Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

8 timer siden, flobben skrev:

Må vel være ærlig og si at jeg tenkte på e-tron som i e-tron og ikke e-tron gt.

Ja, det tror jeg vi skjønte, iom. du ratter en slik :) Og E-Tron SUV er en flott bil og jeg tror som du mener at det også er noe av det beste man har kunne fått som elbil i den klassen. De som har prøvd iX sier at den derimot er enda et hakk over på alle punkt. Det skiller 3-4 år på disse bilene og i den farten utviklingen har hatt så skulle det bare mangle :) Jeg tror nok E-Tron uansett vil være ettertraktet i enda lang tid, det er ikke akkurat flust med premium elektrisk SUV på markedet. De som prøver å nevne Model X kan ta seg en bolle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@flobben Jeg liker absolutt Audi e-tron, men som Marius er inne på begynner faktisk modellen å dra på årene (spesielt i elbilverdenen) og modellen har aldri vært blandt de mest effektive elbilene (sammen med bl.a Model X). Det siste mener jeg nesten bør være et krav hvis man først skal kjøpe en elbil. Hvis jeg var i dette markedet tror jeg faktisk at jeg hadde siktet meg inn på BMW iX. Man skal virkelig venne seg til designet, men rent teknisk tror jeg at BMW har utviklet noe stort.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg for så vidt enig i, men om e-tronen er så tørst som alle skal ha det til er jeg mer usikker på. Problemet går i at forbruksmåleren måler på en helt annen måte en f.eks. Tesla sin. Og med en pessimistisk kalkulering av rekkevidde kontra teslas optimistiske blir det veldig skjevt bilde hvis man ikke tester side om side. At IX med det designet( ganske flat og likt audi) skal være veldig mange prosent bedre på effektivitet blir spennende og se. Så dårlig er ikke Audi til å programmere el-motor. Nå føler jeg at mangler det gode standardiserte tester rundt elbiler og forbruk. Youtuberne stoler jeg så som så på. Der er det veldig mye subjektive vurderinger hele veien.

Så må man også nevne at hvis IX skulle vise seg å være si ca 30% mer effektiv. I løpet av et år sparer man noen få hundrelapper i forbruk. Så effektiv drivlinje blir hauset mye opp, uten at den faktiske økonomiske kostnaden blir vurdert. Klart trenger man ofte de få ekstra milene så betyr det noe, men er få som i det reelle liv har det behovet.

Edit: jeg har troen på IX og hva Bmw har fått til. Og vil nok vurdere den, men den er et par hundretusen dyrere en Audi med ca tilsvarende utstyr. Så jeg mener den priser seg litt ut. Men elbil markedet er veldig sært, føles ut som det for mange er veldig viktig å ha nyeste, litt uavhengig av merke og klasse. Ser mange nå for tiden hopper til Nio og Byd fra f.eks. Audi og mercedes eller Jaguar. For meg veldig rart valg.

Endret av flobben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. Youtubere som tester elbiler synes jeg at Bjørn Nyland gjør en ganske god jobb. Han gjør faktisk ganske grundige tester og bruker temmelig mye tid på disse. Han tilbyr også testdataene for de som er interessert. 

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=735351678

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne bilder som dette gjør meg glad:

F4FA6392-0503-47E3-84F4-F12344660F9B.thumb.jpeg.b684264b919b8dc126c7ddac651096a8.jpeg

Disse bildene er tatt nå i 2022 ,men kunne like gjerne vært for 30 årsiden om ikke mer.

Se klassiske biler ute i flott vinter er noe eget for meg .

Bringer automatisk minner tilbake til barne/ ungdoms årene .

Som tatt fra en brosjyre dette :

87EC5AA8-E82B-421B-B041-5E6975A8509F.thumb.jpeg.b288fcb6be10ef9f5e003de5557ca0ef.jpeg

Og ja jeg skal være den første til å innrømme at salg av e30en jeg hadde ,kanskje er noe jeg angrer mer og mer på ,for de er jaggu pene .

Ja @Fredrik det var vel stas og se ut når der stod en sånn i tunet ditt:

2CE6C3E5-5466-4FDF-949F-7E480857335F.thumb.jpeg.361518b96b2d79031516ccc370ea9b05.jpeg

Hvertfall så er det liksom noe eget med gamle statusbiler eller ikonbiler i  vinterland .
Mine tanker går da til min eldre fetter som disponerte 325 ix i ti år hele året .

De beste bilårene i hans liv som han sa .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis Takk skal du ha og bilen er helt utrolig nydelig (flotte bilder). Enig, når man ser slike biler savner man også tiden da disse bilene var på veiene. Selv som helt standard var en E30 320i pre-facelift en fantastisk fin bil. De såkalte "bottlecap" felgene likte jeg ikke på 80-tallet, men i dag ser de helt fine ut til bilen. Jeg liker også stuket der det er litt gummi på felgene.

@Ron788m Vi er helt sikkert flere som har gjort den tabben. De eneste av mine mange biler som jeg den gangen på 80 og tidlig 90-tallet var helt sikker på at ville bli fremtidige klassikere er Porsche 928S'en og Mazda MX-5 Miata (NA)'en - og kanskje den korte Land Rover 88" Series III. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota lanserte nylig en ny konseptbil, dette er riktignok en løpsbil, men synes den var skikkelig kul :) Regner med den er noe Supra-inspirert, men håper på en gaterversjon også.

https://www.motorsport.com/gt/news/toyota-gr-gt3-concept-launch/7258513/

CB0B8C2B-905F-413E-A6E6-F9A995C01AB2.thumb.jpeg.270d6c7fb209cd49282b1ebc786e33a6.jpegCE115E38-F5FE-467F-88CC-805BE5AF8357.thumb.jpeg.3f63b10b0577a0b5dacc3d9693160d9d.jpeg636680F1-3F0A-48A1-A227-6709A42989B0.thumb.jpeg.0be8fa66b27f77952c7b7104ec1a74c6.jpeg
 

Så hvis Porsche Mission R og denne blir realitet, så hadde det vært tøft :)

32D11760-9C62-422C-B6D1-89345D1FD4E1.thumb.jpeg.1e114b936997621ccb6880b310048a21.jpeg8B9034A3-9209-4AF2-8725-65BB04381008.thumb.jpeg.a7a8b33da55f6e6faf57ba49747c9e5a.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2022 den 17.25, Fredrik skrev:

Vedr. Youtubere som tester elbiler synes jeg at Bjørn Nyland gjør en ganske god jobb. Han gjør faktisk ganske grundige tester og bruker temmelig mye tid på disse. Han tilbyr også testdataene for de som er interessert. 

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=735351678

ja, men.... Bjørn er veldig opphengt i forbruk og lite i komfort. Han nevner av og til støynivå og har kanskje hatt litt kommentarer rundt lys. Begge områder Tesla faller helt igjennom på, men han mener fortsatt at det er verdens beste bil. Så veldig mye av kriteriene hans vekter vekters veldig opp mot han personlige preferanser rundt Tesla. Og det er helt ok, siden det er hans kanal og han kan lage hva han vil, og vi kan velge å se på eller ei, men viktig å ha i mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, flobben skrev:

ja, men.... Bjørn er veldig opphengt i forbruk og lite i komfort. Han nevner av og til støynivå og har kanskje hatt litt kommentarer rundt lys. Begge områder Tesla faller helt igjennom på, men han mener fortsatt at det er verdens beste bil. Så veldig mye av kriteriene hans vekter vekters veldig opp mot han personlige preferanser rundt Tesla. Og det er helt ok, siden det er hans kanal og han kan lage hva han vil, og vi kan velge å se på eller ei, men viktig å ha i mente.

Jeg synes faktisk at Bjørn Nyland gjør en ganske god jobb med å være nogenlunde objektiv når han tester og vurderer elektriske biler. At han personlig foretrekker Model 3 endrer ikke på dette og han er bl.a helt klar på at f.eks Model X (som han også har hatt) ikke er blandt hans favorittbiler i klassen. Han poengterer også at de koreanske bilmerkene gjør svært mye bra når det gjelder elektriske biler og at Mercedes-Benz er temmelig fremadstormende på området.

Det skal derfor bli spennende å se hva han mener om i4 i Norge (han har testet en i4 M50 i Tyskland). Han var ganske imponert over iX og har sagt mye positivt om i3 tidligere. Han har forøvrig en profil her inne fra da han hadde en E61 og han har alltid senere i videoene vist at han har følelser for BMW.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tidligere 1980 Land Rover 88" Serie III (SWB) som jeg hadde i perioden 1988-1990 (eller muligens litt inn i 1991) var også meldt forhåndsrekvirert av forsvaret i tilfelle krig eller alvorlige situasjoner. Bilen hadde jeg importert fra Danmark og den var såkalt NATO spesifisert iom. at tidligere eier var det danske forsvaret. Det danske forsvaret hadde på den samme tiden et prosjekt der de fleste av Land Roverne de hadde ble byttet ut med Mercedes-Benz Geländewagen.

Av spesielt utstyr bilen hadde (som jeg husker) var NATO tilhengerfeste, militære terrengdekk, 7-seter (tre foran og to bak på hver side som kunne slås opp), uttrekkbart filter i påfyllingsrøret for drivstoff (bensin), forberedt for snorkel, forberedt for winch foran, forsterket støtfanger foran og bak (inkl. nedfellbart stigetrinn bak) og feste til reservedekk både på bakdøren og panseret. Bilen hadde ellers såkalt safaritak, frihjulsnav og overdrive (montert av meg) og gitterbeskyttelse foran hovedlysene (montert av meg).  

Jeg gjennomførte forøvrig et års førstegangstjeneste i 1987-1988 og som vi vet falt muren først 9 november 1989. Den kalde krigen var derfor stadig temmelig varm. Totalforsvaret hadde i Norge på denne tiden en styrke på ca. 130000 mann + HV på ca. 80000 mann. Jeg var i saniteten og selv der var det full krigsopplæring med stridsvogner, helikoptere, geriljakrig og nærkamper med opplæring i hvordan man skal drepe med bajonett (AG3), kniv eller nevene. Veldig spesielt egentlig og litt merkelig å tenke tilbake på. Situasjonen var imidlertid veldig alvorlig og nå er vi der igjen 33 år senere. 

https://www.nrk.no/innlandet/forsvaret-rekvirerer-over-4000-privatbiler-i-tilfelle-krise-eller-krig-1.15816887     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåndsrekvidert husker Geländewagen til faren til en kompis var også. Dette var på 90 tallet. 
Den var ikke spesial utstyrt utover 33" dekk, så usikker på hvilke kriterier de benyttet for å plukke ut, men antar at det gikk mer på biltype og behov en hvordan de var utstyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å se at når nøden virkelig er stor så må vi ty til fossildreven transport, det trygge og forutsigbare valget. Å være helt avhengige av strøm gjør oss som samfunn mer sårbare, sånn er det bare. 

Jeg sitter jo å håper at de ikke rekvirerer min bil, vet ikke helt hvordan jeg hadde likt dette. Lurer på hva kriteriene er ut over at bilen må gå på enten diesel eller bensin? Jeg antar at det i største grad er snakk som firehjulstrekkere/SUV, nyttekjøretøy og flerbruksbiler. Ser ikke hvilken nytte en personbil på 5-serie nivå kan gjøre i ett krigstilfelle. Kanskje frakte noen oberster rundt 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at biltypen er viktig og at firehjulstrekk er relativt avgjørende. Man skal tenke på at i en krigssituasjon vil slitasjen på veiene bli en utfordring med mange svært tunge miltære kjøretøyer. Asfalten vil hurtig bli ødelagt på hovedveiene og andre veier vil bli sperret/ødelagt som en del av en forsvarsstrategi. Det vil bli kjøreforbud for private og rasjonering på drivstoff (begge deler vil kreve rekvisisjon for å forhindre kaos ihvertfall i den innledende fasen) og det vil bli innført tiltak for å unngå panik og hamstring av bl.a mat i byene.

Mest sannsynlig vil kommunikasjon som mobiltelefoni og internettet bli slått ut relativt hurtig (eller ihvertfall forsøkt å bli slått ut av fienden). Det å få korrekt og ikke minst nok informasjon kan derfor bli en utfordring. At man har proviant nok til å klare seg på egenhånd i 7-14 dager virker derfor fornuftig. Rent vann kan bli en utfordring i bl.a Oslo og mange steder vil strømtilførselen bli ustabil.       

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det er godt å se at når nøden virkelig er stor så må vi ty til fossildreven transport, det trygge og forutsigbare valget. Å være helt avhengige av strøm gjør oss som samfunn mer sårbare, sånn er det bare. 

 

Ja og dette er en stor ufordring for enkelte å forstå. F.eks. at politiet utelukker elbil går på krav om at man i en nødsituasjon fortsatt må være i stand til å levere, i det normale ville elbil fungert utmerket også for den gruppen. 

Problemet i samfunnet nå er at det er så lenge siden det har vært større kriser slik at man fort glemmer og heller ikke legger noe særlig vekt på/tillit til de som husker eller skjønner. 

I politikken og media er det fullt lov til å komme med masse fantastiske forsalg og bare vise til de positive sidene. Ingen/få som stiller spørsmål om de negative sidene og hvilke konsekvenser valgene har. Og slik er det over alt, propeganda over alt du ser. Mobil apper som presenterer det de tror du ønsker å se. Coockies i nettlesere som gir deg målrettet reklame. Media som overlever stort sett på klikk. Som gjør at de gjør alt for å få klikk. Se på dagbladets rullerende advarsel, akkurat nå og tilsvarende bannere. Man roper ulv ulv hele tiden. 
se på alle advarsler om støtende og krenkende innhold som blir presentert og dette for en generasjon som er oppvokst med south park på tv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...