Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Mr. Erling skrev:

@Fredrik
Glemte å spørre. vet ikke om du vet, men dette er jo en mann som ikke har passert de 30 enda?

Hvor har han økonomien og finansene til sine ''kupp' og renovasjoner.
Den du henviser til; en V10 E60, viste han en del faktura(!!!!) på over 100K nKr.

- Arv?
- Bodde i USA. tjent grovt på aksjer?
- ???

Jeg vet ikke, men han heter Sreten Milisavljevic (født 1991) og han tok jmf. LinkedIn i 2015 en bachelor i computer science ved universitetet i Beograd (Serbia). Hans navn er også tydelig serbisk. Etter et lite mellomspill i USA der han frem tom. 2017 jobbet med IT support i California (Meritage Collection - luksushoteller, resorts etc.) endte han opp som IT administrator for et mindre IT "news feed" firma i Berlin.

5 måneder senere (stadig i 2017) flyttet han til Frankfurt am Main og fikk jobb som IT-analytiker for et investeringsfond med en såkalt grønn profil (hmm... har de ikke alle det nå om dagen). Hovedmarkedene er Sydøsteuropa, Kaukasus, Midtøsten og Afrika (altså ikke altfor seriøst hvis man kan si det på den måten).

Jeg tenker at IT karrieren virker ganske rotete og at det ikke er der han på legal måte har tjent pengene (for å si det litt firkantet). Jeg tror først og fremst at det er hans språklige kvalifikasjoner kombinert med IT utdannelsen og/eller bestemte kontakter som har ført ham ganske vidt omkring (vi vet at han snakker serbisk, engelsk og sannsynligvis noe tysk, men mest trolig forstår han også de fleste andre slaviske språkene inkl. russisk).

Han er helt tydelig ganske smart, men hvis han har kontakter i det serbisk/balkanske miljøet i Frankfurt am Main vil jeg tro at det er dette som er den primære kilden til slike BMW'er (uten at jeg på noen måter er sikker på dette selvfølgelig).           

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye man får gjort med hardt arbeid og prioriteringer. I tillegg har han nok ordna seg noen gode avtaler. Liqui Moly er vel den første han fikk. Så har han vært litt ute og reklamert for en nettside for deler. Jeg har fulgt han helt siden starten, og det går jo fra verkstedbukker og svært billig verktøy til litt mer avanserte ting etterhvert og den firesøyleren er nok også sponsa. Litt som alle de amerikanske kanalene som får Bendpak-produkter hivd etter seg.


Han har faktisk en hel del seere. Den M5 videoen hadde over 30 000 visninger etter to timer på lufta. Hvorfor? Fordi han er rett på sak, driver ikke med tant og fjas og er nøye med filmingen. Ikke minst er finishen førsteklasses. En ting kan man jo si om amerikanere, det er at de både går rundt grøten og skal ha alt inn med teskje. Det går jeg så lei.

En annen ting jeg vet, er at dersom man i hans bransje kan noe spesielt ettertraktet, er lønna god. Det er vanskelig å få tak i gode folk. Jeg skifta jobb nå i februar uten å løfte en finger med en solid økning i lønn tross relativt få år som ingeniør, har man jobbet og lært mye om teknologi som er etterspurt og få som kan noe om.

Jeg er litt som han, ting tar litt av. Jeg har dog lært å temme de følelsene. Hadde litt mange motorsykler en stund som jeg fiksa opp, men det ble for mye. Også skulle alle kjøres med også.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, lønnen i IT bransjen kan være meget bra og spesielt hvis du kan noe som få andre kan. Jeg tenker imidlertid at en bachelor i computer science i dag er ganske basic hvis du i det hele tatt vil jobbe med IT og at de stillingene han så langt har hatt er enten under eller ved siden av hans IT kunnskaper. Jeg vet jo ingenting om hvordan han prioriterer, men isolert sett er stillingene ikke faglig imponerende. Han kan imidlertid selvfølgelig stadig tjene bra (av de nevnte årsakene jeg var inne på i mitt tidligere innlegg) så ingen kritikk fra min side der. Hvorvidt det er nok til å betale for såpass mange ganske fine biler og ikke minst kostnadene med å sette bilene i stand tviler jeg på, men inntektene fra Google samt sponsingene fra div. produsenter hjelper helt sikkert ganske mye i denne sammenhengen. Det kan jo også være at han bor billig og at bilene ellers er det viktigste for ham.

Spørsmålet koker egentlig ned til hva han i utgangspunktet betaler for de enkelte bilene. Flere av dem er uten tvil på radaren for ganske mange entusiaster og dermed langt fra billige, mens andre er stadig for litt mer spesielt interesserte (som f.eks E32 750iL'en) og dermed vesentlig billigere.

Dette blir mest spekulasjoner fra min side, men han er uten tvil veldig flink til å lage interessante videoer og dette er det viktigste for oss. Jeg ønsker ham all mulig lykke til videre og jeg vil selvfølgelig følge med på hva han gjør videre (og sannsynligvis også kommentere dette i tråden)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ferdig m5 videoen i stad. Han har patreon hvor folk donerer samt merch. Er jo billig for ett lass med t skjorter hvis man kommer i direkte kontakt med en supplier. Veldig artig å følge med på, jeg digger at han faktisk bruker ISTA til å utføre alle prosedyrene skikkelig. Samtidig er det herlig å se en som faktisk bruker moment på nesten alt. Mange som jobber i den bransjen har 10 tommeltotter, inkludert meg selv. Kort oppsummert, meget imponerende stykke arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fredrik skrev:

Joda, lønnen i IT bransjen kan være meget bra og spesielt hvis du kan noe som få andre kan. Jeg tenker imidlertid at en bachelor i computer science i dag er ganske basic hvis du i det hele tatt vil jobbe med IT og at de stillingene han så langt har hatt er enten under eller ved siden av hans IT kunnskaper. Jeg vet jo ingenting om hvordan han prioriterer, men isolert sett er stillingene ikke faglig imponerende. Han kan imidlertid selvfølgelig stadig tjene bra (av de nevnte årsakene jeg var inne på i mitt tidligere innlegg) så ingen kritikk fra min side der. Hvorvidt det er nok til å betale for såpass mange ganske fine biler og ikke minst kostnadene med å sette bilene i stand tviler jeg på, men inntektene fra Google samt sponsingene fra div. produsenter hjelper helt sikkert ganske mye i denne sammenhengen. Det kan jo også være at han bor billig og at bilene ellers er det viktigste for ham.

Spørsmålet koker egentlig ned til hva han i utgangspunktet betaler for de enkelte bilene. Flere av dem er uten tvil på radaren for ganske mange entusiaster og dermed langt fra billige, mens andre er stadig for litt mer spesielt interesserte (som f.eks E32 750iL'en) og dermed vesentlig billigere.

Dette blir mest spekulasjoner fra min side, men han er uten tvil veldig flink til å lage interessante videoer og dette er det viktigste for oss. Jeg ønsker ham all mulig lykke til videre og jeg vil selvfølgelig følge med på hva han gjør videre (og sannsynligvis også kommentere dette i tråden)... :)

Spørsmålet blir vel hva som er definert som bra. 

Jeg vet om heismontører som tjener det som jeg oppfatter som veldig bra. Godt over en million. 

Som arbeidsgiver i IT-bransjen så har jeg litt innblikk i hva folk tjener i bransjen. Noe særlig over 900, er det få som har, og veldig mange av disse har da overtid innbakt i lønnen. 
Så er det selvfølgelig forskjellige retninger innen it. Jeg er mest kjent med infrastruktur og it-sikkerhet, men har litt innblikk i hva utviklere tjener også og spennet går fra begynnerlønn på 500 og opp til 900 i stor grad, så er det alltids noen med mer. 

En bilmekaniker jeg vet om, ligger på rundt 800, så oppfatningen til mange om at IT er veldig bra betalt mener jeg er feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, flobben skrev:

Spørsmålet blir vel hva som er definert som bra. 

Jeg vet om heismontører som tjener det som jeg oppfatter som veldig bra. Godt over en million. 

Som arbeidsgiver i IT-bransjen så har jeg litt innblikk i hva folk tjener i bransjen. Noe særlig over 900, er det få som har, og veldig mange av disse har da overtid innbakt i lønnen. 
Så er det selvfølgelig forskjellige retninger innen it. Jeg er mest kjent med infrastruktur og it-sikkerhet, men har litt innblikk i hva utviklere tjener også og spennet går fra begynnerlønn på 500 og opp til 900 i stor grad, så er det alltids noen med mer. 

En bilmekaniker jeg vet om, ligger på rundt 800, så oppfatningen til mange om at IT er veldig bra betalt mener jeg er feil. 

Jeg jobber også med IT-bransjen, men på KAM-nivå og mer innen salg og strategi. Riktignok i Atea, der ligger nok ikke snittlønnen for min rolle over 900', heller under. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, fupsaker skrev:

Jeg jobber også med IT-bransjen, men på KAM-nivå og mer innen salg og strategi. Riktignok i Atea, der ligger nok ikke snittlønnen for min rolle over 900', heller under. :)

Nei, det stemmer nok med min oppfatning, er ikke mange som har over 900 i it-bransjen, og veldig mange som legger igjen veldig mange overtidstimer de ikke får betalt for heller som (fastlønn). 

Få i it-bransjen som også får betalt opplæring, men har krav om å holde seg oppdatert på et tema som har rivende rask utvikling. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er store lønnsforskjeller i IT-bransjen og man kan etterhvert også diskutere hva begrepet IT-bransjen egentlig dekker. Lønnen varierer også ganske mye fra firma til firma i bransjen avhengig av hva slags type IT de holder på med. Ekstra ansvar som f.eks prosjektleder/mellomleder gir fort en del mer i lønn. Er man medeier/partner i et IT firma som går bra er det egentlig ingen grenser for hvor mye man kan tjene eller ta ut som utbytte hvert år.

Her i Danmark er en årlig lønn på 7-800000 DKK (ca. 1 million NOK) ikke uvanlig etter 5-10 års erfaring som alminnelig funksjonær (f.eks systemutvikler/programmerer og/eller prosjektleder). Mellomledere tjener normalt noe mer og ledere en hel del mer. Server, administrator og div. supportfunksjoner er vesentlig dårligere betalt. Best betalt er de som arbeider med sensitive prosjekter for staten/kommunene (f.eks militæret, sykehus, politiet etc.) samt firmaer som er høyt spesialiserte og med en høy grad av sikkerhet (f.eks Terma som utvikler systemer for Lockheed Martin, General Dynamics og Northrop Grumman Corporation der US Army er oppdragsgiveren). For disse virksomhetene er det ikke så lett å bare erstatte f.eks en systemutvikler iom. at dette som regel er en ganske omstendelig prosess med bl.a en stor grad av spesialutdannelse/opplæring.

For å komme i betraktning skal man som regel ha minst en mastergrad i f.eks computer science samt noen års arbeidserfaring i lignende stillinger. Det finnes imidlertid unntak der selv en bachelor i computer science er bra nok, men da skal man kunne dokumentere at man har annen erfaring som veier opp for to ekstra år på skolebenken. Man skal selvfølgelig også kunne sikkerhetsklareres av politiet. Noen steder er dette såpass strengt at selv en mindre dom er diskvalifiserende (f.eks i enkelte banker).

Det er forøvrig sin sak å bli ansatt i slike virksomheter mhp. sensitive og svært kostbare prosjekter. Det er ikke uvanlig med 3-4 samtaler og flere større IQ samt personlighetstester og evt. cases før man kommer i betraktning. Samtalene inkluderer som regel 4-5 andre personer og man blir virkelig grillet fra alle sider. Jeg har opplevd at enkelte av disse samtalene har tatt over 3 timer og man er derfor rimelig gåen når man kommer hjem igjen. Årsaken er ikke primært at stillingen nødvendigvis er spesielt krevende for en slik kandidat, men at virksomheten vil være helt sikker på at kandidaten er den rette før de bl.a investerer store summer på supplerende spesialutdannelse/opplæring. Det handler også i stor grad om å matche nivået (faglig, mentalt og sosialt) hos viktige medarbeidere og samarbeidspartnere.

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, flobben skrev:

Nei, det stemmer nok med min oppfatning, er ikke mange som har over 900 i it-bransjen, og veldig mange som legger igjen veldig mange overtidstimer de ikke får betalt for heller som (fastlønn). 

Få i it-bransjen som også får betalt opplæring, men har krav om å holde seg oppdatert på et tema som har rivende rask utvikling. 

 

Godt poeng. Jeg har personlig ikke store problemer med at man normalt ikke får betalt for overtid iom. at dette også er et veldig bra forhandlingskort under lønnsamtalene. Jeg har stort sett fått tilstrekkelig med kompensasjon/fordeler.

Det jeg imidlertid har større problemer med er ditt andre poeng. Ekstra formell utdannelse er kostbart og firmaene holder derfor som regel igjen med nettopp dette. Utfordringen er som du skriver at toget bare buldrer videre og hvis man vil henge med ender man med å måtte ta ansvar for dette selv. Mitt største ønske i denne sammenhengen er derfor at corona lockdownen med tilhørende nødvendige online utdannelser får høyskoler og universiteter til å virkelig satse på denne modellen. Det bør i 2021 ikke være slik at man fysisk må møte opp på forelesningene og/eller møte medstudenter fysisk i forbindelse med prosjekt/gruppearbeide.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... i dag fikk jeg for første gang anledning til å studere designet på G22 4-serien nærmere (med nummerskilt) og det fungerer ikke ordentlig. Uansett hvordan jeg betrakter designet tenker jeg at det er et bra forsøk, men at måten det er utført på dessverre ikke er helt vellykket.

Min bedre halvdel liker designet og synes at det både virker moderne og ganske barskt (og helt klart mer maskulint enn tidligere). Jeg er enig i dette, men jeg får allikevel litt Neue Klasse Coupé 2000 (Type 120) anno 1965 vibrasjoner og dette var et design som relativt hurtig gikk i glemmeboken (etter kun 3 år da modellen i 1968 ble totalt redesignet som den fantastiske E9). Begge modellene ble designet av Wilhelm Hofmeister.

Jeg hefter meg spesielt ved hvordan nummerskiltet deler nyrene på en heller lite harmonisk måte. Audi har delvis den samme utfordringen, men de har en slags tverrliggende "bjelke" (der nummerskiltet er montert) som på en langt mer naturlig måte deler grillen i to. I BMW's tilfelle er nummerskiltet bare ganske brutalt plassert midt i det hele.

Jeg liker heller ikke overgangen mellom grillen og panseret. Grillen blir liksom hengende foran der som en slags utvekst som ikke harmonerer med panseret. På G82 M4 er dette definitivt mer harmonisk iom. at linjene fra panseret flyter ned i grillen og møter hjørnene på toppen av nyrene (forøvrig ikke helt ulikt som på Glas 2600 V8 anno 1965, som et par år senere ble til BMW-Glas 3000 V8).

Som vi kan se har BMW's designere helt klart latt seg inspirere av historien og dette er meget bra og interessant etter min mening, men selve utførelsen kan man sette store spørsmålstegn ved (spesielt når det gjelder G22). Det vil uten tvil være spennende hvis BMW fortsetter å utvikle og forfine denne designlinjen, men jeg tviler egentlig på dette. Det er uten tvil et kalkulert forsøk fra BMW og de avventer nå reaksjonene. Vi har fått presentert to varianter over samme tema - en aggressiv (G82) og en mer nedtonet (G22). Dette viser etter min mening at BMW nå tester hvor progressive de kan være når det gjelder designet og i denne sammenhengen er det veldig viktig å legge merke til hvilke modeller det handler om og ikke minst spesifikt kjøpegruppen(e).   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2021 den 19.04, Fredrik skrev:

Jeg vet ikke, men han heter Sreten Milisavljevic (født 1991) og han tok jmf. LinkedIn i 2015 en bachelor i computer science ved universitetet i Beograd (Serbia). Hans navn er også tydelig serbisk. Etter et lite mellomspill i USA der han frem tom. 2017 jobbet med IT support i California (Meritage Collection - luksushoteller, resorts etc.) endte han opp som IT administrator for et mindre IT "news feed" firma i Berlin.

5 måneder senere (stadig i 2017) flyttet han til Frankfurt am Main og fikk jobb som IT-analytiker for et investeringsfond med en såkalt grønn profil (hmm... har de ikke alle det nå om dagen). Hovedmarkedene er Sydøsteuropa, Kaukasus, Midtøsten og Afrika (altså ikke altfor seriøst hvis man kan si det på den måten).

Jeg tenker at IT karrieren virker ganske rotete og at det ikke er der han på legal måte har tjent pengene (for å si det litt firkantet). Jeg tror først og fremst at det er hans språklige kvalifikasjoner kombinert med IT utdannelsen og/eller bestemte kontakter som har ført ham ganske vidt omkring (vi vet at han snakker serbisk, engelsk og sannsynligvis noe tysk, men mest trolig forstår han også de fleste andre slaviske språkene inkl. russisk).

Han er helt tydelig ganske smart, men hvis han har kontakter i det serbisk/balkanske miljøet i Frankfurt am Main vil jeg tro at det er dette som er den primære kilden til slike BMW'er (uten at jeg på noen måter er sikker på dette selvfølgelig).           

Takk for info :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden så sexy og elegant Audi e-tron GT er. OK... den er teknisk sett en Porsche Taycan i forkledning, men designet er etter min mening langt mer sobert og distingvert på e-tron GT. Litt som en Taycan Versjon 2.0 der mye har blitt bedre. Interiøret er også finere og mer praktisk enn i Taycan.

Jeg liker også hvordan Audi har laget en elegant variasjon på deres alminnelige grill/front der "bjelken" er lakkert i bilens farge og kanten rundt har en kontrastfarge for å markere grillen. Det ser helt enkelt bare skikkelig elegant ut.

Jeg tenkte i utgangspunktet at e-tron GT ville bli oppfattet som en slags fattigmanns Taycan, men dette tror jeg er feil. Audi har temmelig overbevisende klart å gi e-tron GT nok Audi identitet til at den står helt støtt på egne ben og for en fremtoning bilen har.

Jeg vet snart ikke hva jeg skal mene om at BMW ikke har en konkurrent. Det spiller nesten ingen rolle at e-tron GT er en elektrisk bil. Bare designet gjør at Audi nå får all oppmerksomheten og skikkelig finpusser imaget. Dette er litt trist, men det er bare å gratulere Audi med et smykke av en bil.

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og det var vel dette Elon Musk fryktet. Når først tyskerne får opp dampen er det lite som kan stoppe dem. Den kommende Model S Plaid+ vil ganske sikkert gjøre forskjellen mindre, men tilbake står verdien av brandene Porsche og Audi samt ikke minst opplevd kvalitet når man setter seg inn i bilene. For mange vil nok dette bli avgjørende selv om Tesla også har Supercharger nettverket og litt bedre rekkevidde.

Hvis jeg var i markedet for en slik bil i dag ville jeg uten tvil ha valgt e-tron GT. Den ser mer elegant ut enn Taycan og i tillegg sparer man noen kroner.

Mye i dette spillet handler nå om å skape overskrifter. Markere at vi (Audi/Porsche) er ledende og definerer fremtiden. Det var dette BMW pleide å gjøre så umiddelbart er det veldig uvant at BMW er totalt fraværende. Jeg håper ikke at dette utvikler seg til en imagemessig katastrofe for BMW, men det er dessverre uten tvil en reell sjanse for dette. At de i tillegg roter rundt med merkelige nye designlinjer gjør ikke saken bedre.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...