Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, FredrikE24 skrev:

Dersom man specca opp en E34 med treliters motor og samme utstyrsnivå hadde den blitt altfor dyr enn en tilsvarende Senator B 3.0i CD naturlig nok.

Jeg har mange mil i E34(520i med M50, 525i med M50 og 535i med M30) og det er uten tvil en flott bil. Har ikke sagt noe annet. Men jeg har også mange mil i Senator og det den tilbydde kundene som nybil var ekstremt mye til prisen om man går den nøye i sømmene. Imaget var derimot ikke det beste.

At det er en bedre bil enn E34 kan jeg ikke si, men at den var forut for sin tid....

Så langt er vi enige. Mer bil for pengene er Opelen helt klart, med mer standardutstyr som var dyrt ekstrautstyr. 

Forut for sin tid kan vi nok også enes om at den var, men for Opel så kom den vel litt for sent. Tiden hvor en Opel kunne bjeffe sammen med premiumbilene var på vei til å gå over, og da hjalp det dessverre ikke med mye standardutstyr og gunstig pris. B modellen solgte veldig dårlig, mellom 1987 og 1993 ble det kun produsert drøye 70 000 biler. Til sammenlikning ble de produsert over 1,3 millioner E34 mellom 1988 og 1996...det er mest sannsynlig flere E34 på veiene i dag enn det ble laget Senator B. Det sier bare sitt om hvor sjelden denne bilen faktisk er i dag, og det gjenspeiles i de tyske prisene for disse.

1 time siden, FredrikE24 skrev:

I nokså standard CD-utgave så var den godt utstyrt.

Stereoanlegget i E34 er originalt en vits. I Senatoren var det faktisk veldig bra. To høyttalere i hver framdør, og midbass + coaxial i hattehylla. To-sone varmeapparat var standard, AC som tilvalg og på lik linje med E34 med temperaturinnstilling og +/- 3 degC i midtre dyser. 

Kryssa man av nok vinduer på ekstrautstyrslista hadde man det meste, også i en Opel. Automatgiret var mye bedre enn konkurrentene, har ikke kjørt en bil med bedre girkasse fra 80-tallet. Helt elektronisk uten vakumstyring, ingen kickdown-wire og det var lock-up både på 3dje og 4de gir, sport og vinterprogram også selvfølgelig. Differensialbrems som standard og styreservo med servotronic. Det Mercedes leverte på den tiden var en vits, BMW var hakket mer moderne enn Mercedes, men ZF 4HP22(og 4HP18) som BMW valgte er ikke kjent som noen god girkasse akkurat. 

Automatgiret passet motoren bra med svært godt dreiemoment hvor man må opp i ganske stort motorvolum for å matche blant konkurrentene. Den var dog ikke like spiss i karakteren som en BMW med M20/M30. Minnes at man cruisa på motorveien i 140 km/t på 1800rpm. Draget var jevnt, nesten litt kjedelig. Langbeint, første giret sluttet på rett over 100km/t, så ingen lyskryssracer.

Hvis vi snakker om standard utstyr så her helt klart Opelen en langt mer påkostet bil enn E34. BMW valgte jo å utstyre E34 ganske spartansk fra standard, selv 535i modellen var enkel i utstyrsveien. Men tilvalgene på E34 var den gang som nå ganske omfattende. Og det ble hevdet over her at selv en godt utstyrt E34 var simpel i forhold til Senatoren, og det synes jeg er helt feil. Men, for å få en E34 slik så ble det jo selvsagt en svært kostbar bil. 

Standard anlegget i E34 er dårlige greier. Men den Hifi pakka man fikk til disse bilene var faktisk ganske bra saker den gang. Ellers så ser jeg nå at Senatoren ble levert med to soner varmeapparat, så der har jeg kikka feil. Men det var vel ikke Automatisk slik man kunne få i E34en?  Ellers så er jo standardutstyrslisten for Opelen meget omfattende, som du påpeker. Servotronicen var det kun E32 7-serie som tilbøy hos BMW. Så Senator B hadde faktisk mange likhetstrekk med E32 7-serie også.

Automat i E34 ble først bra med 5-trinns kassa som kom med M50 motorene i 1990. Dette er en veldig solid kasse som girer veldig fint, selv etter 27 år i min bil. Dog fikk den litt kritikk for å være masete på 540i, men den motoriseringen var nok litt for mye for denne kassa.

Så skulle man ha mye bil for pengene så var Opel Senator B en bil man vurderte. Skulle man ha litt mer prestisje, kvalitet og kjøreegenskaper så var det E34 man valgte den gang. På noen enkelte områder var Opelen lenger fremme enn BMWen, men summasumarum så var BMW E34 en langt bedre og mer forseggjort bil. Særlig med litt motor og spennende utstyr. Men en Senator B 3,0l 24V med 204 hk med alt utstyr kosta det samme som en E34 525i med stoffseter og moderat utstyr, bare så det er sagt 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt begge både Senator og seff e28 😊

Og som nevnt hundre ganger så skulle jeg kjøpe bil i 1996 .

Prøvde Senator 3.0i med 5 trinns manuell og var vel på vei får å kjøpe en sånn ,helt til e30 325 ble testet ikke minst e28 528 i.

Da var jeg solgt og resten kjenner dere jo .

Summen av alt her er at jeg synes det er herlig å se at folk tar vare på disse Oplene og andre stormanns klassikere fra den tiden ,og disse begynner jo og å bli dyre .😊

Frykteilg godt å se et mangfold i bilverden vi lever i .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine og interessante innlegg. Det er etter min mening minst et veldig viktig poeng som har kommet frem og det er at det på midten av 80-tallet ikke var opplagt at man valgte en BMW foran en Opel (eller Ford). Statusmessig var ikke BMW helt allemannseie ennå og som det også har kommet frem lå Opel ganske langt fremme teknisk og ikke minst designmessig.

Det er egentlig litt merkelig hvordan ikke minst Opel og Ford mer eller mindre plutselig bare noen få år senere på 90-tallet ikke lenger klarte å holde på salgstallene. Det er akkurat som om de ga opp på forhånd når alle indextall viste at folk fikk mer penger mellom hendene og ville bruke pengene på status. Jeg kan huske at bl.a BMW og Mercedes-Benz solgte mengder av E34 518i og W124 200E stort sett uten noe form for ekstrautstyr, mens Opel og Ford slet med å selge toppmodellene som hadde mer eller mindre maksimalt med ekstrautstyr til nogenlunde den samme prisen. Det samme gjaldt for bl.a Peugeot og Citroën.

Ford og Opel hadde dominert salgstallene i Europa siden 50-tallet så dette må virkelig ha gjort vondt og de har aldri klart å komme tilbake. Spørsmålet nå er hva som vil skje med bl.a BMW og Mercedes-Benz ettersom folk på kontinentet går over til elektriske biler. Vil de klare å holde salgstallene oppe eller vil andre bilmerker ta over?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man kan spørre seg hva som gikk galt for Ford og Opel i det øvre segmentet. Der hadde de jo hengt med i mange tiår, så det er litt pussig hva som skjedde. Noe av årsaken tror jeg er den veldig sterke rivaliseringen mellom BMW, Mercedes og Audi ut over 90 tallet og 2000 tallet. Dette presset frem noen utrolig flotte og suksessfulle modeller, iallfall fra BMW og Audi. De spilte kortene sine riktig. Noe annet er at de konkurrerte veldig på pris, noe som på sikt gjorde inngangsbilletten til tre tre store enda rimeligere. Steget opp fra en Omega med V6 til en E39 520i var ikke stort, heller ikke i Norge. Så var det noe som skjedde da økonomien kom seg ut over 90 tallet, det var en ny generasjon bilkjøpere som nå skulle ut på markeder. For disse så var ikke lenger Opel eller Ford eksklusivt nok, og når prisforskjellen også var mindre så var valget lett. Dette er en generasjon bilkunder født i etterkrigstiden, nøysomhet og nøkternhet er ikke lenger like viktig å vise. 

Også kan jo Ford og Opel takke seg litt selv. Nå hadde de riktig nok stor suksess i de rimeligere klassene, Vectra solgte jo bra og Mondeo ble jo en bauta i mellomklassen for smør og brød biler. Men når Ford lanserte ny Scorpio i 1994, med kanskje ett av de fæleste bildesign på langt tid så var jo løpet kjørt. Bedre ble det heller ikke at bilen egentelig bare var en kraftig facelift av forrige Scorpio. Gamle og ueffektive motorer, og selv en ganske spenstig 2,9 liters V6 fra Cosworth var ikke nok til å løfte modellen. Opel hadde litt mer flaks med Omegaen, men den ble aldri det alternativet til 5-serien som Senatoren var. Opel hadde jo planer om ett V8er alternativ i Omega B, og hadde de virkelig ment bussines så hadde de gjennomført dette. Men det virker litt som de ga opp etterhvert. 

Noen som derimot hadde større suksess med å beholde en fot i premiumsegmentet var Svenskene. Med 700, 900 og senere S80 så klarte Volvo å holde seg litt inni varmen. Saab også, særlig med 9000 og i ettertid 95 modellen. Dette var jo atpåtil biler som i mange tilfeller var dyrere enn tilsvarene tyske konkurrenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et godt poeng med Saab og Volvo. De spilte også kortene riktig og hadde attraktive modeller. Saab's salgstall gikk imidlertid jevnt nedover tiltross for at bilmerket var godt likt. Folk kjøpte imidlertid ikke bilene i tilstrekkelig antall (forøvrig på den samme måten som med Citroën).

Volvo hadde mer suksess og hadde gode salgstall. De klarte også å fornye seg med både design og teknikk. Det ironiske er at mye av dette skjedde med hjelp fra Ford som i perioden 1999-2010 eide bl.a Volvo via Ford Premier Automotive Group (Volvo ble solgt fra i 2009). Ford eide også bl.a Aston Martin, Jaguar og Land/Range Rover).

Modellserien 850 fra Volvo (1991-1996) har jeg forøvrig alltid hatt litt sansen for. De kom med en rekkefemmer på 2,0 og 2,5 liter. Jeg tror også at det var en 2,3 liter i enkelte markeder. Lydbildet var kult og minnet mye om Audi's klassiske rekkefemmere. Det var også en dieselrekkefemmer fra VAG. Toppen av kransekaken var 850 Turbo, 850 T-5R og 850 R med opp til 250 HK. Med litt hjelp fra Tom Walkinshaw Racing (TWR) gjorde Volvo stor suksess i bl.a British Touring Car Championship (BTCC) med disse modellene.      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre favoritt touringcars. BMW Z4, Audi V8 og Volvo 850 stasjonsvogn. Det var faktisk litt tilfeldig at Volvo brukte stasjonsvognsutgaven av karosseriet. Steffansson Automotive bygde prototypen av racerbilen, og da de bestilte karosseriene fra Volvo var det bare stasjonsvogn som var tilgjengelig. De gjorde det beste ut av det, og etterhvert syntes flere at det var kult at Volvo stilte med stasjonsvogn. De fikk utrolig mye oppmerksomhet i BTCC der de var med ett eller to år før regelendringer gjorde at stasjonsvogn ikke kunne henge med lenger.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.10.2020 den 9.13, Fredrik skrev:

Jeg tror heller ikke at Lada Riva ble solgt under navnet Riva i Norge, men kjært barn har mange navn. I de russisktalende landene er bilmodellen mest kjent under navnet VAZ Zhiguli der VAZ står for Volzhsky Avtomobilny Zavod (Volga Automobil Fabrikk). Zhiguli er navnet på en fjellkjede som løper parallelt med Volga floden i fylket Samara der bilfabrikken ligger. Toljatti/Togliatti er den største byen i fylket. Navnet Riva kommer fra hebraisk og betyr pike, jomfru etc.

Da russerne begynte å eksportere bilmodellen ble det hurtig klart at navnet VAZ Zhiguli var vanskelig å uttale på mange språk. For eksportmodellen valgte de navnet Lada som på slaviske språk og mytologi er et navn på en kvinne og gudinnen for skjønnhet, kjærlighet og ekteskap. Forøvrig ikke helt ulikt Mercedes som er avledet av María de las Mercedes eller Jomfruen av barmhjertighet - Jomfru Maria.

For å gjøre det enkelt fikk eksportversjonen modellbetegnelsene Lada 1300, 1500, 1600 etc. der nummeret gjenspeiler motorvolumet. Hvorfor modellen i utgangspunktet f.eks fikk nummeret 2101 vet jeg ikke, men jeg antar at det handler om et internnummer på linje med f.eks Porsche 996 der nyere generasjoner fikk et høyere nummer. Dette førte til en del artige kallenavn i Sovjetunionen som f.eks for 2101 modellen "Kopeyka" etter 1 Kopek (1/100 av en Rubel - eller 1 øre på norsk). 2103 fikk kallenavnet "Troika" eller "3" på norsk. 2106 fikk kallenavnet "Šestyorka" eller "den sjette" på norsk... :)

Lada Riva ble etterhvert viderutviklet til en SUV 4x4 versjon kalt Lada Niva (VAZ-2121). Chassiset var helt nytt, men den delte ganske mange deler med Riva inkl. motorene (bortsett fra dieselmotoren som kom fra PSA - XUD9, en svært solid konstruksjon). Navnet Niva er også fra hebraisk og betyr uttrykksfull (pike). I russisk kontekst betyr navnet imidlertid dyrket jorde/mark/åker som jo passer bra for en SUV med firehjulstrekk.

Modellen var relativt revolusjonerende da den kom på markedet i 1977 med et selvbærende karosseri, lang fjæringsvandring, lavgir og mekanisk sperredifferensial. Bakkeklaringen var på hele 23,5 cm. I likhet med Riva var den en fornuftig og solid konstruksjon der man kunne foreta de aller fleste reparasjonene selv med verktøyet som fulgte med bilen. Man kunne f.eks skifte støtdempere bak uten å løfte opp bilen. Hvis jeg skulle realisere en gammel drøm om å kjøre Oslo-Vladivostok skal dette gjøres i en Lada Niva. Mest for kontekstens skyld, men også fordi man dermed er sikret kvalifisert hjelp i hele Russland... :)

 

10 år senere tester Jonny Smith 2021 modellen av Lada Niva og jeg liker virkelig bilen. Dette er på mange måter en slags antitese av alt f.eks BMW X3 og X5 står for. Den er billig, enkel, lett å reparere, lett (ca. 1200 Kg), men også temmelig kapabel off-road og det finnes noen ganske utrolige videoer på Youtube som viser dette.

Jeg er også helt enig med Jonny når han mener at Lada Niva nå har et klassisk design på nivå med f.eks Mercedes-Benz W460 Geländewagen (1979-1992) og Land Rover Defender (1983-2016). Lada Niva kom imidlertid på markedet allerede i 1977 og har ikke forandret seg mye siden den gangen. For å imøtekomme ulike lovkrav har den imidlertid med tiden fått f.eks ABS bremser, Airbags og moderne motorer, men ellers er mye det samme. Bilen er populær som den er så hvorfor endre noe som faktisk virker veldig bra. Kan bilen brukes i Sibir så tror jeg nok at den er god nok for meg også (sitat Jonny Smith) og jeg er helt enig. I denne sammenhengen vet russerne definitivt hva de gjør. De har en fin evne til å gjøre det beste ut av situasjonen samt å overleve på et minimum. 

For noen år siden traff vi på et par russiske ektepar som var på biltur i Norge. De var alle leger og snakket derfor brukbart engelsk. De kjørte rundt i en russisk registrert Citroën Berlingo og hadde tatt turen fra Murmansk til Gålå (Vinstra) der vi traff på dem. Det som var litt spesielt var at de brukte mye tid på å sanke sopp og bær. De bakte brød og kjøpte kun det helt nødvendige underveis. På den måten ble turen billigst mulig, men allikevel helt sikkert en fin opplevelse i et fremmed land. Jeg liker innstillingen og tenker at Lada Niva på mange måter illustrerer den samme filosofien. 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet med en russer i noen år. Bestefaren var Norsk, bodde helt inntil den russiske grensen i nord. Han dro på fisketur på den russiske siden en dag. Montro om det var på 70-tallet. Da han skulle hjem kom han derimot ikke inn i Norge igjen(jeg vet ikke hvorfor). Dette var vel en av de periodene den kalde krigen var på sitt kaldeste. Resultatet av det var at han startet et nytt liv i Russland. Bodde i en typisk sovjetisk boligblokk, alle fikk en liten flekk utenfor til å plante grønnsaker i, og det var melkeku og høner i leiligheten. Det høres egentlig helt rart ut..

Poenget mitt er at da min tidligere russiske kollega sin far fikk bil etter årelang tid på venteliste, en Lada stasjonsvogn så var det første som ble gjort nemlig å skjære bort setebeltene. Da de ikke sto til setene. Bilen var visst veldig fin til de dro av veien på vintern hvor en møtende snøscooter var involvert. Taket ble skjeivt og ene døra lot seg ikke åpne lenger. Bilen lakk derfor inn vann rundt øvre hjørne på passasjersiden. Så moren hadde da fått to oppgaver hver gang det regnet. Trekke vindusviskermekanismen tilbake med en snor for hver gang de dro over ruta, og tørke bort vann som rant inn.. :) 

For å få mat på bordet fisket de mye. En gammel livbåt fra et eller annet skip som hadde forlist og skyldt i land ble bygget om til fritidsbruk med vedovn. På vinteren kjørte de Ladaen ut på isen. Det var selvsagt pilkehull i gulvet på bilen. Tenne bål under motoren vinterstid var helt vanlig og det han kalte hytte i skogen var mer et tak mellom noen trær. Tomta var deres og den fikk man av visst av staten. Så det var visstnok viktig å vise omverdenen at man hadde slik luksus. Hytta ble brukt til jakt. Som eldst i søskenflokken var det hans oppgave å beskytte søsknene og seg selv for bjørn. Med et skarpt gevær. Her var man i barneskolealder med et gevær, og foreldrene var ute på jakt.

Han var ikke mange år eldre enn meg. Så det er/var litt av noen kontraster.

Han har noen verdier i livet og et syn på det som ikke alle her på berget har. Han er resultatorientert, nøysom, er arbeidsom, målbevisst og hver ledige stund brukes til å oppleve verden. Tror man lett blir litt slik når man går fra å «ikke ha noe som helst» etter vår standard, til å ha det.

Jeg liker både Lada Niva og deres IMZ-Ural. Hadde jeg kunnet kjørt motorsykkel med sidevogn i kollektivfelt skulle jeg lett hatt en Ural. Inntil nylig ble de fortsatt håndlagd i en fabrikk som produserte de som på 30-40 tallet med produksjon av stål med smelteverk og det hele, produksjon av plater og rør, håndbanking av skjermer, tanker og sidevogner… Alt in-house. Ural er en kopi av BMWs R71 og ble til i 1941.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2012 den 7.12, Fredrik skrev:

Jeg har tidligere skrevet litt om hvordan tegningene til BMW´s ikoniske R75 motorsykkel etter den annen verdenskrig havnet på sovjetiske hender. BMW hadde flere fabrikker i det østlige Tyskland som etter krigen ble dominert av Sovjetunionen. R75 fikk derfor en sovjetisk avlegger i merket Ural Patrol og senere også en kinesisk avlegger i form av Chang Jiang 750 M1.

http://www.imz-ural.com/2012-ural-patrol/

http://www.chang-jiang.com/bmw/motor-m.html

Her blir Ural Patrol "testet" i USA... :lol:

 

tf5xht9wuo1a3dpev0l8.jpg

8aka888t6cr1v7t5iijp.jpg

v2d2n0su90t9usnyeaua.jpg

Litt mer om IMZ-Ural. Definitivt en ganske kul motorsykkel når man vet hvor den stammer fra... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://motor.no/elbil/motor-test-av-ioniq-5--i-tet-blant-elektriske-familie-suv-er/202563

Hyundai Ioniq 5 seiler inn som et særdeles friskt pust i en ellers kjedelig bilbransje nå for tiden. Enten man liker designet eller ikke så støtter jeg konklusjonen til motor i denne testen. Full pott på design - rett og slett fordi designet er alt annet enn det vi er vant med. Er det bare jeg som begynner å bli dritt lei av at man snart ikke ser forskjellen på merkene? Denne skiller seg i det minste ut i mengden, jeg syns den er ordentlig kul. 

Jeg har en følelse av at denne kommer til å bli et vanlig syn i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@FredrikE24

Artig det du forteller om Russland og Lada. Russere er virkelig noe for seg selv, ting er liksom ikke så farlig og man tar det man har og gjør det beste ut av det.

Pappa jobba noen måneder i Moskva vinteren år 2000. Der tok han drosje, skikkelig Lada som hadde gått en halv million km. Det sto en primus og gikk under motoren på drosjeholdeplassen slik at motoren holdt seg varm i -22 som det var. Så bar det ut i de breie åttefelts gatene i Moskva i 100 km/t på noe som minnet om utslitte heleårsdekk. I en sving føyk bakdøra opp der fattern satt...i følge sjåføren skjedde det av og til så han måtte bare holde den igjen resten av turen 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, scoot skrev:

https://motor.no/elbil/motor-test-av-ioniq-5--i-tet-blant-elektriske-familie-suv-er/202563

Hyundai Ioniq 5 seiler inn som et særdeles friskt pust i en ellers kjedelig bilbransje nå for tiden. Enten man liker designet eller ikke så støtter jeg konklusjonen til motor i denne testen. Full pott på design - rett og slett fordi designet er alt annet enn det vi er vant med. Er det bare jeg som begynner å bli dritt lei av at man snart ikke ser forskjellen på merkene? Denne skiller seg i det minste ut i mengden, jeg syns den er ordentlig kul. 

Jeg har en følelse av at denne kommer til å bli et vanlig syn i Norge. 

Litt klassiske Citroën vibber over den. Har sett flere i trafikken denne uka. Har spurt meg selv flere ganger, om hva set der er. Så ja, den er et blikkfang!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.7.2021 den 9.26, scoot skrev:

https://motor.no/elbil/motor-test-av-ioniq-5--i-tet-blant-elektriske-familie-suv-er/202563

Hyundai Ioniq 5 seiler inn som et særdeles friskt pust i en ellers kjedelig bilbransje nå for tiden. Enten man liker designet eller ikke så støtter jeg konklusjonen til motor i denne testen. Full pott på design - rett og slett fordi designet er alt annet enn det vi er vant med. Er det bare jeg som begynner å bli dritt lei av at man snart ikke ser forskjellen på merkene? Denne skiller seg i det minste ut i mengden, jeg syns den er ordentlig kul. 

Jeg har en følelse av at denne kommer til å bli et vanlig syn i Norge. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...