Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Så dere var innpå BMW sine sugeseksere vs VAG 1.8T og MB sine kompressor-firere. 

Har jo kjørt gode 130 000km med en slik Mercedes C180K-motor på 163hk, samt kjørt ca 40 000 km med E39 523iA (1996 og 2000-modell). 

På papiret er de ganske like - begge gjør 0-100 på ca 8-8,5sek og toppfart på 235km/t.  Forbruksmessig lå fireren til Mercedes på 0,65-0,80, mens E39 som regel lå rundt 0.9, men kunne kjøres ned på 0.75 på langkjøring - i hastigheter mellom 120-220 på Autobahn lå begge motorene på ca 0.8-0.85 (dog satte E39en rekord med kalkulator-målt 0.75 Oslo-Hamburg med meget høy snitthastighet på nattestid...).

Mercedes sin kompressormotor hadde et diesel-aktig moment under 3000rpm, men momentkurven var såpass flat opp til 6500rpm, så den opplevdes noe uinspirerende og kjedelig selv om den var mer enn kvikk nok.  

M52B25 derimot (både singlevanos og dobbelvanos) synes jeg kler E39 som hånd i hanske. De går akkurat godt nok til at du smiler, og i motsetning til Merca med kompressor var det inspirerende å dra de på turtall og jeg ELSKER lyden.

En annen undervurdert sak er lyden av startmotoren. Noe av det beste med E39 med sekser er lyden av startern når du vrir om nøkkelen. Du kan regelrett kjenne BMW-DNAet opp gjennom håndleddet, og i mine øyne finnes det ingen bedre måte å starte morran på. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er dypt inne i lidenskap for bil når lyden av startmotor er noe som trigger en 😅 jeg er forsåvidt helt enig. M52 startmotor ER bmw og dets dna. Andre enden av skalaen er hiace 2.4d 😳 den startmotor lyden er som brent inn i minnet. Lett å høre en 2.4d eller d4-d starte opp på mils avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Evopower said:

Vi er dypt inne i lidenskap for bil når lyden av startmotor er noe som trigger en 😅 jeg er forsåvidt helt enig. M52 startmotor ER bmw og dets dna. Andre enden av skalaen er hiace 2.4d 😳 den startmotor lyden er som brent inn i minnet. Lett å høre en 2.4d eller d4-d starte opp på mils avstand.

 

Faren min hadde en Hiace 2,4d 2wd for 15-20 år siden, det var en fantastisk sladdebrakke på vinterstid. 

Og den Hiace-startern er som du sier legendarisk her til lands, det er noe mange nordmenn kjenner igjen med en gang! Selv foretrekker jeg preface Hiace, kort 2wd. De er så simple og sjarmerende på sitt vis. Men er ikke lenge siden jeg så en 1-eiers 2007 lang 4wd (Siste generasjon Hiace ble solgt i Norge mellom 1995-2011) på finn som hadde gått 750 000 km og fortsatt var utrolig pen uten kosmetisk rust. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Werther skrev:

 

Faren min hadde en Hiace 2,4d 2wd for 15-20 år siden, det var en fantastisk sladdebrakke på vinterstid. 

Og den Hiace-startern er som du sier legendarisk her til lands, det er noe mange nordmenn kjenner igjen med en gang! Selv foretrekker jeg preface Hiace, kort 2wd. De er så simple og sjarmerende på sitt vis. Men er ikke lenge siden jeg så en 1-eiers 2007 lang 4wd (Siste generasjon Hiace ble solgt i Norge mellom 1995-2011) på finn som hadde gått 750 000 km og fortsatt var utrolig pen uten kosmetisk rust. 

Hadde selv hiace i 13 år. Først den undermotoriserte 2wd 2.4d og deretter 2010 modell 117hk 4x4. Begge korte. En modell som er selve norske folkesjela som du nevner og som gjør nytta si. D4-d modellene fikk diffbrems som standard og 2wd versjonen var med det ganske lekne vinterbiler 😀  etter tilsammen 300.000km på disse så gikk det kun i oljeskift og bytte av viskerblad, lyspærer og bremser. I 2011 gikk modellen ut som du sier og jeg vet om et entreprenørfirma som kjøpte opp siste rest og satte på lager for fremtidig bruk. Slike kvalitetsbiler lages ikke lenger. Jeg har siden 2013 hatt transportere på leasing i jobbsammenheng og der er det klippekort og mye kaffipauser hos møller. Alltid noe på disse bilene. Savner hiacen og kjeder meg i transporter. Altså stikk motsatt av det mange sier. Hva som er trenden, prisnivået og higeren etter disse folkevognene skjønner jeg ikke. Legg den på finn og den blir solgt umiddelbart pga interessen. Har ikke folk fantasi og finne seg bedre biler enn disse? Ville mye heller hatt en nyere h1 😀 hadde en liten stund en ny vivaro i 2017 og det er den beste og mest personbilkjørende varebilen jeg har hatt i jobbsammenheng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Evopower said:

I 2011 gikk modellen ut som du sier og jeg vet om et entreprenørfirma som kjøpte opp siste rest og satte på lager for fremtidig bruk. Slike kvalitetsbiler lages ikke lenger. Jeg har siden 2013 hatt transportere på leasing i jobbsammenheng og der er det klippekort og mye kaffipauser hos møller. Alltid noe på disse bilene.

Nå er ikke jeg noe levende leksikon på arbeidsbiler, men mener at VW Transporter med femsylinder diesel er bra, har sett flere slike med manuell som går 600k km uten problemer. 

Problemet oppsto med 2.0l dieselen i Transporter T5, spesielt i kombinasjon med DSG-kasse som raser bare du ser stygt på den mens du fyller diesel. Ville aldri tatt i Transportere med firerdiesel selv, men femmerdieselen og manuell hadde ikke jeg hatt noe problem med.  De virker til å være bra og på høyde med Hiace.

Har selv en bekjent som har hatt problemer med både facelift Hiace 4x4 samt Transporter 2.0TDi DSG, og ville nok valgt preface Hiace eller preface Transporter med femmer/manuell hvis zombie-apocalypsen kom over oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther hiace preface turbodiesel manuell er den beste helt klart. Når det gjelder t5 rekkefemmer ja den er mue bedre men i jobbsammenheng så leases det bare. Disse rekkefemmer t5 bilene er vel 10-15 år gamle nå. Med rett hold går disse langt, men det er likevel ting som ryker elektronikkmessig og slikt. Alltid noe. Høyre medbringer ut av girkassa skreller du splinesen på etter en stund. Og forstillingsdeler hvert andre år. Hadde selv en t5 1.9. Mye rask der selv om motoren gikk billig. 

1 time siden, sveigis skrev:

Dere snakker om startmotor.

Startsekvensen i v12 Bmwene som 850 og 750 ,her snakker vi noe som er helt herlig .

Du sier noe der ja 🥰 nå skal jeg på youtube å tilbringe kvelden med v12 startup videoer 😂

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aahh...startmotorlyder er gøy.. Den mest karakteristiske er jo selvsagt Hiace 2,4 og ett par andre Toyota produkter med samme motor. Ikke fordi lyden er fin, men fordi det er utrolig lett å kjenne igjen. 

@sveigis nevner startmotoren på M70 motorene, her hører du lyden av rikdom allerede før motoren har startet. Veldig passende startmotorlyd for en V12 luksusbil. Videre vil jeg trekke frem M30 bilene, også en veldig karismatisk starterlyd. Alle som har sett Derrick kjøre E32 735i har fått med seg denne lyden på TV. Og som @Werther er inne på E39 med M52, også her en veldig fin og kledelig starter lyd. Ellers forøvrig så må jeg bare si at E39 preface, gjerne Oxford green eller Orientblau med lys beige interiør. Dette er så sobert og lekkert som den kan få blitt, det er en vakker bil for å si det midt. Lyse setebelter med sorte sidekanter....lekkert. Jeg tar gjerne en sånn i 528i....dette er alt jeg husker fra 90 tallet som var bra 😀

DCCA1861-2C4A-4143-A09D-1F4BB3E15D0A.thumb.jpeg.c80429a702e769d2bd02e57d8b41a06c.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig du nevnte startmotoren på M52. Da vi(familien) hentet ut E39 520iA i Oxford Grün II ut av butikken, så fikk jeg kjøre den ut. Jeg var ikke gamle karen og selgeren syntes nok dette var litt rart. Jeg husker følelsen da jeg hørte starteren første gang! Fikk gåsehud faktisk... Satt den i drive og seig ut av butikken på blankpolerte fliser ut skyvedører i glass. På radioen var det klistret, og er faktisk fortsatt klistret et lite skilt i tinn(det korroderer hvertfall ikke) «Brennes Auto Sarpsborg».

A11631AB-3096-412D-BE83-E5149D0BB42C.thumb.jpeg.5489b4f9aa602290344b3eb091017674.jpeg

Startern i min M52TU er langt ifra like kul! 

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/5/2021 at 11:23 PM, tennbrikket said:

Jeg klarer virkelig ikke å forstå folk som henter ut en ny bil i dag med liten bensinmotor. Liten bensinmotor er jo bare masete å kjøre sammenlignet med en liten dieselmotor, her har man faktisk ett brukbart moment i det registeret man er i mest. 

Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt her, antar du snakker om små sugemotorer her?. Har hatt F20 116i og har R56 Cooper S, begge med Prince N1x-maskin (hhv N13 og N14) 1.6 turbo, begge med turbodieselmotoraktige karakteristikker, den første mer enn den andre. Begge drar aller best fra lave turtall, helt fra 1200rpm og opp til 4000+ rpm. Lite å hente over det, spesielt på 116i’en. 
En her på Jæren kjørte sin originale 116i i Dynapack etter 5000km, resultatet kan du se her, og sammenfaller med min opplevelse av motoren og beskrivelse over. 

link: https://f20.1addicts.com/forums/showthread.php?t=717394

139hk @ 4500rpm og 257Nm @ 2000rpm på navene. Ser du på grafene er ikke dette typisk for en tradisjonell bensinmotor - dette er nærmest dieselaktig karakteristikk. 

Cooper S er lignende, bare enormt mye mer av alt. 

Endret av papertiger
Glemte link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god starterlyd gir forventinger til en flott kjøreopplevelse. Jeg vet det er banalt, men dette en en av mange små ting som utgjør det store bildet. Hvordan dørhåndtaket føles, måten døren åpnes på lyden den lager når den lukkes. Her liker jeg godt E34en, skikkelig solid klikk når døra lukkes. 

@FredrikE24 Den aktuelle E39en deres, er det en bil som stadig eksisterer? Er vel din den blå der. 

Det er rart med det, de fleste vil nok ta meg for å være en E34 mann. Dette er på sett og vis også sant, men før så var jeg E39 mann. Hvis jeg ser tilbake så er det vel egentlig E39 som har vært tilstede i de øyeblikkene oppigjennom som har gjort inntrykk. Min bilinteresse ble formet i en periode på slutten av 90 tallet hvor E39 var Top of the pop. Det var verdens beste bil, rett og slett. Vi hadde tre E39 i familien på denne tiden, mine foreldre hadde 520i og ett par onkler og tanter hadde 520i. Jeg vokste opp i ett nabolag hvor jeg husker det gikk en del E39, alle disse bilene jeg snakker om her var enten 520i eller 523i...ikke noe spennende men likevel nok til å fasinere en ung og kommende bilentusiast. Lyden var viktig her, så kultivert og elegant...så riktig for en luksusbil. Jeg var alltid fasinert av sekserlyden, fattern ga villig gass med 520en for han likte lyden han også. Om sommeren når man gikk i shorts...ingenting slo følelsen av bar hud mot varme velurseter og den litt søte 90 talls BMW interiørlukta. Husker også en episode som har brent seg fast, vi snakker sommeren 1999. Første gang jeg så E39 M5....på parkeringsplassen på utsiden av veikroa i Umdrumsdal i Vestfold. Bilen var DJ registrert, sort metallic og åpen takluke. Han ga på litt for å smette ut i en ledig luke på den trafikkerte E18. Det brant seg fast gitt, glemmer ikke det med det første. Også var jo min første BMW en E39, en 2002 modell facelift. I de senere år så må jeg si jeg faktisk foretrekker preface modellene. 

Fantastiske biler, og det er litt trist å bevitne hvilken status E39 har i dag. Disse bilene som jeg en gang så opp til og holdt for å være verdens beste bil. Jeg husker jeg kom i diskusjon med en lærer på skolen om hva som var verdens beste bil. Det falt dårlig i smak at jeg hevdet at noe så jappete og kapitalistisk som BMW skulle være det. Volvo skulle være all den bil man trenger, sludder å vås tenkte jeg. Så dro jeg opp to bilkort, sånne som alt av specs står på (alle født før 1995 husker dem). På det ene kortet var det en BMW E39 M5 og på det andre var det en Volvo 960. Sammenlikningen var ikke helt fail, men det la iallfall den diskusjonen død 😂 Så E39 betyr noe spesielt for meg iallfall, mulig den beste av alle 5-serier? E34 er en teknisk bedre bil da den er simplere, og E60 har ett design som har tålt tidens tann bedre. Men jeg har enda tilgode å møte noen som ikke liker E39 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...