Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ser dere diskuterer E31 8-serie...

Jeg føler meg litt skitten og utenfor når jeg sier dette....Men jeg har aldri likt E31. Personlig har jeg aldri klart å bli vant til den, den er rett og slett for stor og for mye GT for min smak. Klarer ikke helt å sette fingeren på det, men jeg liker den ikke.  

For par og tjue år siden kjøpte jeg til og med en gjennomført modellbil 1:18 UT Models av en 850CI i Oxfordfrønn, men selv etter å beundret den og befølt den oppunder eksosanlegget klarte jeg ikke å like modellen. 

Rart med det, men E36 320CI/323CI/325CI vekker mer følelser enn 8-serie og 7-serie.

Angående lyden av startmotor - koser meg gløgg i hjel hver eneste dag nå da jeg bruker Z3en som bruksbil. Dog må det nevnes at S50-startern ikke er like deilig/solid som M52en.  

Men kan jeg få lov til å skryte litt ekstra av Z3en her selv om det er off topic? Z3en er en veldig kjekk bruksbil som fint tåler mange mil daglig. Som med alle andre halvgamle BMWer jeg har hatt er den driftssikker som pokker, starter og går som en Toyota Corolla uansett vær og vind. 

For noen dager nevnte @Ingvaldsen at det var kjipt at en individual 540iA hadde blitt godt brukt de siste årene, men samtidig må jeg innrømme at jeg har sansen for det - at folk bruker bilene! Jeg har alltid vært fan av å bruke bilene man eier, og kjører samme stil med Z3en. Den skal pokker ta meg brukes, og gjerne piskes. Eldre BMWer ELSKER å bli brukt, og hva er vitsen med å ha slike biler stående parkert ubrukt og forlatt i årevis? Ingen vet hva fremtiden bringer, så man burde bruke bilene  og nyte turtallssperra mens man kan!

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at E31 har litt av det samme problemet som Porsche 928 og Ferrari 400 serien har. Folk skjønte ikke konseptet med en stor komfortabel GT bil. Disse bilene er jo langt fra noen sportsbil men det var de aldri beregnet til og være heller. De er beregnet for 2 personer med bagasje i 10 timer i strekk på autobahn og det greier de veldig bra.

Personlig så liker jeg konseptet men det blir litt dyrt, Blir litt feil og betale så mye mer for en E31 kontra E32 og få mindre plass på kjøpet. Men skulle jeg hatt en eldre Porsche så er 928 den eneste modellen jeg kunne vurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt interessant er at selv om det skiller 12 år mellom Porsche 928 og BMW E31 (som kom på markedet i hhv. 1978 og 1990) ble begge modellene tildels misforstått av/i markedet. Man skulle jo tro at E31 etter 12 år med 928 på markedet ville unngå den samme skjebnen som 928, men slik skulle det av forskjellige årsaker ikke gå.

Porsche 928 ble med sine ca. 1500 Kg kritisert for å være for stor og tung. Dette virker i dag absurd, men man skal tenke på at en 911 med omtrent de samme ytelsene på den samme tiden veide under 1200 kg. 300 ekstra kilo i dag er ikke mye å snakke om, men en vektøkning på over 25% var temmelig mye på begynnelsen av 80 tallet og den generelle oppfatningen var at dette var for mye i forhold til hva man fikk igjen for alle disse ekstra kiloene. 

Hvorfor var det slik? Vel, Porsche hadde ingen forhistorie med store GT modeller. Alt de tidligere hadde bygget var små sportsbiler som 365, 911 og 914. 924 var på dette tidspunktet en helt ny modell og den brøt med en vannkjølt frontmotor også alt hva Porsche hadde stått for så langt og det manglet derfor ikke på kritikk av den modellen også. 

Et annet viktig aspekt var at markedet for store GT'er var relativt smalt. Det fantes noen alternativer som f.eks Mercedes-Benz C126, Jaguar XJ-S og Ferrari 400, men dette var relativt dyre modeller, ikke spesielt sportslige og det primære markedet var derfor USA. Markedet og erfaringsgrunnlaget for disse bilene i Europa var derfor relativt lite og dette påvirket også hvordan folk i Europa oppfattet 928, som på mange måter var skreddersydd for det amerikanske markedet med bl.a sin store V8 motor. At Porsche kunne kombinere sportslighet med komfort var et konsept som den gangen var vanskelig å forstå. Det fantes ikke mange alternativer og de som fantes stilte av ulike årsaker i en helt annen liga (spesielt når det gjaldt byggekvalitet). Uten sammenligning forøvrig kunne situasjonen minne litt om da Porsche kom med Cayenne. At en såpass stor og tung SUV kunne ha bra kjøreegenskaper og være nogenlunde sportslig (hvis man tøyer begrepet litt) var utrolig.

Porsche var trolig for tidlig ute med 928 modellen for utover 80-tallet ble økonomien i Europa mye bedre, men da var 928 allerede en moden modell. Porsche hadde ikke penger nok til å utvikle en ny generasjon 928, men i 1987 kom 928 S4 og den hadde i praksis såpass mange endringer at den fremsto som en nesten helt ny modell (ihvertfall rent teknisk). Porsche bygget i løpet av hele 17 år (1978-1995) ca. 61000 stk. 928'er.

Det var som en følge av den gode økonomien på slutten av 80-tallet og bl.a Porsches tekniske suksess med 928 modellen at BMW besluttet at de også ville satse på store GT'er. Her tror jeg at det er viktig å ha minst to tanker i hodet samtidig. På den ene siden trengte BMW en erstatning for den aldrende E24 6-serien, som i relasjon til bl.a 928 kom til kort. BMW trengte en ny flaggskip modell og med den helt nye M70 V12 motoren i mente kunne de slå to fluer i et smekk å gå forbi Porsche i status. På den annen side hadde det helt siden 928 kom på markedet svirret rykter om at Porsche hadde planer om en firedørs og forlenget variant av 928. Veien var derfor i teorien kort til at Porsche kunne bevege seg inn på BMW's kjernemarked med bl.a 5/7-serien, noe som på dette tidspunktet ville ha vært noe tett på et mareritt for BMW. Dette materialiserte seg aldri, men det ble faktisk bygget en offisiell og funksjonell prototype (Porsche 942) til Ferry Porsches 75 års dag i 1984. Bilen hadde kun to dører, men plattformen var forlenget hele 25 cm (totalt 2750 cm i akselavstand eller omtrent som BMW E90) for å gi god plass til passasjerene bak (2+2 sitteposisjon som på dagens Panamera). 2750 cm akselavstand var på denne tiden (1984) hele 7,5 cm mer enn E28 5-serien og små 2 cm kortere enn E23 7-serien.

Som vi vet satset Porsche på SUV konseptet istedenfor (med Cayenne i 2002) og dette blir i dag betraktet som en genistrek av Porsches daværende sjef Wendelin Wiedeking. Den historiske etterfølgeren til 928 kom først med Panamera (Porsche 970) i 2009. Det avgjørende i denne sammenhengen var at med den andre Gulfkrigen i 1990-91 gikk bunnen ut av verdensøkonomien og tidspunktet for å presentere en helt ny stor GT kunne ikke ha vært værre for BMW. De siste årene fra 1992 til 1995 solgte Porsche under 1000 stk. 928'er årlig og noe drastisk måtte gjøres. Porsche avsluttet 928, 968 og 964 modellene og kom med den mindre og billigere Boxster istedenfor (1996) samtidig som de utviklet Cayenne og ekperimenterte med et helt nytt konsept for 911 med 993 modellen (vannkjøling). BMW var fanget i et dyrt prosjekt med E31 modellen og situasjonen var ikke stort bedre med E32 7-serien (den dårlige verdensøkonomien tatt i betraktning). Etter 9 års produksjon hadde BMW i 1999 solgt kun ca. 30000 stk. E31 og modellen ble avsluttet. BMW hadde imidlertid sett den samme utviklingen som Porsche og det samme året kom E53 X5. 

Jeg tror derfor ikke at konseptet med en stor GT som E31 var feil, men timingen var forferdelig (hvilket selvfølgelig ikke var BMW's skyld). Porsche 928 solgte dårlig de siste årene fom. 1989, men modellen var på dette tidspunktet over 12 år gammel og verden hadde gått videre. BMW E31 var på derfor på mange måter både en naturlig videreutvikling av GT konseptet og en forlengelse av 928 hvis vi snakker stor tysk GT (type: Autobahnstürmer).

Jeg hadde en 1980 Porsche 928 S i årene 1985-86 og bilen var fantastisk. Jeg har skrevet ganske mye om opplevelsene jeg hadde med bilen tidligere og repeterer ikke dette nå, men både bilen og ikke minst tiden var som sagt fantastisk og ingenting slår en stor tysk GT som kontinentkrysser - det er helt sikkert... :)

         

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther

er helt enig med deg på alle måter og er selv den som bruker slike biler året rundt.

når det gjelder akkurat den 540’n så kom den til norge som en «mint» bil for så å ha all den typiske e39 rusta og litt til når eier nr2 skal selge den.

mulig du ikke har sett bildene fra eier nr2, ser eier nr3 som selger nå ikke har tatt med bilder av rusta i sin annonse.

det er det er stor forskjell på å bruke en bil for det den er verdt mot å gi faan å la den stå å koke med saltlake halve året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Werther skrev:

For noen dager nevnte @Ingvaldsen at det var kjipt at en individual 540iA hadde blitt godt brukt de siste årene, men samtidig må jeg innrømme at jeg har sansen for det - at folk bruker bilene! Jeg har alltid vært fan av å bruke bilene man eier, og kjører samme stil med Z3en. Den skal pokker ta meg brukes, og gjerne piskes. Eldre BMWer ELSKER å bli brukt, og hva er vitsen med å ha slike biler stående parkert ubrukt og forlatt i årevis? Ingen vet hva fremtiden bringer, så man burde bruke bilene  og nyte turtallssperra mens man kan!

Helt enig. Da jeg hadde Porsche Cayman brukte jeg den året rundt. Kjørte over 20.000km i året. Hadde vinterhjul med pigg. Grunnen til at jeg solgte den da jeg flyttet var at jeg ikke hadde hjerte til å la den stå ubrukt etter at jeg fikk gangavstand til jobb. En så enkel ting som å kjøre til jobb i litt rufsete snøvær med en bil som de fleste mente bare skulle være til pynt ga stor glede. Funket som bare det på vinterføre også, forøvrig.

Der jeg jobbet før var vi involvert i å utvikle giraktuatoren til Lexus LF-A. Bilen var utsolgt på verdensbasis lenge før den kom på veien, men en entusiast på vestlandet hadde sikret seg en bil. Da han hentet bilen i Oslo var det en selvfølge for ham at den skulle kjøres hjem på egne hjul. Men først skulle Tommy Rustad se hva den var god for på bane. Og så kom han innom oss på jobb for å vise fram gliset. Så vidt jeg veit kjørte han mye med denne bilen de første årene, dog ikke på vinteren. Veit ikke hva som er status nå.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også alltid brukt mine biler året rundt og de har også alltid stått utendørs (i mangel av garasje). Spesielt de gamle transaksel Porschene (924, 944 og 928 S) hadde fine kjøreegenskaper på vinterføre. Skikkelige piggdekk på høy profil tok seg frem over alt og ville man ligge bred i svingene var kjøreegenskapene fine og kontrollerte med tett på 50:50 vektfordeling... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes på en litt rar måte at det er fint at 928 og E31 ikke slo an. Litt artige med spesielle biler, samtidig gjør det at de aldri tok av at det fortsatt går an å handle brukt til forholdsvis overkommelige priser. Er jo kjempefine biler til en helgetur med kona med et par små kofferter i bagasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori rundt at faktum at E31 ikke tok av er at timingen var helt feil. Introdusert i 1989 så lå jo ikke akkurat de økonomiske forutsetningene til rette for at dette skulle slå godt an. Det at folk ikke helt skjønte hva dette var kjøper jeg ikke, særlig siden 928 kom på markedet som en sporty GT bil lenge før E31. Noe annet som er ett faktum er at sammenliknet med 928 så er E31 langt ifra sporty...den er stor, tung og komfortabel. Så var det prisen som var helt hinsides, helt opp til i dag så har BMW vært utrolig grådige når de har priset sine store Coupeer. De har gjerne kostet mer enn tilsvarende Mercedes eller Jaguar konkurrenter. Hvorfor vil noen kjøpe en M850i når man får en M5 Competition til en langt lavere pris? BMW sine coupeer har i alle år vært grovt prisede to dørs 5-serier... 😅

Ellers når det kommer til helårs bruk av bil så er dette noe jeg også støtter. Jeg synes det er kult at man kan kjøre entusiastbilene sine eller veteranbiler om vinteren. Jeg kjørte hele året med min E34 frem til 2017, eller det vil si....jeg kjører den fortsatt hele året men vinterstid så kjører jeg den kun på tørre dager. Stikkordene her er salt og rust. Før så kunne man kjøre gamle biler hele året og bare være nøye med vask, det går dessverre ikke lenger. De siste 5 årene så har saltbruken eksplodert og saltblandingen de bruker er langt sterkere. Dette har jeg fått bekreftet fra Statens Vegvesen. Så kjører man bilen om vinteren, særlig en eldre bil så bruker du den sakte men sikkert opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Jeg tror egentlig ikke at den høye prisen på E31 isolert sett var et stort tema (i alle fall ikke utover at mange i dette markedet hadde fått betydelig dårligere råd pga. nedgangen i verdensøkonomien) og BMW var ikke grådigere enn andre tilsvarende bilprodusenter vedr. slike høystatus biler. En 928 GT/GTS med litt ekstrautstyr kunne lett koste mer enn 100000 USD i 1994/95, noe som gjorde den til en av de dyreste bilene man kunne kjøpe i USA på den tiden.

Min norske Porsche 928 S kostet i 1980 tilsvarende ca. 2,1 millioner NOK i dagens pengeverdi og var med dette ekstremt kostbar. Riktig nok var de norske bilavgiftene på den tiden helt forferdelige, men bilen var stadig veldig dyr også i f.eks Tyskland og i USA.

Jeg er også litt usikker på om E31 i relativ forstand var så stor og tung hvis man sammenligner med Porsche 928 da den kom på markedet 12 år tidligere og hva slags biler som fantes den gangen. Jeg tror egentlig at Porschen i relativ forstand var en større og tyngre GT - og at dette medvirket kraftig til den generelle kritikken mot modellen den gangen. I forhold til en ganske alminnelig 911 SC var 928 en temmelig stor og tung bil. En litt interessant ting er at 928 også var 4,5 cm lavere og hele 23 cm bredere enn 911'en så "Boble" genene til 911 kom betydelig mer frem den gangen. 928'en var virkelig lav, bred og massiv i sin fremtoning og det runde designet bare forsterket dette (optisk).

Når dette er nevnt var ikke E31 en liten bil og jeg tror at du har helt rett i at den var litt mer komfortorientert enn 928. Det er også klart at en stor V12 motor bare forsterket dette inntrykket. E31 veide også 300 Kg mer enn 928 så i dette perspektivet var Porschen en relativt lett bil om ikke akkurat så veldig mye mindre rent fysisk. De ville ha fått sjokk på begynnelsen av 80-tallet hvis de hadde visst at enkelte såkalte sportslige biler inkl. GT'er 10-15 år senere kom til å veie 7-800 Kg mer. 

Jeg så forøvrig et review av Jonny Smith der han tester den nye Peugeot 508 SW PSE (SW betyr stasjonsvogn) som er en hybridbil med 360 HK og 520 Nm kombinert effekt. Der var det et poeng at bilen "kun" veier 1875 Kg. Altså 100 Kg mindre enn en E31 med V12 motor og flere hundre kilo mindre enn mange av store limousiner, SUV'er og elektriske biler. For oss som har noen år på baken er dette ganske merkelig å observere. Knapt 1500 Kg for en 928 med en V8 motor på nesten 5 liter var jo ingenting, men slik har utviklingen vært.

928 føltes imidlertid mye lettere på foten enn vekten skulle tilsi. Den hadde en passiv medstyrende bakaksel (Porsches såkalte Weissach bakaksel) og bilen hadde derfor den sjeldne egenskapen ved at den føltes betydelig mindre enn den var når man kjørte bilen. Jeg syntes ikke at f.eks 944 modellen virket vesentlig lettere på foten tiltross for at den veide 300 Kg mindre enn 928'en og bare hadde en rekkefirer under panseret (dog en ganske stor rekkefirer på nesten 2,5 liter og senere helt opp til 3,0 liter sylindervolum).

En annen ting som er litt artig er at 928 fom. 928 S modellen i 1980 kom med 16" felger. Den gangen var 16" felger temmelig store felger (noe som var ganske kult) og det var først med 928 GTS i 1992 at 928 modellen fikk 17" felger.

Såvidt jeg vet kom E31 aldri originalt med større enn 17" felger og heller ikke f.eks McLaren F1 (1992) tiltross for en topphastighet på nesten 400 Km/t. Nødvendig størrelse på felger er rent teknisk diktert av størrelsen på skivebremsene foran inkl. kalipere. Ingen seriøse bilprodusenter ville derfor før i tiden montere større felger enn teknisk nødvendig selv på supersportsbiler - åpenbart fordi de ville sikre en størst mulig grad av komfort tiltross for relativt store ytelser på bilene.

Så kom "rap-bling-rap" moten fra USA på slutten av 90-tallet og kjempestore felger ble det nye store. Såpass at selv ordinære biler fikk totalt ødelagt kjøreegenskapene pga altfor store felger. Jeg forsto aldri helt greia med denne moten, men ikke alle moter er like rasjonelle tenkte jeg og holdt meg til 16" felger. I dag er understelet på moderne biler konstruert til å klare store felger (selv om komforten ofte stadig lider), men jeg registrerer at mange flere etterhvert har fått øynene opp for at det å gå ned et par tommer i felgstørrelse vil gi mer komfort på stort sett alle veier utenom Autobahn i 200+ Km/t.                

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med at E31 aldri originalt kom med større felger enn 17" mener jeg selvfølgelig fra BMW. Spesialister som f.eks Alpina og Hartge kunne levere større felger og det er også mulig at større felger fra BMW kunne brukes. Det kan i likhet med f.eks 928 være mulig at BMW også helt mot slutten av modellens levetid kom med litt større felger for å få den ut av salgslokalene, men primært ble E31 levert med 17" felger. 

Poenget her er at 18-19" felger først begynte å bli populært helt mot slutten av 90-tallet og begynnelsen av 2000 tallet. Dette hadde en klar sammenheng med moten fra USA, men også at nye bilmodeller på den tiden ble markant større enn tidligere (f.eks E90, E60, E65 samt en rekke SUV'er). Dermed ble hjulhusene også større for å gi bilene de rette proporsjonene og dette igjen førte til et behov for større felger.

I denne sammenhengen er det faktisk litt artig (når man først er klar over fenomenet) å se hvor små hjulhusene faktisk er på litt eldre bilmodeller.   

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med store felger er bare et tåpelig motenykke som jeg håper snart begynner og gå andre veien igjen. Det gjør ingen ting å ha litt gummi. Det sparer hjuloppheng for mye belastning og gjør bilene litt med komfortable. E23 ble jo levert som standard med 205/70-14. Det var jo helt normalt på luksusbilen på den tiden. Det hadde nok vært greit med 15" for og få litt større bremser men noe større en det trenger man egentlig ikke.

Angående Porsche 928 så leste jeg en artikkel om utviklingen av den for mange år siden. Det må ha vært på slutten av 80 tallet. Et av de få ankepunktene de hadde var at den var altfor tung og siden så trodde jeg det i mange år. Stor var forbauselsen da jeg for noen år siden sjekket det ut og fant ut hvor lett den egentlig var.

Jeg har to eller kanskje tre ting jeg ikke liker med moderne biler. De er for tunge, de har for store hjul og den utviklingen med kun skjermer i bilen håper jeg er noe som de snart går bort fra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår kveld var den store kjedelige kvelden ...

Kona er syk ,null barn hjemme  og alt dette med Korona gjorde at jeg følte meg litt sånn deppa .

Hadde lyst til og bestille ei drosje ,kaste meg ut på bylivet og se mennesker og ha det gøy ,men det går jo ikke.

Medisinen for dette var enkel .

Med Mike Oldfield og Maggie Rielly fra popanllegget og sangen Foreign Affair ble alt mye bedre 😊

Sette seg inn i e28 og drømme seg bort fra alt dritt som er nå er nydelig :•79D52A5C-6263-4E78-A342-E1F5FD9F64E5.thumb.jpeg.1ae9c66daa20945a8f8f34668e370733.jpeg

Samtidig stoppe og se litt på detaljer ,drømme seg tilbake er balsam for meg :

8C6F7327-FE45-401D-923F-2EDEF4BA0DD0.thumb.jpeg.97f84e7c19a5e5ecec951eeeacde776a.jpeg

En tur med musikk og bil ,gjorde at jeg kom hjem med et bedre humør .

Takk for at man fremdeles finner glede i gamle ting .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...