Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Fredrik skrev:

En litt interessant ting er at familien White fra Cleveland, Ohio startet med å produsere symaskiner før de gikk over til å bygge dampbiler. For eksempel Peugeot bygget opprinnelig pepperkverner (disse kan forøvrig stadig kjøpes originalt fra Peugeot) og Alpina (BMW) produserte opprinnelig skrivemaskiner. Intet er umulig bare man har nok pågangsmot.

 

Han som er forman i 02/classic avdelingen i BMWccn kjøpte en Alpina på Ebay for en del år siden. Som han sa. Det var en veldig dyr, ubrukelig skrivemaskin men han bare måtte ha den. Det er ikke mange i klubben som har den type Alpina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... fantastisk og noen entusiaster tar den virkelig helt ut og med all respekt fra min side. Jeg har forøvrig stadig lyst på en E36 Alpina B8 4,6 bare fordi den er så spesiell og sær. En selvpustende V8 (en oppboret M60B40) på 333 HK og hele 470 Nm i en liten E36 er overkill og det er også topphastigheten på rundt 285 Km/t. Man kan jo bare forestille seg hvor spinnvilt dette var i 1995 da modellen kom på markedet og stadig er.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. dampmotorer så ble de ikke større enn motorene på Union Pacific "Big Boy" lokomotivene (før man begynner å snakke om skip og kraftverk). Det ble totalt bygget 25 "Big Boy" lokomotiver for Union Pacific Railroads i perioden 1941-1944 (altså under den andre verdenskrigen) og de var i drift frem til 1962. I dag er det kun nummer 4014 som stadig er operativt.

Lokomotivene drev godstog over de såkalte Wasatch fjellene mellom byene Green River i Wyoming og Ogden i Utah som når opp til ca. 3600 meter over havet og der stigningen maksimalt er 1,14% (Flåmsbanen har maksimalt 0,56% stigning).

"Big Boy" lokomotivene veier massive ca. 350 tonn og har en maksimal akselvekt på 30600 Kg (derfor den spesielle hjulkonfigurasjonen 4-8-8-4), som var/er det maksimale skinnene kan klare på strekningen. Dampmotoren(e), det er i realiteten fire stk., yter tilsammen maksimalt ca. 7000 HK noe som umiddelbart ikke virker spesielt imponerende, men dreiemomentet på helt enorme ca. 184000 Nm forteller definitivt litt mer om hvor kraftige disse dampmotorene var. Vi snakker om en enormt kraftig motor og i kombinasjon med tyngden på lokomotivet var det dermed mulig å frakte tungt krigsmateriell over Rocky Mountains fra midtvesten til statene ved Stillehavskysten. Dette var en av de aller viktigste strategisk disposisjonene amerikanerne gjorde under den andre verdenskrigen - de satte hele nasjonen, menn som kvinner, i arbeide overalt i USA der det var togtransport.

Jeg har forøvrig en bok ("The one dollar man") om opphavsmannen/designeren bak denne bragden og det var dansken William S. Knudsen som hadde utvandret til USA fra Danmark i år 1900. Da han ble ringt opp av president Franklin D. Roosevelt den 28 mai 1940 og ble spurt om han kunne påta seg oppgaven å stå i spissen for den amerikanske produksjonen av krigsutstyr var han direktør for General Motors med 250000 ansatte. Selvfølgelig sa han ja og resultatet var mer enn formidabelt. Aldri har verden sett en mer konsentrert og høyeffektiv produksjonskapasitet og de 25 "Big Boy" lokomotivene var et lite, men viktig bidrag i denne sammenhengen.

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes-Benz EQXX er et interessant konsept som viser fremtiden for alle elektriske biler fra Mercedes-Benz. Designet er etter min mening en blanding mellom McLaren Speedtail og Porsche 935 (hovedsakelig pga. det opprette frontvinduet og korte frontpartiet). Luftmotstanden (Cw) er lave 0,18 og temmelig imponerende. Dagens BMW G20 3-serie har en luftmotstand/Cw på 0,23. Forskjellen er større enn man skulle tro og til sammenligning hadde Citroën SM en Cw på 0,26 for 52 år siden, mens f.eks den samtidige BMW E9 3,0 CSi hadde en Cw på 0,45.

EQXX har også en rekkevidde på hele 992 Km med et batteri på nesten 100 kWh og 900 volt. Fokuset er imidlertid rekkevidde så effekten er begrenset til ca. 205 HK, men den totale vekten på bilen er samtidig relativt lav (for elektriske biler) med ca. 1750 Kg. 0-100 Km/t vil være rundt 6 sekunder og topphastigheten 210 Km/t.

Alt i alt minner bilen mye om en slags moderne VW XL1 som i 2013 kunne kjøre 100 Km på 1 liter diesel (altså 0,10 liter/mil) og hadde en Cw på 0,19. Motoren var en tosylindret 0,8 liter TDI diselelmotor på 48 HK i kombinasjon med en elektrisk motor på 27 HK. Bilen veide 795 Kg og hadde en topphastighet på ca. 160 Km/t. 0-100 Km/t gikk løs på rundt 14 sekunder.  VW XL1 var en av de helt store favorittene til VW's nestor Ferdinand Piëch (barnebarn av Ferdinand Porsche) og dette tiltross for biler som f.eks Porsche 917, Audi Sport Quattro og Bugatti Veyron som han også sto bak.

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at BMW for tiden krever ganske mye av intellektet. Chris Bangle var også en utfordring i så måte, men dette er noe helt annet og mye mer utfordrende. Jeg liker virkelig at BMW i det hele tatt tør å sette et design som iX i produksjon og ikke minst i denne delen av markedet (der de fleste andre bilprodusentene nok ville ha latt den være som et designstudie av hensyn til økonomisk risiko). Dette viser at BMW har stor selvtillit (les: veldig store baller) og ikke minst mot til å prøve noe helt nytt.

Designet vokser på meg, men er stadig veldig spesielt og utradisjonelt. Jeg har fulgt BMW aktivt siden slutten av 70-tallet og kjøpte en E30 320i da modellen stadig var i produksjon og på høyden av sin popularitet. Det å kjøpe en E30 på den tiden (1988) var alt annet enn en utfordring. Begjæret var stort og bilen elegant samt lett å like. Slik har det vært med de aller fleste BMW modellene, men BMW har faktisk bygget ganske spesielle modeller tidligere også, men ikke på nivå med iX. For eksempel Z1 var en ganske spesiell modell da den kom på markedet i 1989. Det var også E65 og selvfølgelig i3.

BMW er heller ikke helt alene om å introdusere biler med et utradisjonelt design. Andre bilmerker som f.eks Lexus og Subaru går også ganske langt i å utvikle nye utradisjonelle designlinjer og vi ser ellers en klar tendens i denne retningen blandt noen av de amerikanske og ikke minst kinesiske bilmerkene også. Jeg tror at dette er et viktig poeng når det gjelder å forstå iX som konsept. Bilen er ikke bygget for Europa, men for å imponere og skille seg ut i USA og Kina.

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som med bl.a Land Rovere og profilerte folk som f.eks Harry Metcalfe og Doug DeMuro (+ undertegnede) er det ikke bare Mat Watson som liker Supermarine Spitfire. Jeg tenker at tråden noen ganger er litt mer aktuell enn jeg er klar over. Jeg kjøpte min første Land Rover allerede i 1985 (jeg har hatt tre stk.) og Spitfire har fulgt meg siden barneskolen da jeg bygget Airfix modeller. Det å faktisk fly i en Spitfire hadde bare vært så kult - kanskje noe å ønske seg når man fyller rundt neste gang :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.12.2021 den 21.24, 540is skrev:

En liten historisk begivenhet  har skjedd i Australia: En Spitfire Mk IX som tilhørte den norske 331 skvadronen i 1944 og var da flyet til Bjørn Bjørnstad fløy nylig for første gang på over 60 år.

http://aviationspottersonline.com/australias-newest-spitfire/?fbclid=IwAR0XU1FKeMWwWF1DErpMvzCZZXtkRlP5kWLBUub22S-rM_jxchhZrnjzIf8

Australia’s newest Spitfire.

For de som har penger igjen etter at strømregninga er betalt og vil oppfylle guttedrømmen så er det nå mulig å kjøpe dette enestående flyet. Har man 3,5 millioner (pund) på konto så er det ditt. 

1943 Supermarine Spitfire IX

Endret av 540is
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ogee1 Min gamle venn (vi har vært venner siden 15-16 års alderen) som for kort tid siden kjøpte en ny Taycan Turbo (omtalt tidligere i tråden) kjørte faktisk min 928 S da jeg hadde den bilen i 1985-86. Jeg var på vei til Gibraltar, men hentet ham på flyplassen i Luxembourg der han kom direkte fra USA. Det var en fantastisk tur med 928'en (til Gibraltar og tilbake den lange veien til Oslo) og vi ble begge to merket mer eller mindre for livet. 

Som han sier er det ingen tvil om at kjøpet av Taycanen er kraftig inspirert av 928'en. Aller helst skulle det ha vært en Panamera Turbo, men slik situasjonen er i dag (i Norge) gir det ingen mening å kjøpe en Panamera fremfor en Taycan. Jeg er imidlertid ganske sikker på at hvis Panamera hadde kommet som coupé ville valget ha vært relativt enkelt for min venn. 928 S var jo også som kjent en coupé og makan til kompetent og komplett sportsbil fra 80-tallet skal man lete lenge etter :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe tvil om at avgiftene i Norge en så lenge favoriserer elbil. Nå er isolert sett Taycan ikke noe dårligere bil en Panamera, selv om man mister lydopplevelsen. 

Men, Taycan Turbo blir fort nærmere ca. 2mill. i nypris i Norge og da er nok driftskostnader i bompenger og bensin ikke så veldig vesentlig for valget lenger.  Mulig image har noe å si hvorfor man velger det ene over det andre, men mistenker det også er fordi elbilen for de aller aller fleste minst like godt/bedre i hverdagen en fossilbil. Bor man i Oslo området og pendler til jobb er det mange som foretrekker stillheten og komforten elbiler kommer med. 

 

Selv titter jeg ofte innom finn.no på Taycan stv, men de er dyre, en mill. pluss, litt små for barnefamilier og aller viktigst kona vil ikke ha. 

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg var positivt overrasket over Taycan Cross Turismo (Turbo). Bilen ser større ut enn den er og innvendig er den klart mer en sportsbil med fire setter enn den er en alminnelig bil begrenset til fire seter. En stasjonsvogn i tradisjonell forståelse av begrepet er den helt klart ikke.

Når dette er nevnt ble jeg som sagt litt positivt overrasket og årsaken er at jeg forventet at den var en sportsbil med fire dører, men allikevel en ekte sportsbil. På de fleste områder er dette sant, men allikevel er Taycan Turismo ganske praktisk. Litt som med den gamle 928 modellen, men med fire dører (som det også ble bygget en 928 prototype av kalt "H50" i 1987).

Som en sportsbil er Taycan Cross Turismo derfor veldig praktisk. To voksne og to barn opp til begynnelsen av tennårene går helt fint inkl. relativt mye bagasje. I tillegg får man ellers alt hva Porsche kan tilby av effekt og raffinement. 680 HK og 850 Nm når det gjelder Taycan Turbo Cross Turismo (93,4 kWh) er etter min mening i meste laget (morsomt, men dårlig verdi i relasjon til den høye prisen). En Taycan 4S Cross Turismo (93,4 kWh) med 571 HK og 650 Nm holder i lange baner.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

liten og liten, den er lengre og bredere en BMW 5-serie, men ellers er jeg helt enig, 4s eller faktisk 4 med 476 hester holder i massevis for å gi en veldig god kjøreopplevelse. 

En 4 sport turismo får man nå pent brukt med ok utstyr til ca. en mill i Norge nå, om det er god pris kontra f.eks. Audis e-tron, Bmw IX, vet ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg ikke råd til slike biler, men rent hypotetisk tror jeg at jeg ville ha valgt en Audi e-tron GT fremfor en Taycan. Designet virker litt mer tiltalende på meg, men jeg ser selvfølgelig poenget med at en Porsche har signifikant høyere status enn en Audi. Audi e-tron finnes så langt ikke som en variant av Cross Turismo så da må jeg evt. sikte meg inn på Porschen (noe som gjør det enda mer usannsynlig at jeg kommer til å kjøpe bilen med tanke på prisen).

Taycan er definitivt ganske stor, men ikke innvendig. Plassutnyttelsen er katastrofalt dårlig, men dette gjelder biltypen generelt. Det er selvfølgelig litt bedre når det gjelder Cross Turismo, men allikevel temmelig dårlig. Man kan bruke en Taycan som familiebil, men ikke uten kompromisser. Jeg har imidlertid stor sans for at noen gjør dette. Jeg valgte etter 5 år med ulike Porscher + et par andre ganske små biler og/eller upraktiske biler heller en Mercedes-Benz E-klasse (W124) da vi fikk vårt første barn i 1993. 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel være ærlig og si at jeg tenkte på e-tron som i e-tron og ikke e-tron gt.

ja det er en helt annen type bil, men det er i mine (subjektive eier øyne) noe av det beste man kan få av elbil. Ja rekkevidden er så som så 30+, men stillegående, komfort og plass som ingen andre klarer og gi. Disclamer, har ikke prøvd ix.6ED5942E-C4F3-4C3F-8D8E-8D50381DA5B1.thumb.png.b616ada329f9a79668494cd041bc92a7.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...