Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, Werther skrev:

Enda godt øvre middelklasse får sponset privatskole-regningen sin av arbeiderklassen som må la ungene sine gå på offentlige skoler i slummen. 

Ja... slik kan man også formulere det. Klasseforskjellene er større i Danmark, men det er færre virkelig rike enn i Norge. Middelklassen er momentet for dansk økonomi og politikk, men noen faller dessverre under og merker dette ved f.eks skolevalg. Når dette er nevnt er de sosiale programmene når det gjelder såkalte almene boliger meget bra og billig (og boligene ligger ofte attraktivt plassert). Systemet er profittfritt og ingen tjener penger på boligene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid interessant og høre om forskjellen mellom landene, den er større enn man skulle tro. I det siste så har jeg begynt og høre på et radioprogram på NRK P2 som heter Norsken, svensken og dansken. Det er et veldig hørbart program som også blir sent i Sverige og Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Fredrik said:

Den generelle kjøpekraften er kanskje litt sterkere i Norge, men det er også et spørsmål hvordan den er fordelt. Her i Danmark vektlegger man primærbehovene så bolig, mat, skole og helsetjenester er relativt billig. Standarden i danske hjem er høy og trolig gjennomsnitlig litt høyere enn i Norge. Fjernvarme er vanlig, fibernett er vanlig (og billig) og alle boliger bygget etter 1993 har 400V elektrisk spenning inn til huset. Systemet er også veldig driftssikert og vi har f.eks ikke hatt et strømbrudd på nesten 20 år (bortsett fra høyspentkabler er alle strøm -og fiberledninger forøvrig gravet ned i hele landet).

Motorveiene i Danmark holder en høyere standard i Norge. De er bygget etter tysk Autobahn standard med den samme bredden, jevnt veidekke og krav til dosering i svingene. Dette er langt fra tilfellet med de norske motorveiene.

 

For Norges del må det nevnes at klasseskillene øker år for år ettersom innvandrere blir en stadig større andel av befolkningen (3.8 millioner nordmenn, 1,7 millioner innvandrere...). Norge går mer og mer vekk fra "det gamle Norge" og mot et mer EU-standardisert samfunn med klasseskiller og interne uenigheter. Man er ikke lenger et land - et folk. Nå er man et geografisk område fylt opp av 200 forskjellige etnisiteter som kjemper om makt. 

Når du snakker om strømbrudd - Jeg bor en halvtimes kjøretur unna Oslo, men har likevel opplevd 6-7 strømbrudd det siste året. Det var en søndag her jeg manglet strøm (og vann) fra 08.30 til 23.00. 

Det positive dog er at jeg har blitt mer på ballen - jeg har alltid litervis med vann og titalls vis med hermetikk, flere kilo med stearinlys, kubbelys, lightere og lommelykter liggende i tilfelle krise.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Werther skrev:

 

Med andre ord: Hvis man finner en F10 facelift 530d med sveivevinduer, manuelle stoler og 5-trinns manuell er det trygt å anta at den er bruktimport fra Danmark.

Og hvis man ser en kar som ratter en E60 545iA på danske skilt betyr det at han er mangemillionær....

Jeg er litt usikker på hvor du vil hen nå?

Men for å oppklare litt, F10 fikk man aldri med sveivevinduer...ikke en gang bak. Den kom kun med 6-trinns manuell, dog ikke på 530d. Men ellers så ser jeg av og til på det danske bruktmarked, noen få ganger dukker det opp noe spennende men stort sett er det traurige greier. Dette har helt sikkert med at danskene ikke har like stor entusiastbilkultur som oss. Å kjøpe, importere og kjøre eldre entusiastbil i Norge er veldig lukrativt. 

Som i Norge så måtte man være holden danske for å kjøpe en E60 545i ny. Tror ikke det går så mange av dem der nede, gjorde noen søk i Danmark før jeg kjøpte min men fant ingen til salgs. Måtte til Sverige eller Tyskland.

@Fredrik

Det der med hus og hjem tror jeg ikke helt stemmer. Glem ikke vi i Norge er i verdenstoppen når det kommer til å bruke penger på hus og opp pussing. I Norge eier en veldig stor andel av befolkingen sin egen bolig, hele 60% prosent av oss eier enebolig. Ikke noe annet land i verden kommer i nærheten av akkurat det. Så om en danske eier en leilighet i sentrum med designer møbler, så eier nordmannen en enebolig med garasje og ett måls tomt...litt utenfor sentrum.

https://forskning.no/hus-og-hjem-okonomi/derfor-er-nordmenn-verdensmestere-i-a-pusse-opp/1573237

Men en ting skal danskene ha, de har bygget opp en av de beste velferdsstatene helt på egenhånd. Den velstanden, sosiale tryggheten og høye levestandarden vi har i Norge skyldes olje. Her dreit jo Danskene seg ut, for de kunne fått en stor andel i Nordsjøen om de bare hadde brukt huet litt den gangen Jens Evensen forhandlet frem skillelinjene i havet. Men likevel så klarte de å bygge opp en velferdstat, imponerende! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Fredrik 90 said:

Jeg er litt usikker på hvor du vil hen nå?

Men for å oppklare litt, F10 fikk man aldri med sveivevinduer...ikke en gang bak. Den kom kun med 6-trinns manuell, dog ikke på 530d. Men ellers så ser jeg av og til på det danske bruktmarked, noen få ganger dukker det opp noe spennende men stort sett er det traurige greier. Dette har helt sikkert med at danskene ikke har like stor entusiastbilkultur som oss. Å kjøpe, importere og kjøre eldre entusiastbil i Norge er veldig lukrativt. 

 

Det var bare meg som forsøkte å være morsom (med promille). Ikke ta det ille opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 I Danmark eier ca. 63% deres bolig så tallet i Norge må evt. være høyere enn 60%. Det som imidlertid er litt interessant er at antallet som eier deres bolig i Danmark stiger jevnt og dette er det primært tre årsaker til. Bankene regulerer i praksis boligprisene med såkalte realkreditforeningslån. Dette er en lånetype som er relativt spesielt for Danmark og er basert på obligasjoner (gjeldsbeviser) som selges på børsen. Det er med andre ord kursen på obligasjonene som regulerer renten på lånene. Renten på disse lånene er generelt vesentlig lavere enn for alminnelige banklån og dette har gjort at flere eier deres egen bolig. For at ikke boligprisene skal eksplodere har man fra politisk hold etablert et såkalt nasjonalt råd for økonomisk sikkerhet som legger føringer for hva slags sikkerhet kreditforeningene skal kreve for å utstede lån (egenandel, standard, beliggenhet etc.). Stiger boligprisene for sterkt strammer rådet vilkårene for lån og visa versa. I praksis fungerer systemet meget bra, men på bekostning av utkantstrøk som ikke har de samme gunstige vilkårene for kreditforeningslån som mer urbane strøk.

Mange mener at dette er urettferdig og fører til fraflytting av utkantstrøkene - hvilket er korrekt, men på den annen side er distansene i Danmark små så hva som objektivt bør betraktes som utkantstrøk er relativt. Man kommer langt med en times kjøring i Danmark for å si det på den måten.

Arbeidsledigheten er relativt lav i Danmark og hvis man blir ledig er dagpengesatsen ganske høy (normalt i to år). Få blir derfor tvunget til å selge deres bolig ved kortere arbeidsledighet (igjen pga. de lave rentene på kreditforeningslån som altså er politisk kontrollert). Kreditforeningslån er i tillegg veldig fleksible. Man kan fritt velge løpetid (opp mot 30 år), avdragsfrihet og lånetype (i praksis hva renten skal være). Spesielt for unge nyetablerte boligeiere er dette en fin ting. De kan velge et lån som gir dem et bedre økonomisk råderum i en periode av livet der man normalt har mange kostnader for senere å velge en annen lånetype (stadig kreditforeningslån). Lånene kan til enhver tid reforhandles (når løpetiden for obligasjonene går ut) og dermed kan man også få et nytt lån med f.eks 30 års løpetid og evt. avdragsfrihet.

Ja... danskene har definitivt bygget opp et fantastisk fint lite land med kløkt og kreativitet. Nød lærer naken kvinne å spinne (sånn i relasjon til der Jens Evensen var for smart for danskene) og danskene ligger aldri på latsiden. De diskuterer konstant økonomi og innovasjon. Store samfunnsprosjekter planlegges hele tiden være seg Storebæltsbroen, Øresundsbroen, Femern Bælt (forbindelsen mellom Lolland og Fehmarn i Tyskland) og Kattegatforbindelsen (en planlagt forbindelse fra Sjælland til Jylland via Samsø). Det er forøvrig pensjonsselskapene som finansierer prosjektene (med statlige garantier) og derfor de eneste som får lov til å ta seg betalt for ferdsel på veiene. Derfor har vi ikke andre betalingsveier i Danmark.       

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik skrev:

@Fredrik 90 I Danmark eier ca. 63% deres bolig så tallet i Norge må evt. være høyere enn 60%. Det som imidlertid er litt interessant er at antallet som eier deres bolig i Danmark stiger jevnt og dette er det primært tre årsaker til.    

Antallet nordmenn som eier egen bolig er langt høyere enn 60% ja, men 60 prosent av oss eier enebolig..altså ikke leilighet eller rekkehus. Her er Norge helt i verdenstoppen, og det finnes fylker i Norge hvor enebolig andelen er på godt og vel 80%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fredrik skrev:

Ja... slik kan man også formulere det. Klasseforskjellene er større i Danmark, men det er færre virkelig rike enn i Norge. Middelklassen er momentet for dansk økonomi og politikk, men noen faller dessverre under og merker dette ved f.eks skolevalg. Når dette er nevnt er de sosiale programmene når det gjelder såkalte almene boliger meget bra og billig (og boligene ligger ofte attraktivt plassert). Systemet er profittfritt og ingen tjener penger på boligene. 

Hva som imponerer meg mest med Danmark, foruten Dansk lynne og det kreative, kunstneriske og design generelt. 
Er hvordan Danskene har - i fravær av Svensk industri og Norsk olje og kraft, klart å bygge en solid velferdssamfunn. Er vanskelig å se hvordan de har klart det uten åpenbare ressurser.

Er også spent på Grønland og hva som skjer når Russland/Kina legger sine klamme hender på dette området.

Men tilsynelatende har Dansker generelt mer karakter og styrke/vilje, mer så enn sine Nordiske søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Selve boligmønsteret (altså hva slags boliger folk bor i) varierer sikkert litt mellom landene. Jeg kjenner ikke så godt til dette, men f.eks kjedet enebolig er relativt sjeldent i Danmark. Parcelhus eller eneboliger i et felles kvarter (altså ikke langs en vei) er vanlig og det er også leiligheter i typiske fireetasjers murbygninger. Høyhus med leiligheter er relativt sjeldent, men finnes i de større byene (det blir ikke bygget nye og de gamle blir revet etterhvert som byfornyelsen går fremover - danskene liker ikke disse bygningene). Såkalte "selvåg" leiligheter med store terrasser og garasje i underetasjen finnes det få av og de er heller ikke særlig populære. De fleste vil heller ha en liten haveflekk eller en bakgård med trær).

@Ron Jeremy Ja... danskene er kreative og normalt veldig sosialt anlagt. Jeg er typisk norsk og blir mindre glad hvis f.eks stranden er full av mennesker. Danskene hygger seg med dette og virker totalt uanstrengte. Jeg liker dansk design, men det er også lett å se at inspirasjonen ofte kommer fra Tyskland. Tyskland er i det hele tatt viktig for den danske selvforståelsen. Det er viktig å kulturelt distansere seg litt fra tyskerne, men på mange måter er danskene kanskje de beste "tyskerne" når det gjelder orden og kontroll. Danskene selv ser ofte opp til Nederland som på mange måter minner mye om Danmark (ikke kun geografisk). England har forøvrig også en viktig plass i den danske selvforståelsen ved at Danmark ofte har vært politisk alliert med Storbritania i relasjon til EU. Danmark er f.eks ikke en del av Eurosonen, men den danske kronen er knyttet opp mot Euroen. Danmark er heller ikke medlem av EU's forsvarssamarbeide. Danmark deltar heller ikke i EU´s samarbeide når det gjelder rettslige og indre anliggenheter på overstatlig nivå (altså asylpolitikk, innvandring, visum, fri bevegelse mellom landene etc.).

Grønland (og tildels Færøyene) er et litt vanskelig tema i Danmark. På den ene siden har man det såkalte rigsfællesskabet der Danmark er det suverent mektigste landet - Kongeriket Danmark inkluderer også Grønland og Færøyene. På den andre siden har både Grønland og Færøyene et utstrakt indre selvstyre. Danmark bestemmer imidlertid statsforfatningen, udenrikspolitikken, forsvars og sikkerhetspolitikken, høyesterett, statsborgerskap samt valuta og pengepolitikken. 

Noen ganger kommer disse tingene i konflikt med hverandre som f.eks med stormaktenes interesse for Grønland. Danmark satte f.eks foten ned da kineserne ville finansiere bygging av en ny flyplass på Grønland - selv om grønlenderne i første omgang var likeglade med hvem som finansierte flyplassen bare den ble bygget. Denne saken endte med at Danmark og USA deler kostnadene og at USA bygger flyplassen. Som "betaling" krevde USA å få opprette et konsulat på Grønland med alt hva dette betyr av kontakt overfor lokale politikere og næringsliv. Her er det selvfølgelig veldig viktig for alle parter at det ikke fremstilles som om Grønland er et lydrike under Danmark og at Danmark ikke er et lydrike under USA - og at USA på ingen måter presser hverken Danmark eller Grønland.     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er egentlig den norske selvforståelsen? Jeg er helt enig i at Danmark henter inspirasjon fra både Tyskland og Nederland, dette er lett å se for oss utenfor. Men nordmenn føler jeg går litt i sin egen verden, virker ikke som vi ikke har noen selvforståelse...mulig ett lite snev av inspirasjon fra Sverige? Nordmenn er ofte litt usosiale og "private", det faller seg ikke naturlig å prate med fremmede. Også føler jeg vi er litt selvopptatte, litt glad i oss selv og vår måte å gjøre ting på... Vi løser ting på vår egen måte, hva tyskere eller briter gjør spiller ingen rolle fordi vår måte å gjøre ting på er den riktige for oss. Fordi vårt land og våre folk er så annerledes enn alle andre land, vi vet best virker det som.

Eller tar jeg feil av oss nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens dere diskuterer kultur sniker jeg inn litt bilstoff.

Jeg har jo uttrykt at jeg har blitt litt skeptisk til Singer de siste årene. Porsche 911'er som blir restaurert og modifisert uten grenser. De har begynt å miste sjarmen i mine øyne. Så kommer Cyan med sin Volvo P1800 som egentlig er samme opplegget som Singer kjører, men av en eller annen grunn synes jeg denne bilen er utrolig fin. Og har mye sjarm. Vet ikke helt hvorfor, men det er kanskje fordi det ikke er like overdrevent som Singers siste kreasjoner?

Uansett, her synes jeg Cyan har truffet veldig godt i blandingen av gammelt og nytt. Skjermbreddere og interiør som er ganske nøkternt og passer linjene på bilen samtidig som det skriker racing. Moderne felger som passer et klassisk karosseri, og en motor som er så enkel og rein at det er lenge siden jeg har sett maken. Og kamreim og -hjul uten deksel. Snadder!

 

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den Cynan p1800 er en fantastisk bygd restomod til det ytterste. Personlig liker jeg best originale P1800S  fra Produsert  64-66. Viktig poeng som nevnes fra videon, P1800 kom før mustang, shelby etc, P1800 kom ut i markedet allerede i 1961.

Siden det diskuteres fakta og sannheter ;) her inne, så ble det nevt at Audi var først ute med 4x4 kommersielt ( heg har også tenk/trodd dette tidligere).  Men hvis vi går over til USA, så kom de ut i 1979 med en sportsbil -crossover (Noen år før BMW x4 aktig?) + 1980 med en ekte Crossover 4x4 stasjonsvogn ( 4 og 2 dørs sedan + 3 dørs CamBack). 
Audi kom noen månder etter med sin Ur-quattro.  Hva tenker vi om det var Audi først ute ?

1980 AMC Eagle 4x4 crosover , som audi allroad , volvo xc70
( advarsel de som blir lett flaue bør ikke se dissebilreklamene).

1979 AMC SX4 Sport coupe, kjører fletta av bla. Firebird og Mustang Turbo !

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Etter å ha bodd 21 år i Danmark har jeg naturligvis filosofert litt over hvordan jeg stadig føler meg spesifikt norsk. Jeg kan kun snakke for meg selv, men et snev av udmykhet overfor naturen er noe jeg merker ganske sterkt. Hvis det f.eks er varslet farlig vær tenker jeg umiddelbart at nå må vi passe litt på (og evt. venter til dagen etter med div. gjøremål) gjør mange dansker akkurat som de pleier. Også på et mer metafysisk nivå reagerer jeg negativt når det f.eks bygges store/massive bygninger i åpent terreng (på et jorde/åker) her i Danmark. Når det er såpass flatt som det er i Danmark overtar slike bygninger totalt landskapet og i min verden er det kun fjell som gjør slikt. Hovedlageret til Jysk ikke så langt fra Billund på Jylland er et veldig bra eksempel på akkurat dette. De enorme lagerbygningene står som en massiv vegg i det flate landskapet og dette virker helt feil på meg. Slikt gjør man ikke hvis man har bare litt respekt for naturen og egen indre ro. Det hadde vært bedre om lagerbygningene var halvt så høye og dobbelt så brede for å si det på den måten.

Ellers liker jeg å være alene eller bare alene sammen med familien/venner. Jeg klarer ikke en overfylt strand eller det å gå i kø når vi er på tur i skogen. Jeg antar at ganske mange nordmenn føler det på den samme måten. Jeg er kanskje en anelse reservert overfor fremmede, men jeg er ikke sjenert eller unngår fremmede mennesker (da ville jeg vel neppe ha flyttet til et annet land). Jeg er forøvrig ganske bereist og har funnet ut at vi har det enormt bra i Skandinavia. La oss ikke ødelegge det fine vi har bygget opp. Det at vi er relativt få mennesker med en ganske stor grad av tillit til hverandre er en fantastisk ressurs og kanskje den aller største ressursen vi som samfunn kan ha.     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.11.2020 den 13.11, Fredrik 90 skrev:

Antallet nordmenn som eier egen bolig er langt høyere enn 60% ja, men 60 prosent av oss eier enebolig..altså ikke leilighet eller rekkehus. Her er Norge helt i verdenstoppen, og det finnes fylker i Norge hvor enebolig andelen er på godt og vel 80%. 

Ikke at dette har den største betydningen, men av den totale husholdningsmassen som eier bolig, eier rett i underkant av 49% en enebolig (tall som for øvrig har gått ned hvert år siden 2015). Av landets husholdninger er det i underkant av 77% som eier sin egen bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Ikke at dette har den største betydningen, men av den totale husholdningsmassen som eier bolig, eier rett i underkant av 49% en enebolig (tall som for øvrig har gått ned hvert år siden 2015). Av landets husholdninger er det i underkant av 77% som eier sin egen bolig.

"– Vi ligger på verdenstoppen først og fremst fordi over 60 prosent av oss eier en enebolig, og det lønner seg økonomisk å holde dem ved like, sier Bjørn-Erik Øye ved markedsanalyseselskapet Prognosesenteret"

https://forskning.no/hus-og-hjem-okonomi/derfor-er-nordmenn-verdensmestere-i-a-pusse-opp/1573237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...