Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det ble jo snakket om startsekvensen og dens entusiasme rundt det ,og her kommer litt mer syke tanker angående entusiasme 😊

Jeg har jo et ekstra sett med Throwing star felg som jeg har dullet med i det siste :

7128FEE9-D68F-4F88-BCBD-BB7F7BB1E9CF.thumb.jpeg.19ae8ec21e98305b4091bf3b5d975da4.jpeg

Disse felgene er datert 8 mnd 1993 mener jeg .

Så kommer disse tankene opp ,skal lure på hvilken bil disse kom ut med ?

Om de kom på en m5 noe som er stor sjans for ,lurer på hvor hvordan eieren hadde det som m5 eier ,var han en rik mann eller kvinne ?

Når han vasket disse felgene ,gjorde han det med omhu og koste seg ,eller var det bare en rask spyl for å så tømme gir videre nedover på Autobahn?

Er så rart alt dette når jeg holder på med disse bilene ,så dukker det opp mange rare tanker 😊

Må vel kalles entusiasme dette med et snev av skrudd galskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/25/2021 at 7:53 PM, sveigis said:

Det ble jo snakket om startsekvensen og dens entusiasme rundt det ,og her kommer litt mer syke tanker angående entusiasme 😊

Jeg har jo et ekstra sett med Throwing star felg som jeg har dullet med i det siste :

Disse felgene er datert 8 mnd 1993 mener jeg 

Er så rart alt dette når jeg holder på med disse bilene ,så dukker det opp mange rare tanker 😊

 

 

Har alltid hatt sansen for de originale Throwing Stars selv, @sveigis

Kjøpte en E34 M5 Touring for noen år siden, og kjørte 65 mil hver vei for  å hente et sett med slike i Trøndelag, 2 stk 8x17" og 2 stk 9x17". Men fikk dem aldri på bilen. På sommeren gikk det i replika 18" M Parallell Style 37. Tror det var GS Replika. De så bra ut, men var tunge som pokker, made in Taiwan. Jeg ga dem en omlakkering i mitt eie og synes de matchet Avus Blau E34 ganske godt før bilen ble solgt videre....

Hadde det vært i 2021 hadde jeg nok holdt meg til 17" Throwing Stars og latt det være med det.

Må nevnes at jeg i dag faktisk havnet bak en meget pen E34 540 Touring (BN69776), en norsk-solgt E34 540 av alle ting. Hvor ofte ser man en Norsk solgt E34 540i? Den var tydelig entusiast eid  med senk og felg - så bra ut. 

Nå til dags ser man nesten aldri E34 lenger, spesielt ikke E34 med litt motor. Så det var et herlig gjensyn. 

(Vedlagte bilder er den gamle E34en jeg hadde...)

SANY0152.JPG

SANY0196.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Werther skrev:

 

Har alltid hatt sansen for de originale Throwing Stars selv, @sveigis

Kjøpte en E34 M5 Touring for noen år siden, og kjørte 65 mil hver vei for  å hente et sett med slike i Trøndelag, 2 stk 8x17" og 2 stk 9x17". Men fikk dem aldri på bilen. På sommeren gikk det i replika 18" M Parallell Style 37. Tror det var GS Replika. De så bra ut, men var tunge som pokker, made in Taiwan. Jeg ga dem en omlakkering i mitt eie og synes de matchet Avus Blau E34 ganske godt før bilen ble solgt videre....

Hadde det vært i 2021 hadde jeg nok holdt meg til 17" Throwing Stars og latt det være med det.

Må nevnes at jeg i dag faktisk havnet bak en meget pen E34 540 Touring (BN69776), en norsk-solgt E34 540 av alle ting. Hvor ofte ser man en Norsk solgt E34 540i? Den var tydelig entusiast eid  med senk og felg - så bra ut. 

Nå til dags ser man nesten aldri E34 lenger, spesielt ikke E34 med litt motor. Så det var et herlig gjensyn. 

(Vedlagte bilder er den gamle E34en jeg hadde...)

SANY0152.JPG

SANY0196.JPG

Det å se e34 langs veien idag er som du nevner skjeldent ja og den du nevner ,det er hvertfall ikke hverdagskost .

Men milde himmel den var fin den du hadde og Avusblå er noe av det peneste man får på disse .😊

Lever den enda ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stund siden jeg har skrevet her inne og årsaken er at jeg dessverre har fått skiveprolaps i nakken og dette gjør helt utrolig vondt. Spesielt nervesmertene som stråler ut i høyrearmen er ille (selv med sterke medisiner). Det begynner imidlertid å bli litt bedre nå så kanskje blir jeg litt mer aktiv igjen fremover.

@Werthersin 911 er alltid artig høre om. Min tilsvarende 911 modell fra 1984 var dessverre sølv. Jeg er helt enig i de som mener at Porschene fra 80 tallet skal være røde (såkalt indisk rød eller indisch rot). Både min tidligere 924 og 928 S hadde denne fargen, mens 911'en var sølv og 944'en var mørk grå. Spesielt 944'en hadde etter min mening vært mye finere hvis den var indisch rot. 

Uansett så er det interessant at Harry Metcalfe har testet TVR Cerbera 4.5. Den har en V8 motor, men ikke som vi kjenner iom. at den har en såkalt "flatplane" konfigurasjon som i prinsippet er som to rekkefirere som kjører på samme tid. Lydbildet er tilsvarende interessant iom. at motoren høres ut som en rekkefirer bare mye mer potent. Den største fordelen er imidlertid at veivakselen er mer kompakt og tillater høyere turtall.

Umiddelbart tenker jeg at TVR Cerbera 4.5 er interessant å sammenligne med min tidligere 928 S som hadde en mer alminnelig såkalt "crossplane" V8 på 4,7 liter. Cerbera'en utvikler offisielt ca. 440 HK (reelt mest sannsynlig rundt 400 HK), mens Porschen med et sylindervolum på 4,7 liter offisielt utvikler 300 til 320 HK avhengig av når den er produsert (reelt mest sannsynlig rundt 340 til 350 HK). Fom. 1986 fikk imidlertid 928 et sylindervolum på 5,0 liter og fom. 1992 relativt massive 5,4 liter og reelt rundt 400 HK. 

I denne sammenhengen er imidlertid lydbildet det mest interessante. Såkalt "flatplane" V8 kontra "crossplane V8. Her er et par eksempler - flatplane V8 kontra crossplane V8

Bilene er konseptmessig relativt identiske, men V8 motorene er helt ulike, som jeg har forsøkt å forklare i denne artiklen i forumet. De såkalte flatplane V8 motorene brukes mest i motorsport samt i enkelte sportsbiler der vibrasjonsfri gange og komfort ikke er et prioritert mål (f.eks BMW E46 M3 GTR, Ferrari 458 Italia og Porsche 918 Spyder).

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med nakken, Fredrik. En kamerat av meg fikk tilsvarende smerter tidligere i år. Skrekkelige smerter, som strålte nedover på den ene siden av kroppen. Det gikk noen runder frem og tilbake med fastlege, før det ble avklart at det var prolaps, og at det skulle opereres. Han fikk time temmelig raskt, etter at diagnosen omsider ble avklart. Det ser ut til å ha fungert bra. Jeg har et familiemedlem som ikke ble bra etter "tilsvarende" skade og operasjon lenger ned i ryggraden, og kunne naturlig nok styre min begeistring for at det skulle operéres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik Er det relatert til yrket ditt? Du er forholdsvis fysisk aktiv på fritiden, er du ikke?

Har ingen erfaring med skiveprolaps i nakke/rygg selv, men det kommer vel etter hvert. Hadde et tilfelle i fjor når jeg la om dekk, og fikk midlertidige smerter i korsryggen (for første gang) etter å ha dratt i noe for j... med hjulvinne på en bolt som satt usedvanlig godt. 

@sveigis Som en del andre, så stalket jeg bilen etter salg. Fant faktisk en artikkel fra en lokalavis der den var involvert i en kollisjon/kjedekollisjon i Vestfold (mener det var Sandefjord eller Larvik) rundt 2015, og den har vært avskiltet siden uhellet. Dog ble den solgt til Bergen samme år. Så den står tydeligvis som et prosjekt eller delebil i Hordaland, dog ikke vraket.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther Indirekte er problemet med nakken knyttet til min jobb som IT-systemutvikler. Det har blitt mange år med sitting på kontorstoler og ofte i en stilling der ryggen/nakken faller sammen (foroverbøyd). Slitasje på de øverste ryggvirvlene har skapt en sprekk i en av skivene som har gitt en betennelse og dette presser på nervene i en ryggvirvel i nakken (eller overgangen til nakken). I mitt tilfelle stråler derfor en ganske ulidelig smerte nedover høyrearmen og helt ut til fingertupene. Det er imidlertid litt bedre nå etter et besøk hos en fysioterapeut og noen øvelser jeg gjør selv. Jeg skal MR scannes og så får vi se hvor alvorlig det er, men slik det er nå er jeg temmelig hemmet. Alle bevegelser i armen gjør vondt og selv det å skrive dette innlegget er en prøvelse. Jeg kan f.eks heller ikke kjøre bil (også pga. de kraftige smertestillende medisinene jeg har fått av legen).

Uansett så er Lancia Delta HF Integrale en ganske artig 80-talls godbit og som heller ikke er så kostbar. Davide Cironi har standardvarianten med 8 ventiler, 185 HK og 304 Nm. 16 Ventiler (200 HK) og Evoluzione (210 HK) variantene er imidlertid temmelig kostbare. Jeg tenker at mange yngre i dag ikke har et forhold til Lancia som bilmerke, men Lancia var i sin tid helt der opp sammen med bl.a BMW og Audi. Lancia finnes stadig som et underbruk av Fiat, men den årlige produksjonen begrenser seg til under 50000 biler årlig (stort sett badge engineering med utgangspunkt i Fiat modeller). Fiat satser ikke på bilmerket og jeg tror heller ikke at Lancia modellene blir eksportert.

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@PetrolSix Takk for en veldig artig video. Det er også hyggelig å se Jason Cammisa igjen. Han var en favoritt da Motor Trend for noen år siden la ut videoer gratis på Youtube. Han har blitt eldre, men ikke dårligere og jeg liker hvordan han pinpointer hva som i utgangspunktet var meningen med E30 M3. Mercedes-Benz W201 190E 2,3-16 var et monster da den kom på markedet helt på begynnelsen av 80-tallet. Den var såpass hurtig at jeg hadde problemer med å holde følge med den selv med min Porsche 928 S som hadde 115 HK mer til disposisjon. 115 HK ekstra høres ikke så mye ut i dag, men på 80-tallet var dette enormt mye. Et veldig godt eksempel på dette er E30 320i vs. E30 325i. Forskjellen på antall hestekrefter er kun 41, men 325i var mye mer potent og som Jason poengterer nesten like hurtig som E30 M3.

Noe helt annet er balansen og kjøredynamikken i M3. En kort og relativt lett rekkefirer i forhold til en lang og relativt tung rekkesekser gjorde underverker. Det tok derfor ikke lang tid før spesialister som f.eks Prodrive utviklet kompetente rallyversjoner av E30 M3. Jeg hadde forøvrig også en W201 190E 2,3 (136 HK) og den varianten var i USA populær som en slags innstegsmodell i baneracing. Tilsvarende med E30 318is (136 HK) på denne siden av dammen. Fine bilmodeller alle sammen :)   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off-topic, men denne dokumentaren er etter min mening veldig interessant. Den tyske ubåten U-32 anno 2005 er en såkalt Type 212 A Klasse ubåt og bygget av Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW) under industrikonsernet ThyssenKrupp i Kiel. Ubåten er av samme type som Norge har bestilt 4 stk. av og som blir levert fom. slutten av 2020 årene.

Det jeg spesielt finner litt artig med dokumentaren etter å ha sett ganske mange krigsfilmer fra WW2 (og kanskje spesielt "Das Boot") er mannskapets uniformer, tradisjoner under oppstillingen og ombord samt deler av ubåtens indre (hvordan de bl.a lagrer frukt og grønnsaker). Det kan virke som om produsenten av dokumentaren også har observert dette siden vi hører kjenningsmelodien fra nettopp filmen "Das Boot" under deler av dokumentaren. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne synes jeg passer inn her, gode gamle Christer Glenning og Trafikmagasinet tester E39 523i. Og de er ikke så rent lite imponert over bilen, som får den høyeste score de har gitt til noen bil. Det er utrolig hvor flott og fremtidsrettet E39 var da den kom. Ser dog de har bommet litt på årstallet i videoen, er nok heller 1996 som er riktig år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Jepp... året er uten tvil 1996 (året da E39 kom på markedet) og det føles for min del nesten som igår. Christer Glenning var kul og ikke så rent lite eksentrisk. Han testet nesten alltid bilenes kjøreegenskaper på skogsbilveier eller i grusgraver og ofte med hjelm (sikkerhet er viktig i Sverige).

E39 er stadig en fantastisk fin modell hvis man kan finne en som er original og i god stand. Jeg tenker at en M5 er drømmen, men at en 540i og sogar en 530i (begge med manuell gearkasse) er veldig fine modeller. Litt mer nedtonet og fornuftig er 525i og 523i. M52B25 motoren i 523i er forøvrig i realiteten 10-15 HK sterkere enn det offisielle tallet på 170 HK (les: firmabilbeskatning i Tyskland). Jeg hadde en 1997 E36 323i med den samme motoren og du verden så fin og typisk klassisk sterk BMW bensinrekkesekser den motoren var.

Litt ved siden av så er tråden om 1,5 måneder hele 10 år gammel. Jeg vil nødig sammenligne meg med Jason Fenske i Youtube kanalen Engineering Explained, men her inne er tråden mot alle mine forventninger stadig rimelig populær (spesielt hvis jeg oppdaterer tråden jevnlig og velger et tema som er populært). Det har så langt blitt til over 12000 innlegg der jeg har skrever ca. 1/3 av innleggene. For meg er akkurat dette poenget et fantastisk resultat over 10 år og noe som jeg er veldig taknemlig for. Tråden har engasjert og dette er det viktigste i et diskusjonforum. Knapt 800000 unike views har det blitt og såvidt jeg forstår er det temmelig mange faste følgere. Flere har fulgt tråden siden den var mer eller mindre ny og dette er for meg ganske bemerkelsesverdig. Tusen takk og dere vet hvem dere er.

Jeg hadde vært her inne i 8-9 år da jeg bestemte meg for å lage en egen tråd. Årsaken var på den tiden mye tullball i forumet generelt og spesielt i off-topic tråden. Jeg hadde lyst til å skrive om BMW, men også spesifikt indirekte om BMW (altså primært hvordan BMW påvirker andre bilprodusenter og blir påvirket av andre bilprodusenter samt bilindustrien generelt). Dette viktige poenget var det ikke alle som skjønte så det ble mye tullball og bashing når jeg postet innlegg. Løsningen ble denne tråden og den ble etterhvert temmelig populær.

Hvor går tråden videre? Jeg vet faktisk ikke. På en måte har jeg skrevet mer eller mindre alt det jeg har hatt lyst til (spesielt hvis man tar i betraktning av at jeg totalt har skrevet nesten 30000 innlegg i forumet siden 2003), men når ryggplagene er over (heldigvis var det bare kraftig slitasje og ikke prolaps) og jeg får tenkt litt så er det ikke usannsynlig at jeg finner på noe som gir ny interesse til å skrive videre... :)

Gratulerer til Jason for en fantastisk innsats over 10 år. Youtube kanalen har vært en fantastisk suksess og med rette. Han er en veldig god formidler av kunnskap og ofte med artig humoristisk sans. Flott gjort.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å begynne på et emne det @Fredrik så skal nok resten av oss klare og komme temmelig langt ut på viddene før du trekker oss inn igjen. vi pleie å være flinke på den måten.

Det var jo kun fordi jeg følte jeg trengte å kommentere litt i tråden din at jeg meldte meg inn her for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...