Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Artig sak @Marius2002. Likte designet (utvendig) og at den finnes i så mange varianter. Men for deg som etterhvert begynner å få litt størrelse på familien så er det nok greit å være obs på dette.

Quote

Even though there are four seats, a maximum of three passengers may be transported due to the vehicle class.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@PetrolSix her dukker det opp ting på rekke og rad jeg har oversett, og jeg som trodde jeg gjorde en god research. Bruksområdene faller. Men som en camper, litt lik VW sin for 2 personer på landet eller på Vestlandsveger hvor farten ikke er mer enn 80 uansett(en og annen 90-sone) for 2 personer, eventuelt langs sørlandets perler… eller som jeg skrev i svar til Fredrik;  et retro objekt som skiller seg ut i bybildet. Som en budbil eller firmabil. Fortsatt en kul doning, men det som kommer frem her gjør at den utgår uansett. :) Jeg likte designet(utvendig) skikkelig godt, den har 4x4, lang rekkevidde og etter foreløpig pris å dømme, rimelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.7.2021 den 21.52, ogee1 skrev:

Jeg ble tilfeldigvis sittende og se på DTM-kvalifisering her en dag, og da dukket det opp en interessant opplysning. Bilen til Timo Glock, en Rowe BMW M6 GT3, har ikke rattstang. Rattet sitter montert på en elektrisk sensor som sender elektriske signaler til en elektrisk motor på styresnekka. Altså steer-by-wire. Systemet utvikles av Schaeffler Paravan og er det eneste systemet som er godkjent for bruk på gate/bane. Systemet utvikles og testes i racing med tanke på bruk i serieproduksjon i fremtiden.

Det er forøvrig en elmotor koblet til rattet også, for å gi "force feedback" tilsvarende det man får på ratt til bilspill.

Artikkel: https://mcg-ag.com/2021/04/29/rowe-racing-and-timo-glock-to-run-steer-by-wire-technology-from-schaeffler-paravan-in-the-2021-dtm-season/

Bilde av bilen (ganske kul)

Stort sett alle nyere biler har elektrisk styring. Kanskje ikke identisk med dette men likevel .. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Kvasi skrev:

Stort sett alle nyere biler har elektrisk styring. Kanskje ikke identisk med dette men likevel .. 

Ja, men det er vel stadig en mekanisk forbindelse mellom rattet og hjulene (altså ikke steer-by-wire). Såvidt jeg forstår er det kun den hydrauliske servopumpen til styringen som er byttet ut med en elektrisk ditto.

Jeg mener forøvrig å huske at Iain Tyrrell forklarer Citroën og Diravi styringen samt at det stadig er en mekanisk forbindelse mellom rattet og hjulene i denne vidoen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den elektriske servostyringen finnes i to versjoner. på den ene så er hydraulikpumpen drevet av en elektrisk motor som kun går når det er nødvendig. På den andre typen så er det koblet inn en elektrisk hjelpemotor på rattstammen som hjelper til å snurre rattet. Dette siste systemet sitter bl.a på min Z4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, poenget med bilen til Timo Glock er altså at det ikke er noen annen forbindelse mellom ratt og tannstang enn noen få elektriske ledninger. Ganske stor forskjell fra systemer der en rattstang blir assistert av elektrisk motor, enten direkte eller indirekte. Når det i tillegg brukes i racing, der tilbakemelding fra styringen gjennom rattet er avgjørende for hvor fort man kan kjøre, så blir det noe annet enn det som har vært forsøkt tidligere i biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ogee1 jepp, og det er jo skikkelig kult. I teorien kunne vedkommende ha sittet bak i bagasjerommet å styrt bilen(for å satt det på spissen). Som en trådløs kontroller til PlayStation. Nesten, med litt godvilje i tankegangen. Dette gjør jo, som vi sa, at bildesign kan endres kraftig: Ikke er det rattstamme og ikke er det en stor motor foran, man står derfor egentlig ganske fritt til å tenke utenfor boksen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius2002 skrev:

@ogee1 jepp, og det er jo skikkelig kult. I teorien kunne vedkommende ha sittet bak i bagasjerommet å styrt bilen(for å satt det på spissen). Som en trådløs kontroller til PlayStation. Nesten, med litt godvilje i tankegangen. Dette gjør jo, som vi sa, at bildesign kan endres kraftig: Ikke er det rattstamme og ikke er det en stor motor foran, man står derfor egentlig ganske fritt til å tenke utenfor boksen :) 

Et av de største hindrene å komme over er nok lovgivningen. Som med eksempelet med Citroen viser så måtte man ha en mekanisk forbindelse mellom ratt og hjul som et krav fra myndighetene. De kunne jo i teorien ha plassert rattet et helt annet sted og bare tredd hydraulikslangene i mellom rattet og tannstangen.

Men i framtiden så kan det nok komme mye rart. Man trenger ikke lenger å tenke at en bil er tre bokser: bagasje, folk og motor.

Tenk bare hvor mye enklere det blir å lage biler med rattet på "feil" side. Lurer på om noen har turt å regne ut hvor mye bilfabrikantene kaster bort fordi man ikke kan bli enige om hvilken side man skal kjøre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius2002 skrev:

@ogee1 jepp, og det er jo skikkelig kult. I teorien kunne vedkommende ha sittet bak i bagasjerommet å styrt bilen(for å satt det på spissen). Som en trådløs kontroller til PlayStation. Nesten, med litt godvilje i tankegangen. Dette gjør jo, som vi sa, at bildesign kan endres kraftig: Ikke er det rattstamme og ikke er det en stor motor foran, man står derfor egentlig ganske fritt til å tenke utenfor boksen :) 

Nemlig og derfor vil også bildesign endre seg mye i årene som kommer. Tilbake til XBUS så er jo dette konseptet et ganske bra eksempel i så måte. Elektriske biler vil komme i alle former og prisklasser etterhvert som teknikken modnes og ikke minst blir billigere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rune-K skrev:

Tenk bare hvor mye enklere det blir å lage biler med rattet på "feil" side. Lurer på om noen har turt å regne ut hvor mye bilfabrikantene kaster bort fordi man ikke kan bli enige om hvilken side man skal kjøre på.

PSA (i dag Stellantis) er jo viden kjent for ikke å ta kostanden med å flytte sikringsboksen for biler med rattet på høyre side. Disse bilene har derfor et handskerum med 1/3 av normalt innvendig volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Rune-K skrev:

Et av de største hindrene å komme over er nok lovgivningen. Som med eksempelet med Citroen viser så måtte man ha en mekanisk forbindelse mellom ratt og hjul som et krav fra myndighetene. De kunne jo i teorien ha plassert rattet et helt annet sted og bare tredd hydraulikslangene i mellom rattet og tannstangen.

Moderne passasjerfly er vel fly-by-wire? Skulle tro at det er mulig å få til dette i biler også, med dertil endret lovverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Fredrik skrev:

PSA (i dag Stellantis) er jo viden kjent for ikke å ta kostanden med å flytte sikringsboksen for biler med rattet på høyre side. Disse bilene har derfor et handskerum med 1/3 av normalt innvendig volum.

Nemlig, et annet godt eksempel er de bilene med M30 motor som ble levert med rattet på høyre siden. BMW påstår at effekten er den samme men jeg tviler. Måten eksosmanifolden er laget på må jo begrense effekten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, ogee1 skrev:

Moderne passasjerfly er vel fly-by-wire? Skulle tro at det er mulig å få til dette i biler også, med dertil endret lovverk.

Fly har såpass med backupsystemer og strengt med vedlikehold at slikt er forsvarlig. Å kun ha digital overføring mellom ratt og tannstang på en masseprodusert bil som blir kastet ut i saltsuppa fra dag en håper jeg vi slipper å oppleve. 

I vinter hadde jeg en opplevelse under prøvekjøring av en E91 med elektromekanisk tannstang. Når jeg prøvde å svinge på rattet så satte elektronikken inn og arbeidet imot, kun rå makt gjorde den svingbar. Tannstanga ble åpnet og inni styreenheten var det grønt av irr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2017 den 11.07, Fredrik skrev:

I 1990 gjennomførte jeg sammen med et par gode venner en 3-ukers roadtrip i det vestlige USA. Vi kom bl.a innom byen Moab i Utah. På den tiden var byen mer eller mindre forlatt etter å ha opplevd 40 år med økonomisk velstand pga. store uranforekomster. Slutten på den kalde krigen hadde imidlertid fått USA's regjering til å lukke uranminene og Moab hadde derfor høyst et par hundre innbyggere da vi var der. Vi stoppet på det mest travle stedet; som var en Subway restaurant i tilknytning til en bensinstasjon midt i byen. Der hadde de en offentlig oppslagstavle som viste hva som skjedde i byen samt div. annonser for salg av tomter, eiendommer og biler. Hvis man hadde kunnet se 25 år frem i tid hadde man kunnet gjøre en svært god investering.

Idag er Moab et av USA's mest populære steder for mountain bikers, off-roading og basehopping. Byen er også et populært feriested og opplever eiendomspriser på nivå med Vail og Aspen i Colorado. Moab har med andre ord idag noen av USA's høyeste eiendomspriser på hytter og ferieeiendommer. Mye kan skje på bare 25 år... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...