Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

"– Vi ligger på verdenstoppen først og fremst fordi over 60 prosent av oss eier en enebolig, og det lønner seg økonomisk å holde dem ved like, sier Bjørn-Erik Øye ved markedsanalyseselskapet Prognosesenteret"

https://forskning.no/hus-og-hjem-okonomi/derfor-er-nordmenn-verdensmestere-i-a-pusse-opp/1573237

Tallene jeg refererer til kommer fra SSB, Eiendom Norge og Eiendomsverdi. Vil tro disse har større legitimitet enn en artikkel fra forskning.no utarbeidet av Prognosesenteret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Tallene jeg refererer til kommer fra SSB, Eiendom Norge og Eiendomsverdi. Vil tro disse har større legitimitet enn en artikkel fra forskning.no utarbeidet av Prognosesenteret. 

Ja jeg ser du skriver det, men jeg ser ikke noen link eller håndfast på det du hevder. Kan ikke se hvorfor forsking.no eller Prognosesenteret skulle spre feil informasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får dessverre ikke gitt deg kildehenvisning fra Eiendomsverdi ettersom dette er opplysninger som er tilgjengelig ved innlogging, men vedlagt ligger en utmerket oversikt fra SSB. SSB er jo som kjent hovedmyndigheten for utarbeidelse og formidling av offisiell statistikk. SSBs boligprisutvikling og øvrig statistikk hentes for øvrig fra Eiendom Norge og Eiendomsverdi, som blant annet har fullstendig oversikt over samtlige eiendomsmatrikkler i hele landet. Du må for all del legge forskning.nos statistikk til grunn, men den er dessverre feil. Vil for ordens skyld presisere at hensikten min var ikke å lage noen stor diskusjon rundt dette, ref. åpningen i innlegget "Ikke at dette har den største betydningen, men..".

Som med alt annet er det forresten viktig å referere til likt utgangspunkt, og det er jo verdt å merke seg at SSB refererer til husholdning og antall personer. @tambur4 sitt utklipp er statistikk basert på antall personer. Tallene jeg hele tiden har referert til er husholdning.

https://www.ssb.no/statbank/table/11508/tableViewLayout1/

735693792_Skjermbilde2020-11-28kl_17_54_02.thumb.png.8a21f7204a815ae15f57844f8f8b662a.png

1685258535_Skjermbilde2020-11-28kl_17_55_48.thumb.png.df40e82d3b0af899a284117e266d31f9.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SSB er helt klart en pålitelige kilde, men det blir for enkelt å bare hevde ditt og datt "i følge SSB". Skal man arrestere noen på ett utsagn så må det dokumentasjon på bordet. Nå kom dokumentasjonen på bordet til slutt her og det er bra, denne kan tolkes på to ulike måter seg jeg også. Du baserer deg på husholdning, hva defineres egentlig det som? Det behøver jo ikke å være flere personer i samme hus, en husholdning kan også bestå av en person. Hva er da forskjellen på tallene du og tallene tambur legger frem? Den mest ryddige måten er jo å ta utgangspunkt i personer, siden vi alle består av enkeltpersoner. Da viser tallene fra SSB at 55,8 prosent eier sin egen enebolig. Hvilket er best i verden og sier sitt om vår levestandard og ikke minst kultur. Det ble hevdet av innehaveren her at Danmark var ett mer suverent land enn Norge når det kommer til boforhold, og det stemmer jo ikke. Så kan man jo si at trenden med selveid bolig er synkende, og det synes jeg er merkelig. Men det stimuleres jo veldig til økt leilighets bygging, iallfall her i min by. Noen politikere fant for noen år siden ut at høy enebolig andel blant befolkningen ikke var en positiv ting (det er vel ikke nødvendig å nevne at dette var politikere på venstre siden). Derfor bygges det leiligheter over en lav sko, prosjekter som det tar årevis å få ferdig fordi salget går treigt. Ett prosjekt slet veldig, så gjorde utbygger om og lanserte 70 prosent av prosjektet som enebolig utbygging og da ble det fart i salget. Men nok om det...

Du kan godt presisere at hensikten ikke var å lage noen stor diskusjon, men hensikten var stor nok til å komme med ett argument og da bør det backes av fakta med en gang 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kom heller ikke med noen dokumentasjon på din påstand, og helt ærlig synes jeg jo det blir merkelig om man skal underbygge hvert innlegg man skriver med en kildehenvisning. Uansett, jeg har ikke hvilt mitt innlegg på "i følge SSB", men SSB, Eiendom Norge og Eiendomsverdi. Det er tross alt disse aktørene som sitter på faktagrunnlag om norsk eiendomsmasse. Statistisk sett mener jeg det blir mest riktig å se på husholdningen, og i Norge har vi omlag 2,3 millioner privathusholdninger. En husholdning kan være bestående av én person eller flere. I alt bor 82,1% av personer eid av minst én i husholdningen.

Om vi er verdens beste på dette området vet jeg dessverre ikke, men vi er utvilsomt et av de landene hvor man har størst andel av boligeiere. Dette er naturligvis svært bra, men det gjør også økonomien mer sårbar ettersom den i stor grad er påvirket av boligprisene. Et av de største irritasjonsmomentene i norsk boligpolitikk, er at det til enhver tid skal underregulere antall parkeringsplasser per leilighet/bolig. Man snakker alltid om miljø og at man skal minske bilkjøring, så hva ville vel vært mer naturlig enn å dytte bilene ned i parkeringshus, fremfor at de skal stå gatelangs og flyttes på iht. skiltede tidspunkter? Ellers er jeg helt enig med deg i at man skulle sett flere utbyggingsområder for eneboliger, men økonomien i leilighetsprosjekter er for god til at det er hensiktsmessig med eneboliger, dessverre. For å sette ting litt i perspektiv, betaler de "store" fort 60-80MNOK for en tomt på 3-4 mål i Lillestrøm (om man får satt opp en blokk), avhengig av detaljregulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du snakker om parkeringsplasser, her hvor jeg bor (nordstrand i oslo) er det mye eplehage utbygging. Nå ønsker utbyggerne og noen politikere å gå bort fra kravet om garasje, fordi de mener at de i fremtiden ikke er nødvendig.

hvor gjennomtenkt det er vet jeg ikke, men disse tralle elsykkelene til mdg koster jo nesten like mye som en småbil, tror ikke jeg ville ha valgt parkere den utenfor huset.

nå har de jo også begynt å fjerne parkering i gatene i boligområdet, litt usikker på hvor attraktivt et hus litt uten for sentrum uten mulighet for parkering utenfor huset eller i gaten ville være i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, flobben skrev:

Når du snakker om parkeringsplasser, her hvor jeg bor (nordstrand i oslo) er det mye eplehage utbygging. Nå ønsker utbyggerne og noen politikere å gå bort fra kravet om garasje, fordi de mener at de i fremtiden ikke er nødvendig.

hvor gjennomtenkt det er vet jeg ikke, men disse tralle elsykkelene til mdg koster jo nesten like mye som en småbil, tror ikke jeg ville ha valgt parkere den utenfor huset.

nå har de jo også begynt å fjerne parkering i gatene i boligområdet, litt usikker på hvor attraktivt et hus litt uten for sentrum uten mulighet for parkering utenfor huset eller i gaten ville være i fremtiden.

For å si det sånn, jeg tror utbyggere som ikke ønsker å bygge biloppstillingsplasser (stort sett minimum to plasser á 36kvm) på rekkehus, tomannsbolig og eneboliger, går en smertefull konkurs i møte. Ikke skjønner jeg hvorfor de ønsker å droppe dette, da opparbeidelsen av to plasser er langt mindre enn markedsverdien for en plass. Folk er nødvendigvis ikke så opptatt av det å eie plassen selv, og ofte lønner det seg faktisk å selge garasje-/parkeringsplass utenom (f.eks 2-roms), men at man kan ha en sikker tilgang (mulighet for å leie uten venteliste etc.). 

46 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

@Saltkjelen vi kan dessverre ikke ha noe tillit til deg og dine påstander..

[...]

Fillern. Får i det minste håpe at tilliten er hakket høyere enn Kari Jaquesson! :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen Jeg er enig i ditt resonnement, men jeg tror faktisk at det er et marked for boliger uten parkeringsplass og/eller garasje. Forutsetningen er at det er gode offentlige kommunikasjonsmuligheter og at avstanden inn til sentrum av byen (eller større trafikk-knutepunkter) ikke er for stor. 

Vi bor ganske landlig og området kan sammenlignes med Røa i Oslo (både avstandsmessig i forhold til sentrum og sosioøkonomisk). Vi har trikk (som Lilleakerbanen) og direkte busslinjer inn til sentrum av Aarhus (mange sykler også inn til byen). Dette har medført at det nå bor dobbelt så mange mennesker i her i forhold til da vi flyttet hit for 20 år siden. Det er stort sett unge mennesker i etableringsfasen som flytter hit og det tiltross for at mange av de nye boligene (stort sett rekkeshus) ikke har egen parkeringsplass eller kun én parkeringsplass (type liten der f.eks en 5-serie vil få det svært trangt).

Min datter (27) og kjæresten bor i et av disse rekkehusene og hun forteller meg at det ikke spiller noen stor rolle at boligene ikke har bedre parkeringsmuligheter. De er vant til å ta offentlig kommunikasjon og så lenge det er både trikk og direktebusser inn til byen klarer de seg fint. De har en Citroën C3, men den brukes normalt kun i fritiden. Bilen brukes nå i forbindelse med coronaepidemien naturligvis litt mer enn vanlig.

Hun forteller også at flere av deres venner ikke har bil, men leier bil hvis dette er nødvendig. Det finnes flere utleiebyråer der man man plukke opp en bil med en app på mobiltelefonen. Jeg har spurt henne hvordan de møter vennene på f.eks kaféer, men dette er såvidt jeg forstår heller ikke et problem når trikkene og bussene går hele døgnet. Reisetiden til/fra sentrum av Aarhus er 20-25 minutter.      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik, du får høre med henne hvordan hun tenker det blir når ungene hennes skal rundt på trening osv rett etter skole.

for min del, ja det hadde sikkert vært mulig å fulgt til treningen med buss, men det hadde tatt ekstremt mye mer tid.

jeg har to minutter å gå til t-banen og den tar 18 min til sentrum, så i det daglige klarer jeg meg greit uten, men hadde ikke klart meg uten tilgang til bil flere ganger i uken på,kveldstid. Blir sikkert lettere når ungene kan forflytte seg selv. De er fire og sju i dag, men for meg er det utenkelig å ikke ha bil, men kan se at andre klarer seg uten.

hovedproblemet i dag er jo at 90% bruker garasjen i eneboliger til lagring, og dyre elsykler også videre hadde ikke jeg turt å parkere ute. Så når det ikke bygges boder med tilgang uten i fra eller garasjer, kan jeg ikke skjønne at det er aktraktive boliger. Problemet i Oslo er at det er så strort press på boliger at tilnærmet alt blir solgt.uansett kvalitet.

saltkjelen, tittet litt på proff.no på en del utbyggere som driver på nordstrand, virker ikke som alle tjener noe særlig penger.

så jo en artikkel i DN her rundt Arnhoff, virker å være luftslott sponset av far det prosjektet der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så... hvis resten av oss betaler for at noen skal slippe å betale for kostnaden ved egen transport gir det helt mening å ikke ha parkeringsplasser... :stupid:

Samfunnsnytten? Høyst usikker. Annet enn at ved det minste tegn til trøbbel, les den sinna influensaen vi nå har, er det et kjempeproblem å få flyttet folk rundt disse stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv eid 2 forskjellige leilihgeter her i Haugesund, når man er litt i overkant interessert i bil slik mange av oss her inne på forumet er så ble det dessverre et så stort irritasjonsmoment at det ikke fungerte for min del. Ved den klassiske 6 parkeringsplasser for 4 leiligheter som gjelder for endel av det som er bygget de siste 20 årene her i området er det alltid et råttent egg som må dra med seg hjem båt og bobil og gjerne en arbeidsbil. Da står man i praksis igjen uten gjesteparkering. Da har man valget mellom å gi beskjed gjentatte ganger med den dårlige stemningen som følger med eller bite det i seg og gå å irritere seg. Det ble valget mellom pest og kolera for min del og helt uholdbart så det ble salg begge gangene.  Dette skyldes nok i stor grad at det ikke er noe tradisjon for å bruke kollektiv trafikk her, det bor heller ikke nok folk her til at bussen "alltid" kan gå så dette henger selvsagt sammen, uansett så kjører "alle"  bil.  Eiendomsprisene er derimot lave så man kan kjøpe seg noe med egen garasje om man ønsker.  Hører nå at det er gått ned fra 6 til 5 parkeringsplasser for 4 mannsboliger som bygges nå

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, flobben skrev:

Fredrik, du får høre med henne hvordan hun tenker det blir når ungene hennes skal rundt på trening osv rett etter skole.

for min del, ja det hadde sikkert vært mulig å fulgt til treningen med buss, men det hadde tatt ekstremt mye mer tid.

jeg har to minutter å gå til t-banen og den tar 18 min til sentrum, så i det daglige klarer jeg meg greit uten, men hadde ikke klart meg uten tilgang til bil flere ganger i uken på,kveldstid. Blir sikkert lettere når ungene kan forflytte seg selv. De er fire og sju i dag, men for meg er det utenkelig å ikke ha bil, men kan se at andre klarer seg uten.

Jeg ringte datteren for å høre om dette og hun fortalte at dette ikke er et problem for dem (og normalt heller ikke et problem for deres venner i Aarhus området). De er generelt ganske flinke til å organisere slike ting i Danmark og det er f.eks sjelden at man ikke får plass i nærområdet (park, barnehager, sfo etc.). Arbeidsgiverne er også ganske fleksible når det gjelder slike ting og dette kan jeg huske fra vår egen tid da barna var mindre. Hadde du behov for å gå litt tidligere ordnet dette seg (i mitt tilfelle ved at jeg møtte tidligere - og motsatt for min bedre halvdel). 

Fritidsaktiviteter som f.eks trening er selvfølgelig en litt større utfordring, men byene ligger relativt tett i Danmark så man finner stort sett alltid et tilbud i nærheten. Det er forøvrig ikke alminnelig i Danmark at firmaet man arbeider for involverer seg i privat barnepasning og store private konserner innenfor samme bransje (som i Norge) er heller ikke vanlig.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fredrik skrev:

@Saltkjelen Jeg er enig i ditt resonnement, men jeg tror faktisk at det er et marked for boliger uten parkeringsplass og/eller garasje. Forutsetningen er at det er gode offentlige kommunikasjonsmuligheter og at avstanden inn til sentrum av byen (eller større trafikk-knutepunkter) ikke er for stor. 

Ja, det er helt klart et marked for boliger uten parkeringsplasser, men det beror først og fremst på hvor eiendommen ligger og hva som er målgruppen for eiendommen. Det som er ganske fascinerende, er at eiendommene ingen ville ha for ti år siden (les: nær vei/tog), nå er eiendommene som er de mest attraktive. Jo snålere sted man kan bygge, jo mer attraktivt virker det å være. Jeg mener i grunn det er stor betydning om boligen ligger innenfor eller utenfor Ring 3 (flere mener Ring 2 er grensen) på hvorvidt det er nødvendig med en parkeringsplass. Betydningen av en parkeringsplass på f.eks Hellerud/Oppsal/Østensjø er langt større enn om den er på Grünerløkka. Faktisk synes jeg sparkesykkeltilbyderne skal ha en del av æren for at det ikke lenger er like stort behov for parkeringsplass i sentrumskjernen. Så lenge transportmulighetene er "rett utenfor døren" til alle døgnets tider, vil en bolig uten parkeringsplass være attraktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...