Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid synes det har vært litt artig med andre biler som har BMW motor. De aller fleste har nok fått med seg at diverse Land Rover produkter hadde BMW motorer under panseret. Både diesel og V8er bensin, men faktisk også M52B28 sekseren i Defender (kun i visse markeder). Mange vet nok også at Opel Omega C brukte M51 dieselen. Men det ikke alle vet er at i modellårene 1984 og 1985 så kunne Lincoln Continental kjøpes med M21 dieselsekseren fra E28 524td. Ikke mange valgte denne og det gjør de få eksemplarene som ble solgt svært sjeldene. 

D9E9EFD6-C798-4160-A250-3E64E65F26DE.jpeg.ea5a6488d6b918107800a2fa4337dbf8.jpeg

Nå i nyere tid så har BMW sort sett holdt motorene for seg selv. Det var lenge diskusjoner om at Jaguar Land Rover skulle utstyre sine biler med BMW motorer. Det var vel snakk om V8 bensinmotorer og bensin/diesel rekkeseksere. Men så plutselig ble det stille rundt hele greia. Nå ser det ut som britene lager sine egene rekkeseksere til sine Land Rover modeller. Jeg vet ikke om det er så lurt, aller nyeste Defender har allerede fått ett ganske upålitelig rykte på seg. Det er godt gjort når modellen kun har vært på markedet i ett år, men det har vel med at samtlige You Tube kanaler som skaffet seg en sånn har opplevd problemer. Historien har en tendens til å gjenta seg for britene, trodde de hadde lært at dette har dem ikke greie på. Se på Aston Martin, de kjører med Mercedes motorer 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke glemme Morgan da  @Fredrik 90 , Aero8 er utrolig tøff. Man har jo også Wiesmann.

@tambur4 Der kom Veritas ja. Jeg er usikker på hvor mange de lagde men det kan ikke ha vært mer enn en håndfull. Man måtte jo først finne en 328 donorbil. De brukte visst også motoren fra 326 i noen biler.

Samtidig så må jeg beklage litt. Jeg hadde glemt hvordan jeg stilte spørsmålet. Det jeg spurte om for mange år siden var andre merker som brukte BMW motorer på 40 og 50 tallet. Beklager at jeg er litt glemsom innimellom.

Det franske merket jeg skal fram til holdt til utenfor Paris og de bygde en håndfull biler i 57-58 med V8 motoren fra 502. Jeg var ikke klar over at denne eksisterte selv før jeg kom over et eksemplar på Techno Classica for mange år siden. Det var en utrolig pen og fransk bil på alle måter og jeg ble veldig forbauset da jeg så noe kjent under panseret. Trodde først det var en senere ombygning men den kom slik fra fabrikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, tambur4 skrev:

Denne sære doningen, en Spohn fra 1949, brukte BMW 328-motor!

20004797-1950-bmw-race-car-std.thumb.jpg.aa5e328e3607dd0a378ce4dc01ebbe83.jpg

https://www.thegentlemanracer.com/2019/09/bmw-veritas-by-spohn.html?m=1

Den var med i en en episode av "Chasing classic cars" med Waine Carini. Ett av mine favorittprogrammer!

Chasing classic cars med Wayne Carini er også blandt mine favoritter. Carini er profesjonell og jeg liker at han er så rolig i fremtoningen. Jeg husker den aktuelle episoden, men jeg koblet den ikke til 328 motoren (selv om akkurat dette var poenget). Selve bilen har et ganske merkelig design der proporsjonene ikke balanserer. Den ser ut som en 50-talls amerikaner, men er bl.a altfor smal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* diskusjonen startet i annen tråd, men jeg tar den inn her . Gjelder lengste produksjonslinje for BMW modell antall år.

E30 er nevt, 83-94, jeg kom opp med  E24 - 76-89, Fredrik kom opp med 327 som også hadde lang tidslinje.

men kon fram til at jeg har tenkt for snevert her, vi må ha med E12 ! Produksjon fra 1972 -1984 (noen kilder sier 1985). 

E12 ble også produsert i Sør Afrika , og der fortsatte de , riktignok E12 med E28 interiør.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E12 er helt klart en kandidat for lengste produksjonstid og når man legger til at utviklingen av etterfølgeren E28 ble påbegynt allerede i 1975 og i den grad endte med å være en slags E12 versjon II (teknisk sett kraftig oppgradert, men med et temmelig likt design og layout) står det rimelig klart at E12 er en signifikant del av BMW's historie. Hele 14 forskjellige modeller ble utviklet (dog var ikke alle tilgjengelig på alle markeder), noe som også må være en av modellene med flest variasjoner (E30 har vel rekorden).

Apropos BMW i Sydafrika så er dette et tema som alltid har fanget min interesse - kanskje spesielt i relasjon til hvordan samarbeidet med Alpina tradisjonelt har vært. BMW i Sydafrika kom spesielt på 70 og 80-tallet frem med en rekke interessante og spesielle modeller som f.eks E30 333i med M30B32 motor og E23 745i med M88/3 motor fra BMW M1.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt artig å tenke på at den sør afrikanske E23 745i er det nærmeste man har kommet en M7. Dette er vel den eneste 7-serien som har blitt levert med en ekte M Motorsport motor. Jeg liker kreativiteten til BMW i de dager, turboen på vanlig 745i sto i veien for høyrestyring. Da hiver man i motoren fra M1 og problemet er løst 👍 Dog ble den aldri solgt i Storbritannia, der fikk man ikke 745i i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til andre biler som bruker BMW-motorer:...så har en jo Toyota som brukte en modifisert versjon av N47 i sine biler en periode, både i 1.6 og 2.0 liters utgave, med hhv. 110hp/270Nm og 143hp/320Nm. Modifisert med bl.a. Ny ECU, redesignet Start stopp system, mer isolerte motorfester, nytt dobbeltmassesvinghjul og nytt DPF, som totalt sett skulle resultere i en finere gange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er ute og kjører eldre bil ,treffer man ofte og andre i samme ærend og da blir det ofte snakk noe som er veldig hyggelig .

Et ærend i Grimstad i høst hadde jeg min e28 før lagring .

Da kommer der en mann godt opp i årene og sier ,du kjører gammel kvalitet fra tiden da folk visste hvordan bil skulle lages ?

Smigret ble jeg og sa ja liker gamle biler og han det samme .

Han hadde et prakteksemplar av en 500 se :

49791405-A373-4646-90A8-1A2413CED408.thumb.jpeg.d5ed40fa1b81b3a652abd11cbf2b2d2c.jpeg

Den hadde han eid i tjue år og var en 1985 modell.

Det å lytte til eldre som har greie på bil er bare nydelig .

Når han forklarte hvordan alt var sammensatt ,alt fra loddinger ,ledninger osv og oppbygninger kontra dagens biler,ble rene leksjonen her for meg.

Han hadde forøvrig latt seg rive med i elbil bølgen som han kalte det ,men han var mye på verksted med Teslaen sin ,da var den gamle Merca  kjekk å ha da den aldri sviktet ,noe jeg aldri betviler.

Og mannen hadde jo humor ,da han sier at det dummeste var når en bekjent av  han, sa at hans nye Passat var kontinent krysser .

Då sa e te ann,at då ville heller krysse Tyskland i ei handlevogn fra Rema 1000 kontra det dride ditt 😅😅,på kav Grimstad dialekt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger Klassisk japansk og ikke minst Toyota strategi. De observerer og endrer til det bedre - på godt og vondt. Jeg vet ikke om N47 motoren hadde et annet svingjul enn forgjengeren M47, men svinghjulet på M47 motoren ga i alle fall meg mange problemer.

Vi hadde en E46 318i Touring i knapt 10 år og kjørte ca. 340000 Km med den fra den var ganske ny (16000 Km). Svinghjulet ble skiftet to ganger og clutchen en gang. Svinghjulet ble skiftet første gangen ved ca. 200000 Km og deretter igjen ved 240000 Km etter mange og lange frustrasjoner. Bilen ble den gangen brukt som pendlerbil mellom Aarhus og Oslo - og 40000 Km er langt, veldig langt når man hele tiden er plaget av vibrasjoner og ujevn gange. Problemet fortsatte og etter mye om og men med BMW her i Danmark ble endelig også svinghjulet byttet ved 298000 Km på reklamasjonen. Først da gikk motoren som den skulle igjen. Ergo "mistet" jeg nesten 100000 Km av bilens prima kvalitets levetid i mitt eie pga. problemer med svinghjulet.

På den annen side gikk bilen enormt bra når først alt var i orden. Jeg har nevnt dette før, men bilen gikk såpass bra at selv en E46 320d ikke kunne kjøre fra den på Autobahn før litt over 200 Km/t og selv da holdt vår 318d Touring nogenlunde følge... :)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis W126 er fantastisk flotte biler. Jeg angrer stadig på at jeg ikke kjøpte en vinrød 280 SE med beige velour interiør og manuell gearkasse når jeg hadde muligheten en gang på slutten av 80-tallet. Bilen hadde soltak, men ikke AC og dette var helt vanlig den gangen. Akkurat denne M110 rekkesekseren på 2746 cm3 med doble overliggende kamaksler er en temmelig inspirerende motor som den gangen ytet ganske solide 185 HK og eksoslyden er fantastisk. Motoren er ganske spiss i karakteren og krever turtall for å yte sitt beste, men med manuell gearkasse blir man belønnet med et virkelig fint lydbilde og fornuftige ytelser etter datidens standard.

500 SE med en V8 motor på 4973 cm3 og 241 HK er selvfølgelig i en helt annen liga, men desto bedre for det. Den kom imidlertid ikke med manuell gearkasse så i praksis var ytelsene ikke så forskjellig fra 280 SE (f.eks kun 5 Km/t høyere topphastighet), men mellomakselerasjonene var naturligvis mye bedre pga. det høye momentet (402 Nm vs. 240 Nm). 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Fredrik skrev:

@sveigis W126 er fantastisk flotte biler. Jeg angrer stadig på at jeg ikke kjøpte en vinrød 280 SE med beige velour interiør og manuell gearkasse når jeg hadde muligheten en gang på slutten av 80-tallet. Bilen hadde soltak, men ikke AC og dette var helt vanlig den gangen. Akkurat denne M110 rekkesekseren på 2746 cm3 med doble overliggende kamaksler er en temmelig inspirerende motor som den gangen ytet ganske solide 185 HK og eksoslyden er fantastisk. Motoren er ganske spiss i karakteren og krever turtall for å yte sitt beste, men med manuell gearkasse blir man belønnet med et virkelig fint lydbilde og fornuftige ytelser etter datidens standard.

500 SE med en V8 motor på 4973 cm3 og 241 HK er selvfølgelig i en helt annen liga, men desto bedre for det. Den kom imidlertid ikke med manuell gearkasse så i praksis var ytelsene ikke så forskjellig fra 280 SE (f.eks kun 5 Km/t høyere topphastighet), men mellomakselerasjonene var naturligvis mye bedre pga. det høye momentet (402 Nm vs. 240 Nm). 

Ja det kan jeg tenke at du angrer på helt klart .

Husker på slutten av 80 tallet ,så var jeg mye i Oslo hos min familie og det gøyeste var jo å se alle de svære Mercene som gikk der ,og der var mange på den tiden ,noe du sikkert støtter meg i .

At 2,8 literen var fjutt i levner det ingen tvil om på den tiden og husker jo svevet som flott som bare det.

En kamerat av meg hadde en 123 280 e helt lik denne :

C7468815-2802-4286-88C0-EA94A6D6278B.thumb.jpeg.82ad7350c2c762a952e4fe926a06eed2.jpeg

Samtidig hadde en kamerat av meg en 1983 modell 528 i .

Tror du det var kappkjøring mellom disse ?

Og hver gang de drakk ,en evig diskusjon om hvilken som gikk best .

Men begge var manuelt giret ,Mercen hadde fire trinns ,mens E28en var fem trinns.

Helt ærlig så var det strekninger BMW-en slet med og holde følge altså.😊

Uansett elsker disse gamle flotte Mercene fra en flott tid .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snoket i tråden og kom til å tenke på at faren til en kompis hadde 560 SEL Lorinser "limo" med to seter bak som var elektrisk justerbare, sjampiskjøler i midten og tv samt vhs mellom forsetene. Har mange timer både bak rattet og i som passasjer og det var en fet slede back then. Gikk bra gjorde den også og solariumsbrune kjekkasser i Sierra 2,0IS ble lange i maska i lyskryssene  :) 
Det var forøvrig den samme faren som kjøpte ny E30 325IX som man også fikk bruke ca så mye man ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis Joda, det gikk en del MB'er i Oslo selv på slutten av 80-tallet. Spesielt E-klasse (både W123 og W124), men også W201 (190E klasse). Litt mer sjelden var S-klassen og ikke minst Geländewagen (selv om modellen i ettertid har blitt selve symbolet på jappetiden). Disse bilene var imidlertid såpass dyre at det blir helt feil å si at det var direkte mange av dem hvis man ser hele Oslo som en enhet. Konsentrasjonen var sikkert litt høyere på Vindern og Slemdal, men selv der var modellene ikke direkte alminnelige.

Når jeg tenker på slutten av 80-tallet er det Volvo 240 stasjonsvogn som dukker opp i minnet. Dette var selv i det vestlige Oslo en helt alminnelig bil som mange hadde. Var man litt spreker anlagt hadde man kanskje en Audi 100 Avant (C3) eller f.eks BMW E28. Utfordringen for BMW var at E28 aldri kom som stasjonsvogn og konseptet med stasjonsvogner var blitt veldig populært på den tiden. Dette var begynnelsen på "livstils" konseptet som i dag på mange måter driver populariteten med SUV'er.

MB og Audi kunne også levere firehjulstrekk og dette passet som hånd i handske med en såkalt aktiv livsstil. Fjollete naturligvis, men slik var det og hadde du råd til en Geländewagen eller en Range Rover var du defiinitivt konge på haugen - som i dag.

I dag 35-30 år senere sliter jeg litt med å velge favorittmodeller mellom E28 og W124 på den ene siden og E23 og W126 på den andre siden. Like vanskelig er det mellom E30 og W201 (190E). BMW hadde uten tvil bedre motorer, drivverk og interiør, men MB's chassis og understel var klart mer moderne og helt suverent i forhold. Jeg pendlet derfor mellom modellene og likte begge modellene på godt og vondt. E28 og E23 hadde jeg tilgang til via gode venner, men W126 forble dessverre en drøm som jeg burde ha realisert (et aldri så lite luksusproblem)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De originale Veritas bilene var penere enn den saken som Spohn fikk Veritas til og lage. Det er ikke alle som behøver og prøve seg som bildesignere.

Programmet til Wayne Carini er absolutt severdig men som den tekniske nerden jeg er så ville jeg sett mer av hvordan bilene er bygd opp, Det synes jeg gjelder de fleste bilprogram på TV. Jeg er nok i mindretall på akkurat det der.

Sør Afrika versjonen av 745 er artig. Jeg har en scannet versjon av instruksjonsboken til den og det er interessant lesning. De lagde en egen bok kun til den modellen. Turteller med et stort M merke i en E23 er tøft, de trengte heller ikke forbruksmåler. Litt rart egentlig at den ikke ble forsøkt solgt i England. Jeg vet det ble solgt noen få i New Zealand og jeg ville tro de forsøkte i Australia også. Mulig det stoppet seg på leveransen av motorer, jeg vet heller ikke hvor kraftig oppakning de fikk fra BMW i Tyskland. Den ble vel laget først også spurte de etterpå om det var greit. Det må også ha vært den eneste gangen som en S motor ble paret med en automat gearkasse. Det var enten det eller en doglegg 5-trinns kasse. Da snakker vi.

Mercedes lagde mange flotte biler på 70 og 80 tallet.  Den gangen så synes jeg det var en grei arbeidsfordeling. Likte du sportslige biler så kjøpte man BMW og likte man litt mer komfort så kjøpte man MB. Det var påfallende da jeg jobbet som høgger. Fikk vi inn en E28 med litt motor så sto det mange ganger et klistremerke fra en eller annen flyskole på den. Søskenbarnet mitt kjørte F16 og jeg husker den første bilen han kjøpte når han kom jeg fra USA. Det var en 528i, Jeg må ha vært en 12-13 år da og jeg husker det fortsatt når han kom hjem på gården og demonstrerte at man trykket på en knapp i taket også lyste det opp mange røde pærer, det var tøft.

Hvilke biler som var best blir veldig subjektivt. Men jeg synes det var interessant når jeg var høgger og bilene begynte og få noen år på baken. Jeg synes det virket som at W124 og W201 rustet mer enn E30 og E28 mens W126 og W123 var bedre enn E12, E21 og E23. Spesielt de første årsmodellen av W124 var fæle mens 190 var ikke langt bak. Men når man ser på hva slags deler vi solgte så var markedet for brukte deler til E28 tilnærmet null, til E30 så solgte vi omtrent som til andre biler. For W124 og W201 så var markedet umettelig. Noe annet som har forundret meg er at MB var veldig konservative på noen områder. De brukte jo bl.a. K-Jetronic mekanisk innsprøytning 10 år etter at BMW hadde skrotet systemet og godt over til L-Jetronic eller Motronic som er elektroniske systemer og mye mer holdbare. Den bensinmengdefordeleren på Mercedes var jo gull for en høgger.

Og for de som fortsatt lurer. https://en.wikipedia.org/wiki/Talbot-Lago

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K Du har alltid så mange spennende ting å fortelle fra dine dager som høgger og historien om din nevø er jo bare veldig artig... :)

Jeg husker ca. 10 år senere (da vi begge var aktive i BMWCCN forumet) og det gikk opp for meg at den daværende presidenten i klubben hadde en E32 med S38B36 motor og i tillegg kjørte løp med den. Da ble jeg ganske imponert og tenkte at man har BMW entusiaster og de virkelige BMW entusiastene.

Poenget er at Geir må ha vært ganske fremsynt. Den gangen ble E32 betraktet som en altfor stor og tung bil til slike eskapader, men se hva som skjedde bare noen få år senere med enda større biler. E32 er jo heller ikke så veldig stor etter dagens standard. E32 er muligens marginalt litt lenger enn G30, men 5-serien i dag er ellers en mye større og tyngre bil. Uansett så må presidentens E32 ha vært litt av en sleeper den gangen og veldig kul.

Et poeng, som ikke nødvendigvis endrer på ditt poeng, når det gjelder Mercedes-Benz på 80-tallet er at bilene som regel ble kjørt temmelig langt og i alt slags vær. Disse bilene var den gangen ganske mye dyrere modell for modell i forhold til BMW og mange ble derfor brukt som firmabiler og transport (f.eks taxi).

Poenget med at BMW ble betraktet som en mye mer sportslig bilprodusent enn Mercedes-Benz er helt klart korrekt slik som jeg husker det også og det fine var at dette gjaldt like mye 3-serien som 7-serien. BMW var ganske unik på den måten og man fikk i relativ forstand like mye den helt riktige BMW følelsen selv i en enkel 316i. Det var en betydelig større relativ forskjell på en 190E 1,8 og en S-klasse.

For meg var BMW fantastisk på 80-tallet og det ble faktisk litt nedtur da jeg kjøpte en E36 323i rundt 10 år senere. Bilen var objektivt mye bedre enn min tidligere E30 320i, men den ga ikke helt den samme genuine BMW følelsen for meg. E46 rettet litt opp på dette, men selv den hadde ikke helt den samme innebyggede genuine BMW følelsen.     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...