Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Kan det stemme at det ruller noen av disse i Norge nå? Jeg så en bil som lignet veldig her om dagen, men hvis det var en Ioniq 5 så har de klart kunststykket å lage en bil som ser bedre ut på bilder enn i virkeligheten. Den jeg så ga et overraskende tamt helhetsinntrykk.

Forøvrig virker det som det er mye bil for pengene.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, ogee1 skrev:

Kan det stemme at det ruller noen av disse i Norge nå? Jeg så en bil som lignet veldig her om dagen, men hvis det var en Ioniq 5 så har de klart kunststykket å lage en bil som ser bedre ut på bilder enn i virkeligheten. Den jeg så ga et overraskende tamt helhetsinntrykk.

Forøvrig virker det som det er mye bil for pengene.

Så vidt jeg har forstått er det ankommet noen demobiler. Men jeg tror ikke utleveringer har startet helt enda, mener det skal starte i August :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte en sånn på E18 på fredag. Synes vel ikke akkurat det designet var noe å skrive hjem om 😅 Synes alle skryter så av denne bilen, håper den har andre kvaliteter enn akkuat designet 😂

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er jo designet spesifikt for å vekke oppsikt og interesse. Jeg oppfatter designet mest som en stilstudie og/eller et konsepdesign som er satt i produksjon. Noen liker dette, men jeg kan styre meg. Allikevel er det ingen tvil om at Hyundai lykkes med misjonen. Bilen har uten tvil en ganske stor WOW faktor og dette er nettopp hensikten.

Det jeg imidlertid finner litt interessant (alt annet unntatt) er følelsen av Citroën (som også @FredrikE24 er inne på) når man ser på enkelte designelementer. Jeg tenker også at mye av det overordnede designet minner mye om Citroën C4 Picasso II 2013-2020 (altså den korte varianten som nå er tatt ut av markedet). Det samme gjelder også til en større grad VW ID3 pga. frontvinduet med de store ekstra sidevinduene som en integrert del av A-stolpen. Også den første C4 Picasso (2006-2013) hadde denne karosseriformen og det ironiske er at Citroën avsluttet konseptet fordi de trodde at nå ville alle ha en SUV eller crossover SUV. Hverken VW eller Hyundai deler åpenbart denne oppfatningen.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok sett drøyt 7-8 stykker av den hittil. I EL-bilbyen Oslo. Den ser eksklusiv ut i bybildet, noe helt annet! Var klin umulig for min del å identifisere bilmerket, minnet ikke mye om Hyundai. Jeg tenkte DS sist jeg så den, så var det posten i denne tråden som oppklarte det.

De europeiske merkene er flinkere til å ha en rød tråd i designet som ikke sår tvil om hva man ser på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en kort (halv time) prøvetur i Ioniq 5 for et par dager siden og var egentlig ganske imponert. Veldig god plass/romfølelse, støysvak, kvikk og helt OK å kjøre. Jeg er ingen ekspert på biler i dette segmentet, men 550' kr for en fully loaded model med firehjulstrekk og største batteri virker som mye bil for pengene.

 

Thomas i Autogefüel er også relativt imponert når han prøver en norsk bil i Spania :-) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, ogee1 skrev:

Kan det stemme at det ruller noen av disse i Norge nå? Jeg så en bil som lignet veldig her om dagen, men hvis det var en Ioniq 5 så har de klart kunststykket å lage en bil som ser bedre ut på bilder enn i virkeligheten. Den jeg så ga et overraskende tamt helhetsinntrykk.

Forøvrig virker det som det er mye bil for pengene.

Ser 3 om dagen her jeg bor hvertfall :) dette er nok den beste bilen i elbil hot hatch klassen om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en av de "norske" Ioniq 5'ene i England. Jeg var ikke klar over hvor stor bilen egentlig er, men akselavstanden er faktisk lenger enn på dagens BMW 5-serie (G30). Snakk om at designet skjuler størrelsen (i alle fall på bilder).

Ginny Buckley er forøvrig en gammel ringrev når det gjelder TV og Youtube. Hun har vært med nesten i en mannsalder og var bl.a kollega med Mat Watson i kanalen Carbuyer før han gikk solo og startet Carwow.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen TV personlighet som har vært med i en mannsalder er James May. Jeg kan huske at jeg allerede på slutten av 80-tallet leste hans artikler i det britiske bilmagasinet CAR. Den gangen var han en ung biljournalist som skrev glimrende om biler i CAR sammen med bl.a LJK Setright (og det sier ikke så rent lite).

Uansett så har May åpenbart kjøpt en ny bil og det er en Toyota Mirai mrk.II (JPD20). Bilen er en hydrogenbil og dette betyr at hydrogenet, som må fylles på bilen, gjøres om til elektrisitet via en brenselcelle. Det er med andre ord en elektrisk motor som driver bilen fremover, men måten man lagrer energien på er forskjellig (altså i en tank med hydrogen istedenfor i et batteri med strøm).

Den elektriske motoren utvikler 185 HK og 300 Nm. Rekkevidden med maksimalt 141 liter hydrogen er rundt 600 Km. 0-100 Km/t går løs på 9,2 sekunder og topphastigheten er 175 Km/t. Mirai er med andre ord ingen rakett på veien, men dette er heller ikke poenget med bilen. For Toyota handler Mirai om å understreke et poeng og det er at det fra et rent teknisk ståsted finnes et utmerket alternativ til batteriene som man bruker i konvensjonelle elektriske biler. 

Utfordringen er imidlertid en heller begrenset infratruktur med standere for hydrogen (varierer fra land til land), men dette kan selvfølgelig løses hvis insentivene er store nok. Pr. i dag er dette ikke tilfellet, men hvem vet hva fremtiden bringer? Jeg har ikke den store troen på hydrogenbiler, men det er helt klart interessant at bl.a Toyota gjør seg umaken å videreutvikle teknologien. Det ene utelukker ikke det annet og flere valg er definitivt et gode.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Land Rover Defender (1983-2016) var på mange måter en unik konstruksjon ved at den var en 100% ekte off-roader. Ikke noe SUV wannabe 4x4, men en off-roader bygget på en separat ramme og med en teknisk samt designmessig historie helt tilbake til 1948.

Det er derfor ikke merkelig at modellen er savnet og dette tiltross for at den nye Defender (L663) fom. 2020 virker som en svært kompetent off-roader. Den er imidlertid ikke like kraftig bygget og "utilitarian" som den originale Defender iom. at den bl.a har et selvbærende karosseri.

Nå finnes det imidlertid et alternativ og det er britiske Ineos Grenadier. Designet er umiskjennelig oldschool Defender med visse endringer. Det som imidlertid er veldig interessant er at motorene i form av B57D30 (250 HK og 550 Nm) og B58B30 (285 HK og 450 Nm) samt gearkassen er fra BMW. Resten av drivverket bygges av Magna Steyr i Østerrike som bl.a også bygger Mercedes-Benz Geländewagen. Selve bilen bygges i MB's gamle Smart fabrikk i byen Hambach i Frankrike.

https://ineosgrenadier.com/en-gb

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hydrogen så lurer jeg på hvorfor det ikke ble noe mer av dette med basis i en vanlig forbrenningsmotor? Slik som BMW forsket på i alle år. Dette må da være en gylden mulighet for de ekte entusiastbilene å overleve inn i fremtiden. Jeg tror f eks at vi aldri får se en Porsche 911 uten en eller annen form for forbrenningsmotor. Hele vitsen med denne bilen er jo sportsbil DNA-et og tradisjonen den er bygget på. Hvorfor skulle de ellers tviholde på hekkmotor og boxermotor i nå 70 år? 

Ville ikke bilfabrikkene spare milliarder i utvikling av elbiler og fuelcell biler om de heller gikk for hydrogen basert på eksisterende teknologi? Jeg spør fordi jeg er uvitende her 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Når det gjelder hydrogen så lurer jeg på hvorfor det ikke ble noe mer av dette med basis i en vanlig forbrenningsmotor? Slik som BMW forsket på i alle år. Dette må da være en gylden mulighet for de ekte entusiastbilene å overleve inn i fremtiden. Jeg tror f eks at vi aldri får se en Porsche 911 uten en eller annen form for forbrenningsmotor. Hele vitsen med denne bilen er jo sportsbil DNA-et og tradisjonen den er bygget på. Hvorfor skulle de ellers tviholde på hekkmotor og boxermotor i nå 70 år? 

Ville ikke bilfabrikkene spare milliarder i utvikling av elbiler og fuelcell biler om de heller gikk for hydrogen basert på eksisterende teknologi? Jeg spør fordi jeg er uvitende her 😅

Nå tar jeg en råtipp utifra hva jeg har lest ett sted. Eller var det bare en drøm jeg hadde? Så, ehm. *kremt* Her i det minste en teori på hvorfor de ikke gikk videre med stempelmotorer på hydrogen.

 

Hydrogen er dyrt å fremstille, transportere/lagre. Det vil si at det er relativt dyrt sett ut i fra hvor mye energi man får. Med en stempelmotor får man samme virkningsgrad som bensin og prisen pr kjørte kilometer vil da bli veldig høy. En brenselcelle koblet mot elmotor vil derimot ha en virkningsgrad oppimot 90%, så da får man flere kilometer pr krone drivstoff.

Eller kan det være at det må gjøres så store modifikasjoner på motorer at det ikke lar seg gjøre å bruke noe av eksisterende teknologi  og det ikke regner seg å starte produksjon av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg hadde turt å kjøre en bil med forbrenningsmotor på hydrogendrift. Jeg jobber i miljøer med forbrenning av ulike gasser(for fjernvarmeproduksjon primært), men også produksjon av biogass.

Mulig jeg er farget av et ganske heftig HMS-regime og Ex-soneinndelinger, men ulykker skjer, og hydrogen er jo ganske flyktig og energitett i gassform. Ser bare for meg millioner av biler kjøre rundt med hver sin hydrogentank under trykk.
Uten inngående kjenskap til hvordan dette er løst i dagens brenselcelle-biler. Ser bare for meg at det er tryggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, mabeta skrev:

Nå tar jeg en råtipp utifra hva jeg har lest ett sted. Eller var det bare en drøm jeg hadde? Så, ehm. *kremt* Her i det minste en teori på hvorfor de ikke gikk videre med stempelmotorer på hydrogen.

 

Hydrogen er dyrt å fremstille, transportere/lagre. Det vil si at det er relativt dyrt sett ut i fra hvor mye energi man får. Med en stempelmotor får man samme virkningsgrad som bensin og prisen pr kjørte kilometer vil da bli veldig høy. En brenselcelle koblet mot elmotor vil derimot ha en virkningsgrad oppimot 90%, så da får man flere kilometer pr krone drivstoff.

Eller kan det være at det må gjøres så store modifikasjoner på motorer at det ikke lar seg gjøre å bruke noe av eksisterende teknologi  og det ikke regner seg å starte produksjon av dette?

Såvidt jeg forstår er det en relativt enkel sak rent mekanisk å få en alminnelig stempelmotor til å kjøre på hydrogen (bortsett fra en vesentlig høyere kompresjon med alt hva dette betyr av forsterkninger av motoren), men den er i likhet med motorer som kjører på alminnelig drivstoff ikke spesielt effektiv (ref: Carnot's teori som beskriver bl.a varme/energitap). Mengden av NOX som avledes er heller ikke signifikant mye mindre enn for bensin/dieselmotorer (selve forbrenningen er årsaken).

Med en brenselcelle snakker vi om 0 utslipp av NOX og en mye høyere effektivitet (65-70% istedenfor 35-40% for de beste dieselmotorene).       

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...