Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har også langt merke til dette med at utbyggere må skalere ned antallet p plasser. Jeg kan godt forstå dette inni Oslo eller en annen storby, men ellers så må disse utbyggerne bare skape problemer for seg selv. Folk (politikere) må ta inn over seg at bilen slik vi kjenner den er kommet for å bli. Enten den går på fossilt eller strøm så skal bilen være vårt viktigste transport middel også inn i fremtiden. De som vil begrense dette vil bare skape problemer for seg selv, folk vil ha den mobiliteten en bil gir. Heldigvis virker det som om dette kun er ett storby problem. Men vi har en større kjøpesenter utbygging hvor det har vært bråk om antallet p plasser. Politikere tror åpenbart at folk heller da velger å sykle, gå eller ta bussen i stede for å kjøre til døra. Det folk i virkeligheten gjør når de ikke får parkert er å dra til ett senter hvor de kan parkere, gjerne da ett større handelsområde. Folk drar dit hvor de kan ta med seg bilen. 

Vi i vår husholdning er helt avhenging av to biler, å skulle ta buss i Arendal er for tungvindt og krever mye planlegging. Dessuten så er det totalt ansvarsløst å ta kollektivtransport i disse pandemi tider. Bare her viser privatbilen sin suverenitet. Vi bor en 13 minutters kjøretur fra sentrum. Det går busslinje inn til sentrum gode 800 meter fra vårt hus. Madammen jobber i sentrum, jeg rett utenfor. Jeg kjører alltid bil, alltid! Madammen har tatt bussen sommerstid, mest fordi ho liker den lille gåturen på morgenen. Men da har jeg alltid hentet henne etter endt arbeidsdag, vi slutter stort sett samtidig. Men nå med ett lite barn innser vi hvor totalt avhengige vi er sv ikke bare en bil, men to biler. Fruen er nå i fødselspermisjon, og da er bilen uhyre viktig for hennes frihet og mobilitet i hverdagen. For jeg har jo med en bil på jobb, da kan jo ikke hun sitte hjemme med en baby uten å komme seg rundt. Jeg kan ikke se at denne situasjonen og behovet skal forandre seg når lillemor begynner i barnehagen til høsten igjen. 

Dette kan ikke vært så ulikt for alle andre som er i samme livssituasjon. Derfor synes jeg det er veldig merkelig at parkeringsmuligheter strupes så kraftig ned ved enkelte boligprosjekter. De støter jo umiddelbart fra seg denne delen av kundegruppen. Vi bygde bolig som relativt nyetablerte tilbake i 2012, i ett veldig digert og nytt boligprosjekt vest for Arendal. Det var av typen som rettet seg mot yngre kjøpere i oppstart fasen. Mener snittalderen faktisk lå på rundt 30 år, så dette har absolutt fungert med sin hensikt. Men jeg husker man fikk ett lite "frimerke" av en parkeringsplass, jeg hadde jo på denne tiden to biler og trengte mer plass. Derfor måtte jeg ofre litt av plenflekken for å få plass til begge biler. Men det var bygget ut med rikelig gjeste parkering. I 2017 flytter vi herfra til en enebolig i ett godt etablert boligområde. Jeg må jo si at det er enormt deilig å ha egen gårdsplass, dobbel garasje og plass rundt seg. Å bo så tett var ikke noe for meg, selv om vedlikehold og alt var enkelt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg har også langt merke til dette med at utbyggere må skalere ned antallet p plasser. Jeg kan godt forstå dette inni Oslo eller en annen storby, men ellers så må disse utbyggerne bare skape problemer for seg selv. Folk (politikere) må ta inn over seg at bilen slik vi kjenner den er kommet for å bli. Enten den går på fossilt eller strøm så skal bilen være vårt viktigste transport middel også inn i fremtiden. De som vil begrense dette vil bare skape problemer for seg selv, folk vil ha den mobiliteten en bil gir. Heldigvis virker det som om dette kun er ett storby problem. Men vi har en større kjøpesenter utbygging hvor det har vært bråk om antallet p plasser. Politikere tror åpenbart at folk heller da velger å sykle, gå eller ta bussen i stede for å kjøre til døra. Det folk i virkeligheten gjør når de ikke får parkert er å dra til ett senter hvor de kan parkere, gjerne da ett større handelsområde. Folk drar dit hvor de kan ta med seg bilen. 

Det er ikke bare i storbyene dette begynner og gjøre seg gjeldene. Det har vært en masse bråk om et nytt leilighetskompleks hjemme nå som ligger ca. 4 km utenfor sentrum, det er tenkt ca 50 leiligheter. Jeg har ikke engasjert meg så mye i det men jeg har reagert på en ting som heldigvis politikerne har gjort om nå. Opprinnelig så var det tenkt 0,8 parkeringsplass pr. boenhet. Det er jo bare helt bak mål for og si det pent. Nå var det en del andre ting som naboene kranglet om men det er en annen diskusjon.

Men for en 15-20 år siden så bygde filadelfiamenigheten i byen her en ny kirke som blir brukt en god del til konserter. Det er et flott lokale som tar ca. 600 stk men det har jo ikke en eneste parkeringsplass. Resultatet er jo at alle gatene fylles opp med parkerte biler. Man skulle jo forlangt at man bygde parkeringskjeller når man fikk tillatelse til og sette opp et slikt lokale.

Men jeg ser samtidig at bor man i Oslo så er det bare tull med egen bil. Onkelen min har bodd på Bjølsen i snart 30 år og han solgte bilen så fort han flyttet dit. Trenger han en bil så er han medlem i et bilkollektiv og det fungerer mye bedre enn og ha en bil stående som nesten aldri blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man noen ganger kan mistenke utbyggerne for å være litt for kyniske (spare der de kan spare), men at det også handler om å respondere på endrede trender blandt de unge. Jeg har en datter (27), en sønn (17) samt en svigersønn (26) og det er faktisk ganske interessant under familiemiddagene å høre hva de har å fortelle fra deres hverdag når det gjelder interesser, livssyn, venner og f.eks miljøspørsmål.

Bakgrunnen deres er tradisjonelt borgerlig. Svigersønnen er siviløkonom, datteren studerer til en master i markedsføring og yngstemann går på en privatskole. Det er f.eks ingen tvil om at yngstemann generelt er mer opptatt av miljøspørsmål enn de to andre, men det er en signifikant forskjell. Han er mer opptatt av de store spørsmålene og er f.eks veldig kritisk til at det er mer fokus på utslipp fra privatbiler enn fra skipsnæringen, industrien og ikke minst landbruket. De to andre tenker mer lavpraktisk der fokuset er hva de kan gjøre for miljøet. Mindre og miljøriktige boliger, gjenvinning (f.eks brukte møbler), offentlig transport, kortreiste matvarer og produkter, mindre reising (lett nå under coronaepidemien) etc. 

Allerede da vår datter var 18 år gammel var hun en av de få i klassen som tok lappen og mange av hennes venner har stadig ikke lappen. Den samme trenden forteller yngstemann om nå. Få av hans venner har planer om å ta lappen før det evt. er helt nødvendig i forbindelse med skole/jobb. Det er ingen tvil om at dette har en stor påvirkning på både skolevalg og bosted.

Poenget tror jeg er at relativt få unge er veldig opptatt av miljøspørsmål (altså på "MDG" nivå), men fokuset har allikevel endret seg ganske radikalt de siste 10-15 årene. Selv unge som bare er moderat opptatt av miljøspørsmål har endret livsstil og interesser. Yngstemann vil gjerne ha en bil, men det holder med en mindre vanlig bil som går langt på literen og er relativt moderne. Altså ikke noe med stor og kraftig motor, tuning, mekking og store felger (for å si det på den måten). Å tenke slik da jeg var i den samme alderen for 35 år siden var utenkelig. Den gangen handlet alt om motor, topphastighet, felger, sportsbiler etc. Høyt drivstofforbruk/utslipp var bare noe som fantes  på en annen planet.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. kule 80-talls biler som ikke har fått så mye oppmerksomhet er Peugeot 205/309 GTi. Dette var fantastisk artige småbiler med for tiden temmelig høye ytelser - både akselereasjonsmessig og kjøredynamisk. Peugeot satset også på motorsport og den hellige gral på den tiden var rally Gruppe B. For å kunne delta i denne klassen måtte bilprodusentene først produsere 200 såkalte "street legal" versjoner av av rallybilen. Porsche og Ferrari gjorde også dette og det førte til de legendariske modellene 959 og 288 GTO.

Peugeot 205 T16 var blandt de beste og vant Gruppe B i 1985 og 1986 samt Pikes Peak i 1992. Da Porsche 959 var ferdig utviklet i 1986 var reglene allerede endret pga. for mange ulykker og bilen stilte aldri opp i Gruppe B, men tok i 1986 første og andreplassen i det legendariske ørkenrallyet Paris-Dakar (som Porsche 953 med det samme firehjulstrekket allerede hadde vunnet i 1984). Ferrari 288 GTO stilte heller aldri opp i Gruppe B av samme årsak som med 959.

Peugeot 205 T16 hadde en midtmontert rekkefirer på 1775 cm3 som ytet 200 HK og 255 Nm. Vekten var kun 930 Kg så ytelsene var ganske imponerende for tiden (rett under 6 sekunder 0-100 Km/t). Rallyversjonen hadde opp mot 450 HK samt 500 Nm og klarte 0-100 Km/t på 3,7 sekunder. Pikes Peak versjonen veide kun 850 Kg og hadde ca. 600 HK. Den klarte 0-100 Km/t på 1,8 sekunder og 0-200 Km/t på 4,8 sekunder. Topphastigheten var kun 240 Km/t så alt handlet om utveksling på girene. På den andre siden er Pikes Peak et rent bakkeløp så veldig høy topphastighet er kun av akademisk betydning.

Eksoslyden i den Rothmans/Prodrive 911 CS RS'en er bare enormt deilig. Skikkelig grovkalibret, potent og noe helt annet enn de andre rallybilene i videoen. Luftgekühlt er kult. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/28/2020 at 9:43 PM, flobben said:

Når du snakker om parkeringsplasser, her hvor jeg bor (nordstrand i oslo) er det mye eplehage utbygging. Nå ønsker utbyggerne og noen politikere å gå bort fra kravet om garasje, fordi de mener at de i fremtiden ikke er nødvendig.

hvor gjennomtenkt det er vet jeg ikke, men disse tralle elsykkelene til mdg koster jo nesten like mye som en småbil, tror ikke jeg ville ha valgt parkere den utenfor huset.

nå har de jo også begynt å fjerne parkering i gatene i boligområdet, litt usikker på hvor attraktivt et hus litt uten for sentrum uten mulighet for parkering utenfor huset eller i gaten ville være i fremtiden.

Jeg har tatt motsatt reise av Fredrik og flyttet fra Danmark til Norge i 1990. Frem til våren 2019 bodde jeg i Oslo. Hadde hus på Grefsen og var i mange år glad for å bo der. De siste årene tok irritasjonen over eiendomsskatt, bompenger, miljøfartsgrenser (som ikke har noe med miljø å gjøre men er ren sjikane av billister) overhånd. Mot slutten betalte vi 40-50 000 i året i eiendomsskatt og bompenger og da jeg forsto at AP/SV/MDG gikk mot en ny periode i posisjon ble det for mye. Vi flyttet da ut i distriktene (Bærum) og er særdeles godt fornøyd med skiftet! På mange måte ser jeg på meg selv som en klimaflyktning - på flukt fra MDG :-)

 

Det jeg tidligere betalte i eiendomsskatt og bompenger har blitt brukt på en E85 Z4 med rekkesekser. På alle måter et glimrende bytte! En fantastisk morsom bil!. 

 

IMG_8610.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@RNJ En nydelig bil og E85 med rekkesekser er helt klart en klassiker som i årene fremover bare vil stige i popularitiet. Det er interessant at du har tatt den motsatte reisen av hva jeg gjorde. Min bedre halvdel er dansk og kom til Norge i 1985 da jeg møtte henne. Jeg er født og oppvokst på Vindern i Oslo og vi bodde sammen på Holmenkollen og Ullern frem til 1999 da vi flyttet til Aarhus. Min bedre halvdel kommer fra Viborg området så ingen av oss hadde erfaring fra/med Aarhus før vi flyttet til byen.

Det har så langt vært 21 fine år i Danmark. Jeg liker Aarhus, men tenker at byen noen ganger kanskje blir litt "liten" (type: går i for små sko - litt for provinsiell). Danmark har jeg imidlertid blitt veldig glad i og på mange måter tenker jeg nå mer dansk enn norsk (forskjellen er ikke stor, men på noen områder gjør det seg gjeldende). Jeg elsker det danske landskapet (Jylland som Sjælland) og det skader ikke at våren kommer en måned tidligere enn i Norge (Oslo). Sommeren i Danmark er deilig og vi stortrives på den måten i det østlige Jylland der været er litt mer stabilt enn mange andre steder i Danmark.

Vi bor ganske landlig rett syd for Aarhus. Det er kort vei inn til sentrum av byen, men med skog, golfbane, ridesenter og strender. På mange måter minner det faktisk litt om Bærum og dette var helt tilsiktet da vi flyttet til området. Barna elsker området og eldstemann har sogar flyttet tilbake i voksen alder etter å ha bodd noen år i sentrum av London og Aarhus mens hun bl.a studerte. Savner jeg Oslo? Ja og nei. Jeg savner ikke byen, men jeg savner så smått oppveksten på Vindern og Oslo vest generelt. Området er imidlertid annerledes nå og jeg kjenner meg knapt igjen, men det er klart at hvis jeg kjører opp Holmenveien eller f.eks ut Sørkedalsveien så merker jeg et lite savn. På den annen side elsker jeg Strandvejen i Aarhus der man kan se Mols og Samsø i det fjerne og det er hver dag like fint å passere høyden ved Højbjerg/Skåde å kikke utover det fine landskapet med bølgende skog og blåner. Akkurat dette blir jeg aldri lei av... :)          

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@RNJ

Artig å høre din fortelling om hvordan det er å leve midt oppi den politiske galskapen som herjer i Oslo. Byen ligger i hendene på en gjeng idealistiske ungdommer som ikke aner langtidskonsekvensene av hva de gjør. Hvordan kunne dette gå så galt, hvorfor er det ingen som griper inn? Også blir de atpåtil gjenvalgt for fire nye år. Vi kan sitte å le av "dumme" amerikanere som stemte på Trump, men de som har stemt inn disse grønne kommunistene i Oslo er ikke mye bedre (eller verre, alt ettersom)

Jeg synes dette for forbanna ergerlig, fordi jeg alltid har likt Oslo. Jeg synes det er en veldig flott by, med flotte severdigheter. Har alltid vært ofte i Oslo, vi har hilst stadig nye strekker med E18 velkommen. Det betyr enda kortere reisetid for å komme seg til storbyen. Men sånn som det nå blir lagt til rette for oss utenfra, det gjør at man mister helt lysta på hele byen. Alt er forbanna vanskelig og kronglete for alle andre enn de som bor inni byen og ikke er avhengig av bil. Og konsekvensene er at folk holder seg vekk. Før ble alt av kursvirksomhet på jobb avholdt i Oslo, her kom kolleger fra hele landet til hovedstaden. Det er det helt slutt på, nå velges konsekvent steder utenfor Oslo. Privat har vi gått fra å ha tre til fire lang weekender i Oslo i året til kanskje en, fordi du får følelsen av å betale så mye mer enn hva det er verd. Jeg setter meg ikke på trikken, enten går jeg dit jeg skal eller så kjører jeg. Begge deler koster en arm og et bein, for kjører man så flår bommene deg. Går du så må jo bilen stå ett sted, og der blir du flådd. 75 kr timen på Aker brygge, 65 kr i Paleet P-hus....hva faen! I P-huset i Arendal koster det 15 kr timen.

Oslo er blitt en by for studenter, arbeidssky sosialister og nye landsmenn. Grønne verdier som åker i stede for p plasser og økologiske "restauranter" er greia. Vi fæle borgerlige kapitalister kan åpenbart bare holde oss vekk, Oslo trenger ikke slikt. Men det er greit det, vi tar pengene våre og bruker de andre steder vi. Så kan byregjeringen se hvordan det går på sikt 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fredrik 90 skrev:

@RNJ

Artig å høre din fortelling om hvordan det er å leve midt oppi den politiske galskapen som herjer i Oslo. Byen ligger i hendene på en gjeng idealistiske ungdommer som ikke aner langtidskonsekvensene av hva de gjør. Hvordan kunne dette gå så galt, hvorfor er det ingen som griper inn? Også blir de atpåtil gjenvalgt for fire nye år. Vi kan sitte å le av "dumme" amerikanere som stemte på Trump, men de som har stemt inn disse grønne kommunistene i Oslo er ikke mye bedre (eller verre, alt ettersom)

Jeg synes dette for forbanna ergerlig, fordi jeg alltid har likt Oslo. Jeg synes det er en veldig flott by, med flotte severdigheter. Har alltid vært ofte i Oslo, vi har hilst stadig nye strekker med E18 velkommen. Det betyr enda kortere reisetid for å komme seg til storbyen. Men sånn som det nå blir lagt til rette for oss utenfra, det gjør at man mister helt lysta på hele byen. Alt er forbanna vanskelig og kronglete for alle andre enn de som bor inni byen og ikke er avhengig av bil. Og konsekvensene er at folk holder seg vekk. Før ble alt av kursvirksomhet på jobb avholdt i Oslo, her kom kolleger fra hele landet til hovedstaden. Det er det helt slutt på, nå velges konsekvent steder utenfor Oslo. Privat har vi gått fra å ha tre til fire lang weekender i Oslo i året til kanskje en, fordi du får følelsen av å betale så mye mer enn hva det er verd. Jeg setter meg ikke på trikken, enten går jeg dit jeg skal eller så kjører jeg. Begge deler koster en arm og et bein, for kjører man så flår bommene deg. Går du så må jo bilen stå ett sted, og der blir du flådd. 75 kr timen på Aker brygge, 65 kr i Paleet P-hus....hva faen! I P-huset i Arendal koster det 15 kr timen.

Oslo er blitt en by for studenter, arbeidssky sosialister og nye landsmenn. Grønne verdier som åker i stede for p plasser og økologiske "restauranter" er greia. Vi fæle borgerlige kapitalister kan åpenbart bare holde oss vekk, Oslo trenger ikke slikt. Men det er greit det, vi tar pengene våre og bruker de andre steder vi. Så kan byregjeringen se hvordan det går på sikt 😉

Jeg lurte også på hva som foregikk i Oslo en stund. Men etterhvert har jeg sett at det er overraskende mange i Oslo som synes de fleste av tiltakene er positive. Det er vel grunnen til at tiltakene har blitt gjennomført også, de er tross alt resultatene av demokratiske prosesser.

Jeg kjenner en del som bor i Oslo. Mange av dem kan vel betegnes som midtre eller øvre middelklasse, altså ikke studenter, arbeidssky sosialister eller nye landsmenn. Flere av dem har egen bil. Felles for de fleste er at de opplever at Oslo har blitt en bedre by å bo i de siste årene. Ja, det har blitt vanskeligere og dyrere å kjøre og å finne parkering, men roligere bygater med mindre trafikk og forurensning gjør det verdt det. Men så kan man jo kalle dem egoister, da. Siden de ikke tar hensyn til at det er vanskeligere for folk utenfra å bruke byens attraksjoner.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hegnar sa jo litt ironisk for noen år siden at han håpet at bompengene steg til 1000,- pr passering for da var det bare han og en håndfull andre som hadde råd til å kjøre bil og han fikk ha veien mer eller mindre for seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@fupsaker Det er OK å diskutere dette i tråden så lenge vi fokuserer på den politiske delen av diskusjonen og samtidig forstår at dette ikke er et sort-hvitt (for-mot/ja-nei) fenomen.

Det er sannelig noen merkelige politiske og sosiale allianser som har oppstått i kjølevannet av miljøfokuset. For eksempel er alliansen mellom mobben (de som lager bråk på gaten) og ressurssterke mennesker som vil tilbake til tiden før MDG ganske merkelig. En allianse mellom dem som er avhengige av bil og må spise miljøfiendtlig billigmat og rikfolk som lever i luksus. Selvfølgelig blir mobben brukt som nyttige idioter av de rike, men allikevel. Skillet går forøvrig ikke nødvendigvis mellom rik og fattig - for veganerne (rike og fattige) føler seg bedre og mer moralsk overlegne enn begge gruppene.

Sosiale medier gjør det utvilsomt lett å fyre opp under diskusjonene og vi ser derfor konturene av en ny generasjon politiske idealister som velger saker etter innfallsmetoden. Det kan derfor være de samme folkene som demonstrerer for miljøet som for black life matters og de mener helt seriøst at disse tingene henger sammen i et større politisk og sosialt bilde.

Inn fra siden kommer kommersielle selskaper som fisker i opprørt vann ved å plutselig skal ha en politisk mening. De kan f.eks finne på å boykotte tidligere gode samarbeidspartnere for å få ekstra oppmerksomhet (spesielt i sosiale medier). De kan sende ut to store publikasjoner med produktkataloger der den ene har ekte modeller (hvite) og den andre har redigerte bilder der mange av modellene plutselig har blitt sorte (Ikea har gjort dette). Dette gir større oppmerksomhet og de utnytter derfor bedre tidens politiske og kulturelle strømninger. At Ikea knapt selger kortreiste produkter og mange av produktene blir produsert i et kommunistisk diktatur som tar svært lett på menneskerettigheter får så heller være - få ser allikevel ut til å reagere nevnverdig.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Fredrik said:

@RNJ En nydelig bil og E85 med rekkesekser er helt klart en klassiker som i årene fremover bare vil stige i popularitiet. Det er interessant at du har tatt den motsatte reisen av hva jeg gjorde. Min bedre halvdel er dansk og kom til Norge i 1985 da jeg møtte henne. Jeg er født og oppvokst på Vindern i Oslo og vi bodde sammen på Holmenkollen og Ullern frem til 1999 da vi flyttet til Aarhus. Min bedre halvdel kommer fra Viborg området så ingen av oss hadde erfaring fra/med Aarhus før vi flyttet til byen.

Det har så langt vært 21 fine år i Danmark. Jeg liker Aarhus, men tenker at byen noen ganger kanskje blir litt "liten" (type: går i for små sko - litt for provinsiell). Danmark har jeg imidlertid blitt veldig glad i og på mange måter tenker jeg nå mer dansk enn norsk (forskjellen er ikke stor, men på noen områder gjør det seg gjeldende). Jeg elsker det danske landskapet (Jylland som Sjælland) og det skader ikke at våren kommer en måned tidligere enn i Norge (Oslo). Sommeren i Danmark er deilig og vi stortrives på den måten i det østlige Jylland der været er litt mer stabilt enn mange andre steder i Danmark.     

Ja, jeg er veldig godt fornøyd med E85'en. Til hverdag kjører jeg nå i3 og denne føles på mange måter kvikkere enn Z4'en men likevel er det noe deilig over lyden og opplevelsen med taket nede. Hadde en veldig fin tur på Vestlandet i sommer. Har kjørt her manga ganger på motorsykkel men det var veldig fint i bil også. Dette ikke minst fordi det var usedvanlig få bobiler grunnet Corona.

Etter 30 år i Norge er jeg nesten mer norsk enn dansk. Liker å være på ferie i Danmark men tror ikke jeg flytter tilbake. Naturen her oppe og muligheten for gode motorsykkel- eller Z4-turer trekker for mye. I tillegg er det heller ikke til å komme fra at det har sine fordeler å bo i en oljesmurt økonomi, selvom jeg på sikt tror at nettopp dette blir landets bane. Man har lagt seg til vaner som er vanskelige å opprettholde når oljekranen løper tør og jeg har ingen tro på at noen politikere klarer å begrense pengebruken. Når over halvparten av de som kan stemme har staten som sin hovedinntektskilde så får man en kort karriere i politikken hvis man strammer inn. Selv har jeg forøvrig nettopp fått norsk pass etter at Norge tillot dobbelt statsborgerskap.

 

16 hours ago, Fredrik 90 said:

@RNJ

Artig å høre din fortelling om hvordan det er å leve midt oppi den politiske galskapen som herjer i Oslo. Byen ligger i hendene på en gjeng idealistiske ungdommer som ikke aner langtidskonsekvensene av hva de gjør. Hvordan kunne dette gå så galt, hvorfor er det ingen som griper inn? Også blir de atpåtil gjenvalgt for fire nye år. Vi kan sitte å le av "dumme" amerikanere som stemte på Trump, men de som har stemt inn disse grønne kommunistene i Oslo er ikke mye bedre (eller verre, alt ettersom)

Jeg tenker langt på vei det sammen men innser også at det ikke blir noen forandring på lang tid. Derfor var det like greit å flytte heller enn å irritere seg daglig. Har fått over 3 måls tomt i Bærum så det er godt plass til parkering på tomten :-) 

 

4 hours ago, ogee1 said:

Jeg lurte også på hva som foregikk i Oslo en stund. Men etterhvert har jeg sett at det er overraskende mange i Oslo som synes de fleste av tiltakene er positive. Det er vel grunnen til at tiltakene har blitt gjennomført også, de er tross alt resultatene av demokratiske prosesser.

 

Ja, det er helt sikkert mange i Oslo som er fornøyd med utviklingen og MDG++ ble da også gjenvalgt. Spesielt var det for meg provoserende at man innfører eiendomsskatt med et innslagspunkt som freder den vanlige MDG++-velger. Da blir det i mine øyne majoritetens diktatur heller enn et forsøk på å finne løsninger hvor alle kan bidra etter evne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@RNJ Ja... dobbelt statsborgerskap ble mulig i relasjon til Norge ved årsskiftet 2019/2020. Jeg vurderer muligheten, men liker ikke konseptet med store samlinger ("happenings") av nye statsborgere et par ganger årlig her i Danmark. For meg er dette en privatsak og ikke noe jeg føler et behov for å dele med andre. 

Enn så lenge er jeg kun norsk, men etter mange år i Danmark føler jeg meg dansk også. Forskjellen er jo ikke så stor når alt kommer til alt. Vi deler historien, språket (i alle fall de av oss som snakker bokmål) og veldig langt på vei kulturen. Jeg blir stadig overrasket over hvor store likhetene er. Jeg har ganske mye erfaring fra militæret og helsevesenet og der er likhetene slående mellom landene. Man kan nesten uten videre jobbe på f.eks dataprosjekter i begge landene uten spesifik organisasjonsmessig opplæring hvis man kjenner systemet i et av landene. Det er i denne sammenhengen også ganske illustrerende nå under coronaepidemien (spesielt i mars/april) at norske myndigheter er temmelig lydhøre for hva danske myndigheter gjør før avgjørende beslutninger tas i Norge. Måten man organiserer tingene på er ganske identisk og på den måten kjøper man seg mer tid i Norge. Sverige er i denne sammenhengen noe helt annet og dette er egentlig ganske interessant - også i et historisk perspektiv.

Jeg er ellers enig med deg i at den oljesmurte økonomien i Norge kan komme til å skape utfordringer i fremtiden, men på den annen side tror jeg at myndighetene er oppmerksomme på dette. Dette skal selvfølgelig balanseres mot politikernes mulige dårskap, men oljefondet er nå såpass stort at mye skal gå veldig galt før det er virkelig fare på ferde. Jeg tror at Norge klarer seg meget bra også i fremtiden.      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mimring her på en ellers så regntung dag her i sør.

Musikk er endel av livet mitt og er omtrent alt spisende.

Men i og med 90 tallet var tiåret jeg fikk førerkort og bil ,har og musikken fra den tiden forankret seg hos meg .

Og husker jo alt fra rave,techno,euro dance osv som det skulle vært igår .

Jaggu mye møkkmen og mye tøft.

Har i den siste tiden brukt kvelder på lytting av Prodigy og musikken der .

Og Gud bedre for et driv ,alt fra konserter til videoer .

Disse er og var en av mine favoritter ,RIP Keith :

AE0D9510-697F-4A76-8FA4-73874BEE4F60.thumb.jpeg.c476f0032d8acdaf6764575f6107f69a.jpeg

Hvem husker vel ikke Firestarter som kom i 1996 ?

Den tok rotta på det meste på den tiden og skal nå dele et godt minne.

I mai måned 1996 var jeg rundt og tittet på biler i min nyinnkjøpte e28 528 i.

Var da borte i Kristiansand og så på biler der som var importerte fra Tyskland.

Da stod der en griselekker 1994 modell 325 i spekket med alt .

Arkiv:

ED0CDDC9-D86A-4728-A247-0EE9364003F1.jpeg.66f1ad1877d04ac8eb829b653d44ad97.jpeg

Denne var da to år gammel og var jo ny.

Husker selger kom bort og vi pratet frem og tilbake og han sa ,start opp bil og hør på svevet.

Han gav meg nøkkel og før jeg startet ,så stod der en cd i bilen og det var Prodigy med nettopp sangen Firestarter,og når jeg da fyrte opp bilen med den låten pumpe ut fra det originale Blaupunkt annlegget på den tiden ,ja det var helt ekstremt .😀

Helt enkelt Firestarter.

Så Prodigy og e36 er to ting som jeg ikke glemmer .

For ordens skyld ble ikke handel selv om jeg kunne få cd med cover med i handel .

Gøy å mimre litt over tingene iblant.

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...