Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Høres ut som 599 er et godt kjøp :) Hva fikk han den for egentlig? Regner med den Porsche'a var ganske dyr, selv i England.

Juke-R, for et latterlig konsept. Putte monstermotor og monsterstyling på verdens styggeste bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at Chris Harris i filmen forteller hva han solgt GT3´en for, men han forteller at den brukte 599´en kostet det samme som en ny Porsche 991. I hans verden er Ferrarien klart et bedre kjøp selv om den har visse mindre attraktive sider som f.eks gearkassen.

Han forteller at han kunne ha kjøpt en brukt "tysk" 599... så ville han kunnet få et manuelt gear, men det ble for mye frem og tilbake (som f.eks venstrestyring). Ferrari 599 er et fantastisk stykke ingeniørkunst, men jeg tror faktisk at jeg hadde beholdt Porschen. Den var tross alt en GT3 RS 4.0 med 500 sugehestekrefter. Vi snakker om en motor i klasse med BMW´s S85B50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stemmer det. Da koster den jo fortsatt "litt". Litt usikker på hva jeg hadde gjort der. Ser for meg driftskostnadene over tid på Ferrarien er skyhøye, noe han også nevner ang bensinforbruket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så vi vet hva vi snakker om når det gjelder Porsche 911 GT3 RS 4.0... 8)

By the way... jeg vet ikke om noen av dere reagerer på landskapet man ser i filmen fra Angelsey. Det kan minne litt om Vest/Nordnorge med hav, fjell og sne på toppene. Dette er ikke helt tilfeldig iom. at området som inkluderer Englands høyeste fjell, Snowdon (1085 moh) og Skottlands høyeste fjell, Ben Nevis (1344 moh), geologisk er en del av den såkalte Kaledonske fjellkjede. Dette er en fjellkjede som oppsto for ca. 200 millioner år siden og som inkluderte det som idag er deler av Svalbard, det østlige Grønland, hele det vestlige Norge fra Troms til Rogaland, hele Appalachians i USA samt hele det vestlige Skottland og England.

Totalt var den Kaledonske fjellkjeden ca. 6000 Km lang og ca. 100 Km bred. Idag er fjellkjeden kraftig nedbrutt pga. erosjonen, men man mener at den på det høyeste minst var på høyde med dagens Himalaya (altså 8-9000 moh). Dagens høyeste fjell som stammer fra den Kaledonske fjellkjeden er Gunnbjørns fjeld på Grønland (omtrent på høyde med Lofoten) som er 3693 moh... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harris solgte porschen for rundt 200k pund. tjente vel en 40-50.000 pund på den der. Grunnen til at han solgte den var av økonomisk karakter. Han hadde ikke råd til å beholde den lenger... den var kjøpt på finance..

En del av profitten gikk med til å finansiere nettopp 599`en.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK... det er forsåvidt en grei nok unnskyldning for å selge GT3´en. Gevinsten ved salget virker absolutt fornuftig. Ferrarien er kul, men jeg tror ikke at Harris kommer til å ha den lenge. Automatgearet trekker bruksverdien for langt ned.

Det er forøvrig hyggelig at du har kost deg med W201´en i sommer. Jeg har ingen problemer med å forstå hvorfor. Dette er fine biler som leverer varen selv idag og med din motor går den bra nok også. Vi har stadig vår E46 318d Touring. Nå har den kjørt ca. 307000 Km og klarte sommerens strabaser (bl.a en tur til Gålå) helt uten problemer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes lurt ut å gå i pluss på bilsalg.

Selv sitter jeg og ser på boligpriser i gården her. Naboleiligheten ble akkurat solgt for 4.550.000 (300.000 over takst), og nå ligger en annen leilighet her ute for 4.800.000. Et par andre leiligheter har gått for 4.200.000 i det siste.

Ser altså ut som verdien her har steget med nesten en million siden vi kjøpte for 2 år siden (200.000 under takst). Ganske drøyt egentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et salg av leiligheten nå vil se fint ut på papiret, men hvordan har resten av boligmarkedet steget i mellomtiden? Hvis alternativene til leiligheten har steget like mye i relativ forstand er du i prinsippet like langt. Boligprisene i Norge og spesielt i Oslo er direkte skremmende observert herfra. På den annen side har det jo vært slik i de siste 4 årene nå... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fredrik sier er interessant og påpeker en litt diffus realitet - nemlig om man har råd til å hoppe AV boligkarusellen i oslo. Ved å realisere gevinsten går man nemlig glipp av fremtidig økning, og skal man kjøpe går vinninga opp i spinninga.

Historisk sett er det imidlertid verdt å merke seg at eiendom ALLTID har fremstått som dyrt - også nå.

Men om 10 år ville vi kalle dagens boligpriser billige. Så det er bare å hive seg på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda... og jeg hev meg på boligmarkedet allerede i 1985 ved å kjøpe en leilighet i en helt nybygget blokk på Holmenkollen i Oslo. Jeg har tjent gode penger på boligmarkedet, men jeg er egentlig glad for at jeg idag ikke behøver å være med på rottereset på boligfronten i Oslo. Det er survival of the fittest i ordets rette forstand.

Utfordringen er at verdistigningen kun gir mening hvis man skal nedgradere eller flytte til billigere områder. Hvis alle alternativene har den samme relative verdistigningen må man allikevel en tur i banken for å låne (mange) flere penger. På den annen side har renten aldri vært lavere enn idag. Da jeg tok opp mitt første boliglån var den årlige renten over 12%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig et godt poeng, men i vår situasjon tenker vi flytte ut av byen innen 4-5 år, og St. Hanshaugen er i følge avisa området i Norge hvor prisene stiger raskest nå. Det er godt nytt for oss! St. Hanshaugen er også for tiden den nest dyreste bydelen etter Frogner.

Som Christian Ringnes sa: "Aldri selg. Bare kjøp nytt". Det har jo fungert bra i hans tilfelle, selv om han har forutsett nedgangstidene og solgt store deler av eiendomsmassen sin på rette tidspunkter, for så å kjøpe seg opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart... og har dere muligheten til å kjøpe nytt samtidig som dere leier ut leiligheten på St. Hanshaugen blir det nesten perfekt. Oslo´s boligmarked er såpass ute av tritt med behovet at det vil gå mange år før utleiemarkedet stabiliserer seg. Med mindre regjeringen innfører nye ekstra skatter på utleie av boliger er det tut & kjør hvis man har den muligheten. Jeg ville forøvrig helt klart flyttet til et mindre sted når barna når skolealder. Bortsett fra mye annet... har akkurat dét vært en stor suksess her i Danmark. Barna går begge to på utmerkede privatskoler som har fokus på barns beste og ikke hva som politisk til enhver tid passer best. Slik det bør være... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...