Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Design har jo alltid vært en viktig salgsfaktor, bilens utseende appellerer til kunden og skaper ett "må ha" begjær. Jeg kan kun snakke for meg selv, om ikke design er det viktigste for meg så utgjør det en vesentlig del av pakka som gjør at jeg får lyst på bilen. Jeg må ha en bil jeg liker utseendet på fra alle vinkler, jeg kan ikke ha en bil som er pen forfra men rar bak. 

Hva BMW tenker på med iX er for meg helt uforståelig, forsøket har vært bra ment med tanke på ønsket om å gå nye veier. Men her faller de så til de grader på trynet. Jeg tror likevel mange er lettlurte nok til å kjøpe en iX, fordi det er en elbil...da er det liksom greit at bilen ser teit ut. En fullspekka iX vil komme på rundt 1,1 mill...mer med Støre momsen. Da er man uansett inne på X5 45e penger...som går opp mot 100 km elektrisk. Så kan man se hvor langt kjører du på en dag, kanskje 40-50 km, kanskje bor du i en del av landet hvor du ikke må gjennom en dyr bomring. Nullutslips soner er null stress med en X5 45e, det er lov så lenge du kjører på strøm. Velger man likevel en iX og betaler tilsvarende så vil jeg mene at man er så ukritisk at man er litt dum. Det blir litt som om man skal betale en 1000 kr for å spise ute, men i stede for en toretters med indrefilet og fin vin så får du en Big Mac meny med Fanta. 

Det er kanskje for en grunn at selgeren hos Bavaria fortalte meg at de fleste iX kundene kommer fra andre merker...primært Audi e-tron og Model X. Særlig liten suksess med å få X5 kunder over på iX, de BMW kundene som går for denne kommer fra X3 og 5-serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det er ganske mange som frem til nå har kjøpt en større elektrisk bil som bare har ventet på at BMW skal komme med et ordentlig alternativ (altså en større bil som er utviklet som en elektrisk bil fra bunnen av). Selv Bjørn Nyland tilhører jo på mange måter denne gruppen siden han i utgangspunktet var en BMW entusiast (jeg mener at han hadde en E61), men hadde lyst på en større elektrisk bil og dette kunne BMW ikke levere i 2012/13 da han kjøpte en Model S. 

Jeg tror derfor at analysen er korrekt og at mange kjøpere av iX vil komme fra andre bilmerker. På den annen side hvis iX på "elektrisk vis" kan overbevise på den samme måten som f.eks en X5 har BMW en vinner. Det er helt avgjørende at BMW kan bygge inn den samme følelsen av suverene kjøreegenskaper i elektriske biler som de gjør med de konvensjonelle modellene. Man må kunne føle en signifikant forskjell og virkelig merke at man kjører en BMW.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig vært i den situasjon at jeg var i markedet for en større bil med plass til 4 for lengre turer. Med flere andre BMW i garasjen var BMW det opplagte valget og iX var absolutt en kandidat. Jeg har kun sett den på bilder men den vekket på ingen måte noen "må ha"-følelse. Jeg er ikke i tvil om at den kjører glimrende og min erfaring med elektriske biler (har i3 som daily driver) er også utelukkende positiv. 

Jeg så en del på bensin 7-serie ikke minst pga V8-lyden men ble litt betenkt ved å lese om mange som får motorproblemer. Det er også uforholdsmessig mange som selges med "motor byttet på garanti". 

Jeg endte med å kjøpe en 2017 750d xDrive (G11 pre-LCI). Norsk bil med kun én pertentlig eier før meg og bilen fremstår mer eller mindre som ny. Må si at jeg er veldig godt fornøyd og bilen kjører som en drøm med mer enn nok krefter. Den bruker omtrent ikke diesel og er virkelig den optimale langtursbilen. En lørdag formiddag kort tid etter jeg fikk bilen skulle jeg bare ta en liten testtur men endte på Vestlandet og hadde kjørt over 900 km da jeg kom hjemme samme kveld - uten å tanke :-)

IMG_0149.thumb.png.2908c9104f687a5962efadbb37324193.png

IMG_0158.thumb.png.b2ef87c498dfc9bdc6dbed468a79e62c.png

IMG_0159.thumb.png.d6c8a5f1d61e6bf8a8532a0e076ee920.png

IMG_0160.thumb.png.0fc063227a0d0368e464a99e6644af2c.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Fredrik said:

….Det at man må venne seg til (altså bli venner med) et design før man liker det forstår jeg ikke. BMW pleide å utvikle modeller som satt rett i skapet når man så modellene første gangen, så hvorfor er dette så vanskelig i dag? 

Hvor mange likte E60 første gang de såg den, og hvor mange liker den nå? 
Det er en modell som var laaaangt forut sin tid. E39 ser ut som om den er fra en annen tidsalder i forhold, det er vanskelig å tro at det bare er få år mellom disse. 

F36 var derimot en modell jeg begjærte den dagen den ble vist, faktisk helt fra F32 konseptet ble vist i sin tid. At vi skulle få mulighet til å eie en selv en dag såg jeg ikke som aktuelt eller realistisk. Utrolig sexy design som selv tonet ned i produksjonsutgave for meg fremstår som et av de mer vellykkede designene til BMW i nyere tid, dog under F06 Gran Coupé, men over F10/11, som jo i seg selv er et vanvittig lekkert design. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, papertiger skrev:

Hvor mange likte E60 første gang de såg den, og hvor mange liker den nå? 
Det er en modell som var laaaangt forut sin tid. E39 ser ut som om den er fra en annen tidsalder i forhold, det er vanskelig å tro at det bare er få år mellom disse. 

Med E60 så tør jeg påstå at det er litt annerledes enn med iX. Fordi E60 var en ny modell i en allerede godt etablert modellserie, kanskje en av de mest etablert etter som man definerer klassen som 5-serie klassen på samme måte som Golf klassen. Selv om designet på E60 var litt uortodoks så var det ikke noen tvil om hva dette var under skallet, det var hundre prosent 5-serie. Og det var jo ikke sånn at alle 5-serie kundene løp og bytta inn E39en sin i A6 og E klasse. De kjøpte E60en, og E60 endte opp med å selge mer enn E39.

iX er en helt ny modell, ingen har noen preferanser på den. Vi ser jo at X5 eiere skyr den, iallfall inntil videre. Så iX er på en måte blanke ark, og da er det ikke så rart at de henter inn flest kunder fra andre merker. Mulig den blir mer spiselig for de tradisjonelle BMW kundene på sikt. 

Fikk ta en iX i nærmere øyensyn i dag, de hadde gjemt den bak bygget hos BMW Niederlassung Stuttgart. Inni nybilhallen forøvrig var det diesel og bensin som dominerte, sto en iX3 og en I3 bortgjemt i ett hjørne 😀 Tyskere har ikke helt troa på elbil ennå, uhyre sjeldent her nede. 

0186D479-7591-40FD-91D0-A78609C712E6.thumb.jpeg.00cb421a84bc631003ca110d9e2f66f2.jpeg

703383B1-3A66-44AE-A49B-0BD1CA813205.thumb.jpeg.16ca27b6781a9651bbc6dea8047b73dd.jpeg

68D95E39-F1A4-471C-BF9D-0E41A13948B1.thumb.jpeg.66c0df8b6ddecee02266ddff84e78926.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@RNJ

Holdt nesten på å glemme...gratulerer med utrolig flott bil 👍 Det er noe nobelt og sobert over en 7-serie, det er klasse 😎 Med den motoriseringen så har du kanskje verdens beste langturbil?

Nå har jeg selv lagt bak meg noen tusen kilometer nedover i Tyskland, og hver gang på en sånn tur så blir jeg nyforelsket i diesel. Tenker mye om dagen at diesel kanskje ikke er så lurt om jeg ser litt fremover, selv om andrehåndsverdien er veldig bra foreløpig. Lurer på å gå over til bensin eller ladbar hybrid når 5-serien skal byttes inn...men faen å fornøyd jeg er med diesel. Neste 5-serie kommer med treliters diesel, nye 4-serie Gran Coupe kommer med M440d eventuelt en M340d...jeg kommer til å vurdere diesel igjen..kjøper bil for meg selv og ikke landets politikere. Eventuelt beholde G30 540en på ubestemt tid, kjøre den til den er gjeldfri og leve uten billån 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: @RNJ , gratulerer med en vanvittig flott bil :D 

iX liker jeg godt, synes den er kul. Men nå liker jeg det sære da.

2GT som jeg har idag er praktisk og god bruksbil, men 2AT ligger nok en del hakk over i kjøreegenskaper og smil per mil og 225xe er en helt annen bil med mye mer BMW i seg. Savner hybridlinjen og budsjett er noe dritt, så jeg var å så på en Outlander PHEV og RAV4 hybrid(ikke ladbar). Hvorfor så jeg på disse? Jo, det er noe med når man funderer så må en bare ut å prøve og se for å få bekreftet eller avkreftet det man tenker og en ro i sjelen. Og begge virket som mye bil for pengene, og har fått mye skryt. Outlander var no-go. Mye bil og driftsikkerhet for pengene, men kvaliteten var fraværende og idet jeg tok i dørhåndtaket raknet forhåpningene. Som 2-serien er til 7-serien er Outlander til 2-serien, bare enda værre. Okei. Bilen er ikke stygg, men kjedelig og sjeleløs. Men la den få en sjanse likevel. Ok minus å kjøre, kjip og traus og ga meg ingenting annet enn at den passer best hos forhandleren. RAV4 derimot er mye bedre, men infotainmemt er avlegs og ja, fortsatt en RAV, driftsikker og god, men kjedelig. RAV4 var vinneren av de to og bortsett fra at den er kjedelig så liker jeg bilen. Men, passer best hos forhandleren denne også. Vi snakker 2017-modeller begge to. 
Da kunne jeg dra hjem vel viten om at jeg er fortsatt er fornøyd med 2GT. Tittet smått på F31 LCI 320xd, men det bare blir med tittingen. Det er gøy det også :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsåvidt enig @Marius2002 - når en er godt vant med god opplevd kvalitet er det vanskelig å gå på akkord med det. Er utrolig mange vi kjenner og kollegaer på jobb som har Outlander PHEV, men jeg kunne «aldri» hatt en sånn bil. 

Ikke dumt å prøvekjøre for enten å bli positivt overrasket eller å få mistanken/fordommen bekreftet, det burde jeg selv gjøre oftere. 

Hva med en F11 520xd? Disse er jo forholdsvis fine i pris :) 

 

Godt poeng @Fredrik 90, det har jeg ikke tenkt på. Men allikevel, det var ikke slik at i3 heller ble omfavnet av BMW-folk som ny, hverken utseendemessig eller på noe annet vis. Men den har blitt ganske så populær både hos BMW-folk og hos folk som kommer fra andre merker. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger Ja, F11, F31, F34 og F36 kunne vært aktuell i x20i/d xDrive. Men det blir nok bare med titting om jeg skal ha et hjem å komme til etterpå(hah) :) Kjekt å koble av med litt finn.no av og til :lol: Men er luft bak på F11, jeg har frykt for luftfjæring. Sikkert unødvendig og grunnløs frykt, men likevel :D Digger F11 da, fantastisk bil!

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@RNJ En helt nydelig bil og for en motor. Saltkjelen har den samme motoren i sin 5-serie Touring og heller ikke han sparer på superlativene. 400 HK og 760 Nm er noe som vil noe og når den også er ganske gjerrig på suppen så kan det nesten ikke bli bedre. Jeg tenker imidlertid at en 7-serie befinner seg i en helt annen klasse enn iX. Det er vel heller X7 som er mer naturlig å sammenligne med. Jeg tenker også at en 7-serie uansett tilbyr en høyere komfort og agilitet enn en X7 - ihvertfall på Autobahn der din bil virkelig hører hjemme. Jeg tror heller ikke at BMW vil ha en egen direkte konkurrent til 7-serien når det gjelder å virkelig markere top of the line og selve flaggskipet.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Fredrik 90 said:

@RNJ

Holdt nesten på å glemme...gratulerer med utrolig flott bil 👍 Det er noe nobelt og sobert over en 7-serie, det er klasse 😎 Med den motoriseringen så har du kanskje verdens beste langturbil?

Nå har jeg selv lagt bak meg noen tusen kilometer nedover i Tyskland, og hver gang på en sånn tur så blir jeg nyforelsket i diesel. Tenker mye om dagen at diesel kanskje ikke er så lurt om jeg ser litt fremover, selv om andrehåndsverdien er veldig bra foreløpig. Lurer på å gå over til bensin eller ladbar hybrid når 5-serien skal byttes inn...men faen å fornøyd jeg er med diesel. Neste 5-serie kommer med treliters diesel, nye 4-serie Gran Coupe kommer med M440d eventuelt en M340d...jeg kommer til å vurdere diesel igjen..kjøper bil for meg selv og ikke landets politikere. Eventuelt beholde G30 540en på ubestemt tid, kjøre den til den er gjeldfri og leve uten billån 😀

Mange takk! Jeg må innrømme at i utgangspunktet så jeg ikke etter diesel men heller 750i. Var også innom den M760Li som har ligget på finn en stund men konkluderte med at det blir for mange penge og at den nesten er too much.  På mange måter ville 745Le være perfekt med rekkesekser og elmotor. Problemet at bare at da blir det LCI med de vulgært store nyrer. I tillegg ønsket jeg også helst en kort versjon (G11) frem for den lange (G12).

750d'en hadde lav kjørelengde og var på finn en stund før jeg tok kontakt med selger. I utgangspunktet var jeg skeptisk men utstyrsmessig var den også midt i blinken. Første eier hadde valgt omtrent akkurat det utstyr jeg selv ville ha valgt og han hadde også valgt fra det utstyr jeg ikke ønsket. 7-serie kan leveres med en opsjon med automatisk parfyme-dispenser i kabinen men jeg ville ikke kunne se meg selv i speilet om jeg kjøpte en bil med den slags jåleri. I tillegg hadde bilen heller ikke M Sport pakke som jeg syns blir helt feil på 7-serie. Første eier viste seg å være et skikkelig petimeter og bilentusiast og det er ingen tvil om at den var tatt godt vare på. Etter en prøvetur ble det signering av kjøpekontrakt :-) 

 

18 hours ago, Marius2002 said:

Først og fremst: @RNJ , gratulerer med en vanvittig flott bil :D 

Mange takk!

 

11 hours ago, Fredrik said:

@RNJ En helt nydelig bil og for en motor. Saltkjelen har den samme motoren i sin 5-serie Touring og heller ikke han sparer på superlativene. 400 HK og 760 Nm er noe som vil noe og når den også er ganske gjerrig på suppen så kan det nesten ikke bli bedre. Jeg tenker imidlertid at en 7-serie befinner seg i en helt annen klasse enn iX. Det er vel heller X7 som er mer naturlig å sammenligne med. Jeg tenker også at en 7-serie uansett tilbyr en høyere komfort og agilitet enn en X7 - ihvertfall på Autobahn der din bil virkelig hører hjemme. Jeg tror heller ikke at BMW vil ha en egen direkte konkurrent til 7-serien når det gjelder å virkelig markere top of the line og selve flaggskipet.    

Ja, 7-serie og iX er veldig forskjellige men poenget var at jeg som var i markedet for en romslig bil i samme prisklasse som iX egentlig ikke vurderte iX selvom jeg ikke er negativ innstilt til elbil.

Er veldig fornøyd med 750d'en og motoren. På tomgang og bykjøring syns jeg nok at taxi-lyden fra dieselmotoren kan være litt påtrengende. Så snart man er opp i fart så er det ikke noe problem. Kreftene i motoren er helt hinsides og forbikjøringer går såpass lett at frykten for å miste lappen er påtagelig.

Det som kanskje har overrasket meg mest er hvor stor forskjell det er på de forskjellige kjøremodi. I Comfort eller Comfort Plus vil jeg mene at den er veldig tett på den Citroën C6 jeg har hatt tidligere når det gjelder komfort. I Sport eller Sport Plus forvandles bilen og blir en fullblods BMW. Jeg syns ellers at det i mange biler er liten forskjell på kjøreinnstillingene slik at man nesten kan mistenke at det kun er placebo-effekten som aktiveres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, RNJ skrev:

Det som kanskje har overrasket meg mest er hvor stor forskjell det er på de forskjellige kjøremodi. I Comfort eller Comfort Plus vil jeg mene at den er veldig tett på den Citroën C6 jeg har hatt tidligere når det gjelder komfort. I Sport eller Sport Plus forvandles bilen og blir en fullblods BMW.

Jeg vet ikke hva dette forteller mest om, men at en 16 år gammel Citroën konstruksjon i det hele tatt på noen områder kan sammenlignes med en G11 7-serie synes jeg er ganske imponerende. Vi vet at G11 har en fabelaktig komfort så da må nødvendigvis C6 også være ganske bra på dette området. Dette er for min del ikke (og sikkert heller ikke for din del) en overraskelse, men for de som aldri har hørt om Citroën modeller som f.eks C6/C5, XM, CX, SM og DS er dette ganske sikkert en overraskelse.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, C6'en var imponerende på mange måter og Citroën la mange ressurser i å bygge en bil som endelig skulle konkurrere med tyskerne. Likevel ble den aldri en suksess og heller en fiasko med kun litt over 20 000 produsert. C6'ens styrke var komfort og til en vis grad design. Håpet var at mange ville en en flott og komfortabel bil som nettopp ikke var tysk, men det var det bare ikke. Byggekvaliteten var ikke på tysk nivå og det å eie en C6 i dag er som ekstremsport å regne hvis du ikke har ditt eget Citroën-verksted eller veldig dype lommer. 

Jeg har hatt mange forskjellige biler og helt uten konkurranse har mine BMW'er vært mest pålitelige. Faktisk har jeg aldri hatt et eneste problem med BMW bortsett fra at jeg måtte skifte en coil på 130i'en og måtte reparere setevarme på en X3 jeg hadde før. Til sammenligning var C6'en sikkert på verksted 20 gange i de 2-3 årene jeg hadde den. Det er mulig at jeg har vært veldig heldig med BMW og uheldig med Citroën men jeg tviler.

Jeg har forøvrig bestilt nye sommerdekk til 750d'en og valgte da ikke run flat dekk: Michelin Pilot Sport. Jeg er veldig spent på hvordan de er på bilen sammenlignet med de run flat den har i dag. Skal monteres om en drøy uke samtidig med service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har så langt jeg forstår helt rett. Modellene C4 mrk.II (2010-2018), C5 mrk.II (2008-2017) og C6 (2006-2012) var alle konstruert for å være mer "tyske" i formen og ha en bedre opplevd kvalitet enn hva man forventet fra franske bilprodusenter. Jeg mener at Citroën ganske langt på vei lykkes med dette, men at tyskerne samtidig aksellererte deres innsats mot bedre opplevd kvalitet og at sluttresulatet dermed for Citroën totalt sett kun ble en marginal forbedring mhp. opplevd kvalitet vis a vis f.eks BMW. 

Spesielt C6, men også delvis de mer påkostede modellene av C5 (de deler plattform, fjæring og motorer/drivverk) er allikevel et statement fra Citroën. De viste at de faktisk kan bygge ganske bra biler og ikke minst gi bilene en unik sjel som tyskerne langt på vei mangler. Man er ikke i tvil om at f.eks C6 er en veldig fransk bil for å si det på den måten (og da tenker jeg ikke kun på byggekvaliteten). 

Jeg har hatt ganske mange franske biler (10-12 stykker) og min opplevelse er faktisk veldig positiv også når det gjelder holdbarhet og feil vis a vis Mercedes-Benz, BMW og Porsche (som jeg også har hatt flere av). Det er faktisk først nå med den siste (en 2017 C4 Picasso BlueHDi 120) at jeg har hatt alvorlige feil (ventiler og turbolader). Alle de andre har fungert mer eller mindre feilfritt og var virkelig fine biler. Jeg vet ikke om det har betydning at vår motor egentlig er en Ford DuraTorq TDCi konstruksjon (et joint-venture prosjekt mellom Ford og PSA), men min opplevelse er uten tvil at PSA's egne motorer normalt er temmelig holdbare. Uansett så har Citroën vært imøtekommende når det gjelder garantier og reklamasjoner - så lite å klage over.

Jeg kjører derfor stadig en fransk bil og er rimelig tilfreds. I forhold til prisen gjør den en meget fin innsats og til daglig bruk er den fornuftig. Jeg liker spesielt det store glasshuset med de enorme vinduene foran og hele veien rundt samt over. Bilen kjører bra og tilbyr en stor grad av komfort (igjen til prisen). Dette er hva Citroën virkelig kan så her opplever jeg god kontakt til tidligere tider med modeller som f.eks GSA, BX og Xantia samt nyere modeller som C4 Cactus og C4 mrk.III som alle var/er fine konstruksjoner.          

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med C6 var jo at den var for dyr, særlig sammenliknet med konkurrentene. En annen utfordring var jo at Citroën tapte penger på hver bil de solgte. 

Ønsket med C6 var nok å tilby en stor Citroën på samme måte som CX og XM før den. Men CX og tildels XM var rimeligere biler, de kom med enklere motorer og utstyrsnivåer selv om den hydrauliske fjæringen var med. En CX eller XM kostet litt mindre enn en 5-serie og litt mer enn f eks Ford Granada/Scorpio. Når C6 kom så kostet den mer enn en 5-serie eller A6..og det er egentelig hele "problemet" med bilen slik jeg ser det. Den ble for dyr for Citroën og den ble for dyr for kundene. Jeg ser Citroën har kasta seg på storbil ballen igjen med DS9, lekker bil som det hadde vært gøy om de lykkes med. Dessverre for dem så er 5-serie, E klasse og A6 sementert fast i dette segmentet.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...