de er remastered. Selve låtene er selvfølgelig like fine, men så snart man setter på noe mer moderne hører man at en hel del har skjedd på den tekniske siden. Jeg er nok ikke den eneste som drømmer om at noen av disse gamle platene burde ha blitt innspilt på nytt med moderne teknikk. Den samme drømmen har jeg forøvrig også når det gjelder biler, men det er dessverre enda mer usannsynlig.

Litt på ettterskudd, men gratulerer med dagen @tambur4 ... :)

Instrumentpanelet på de gamle BMW'ene er forøvrig fantastisk kult. Jeg bare elsker den røde og varme gløden. Jeg husker at jeg var totalt fascinert av dette selv etter mange timer på Autobahn om natten og startet bilen igjen etter å ha fylt bensin. Når instrumentpanelet ble vekket til live igjen kom det varme og deilige lyset tilbake. Litt som om bilen ønsket meg velkommen tilbake på en måte som bare BMW kunne gjøre det. Jeg husker forøvrig også at jeg på denne tiden (1988/89) hørte mye på Robbie Robertson's (ex The Band) første soloplate med samme navn. Jeg hadde et ganske fornuftig Alpine anlegg med et par ekstra forsterkere, mye bedre høyttalere, en equalizer og en stor subwoofer som var montert mot seteryggen bak (der utstansingen til skiluken var). Lyden var absolutt meget bra og med låten "Somewhere down the crazy river" ble det ikke bedre med E30 320i'en om natten på Autobahn... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her inne som fortsatt ser på Top Gear? Personlig begynner jeg å få sansen for den nye trioen, spesielt den siste sesongen som kommer i disse dager. 

Episode to som kom her om dagen tar for seg "the race to 200mph" hvor gutta finner seg hver sin 30 år gammel superbil. Denne likte jeg svært godt, og inneholder noen skikkelige guttedrømmer - nemlig Lamborghini Diablo, Ferrari GT40 og Jaguar XJ220. Fantastiske biler, tenk dere biler som gjorde over 300kmt helt ribba for utstyr. Null ABS, null servo, manuell kasse og så absolutt ingen ESP. 

Biler blir aldri som de var, for noen sjuke kreasjoner de lagde før miljø og sikkerhet "ødela" mye av morroa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli lenge siden jeg så fast på Top Gear, men Chris Harris (45) er en gammel favoritt fra lenge før han begynte i Top Gear. Jeg husker ham fra tiden i Drivers Republic og Chris Harris on Cars i samarbeide med The Drive på Youtube. Han skrev også for både EVO og Jalopnic (da det stadig var litt kult). Chris er en ihuga fan av 80-tallet når det gjelder biler - noe han også for 8 år siden forklarte hvorfor i denne geniale videoen som jeg aldri blir lei av å se på... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...