Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

All den kunnskapen du sitter på @Fredrik selv om bakgrunnshistorien for espace. Du overrasker stadig 😀

Espace var en genial bil og jeg mener den var den var best i sin 3 dje generasjon (ikke på kvalitet). Noe sær må jeg være for som 10 åring satt jeg å bladde i brosjyren på den da nye espace i 1996, og ble helt oppslukt i seteløsningene, digitale instrumenter og klimasoner for alle passasjerer og klimapanel som fulgte dørene. Andre 10 åringer leste... tja om ferrari? Bortsett fra 550 maranello så brydde slike biler meg lite 😅

Generasjon 5 av espace er også pen å se på og ikke noen dum bil. Den kunne solgt bra hadde vi ikke hatt elbil fokuset nå. 

Min far hadde Renault 10, 12 og til slutt en Renault 5. Og den var gul slik som den elbilen over her. Renault hadde fantastiske seter og myk komfort. God plass hadde 5'eren, bedre enn den større peugeot 205. Renault har også vært langt fremme med ting, men slik som citroen og Peugeot så har de ikke alltid fått cred for det de gjorde før mange år senere.

Renault var i en periode verdens største og mest vellykkede formel 1 team ledet til titler av Fernando Alonso. 2006 modellen til Renault F1 teamet står av de fleste som den grommeste formel1 bilen i nyere tid. Like stor som Lotus 79 var i sin tid. Men som top gear en gang sa om ferrari, og som også gjelder for renault; når de vinner i formel 1 så er veibilene deres elendige. Alle ressursene går til motorsport. 2006 var en sørgelig periode for Renault, som det meste franske bilene var fra slutten av 90 tallet og frem til nylig. Unntaket fra Renault sport modellene fra clio og megane, rs trophy modellene med mer. Disse tok importøren aldri inn til Norge, ikke på spesialbestilling engang, men dette er modeller som kjørte ringer rundt det vi her hjemme ser på som malen i hot hatch modeller, golf gti, civic type r og focus st/rs. 

Kvaliteten var dårlig for Renault på 90 tallet og utover, Det har ødelagt mye av merkets integritet. Angående espace, jeg vet om et par som har flere slike stående som delebiler. Bilen må demonteres totalt for å fikse selv småting. De er helt oppbrukt etter 5-6 år, men som han ene sa: han har aldri hatt bedre langtursbil. Chrysler voyager kunne ikke måle seg, selv om den solgte bedre.

I dag er biler som laguna og clio glemt. Ikke var det noe å samle på heller, men jeg minnes Laguna som en utrolig elegant og harmonisk bil. Vi prøvekjørte en slik da jeg var 10-11 år men endte opp med japansk. Det tror jeg var lurt med tanke på utgifter på sikt. Dagens Talisman var et siste forsøk på å gjenskape en moderne Laguna. Nydelig bil det også og et meget godt kjøp nå fint brukt, da de har rast i pris. Toppmodellen her hadde 4 hjuls styring. Men blir modellen nevnt? Aldri. Renault er sterkere nedover kontinentet enn her hjemme skal sies. 

Det Renault manglet på kvalitet, tok dem igjen på sikkerhet. Mange nevner Volvo og mercedes som de beste på sikkerhet, men det ser ut som at de fleste glemmer hvor bra Renault var og er på sikkerhet. Andre generasjon Laguna satte standarden som den første bilen med 5 stjerner i euro ncap testen, og siden har det vært normalen. Tror ikke det har noe å si om man kolliderer i en Volvo eller Renault, men det virker som at for allmennheten så har Renault så skrøpelig image at folk tror det også er skrudd sammen av sikaflex og dermed kollapser i en kollisjon. Volvo og Renault hadde også samarbeide i Renault 19/volvo 460 tiden, så hvorvidt de utvekslet teknologi mht sikkerhet vet jeg ikke. 

Ville jeg hatt en Renault i dag? Egentlig så er det kun en importert megane sport eller den nye Renault 5 Elbil konseptet jeg kunne tenke meg fra den kanten :) herlig retro, akkurat som Honda-e er med sin hyllest til den første civicen. For meg er en ideell elbil en liten knøtt slik som de der. Sjarmerende og passelig til hverdagsbruk. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renault i Norge hadde jo den mest elendige importøren som overhode ikke var interessert i å selge en annen bil enn R5 i mange år. Det var vel det samme i Sverige. Nesten rart at Renault ikke prøvde og få en annen importør enn Volvo. Første generasjon av Espace var vel en bil som ingen i Norge hadde hørt om før 10 år etter at den gikk ut av produksjon. De solgte vel en del på 60 og 70 tallet og Renault 16 var en genial bil som også er pen å se på.

En liten kommentar om Peugeot 309. Da søsteren min og svoger studerte trengte de en billig bil og da fant jeg en 309 diesel til de. Den eneste kostnaden de hadde på den i løpet av 6 år var støtdempere bak, gummiopphenget til bakakselen og en clutchkabel. Alt til en samlet kostnad av 1300 kroner. Man kan ikke få billigere bilhold enn det. Når den samtidig knapt luktet på dieselen var de strålende fornøyd.

Edit: Den stoppet vel en gang for de men da holdt det med og tappe ut en liter vann fra dieselfilteret så startet den igjen, fikk nok ikke for mye service.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower Jeg er ingen ekspert på Renault Espace, men historien om at den egentlig var en Talbot er artig i relasjon til Peugeot 309 og Espace I var uten tvil et veldig interessant konsept. Det er heller ikke så lenge siden jeg brukte litt tid på nettopp Espace (Renault som sådan burde jeg kanskje også vite litt mer om). Jeg er ganske sikker på at konseptet kommer tilbake når bilprodusentene har presset den siste dråpen ut av SUV sitronen. Konseptet er perfekt for en elektrisk drivlinje. Gulvet er helt flatt og kjempestore vinduer samt separate bevegelige stoler er noe alle burde oppleve.

På en måte har jeg selv beveget meg litt i den retningen med kjøpet av vår Citroën Picasso for tre år siden. Det kjempestore frontvinduet som går opp over A-stolpen som på Tesla Model X og de store lave sidevinduene er alene nesten gode nok argumenter til å kjøpe bilen. Kjøreopplevelsen er formidabel og komforten meget bra. Jeg elsker akkurat dette med vår Picasso.

Det som imidlertid er litt interessant er at jeg faktisk kjøpte en Chrysler Voyager II (SWB) i 1992/93. Konseptmessig er bilene ganske like, men Voyageren ga aldri den samme geniale "luftige" følelsen som Picassoen gjør. Voyageren hadde en ganske bra 3,0 liter Mitsubishi V6 motor og automatgear, men en stiv bakaksel ødela hele kjøreopplevelsen. Picassoen har en 1,6 liter dieselmotor og manuelt gear, men et ganske bra kalibrert understel gjør at bilen er relativt artig å kjøre.

@Rune-K Jeg har en svoger som kjørte en Peugeot 309 i mange år før han gikk videre med en 406. Jeg likte bilen og som du sier var det få problemer med den. I praksis var den som en stor 205 og hadde nesten like bra kjøreegenskaper. Sikkerheten var imidlertid også omtrent på samme nivå (altså ikke spesielt bra) så en crash i lav hastighet på en norsk hyttevei på vinterføre gjorde ende på bilen. Såvidt jeg husker hadde bilen godt over 300K kilometer på telleren da den ble kondemnert, men jeg er sikker på at den fint hadde klart over 100K kilometer mer selv om den hadde en 1,6 liter bensinmotor (lavt stresset XU5 med enkel forgasser og 80 HK). 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke har så mye erfaring med Renault har jeg ellers ganske omfattende erfaring med andre franske biler og da spesielt Peugeot fra 80 og 90-tallet, men også Citroën. Jeg tenkte at en liten oversikt med modeller og motorer kan være interessant. Det er ganske mange og dette er definitivt for spesielt interesserte, men her er en kavalkade over ganske mange bra franske bilmodeller.

Peugeot: 205 XR og 205 GTi 1,6 (TU3 og XU5), 106 XS (TU3S, som var en slags mindre variant av BMW's S14 motor, rekkefirer og ekstremt turtallsvillig), 306 1,8 XS (XU7), 405 2,0i GTX Break (stasjonsvogn, XU9, en variant av motoren i 205 GTi 1,9 og med like mye effekt), 406 2,1 TDSV Break (stasjonsvogn, XUD11), 406 2,0 HDi XR (DW10).

Citroën: C5 Mrk. I 2,0 HDi 110 (hydropneumatisk fjæring, DW10), C4 Cactus Mrk. I BlueHDi 100 (DV6), C4 Picasso Mrk. II BlueHDi 120 (DV6). Begge DV6 motorene er varianter av Ford DuraTorq 1,6 TDCi motoren. 

Dette er biler som jeg selv har hatt, men jeg har selvfølgelig kjørt en hel rekke andre franske bilmodeller også og min far hadde bl.a den tidligere nevnte Renault 4 og en Peugeot 505 2,0 med automatgear (bakhjulstrekk, XN1A).

I tillegg har jeg ganske omstendelig kjørt: Peugeot 205 1,2 XL (TU1), Peugeot 309 1,6 XR (nevnt i innlegget over, TU5), Peugeot 3008 Mrk. I 2,0 HDi 160 (DW10), Citroën C5 Mrk. III 2,0 HDi 160 Break (stasjonsvogn, DW10), Citroën Xantia Activa 2,0i Turbo (hydropneumatisk fjæring med ditto aktive krengningsstabilisatorer, XU10), Citroën XM 3,0 Break (stasjonsvogn, sær og fransk, men på mange måter trolig en bedre bil enn den samtidige BMW E34 530i med M30B30 motor, PRV 3,0), Citroën BX 19 (XU9, en variant av motoren i 205 GTi 1,9 og med like mye effekt), Citroën Xsara Picasso 2,0 HDi (en fin modell med en undervogn fra Peugeot 306, DW10) og Citroën CX 2500i Turbo I (sær og fransk, men på mange måter trolig en bedre bil enn den samtidige Mercedes-Benz W116 280 SE, M25).

I tillegg har jeg via venner og familie sittet på med Citroën 2CV, Peugeot 504, Citroen DS, Citroën GSA og Renault 16.

Franske biler - og spesielt de som er bra og/eller har en interessant motor og/eller totalkonstruksjon er en opplevelse. Det er noe helt annet enn en tysk og "perfekt" konstruert premium bilmodell. Franskmennene bygger biler som de har lyst til mer eller mindre uten tanke på hva som kommer til å selge bra (latinerne lever i dag/nået). Dette igjen fører til "hit and miss", men når de treffer blink er det ingenting som slår dem. Bilene er fabelaktige og virkelig noe å trakte etter... :) 

Jeg legger til data for effekt og ytelser ved en senere anledning (må lese meg litt opp først selv om jeg husker mye).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri kjørt fransk selv med unntak av at foreldrene mine hadde en Xantia i noen år. den bilen skryter fattern fortsatt av. 

Jeg har derimot skrudd en del på flesteparten av de du lister opp @Fredrik og bare man knekte koden så var flesteparten helt ok og skru på selv om mange var skeptiske. Vi solgte heller ikke noe flere deler til franske biler enn andre. Det var noen rare løsninger på enkelte men det fungerte det også. Det eneste som var rart var at Peugeot aldri klarte og levere en klokke som fungerte. De var ødelagt på alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K Franske biler har tradisjonelt hatt mange sære løsninger, men når man først blir kjent med dem er de ikke så bemerkelsesverdige tross alt. Spesielle absolutt, men som regel ikke helt håpløse. Når man først forstår prinsippet er de ofte ganske geniale (dog definitivt ikke alltid og dette er ganske irriterende/frustrerende). Noen ganger er løsningene helt håpløse, men man kan stort sett se hvordan de har tenkt (og dette er uten tvil ganske interessant) - litt mer tid, penger og utforskning og det hele hadde blitt perfekt (nesten).

Jeg liker franske biler på den samme måten som mange likte Saab. Man blir intellektuelt stimulert og noen blir sosialt stimulert (fordi de ønsker å være annerledes), men har man først fått bra franske biler inn i blodet er det faktisk ikke så enkelt å glemme/fornekte opplevelsen. 

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette, men f.eks Mercedes-Benz og BMW er liksom løsningen på det hele - så flott konstruert, men allikevel litt for sterilt og perfekt. De beste franske bilene lever og snakker til deg på en helt annen måte. De er kanskje ikke perfekte, men du verden som de leverer av opplevelse og innlevelse når de er som best. Ikke med imponerende ytelser (som mange misforstår dette med), men med en opplevelse og innlevelse som de tyske bilene ikke kan levere.

Dette er hva jeg liker med biler. De kan være helt forskjellige fra f.eks klassisk Land Rover Series III via Porsche 928S, Peugeot 106 XS og E36 323i til Citroën Picasso BlueHDi 120 (bare for å ta et eksempel). Velger man noe av det beste er man ganske sikret, men det er naturligvis ikke så enkelt å se dette når man står midt i tiden/samtiden.     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er synd er at det blir mindre forskjeller på hvilke land bilene kommer fra. Jeg håper at PSA nå som de har overtatt både Opel og Fiat klarer og skille de ifra hverandre slik at man merker forskjellen på Opel som en tysk bil og Fiat som en italiensk.

Det var tydeligere før. En tysk bil var solid og fornuftig med høyhastighetsegenskaper. Franskmenn brydde seg sjelden om toppfarten men der var komforten viktigere mens i Italia var det hissige motorer som ikke likte seg under 4000rpm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig, men jeg tviler på at franskmennene kommer til å fortsette med den rene "latinske" lidenskapen for biler. De har lært hva de kaller den "anglosaksiske" leksen og vil fremover forfølge "economy of scale" som f.eks tyskerne. Dette betyr mer like og generisk identiske bilmodeller fordi dette økonomisk er langt mer lønnsomt - hvilket er nødvendig for å overleve i en moderne verden.

Det jeg imidlertid håper på er at franskmennene på tross av dette forstetter å utvikle enkelte rene og sære "latinske" bilmodeller som f.eks Citroën C6, C5 I/II og langt på vei C4 Cactus.

Jeg kjører forøvrig hver dag forbi et Frogner strøk (Oslo) her i Aarhus (Frederiksbjerg) der det som regel står en Citroën C6 parkert i nedfelt posisjon utenfor en townvilla. Bilen er fantastisk og av en helt annen verden. Jeg tar ofte denne veien bare for å se bilen. Det bygges ikke slike biler lenger og dette er trist.

Vi trenger definitivt slike spesielle franske bilmodeller, men det som kanskje er mye mer interssant er at britene langt på vei egentlig er enda mer spesielle og "franske" enn franskmennene. Spør du meg har britene bygget langt flere sære og spesielle bilmodeller enn franskmennene noen gang har gjort. Det er klare likheter, men faktum er at britene historisk tok den franske særheten til nye høyder og at det er tyskerne som var annerledes og "the odd man out". USA ble redningen for tyskerne med deres multietniske befolkning som på en annen måte verdsatte objektiv kvalitet uten spesifkke nasjonale preferanser, som vi langt på vei gjorde og stadig gjør i Europa.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så... det kanskje aller viktigste spørsmålet: Har jeg med alle min franske biler over mer enn 30 år hatt flere problemer enn med f.eks de tyske bilene? Nei... det har jeg ikke med et unntak og det er bilen vi har nå - en 2017 C4 Picasso BlueHDi 120.

Tidligere så har de franske bilene for min del (jeg vet at mange dessverre har en annen erfaring) faktisk vært uten reelle problemer. Det begrenser seg faktisk til en liten vannlekkasje fra et soltak, et førersete der elementet for setevarmen brant igjennom skummet/setetrekket samt en tett drenering fra et klimaanlegg som medførte at kondensvannet rant ut på gulvet på passasjersiden. I tilegg har det selvfølgelig vært en del ganske irriterende og høylytt knirking fra interiøeret i spesielt de mindre og billige modellene, men dette er hva man må forvente i denne klassen.

Vår nåværende C4 Picasso har så langt ved 80000 Km måttet bytte alle eksosventilene (på garantien, men de totale reparasjonskostnadene inkl. deler var på solide 46000 NOK) og den har fått en ny turbolader (12500 NOK, men forsikringen dekket heldigvis dette - dog var egenandelen på 5000 NOK). Dette er bestemt ikke bra, men på den annen side er problemene knyttet til den samme enheten i bilen og dette er oppløftende tross alt (resten av bilen har fungert 100% i perioden). Motoren er forøvrig som tidligere nevnt egentlig en Ford DuraTorq TDCi og ikke en "ekte" PSA HDi motor som f.eks den fine DW10 motoren.

Ford DuraTorq 1,6 TDCi motoren på 120 HK er imidlertid temmelig fin når den går som den skal. Den har et ganske høyt dreiemoment i forhold til motorvolumet (maksimalt 300 Nm), men det som imponerer mest er dreiemomentkurven. Den yter 250 Nm allerede ved ca. 1200 rpm og dette merkes. Den er økonomisk, går rolig, er generelt lite stresset og trekker bra fra langt nede i effektregisteret (som jeg vil ha en dieselmotor).

Er PSA's HDi dieselmotorer generelt bedre og/eller like bra som BMW's tilsvarende store dieselmotorer? Ja og nei vil jeg mene. HDi motorene går roligere og virker mindre stresset, men BMW's dieselmotorer trekker mye bedre på høyt turtall og virker betydelig sterkere selv om de ikke er dette på papiret (som man egentlig kan forvente at BMW motorer gjør). BMW's dieselmotorer er generelt litt mer økonomiske (type samme sjåfør kjører begge bilene/motorene og dette er meget bra), men de virker som sagt litt mer "rå" i fasongen, mindre dempet og sofistikerte enn HDi motorene. Smak & behag - jeg foretrekker HDi motorene når de er som best.

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen grunn til at du som bmw mann har endt opp med mye fransk? Du har sikkert nevnt det tidligere. Jeg for min del "lider" av at jeg synes nesten alle merker har sin sjarm, og har lyst å prøve det meste. I familien har vi nå en berlingo 2010 med 1.6 dv6 motoren. Der har det meste gått galt, men jeg legger skylden på motoren, ellers har bilen vært problemfri og fy søren så bra de er sikret mot rust disse franske bilene! Og siden det er en multispace så svever den over ujevnhetene (hvertfall når man kommer fra bmw) Har også hatt en 2016 Jumpy firmabil med 2.0 hdi motoren og den motoren var som du sier harmonisk, solid, sterk og veldig god reisekompanjong. Resten av bilen var bråkete og skranglete, utypisk citroen. Har veldig lyst å prøve c6 som klassisk bil-eier, som et alternativ til f.eks e65 eller jaguar xj. Men så vil jeg også ha range rover L322, Peugeot 405, 306 gti, Focus RS 2.5, Cactus, e-Honda, S60 T5r, v90cc, Landcruiser V8, Saab 9-5 estate (den siste), mercedes r129, bmw 840ci manuell, e39 m5, Renault megane sport/r.s, Dodge Ram Trx, og Ascona B. Listen er lengre, bare de jeg kommer på i farten. Kommer ikke til å ha noen av dem sikkert 😅 men drømmen er der og her er det nytt som gammelt. Det er det som er gøy med mangfoldet med bil. Og her kan man diskutere alle merker nesten objektivt. Det er ikke mange merkeforum som tåler snakk av andre merker og enda mindre an erkjenner deres gode egenskaper 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det litt på samme måte og liker biler uavhengig av merke. Jeg har hatt ganske mange biler og også en del franske:

Talbot Tagora GLS 2.2
Citroën 2CV
Peugeot 405 SRi
Peugeot 405 GTX
Renault 5 TL
Citroën C6 
Peugeot 306 Cabriolet

Med unntak av C6'en har dette alle vært uproblematiske biler. 2CV'en er den jeg savner mest og hadde jeg hatt stor (og tørr) garasje så skulle jeg ha hatt en igjen. C6'en er veldig morsom å ha eid og det var en fantastisk komfortabel bil å kjøre. Imidlertid er det i særklasse den mest upålitelige bil jeg har hatt og typisk en bil man er entusiastisk over å kjøpe men også lettet over å selge.

Selvom jeg har hatt litt forskjellige biler så har BMW alltid vært en favoritt. Kombinasjonen av presise kjøreegenskaper, solid kvalitet og et bredt produktspekter i alle prisklasser er vanskelig å slå. I dag har vi derfor kun BMW med 2 x i3 som daily drivers, E85 Z4 til om sommeren og en E87 130i. Sistnevnte har jeg beholdt mest av nostalgihensyn og klarer ikke helt å skille meg av med den. Jeg vurderer å kjøpe en større langtursbil og ser da primært på F01 7-serie. Jeg syns den er fantastisk flott og har gode erfaringer med den på flere bilferier nedover i Europa (leiebil). Nylig var det en F01 760i med V12 på finn - det hadde vært noe :-) 

Jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til designet til flere av dagens modeller. i3, 5-serie og Z4 syns jeg er bra men har problemer med flere av de andre modeller. På dette punktet er jeg ikke alene, vil jeg tro!

 

Her et bilde av Renault 5'en som ble til spiker for mange år siden:

1709124327_Renault1.thumb.jpg.a5b74f43e689b5ec235f24c9bf284705.jpg

Endret av RNJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis ikke eid fransk bil, og som "utenforstående" så har jeg ett generelt sett dårlig inntrykk. Særlig kvalitetsmessig. Men jeg må vedgå at jeg ble imponert over siste generasjon Peugeot 508, hadde denne som leiebil og det var en riktig så lekker bil. Jeg er fortsatt ikke helt overbevist over kvaliteten, men design og kjøreegenskaper var helt topp. Litt trøblete automatgir men ellers så var HDi motoren kultivert og fin.  

Også ble det snakket litt om BMW sine dieselmotorer vs PSA sine dieselmotorer litt lenger opp. Her synes jeg ikke @Fredrik var helt tydelig i sin definisjon. Når vi sammenlikner BMW sine firesylindrede dieselmotorer så er helt klar PSA motoren mer kultiverte, dog ikke like temperamentsfulle. BMW får ikke helt til dette med raffinerte firesylindrede dieselmotorer. Ja de har gode egenskaper men på akkurat kultivert gange faller selv de nye B47 motorene igjennom. De sekssylindrede utgavene er en helt annen historie selvsagt, disse er både kultiverte og usedvanlig elastiske til å være dieselmotorer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 BMW's seksylindrede dieselmotorer er en helt annen historie og trolig verdens beste. Jeg snakker om de firesylindrede dieselmotorene som er sammenlignbare med PSA's tilsvarende motorer. V6 HDi dieselmotoren, som bl.a satt i modellene C5 og C6, er faset ut hos PSA. Denne motoren var/er forøvrig også egentlig en Ford konstruksjon.

@Evopower Mye handler om tilfeldigheter når det gjelder hvilket bilmerke man begynner å interessere seg for, men hva foreldre, venner og bekjente har av biler vil som regel få betydning for valget. Jeg ble helt klart påvirket av at min far hadde en Peugeot 505 da jeg kom i den rette alderen. Vi elsket bilen og den tok oss bl.a tre ganger til det sydlige England. Interessen for BMW kom av at en nabo og gode venner av familien hadde en E9 3,0 CSi. For meg ble dette drømmebilen og ikke opplagte kandidater som f.eks Lamborghini Countach.

Jeg hadde også en venn som er fire år eldre enn meg. Hans far var utstasjonert i Strasbourg, Frankrike for utenriksdepartementet og nærheten til Tyskland førte til at min venn begynte å interessere seg for Porsche. Trolig spilte det også en viktig rolle at faren var en personlig venn av Helmuth Bott. Han var i mange år sjef for utviklingsavdelingen hos Porsche. Jeg møtte forøvrig også Bott da min venns far i 1987 fikk arrangert en privatomvisning for oss på Porschefabrikken i Stuttgart og ved utviklingssenteret i Weissach. Et utrolig kult opplegg. Venner har definitivt stor betydning for hva man begynner å interessere seg for.

Et annet poeng er hvilken modell man blir introdusert for når man først begynner å interessere seg for et bilmerke. Min første Peugeot modell var en 205 og på 80-tallet var dette en veldig populær bilmodell. GTi varianten hadde et image som ikke sto mye tilbake for Golf GTI. Da 106 modellen kom på markedet (som på mange måter bare var en forbedret 205) var jeg ikke i tvil om at den skulle jeg bare ha. Så begynte egentlig bare sneballen å rulle for min del. Fine biler.

Citroën hadde jeg i mange år et mer distansert forhold til, men det var et eller annet som bare trakk meg mot merket. Designet og alle de sære løsningene pirret min nysgjerrighet. Jeg ville gjerne kjøpe den tidligere nevnte Xantia Activa, men min bedre halvdel likte Peugeot 406 bedre så da ble det slik. Noen år senere var det min tur til å bestemme og da ble det en C5 mrk.I med den gangen den helt nye 2,0 HDi motoren og ikke minst hydropneumatisk fjæring. En komfortcruiser av rang og helt fabelaktig på motorveiene. En litt sær ting med bilen var imidlertid at hovedlysene med jevne intervaller blinket lett. Dette skjedde hver gang kompressoren for det hydrauliske systemet gikk igang. Veldig fransk og temmelig spesielt.

Jeg lider også av "sykdommen" som medfører at nesten alle biler har en viss sjarme. Det gjelder bare å knekke nøtten slik at man ser hva som faktisk er bra med bilmodellen. Når jeg tenker etter er det bl.a alle bilene jeg har kjørt ikke mange biler jeg har funnet totalt uinteressante, men den første Hyundai Getz generasjonen er en slik bil. Den bilen likte jeg ikke og jeg kunne heller ikke finne noe som var interessant med den utover at den var totalt uinteressant... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower Det finnes sikkert unntak, men det er også min erfaring at franske biler (først og fremst Peugeot og Citroën for dette er min erfaring) holder temmelig bra mot rust - ihvertfall fom. 90-tallet og fremover. 

Min svoger her i Danmark kjøpte en Peugeot 406 et par år før jeg kjøpte vår tidligere E46 Touring og han beholdt bilen et par år etter at BMW'en ble solgt. Ergo hadde han bilen 14-15 år, mens vi hadde BMW'en i 10 år. Vår BMW hadde kjørt ca. 340000 Km da den ble solgt og 406'en nærmere 600000 Km da den ble solgt. Allikevel hadde 406'en betydelig mindre rust da den ble solgt enn den yngre og dobbelt så dyre BMW'en hadde.

Dette kan selvfølgelig skyldes en hel rekke tilfeldigheter, men selv i dag ser man ganske mange tidlige 406'er på veiene her i Danmark. Xantia holdt følge lenge, men nå er de fleste faset ut. C5 mrk.I ser man noen av, men etter nesten 20 år er det ikke så mange igjen. De er ikke verdt å holde kjørende selv uten alvorlig rust. Berlingo/Partner er en annen modell på samme nivå. Oppstår det en reparasjon nå som koster mer enn småpenger havner de hos høggern selv om de ikke har alvorlig rust.

En annen fransk bilmodell som det stadig går temmelig mange av her i Danmark er Xsara Picasso. De eldste er nå 22 år gamle og de holder tilsynelatende ganske bra. Det er en ukomplisert bil som bl.a deler undervogn med Peugeot 306 og har alminnelige stålfjærer. Dette tror jeg er en del av forklaringen. Mange skrur selv på bilen og/eller får uavhengige verksteder til å reparere bilen. Xantia og C5 er mer kompliserte biler (spesielt de med hydropneumatisk fjæring).

E46 er nå dessverre en ganske sjelden bil på veiene her i Danmark. Tilsvarende også med E39 og E38. Akkurat E38 er det flere år siden jeg har sett. Begge disse modellene er relatvt dyre å holde kjørende og rusten var tildels brutal. Slikt er trist, men tyske biler på slutten av 90-tallet og begynnelsen av 2000 tallet hadde generelt store problemer med rust. Franskmennene hadde betydelig mindre problemer med rust. Det har vært spekulert mye på hva årsaken var som f.eks bedre stålkvalitet og/eller bare bedre rustbeskyttelse. Jeg vet ikke årsaken, men det er lett å se på de gjenværende franske bilene fra den tiden at franskmennene hadde ganske god kontroll på motstand mot rust.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vi har tidligere diskutert at i en fremtid med elektriske biler vil de beste eldre analoge bilene helt sikkert bli samlerobjekter og/eller biler som bilentusiaster vil ha som entusiast/hobbybiler. Mer kompliserte og moderne biler med bensinmotor vil i utgangspunktet ha en begrenset levetid, men også disse vil etterhvert bli samlerobjekter og ganske sikkert også restaureringsobjekter. Alternativt vil de i likhet med eldre 911'er bli konvertert så kun chassiset og karosseriet er helt eller delvis originalt.

Et alternativ er imidlertid å kjøpe/bygge en helt ny bil som som ser gammeldags ut. Jonny Smith viser oss et slikt konsept i den siste episoden av The Late Brake Show. I dette tilfellet handler det om Ford Escort Mrk. I/II, men jeg kan lett forestille meg at noen etterhvert vil gjøre det samme med BMW E30/E36 og sogar E46. I teorien er det egentlig bare fantasien som som begrenser mulighetene. 

Jeg er forøvrig helt enig med Jonny når han understreker at mange i dag ser seg blinde på antall hestekrefter. Når bilen kun veier under eller rundt et tonn er 200 HK mer enn nok for å ha det skikkelig morsomt på landeveier. Det viktigste er allikevel vei og styrefølelsen en såpass lett bil gir. Det er en helt annen historie enn selv de letteste moderne bilene som veier 400-500 Kg mer og for ikke snakke om 800-900 Kg mer som mange av dagens biler veier... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...