Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

18 timer siden, N.E.W. skrev:

Range Rover Classic. Jeg var nær ved å få kjøpt en norsksolgt Bahama Gold 1971 modell for noen år siden som hadde levd hele sitt liv i Lillehammer, på usaltede veier. Gremmes den dag i dag at den glapp. En av de 10 første venstrestyrte såvidt jeg husker. Dessverre var jeg bittelitt forsent ute, selvom jeg bød endel over forlangende og lovnader om at bilen skulke forbli i Norge. Dessverre gikk bilen til en som visstnok lovte det samme, men solgte videre til utlandet etter kort tid, med god fortjeneste. Kort fortalt, bilen ble solgt for 50’ i Norge, så til utlandet for rundt 180’, så videre til en samler i utlandet for rundt 500’. I dag sikkert verdt over 1 mill, uten at dette har noe å si, jeg ville ha bilen for å beholde/ta vare på den. Denne hadde orginale usprukne skaiseter (ekstremt sjeldent - et skaisetetrekk (kun sitteputen) ble solgt for over 20’ på eBay for noen år siden såvidt jeg kan erindre) og var heeeelt fantastisk på alle mulige måter. Heldigvis har jeg en kompis som skal restaurere en Tuscan Blue Range Rover Classic, også dette en -71 modell, så ser frem til å få noen turer i denne etterhvert. Vi kjørte den bla over til UK ifbm RRC’s 40-års jubileum i Gaydon for (gulp) 12 år siden - herlig tur.

Range Rover var utvilsomt en ganske spesiell bil da den kom på markedet i 1969/70. Det fantes ikke andre bilmodeller med tilsvarende off-road egenskaper og raffinement. De første årsmodellene var allikevel ganske spartanske sett med dagens øyne, men det tok ikke lang tid før Rover så potensialet til å gjøre bilen mer påkostet og luksuriøs. Dette gjorde den populær blandt velstående jordeiere i Storbritania inkl. dronningen og myten Range Rover var født. På mange måter ble Range Rover allerede på slutten av 70-tallet en premium SUV som vi kjenner konseptet i dag.

De første årsmodellene med kun tre dører er som du påpeker temmelig ettertraktet i dag og kan oppnå store summer når de selges. De fleste er rustet bort så markedet er relativt begrenset. Senere årsmodeller er mindre verdt, men verdistigningen er klart oppadgående fordi flere i dag ser hvor sjarmerende oldschool Range Rovere er.

Jeg liker disse bilene og selvfølgelig også de tidlige årsmodellene av Geländewagen (W460 fom. 1979). Designet er enkelt, men allikevel karakteristisk og elegant på hver sin måte. Jeg har alltid tenkt på disse to modellene litt som bilenes varianter av Supermarine Spitfire og Messerschmitt Bf 109. Briten er mer grasiøs og elegant, mens tyskeren er mer fokusert og effektiv.

gallery_38233_76_151441.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Binkov's Battlegrounds er en klassiker på Youtube når det gjelder krigsanalyser og scenarier. Stort sett er analysene rimelig realistiske og dette gjelder etter min mening også dagens utgave der en krig mellom Ukrainia og Russland analyseres. 

Som regel er det et par betingelser for scenariene: Ingen allierte (som f.eks NATO), ingen atombomber og samme utgangspunkt når det gjelder krigsvilje blandt soldatene på begge sider av konflikten. Dette er ikke alltid like realistisk i virkeligheten, men gir et innblikk i hvor sterkt det enkelte land er rent militært uten hjelp fra andre.

Når dette er nevnt spiller regimet i Kreml etter min mening et veldig farlig spill. President Putin må virkelig være hardt presset for å satse alt på et kort som han nå gjør (han virker ellers både rimelig kald og fornuftig). Han risikerer alt og vil aldri uansett utfall av konflikten i Ukrainia kunne gå tilbake til relativ ro og stabilitet. Han vil bli tvunget til å satse enda mer eller tape alt - og dette er trolig det mest skremmende med situasjonen. Faller Putin vet vi ikke hva som skjer i Russland og hva slags regime som kommer etter ham. 

Jeg tror at sakens kjerne er at militæranalytikerne i Kreml har erkjent at de har tapt det teknologiske kappløpet og at de ikke vil kunne klare å innhente vesten og delvis Kina. Derfor er det viktig for dem å ha en utvidet arealmessig buffersone mot Europa som iht. Russlands krav inkuderer alle de tidligere vasalstatene under Sovjetunionen inkl. Finland og Sverige. Det er i russernes logikk bedre å kreve dette nå mens de stadig er relativt sterke mot vesten enn å aldri kunne kreve det samme senere fordi de ikke vil kunne klare å holde følge med vestens teknologiske fremskritt.

Russland går virkelig all inn i konflikten. De ikke bare presser Ukrainia, men øver samtidig i Barentshavet utenfor Norge (holder kystlinjen åpen så russiske krigsskip kan seile ut i Atlanterhavet tiltross for en potensiell konflikt med NATO), øver i Irlands territorial farvann (les: Irland er ikke medlem av Nato og har ikke selv et troverdig forsvar) og øver i Middelhavet med tungt bidrag fra bl.a deres Stillehavsflåte. Totalt har de nå ca. 140 krigsskip aktive på verdenshavene på samme tid. NATO har bl.a svart med en hangarskip gruppe i Middelhavet (USS Harry S Truman inkl. bl.a KNM Fridtjof Nansen) + atomubåter som f.eks USS Georgia + at britene deltar med hangarskipet HMS Queen Elisabeth + at franskmennene vil delta med hangarskipet Charles de Gaulle på et senere tidspunkt (sannsynligvis hvis/når et av de andre hangarskipene må trekke seg tilbake for andre oppgaver eller vedlikehold etc.).

Samtidig ser vi et aggressivt Kina mot Taiwan der kineserne flyr med deres mest moderne krigsfly langt innenfor Taiwans territorial farvann. USA har svart med å ha to hangarskip grupper i farvannet (USS Carl Vinson og USS Abraham Lincoln). At kineserne nå er veldig aktive i relasjon til en konflikt med Taiwan er nepper heller tilfeldig og ganske sikkert samkjørt med russernes aggresjoner for å teste amerikanernes reaksjoner.

I tillegg til dette er russerne også plutselig mer aktive i Syria igjen der de sammen med restene av det syriske flyvåpenet øver aktivt på grensen mot Israel. Jeg vil tro at israelerne selv evt. rydder ordentlig opp i denne miseren, men tilfeldige er neppe disse operasjonene heller. Russerne går virkelig bredt ut på en måte som vi ikke har sett det siden avslutningen av den andre verdenskrigen.

         

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende og se Russland retning i tiden fremover. Oppegående moderne Russere flytter jo ut hvis de får muligheten da de ikke orker å leve under den administrasjonen som ligger der nå. Så på et eller annet tidspunkt vil Russland autoritære regime måtte bli visket ut og mange endringer kommer til å skje internt i landet. 
Har en venninne som jobber på ambassaden der borte, og hun er veldig klar på at Russland er ikke et land hun kunne tenkt seg å bosette seg i som en moderne norsk kvinne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@flobben Russland er spesielt og faktisk et ganske interessant og spennende land. Den politiske situasjonen er først og fremst en tragedie for russerne selv, men de er vant til at både systemet og politikerne er korrupte. De kjenner ikke til annet og klarer seg som best de kan. Det nye er imidlertid at de i dag har betydelig mindre talefrihet enn de hadde for bare noen få år siden. Putin har virkelig strammet grepet etterhvert som protestene mot systemet har økt (spesielt fra Alexei Navalnij) og Putin ble sikkert også skremt av de massive demonstrasjonene i Hviterussland (Belarus).

Jeg følger en russer på Youtube som først og fremst kjører off-road med en GAZ-3308 (liten miltær lastebil) i det sydlige Sibir tett på grensen til Kina. Han bor i byen Prokopjevsk som ligger midt i det enorme Kuzbass kulldistriktet (Kutznetsk bekkenet). Prokopjevsk ble grunnlagt i 1918 som en hovedby for uthenting av kull til resten av Sovjetunionen. De miljømessige forurensningene i området er forferdelige (virkelig så grusomt som man bare kan forestille seg). Han dokumenterte dette med en drone, men det tok ikke lang tid før myndighetene var etter ham og tvang ham til å ta videoene vekk fra Youtube. 

Vi ser allikevel hvor ille situasjonen er når han kjører rundt med lastebilen i Prokopjevsk og området rundt byen. På den annen side er naturen fantastisk i området ellers og det er virkelig en opplevelse å se hvor vakkert det er. Avstandene er enorme og det er derfor ikke uvanlig at han kjører 1000 Km i løpet av en helg når det står off-road på programmet. Han kjører stort sett på gamle militære kjerreveier som trenger dypt inn i ødemarken. Det er få eller ingen mennesker i området og heller ingen bebyggelse. Kommer han til en landsby går det hester, kuer og sauer fritt. De har strøm, men ikke alle hus har strøm innlagt og det er kun grusveier. Det er som å bevege seg 100 år tilbake i tiden i forhold til Norge. Dette fenomenet har jeg også sett i videoer fra andre russiske Youtubere. På den annen side virker litt større byer generelt i Russland relativt moderne også etter vår standard. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russland er et interessant naboland som vi vet forbausende lite om. Jeg leste en bok for et par år siden om alle Romanov Tsarene fra 1613 og til 1918, det blir jo samtidig Russlands historie. Utrolig lærerik og fin bok, samtidig skjønner man hvorfor landet er blitt som det har blitt. Den kan virkelig anbefales, skrevet at Simon Sebag Montefiore og kom ut på Cappelen Dam for en 5-6 år siden.

Det er jo bare tragisk hvordan sovjet systemet klarte og ødelegge naturen mange steder. Bare se på Aralsjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og disse sjøene som f.eks Aral sjøen og Baikal sjøen har endemiske dyrearter som kun finnes der. Baikal sjøen har f.eks en selart selv om det er ca. 2000 Km til nærmeste hav. Arten er beslektet med ringsel og er i dag den eneste selarten som kun lever i ferskvann. Man antar at selarten migrerte fra havet under en istid for ca. to millioner år siden. 

Begge sjøene inkl. det Kaspiske hav er dessverre truet av alvorlig forurensning primært pga. korn og bomulls produksjon samt sedimenter fra annet jordbruk. Vanninnholdet i disse sjøene er enormt og større enn de store sjøene i USA/Canada. Ca. 1/5 av jordens ferskvann finnes i disse sjøene. Baikal sjøen har en maksimal dybde på ca. 1650 meter noe som også gjør den til den dypeste innsjøen i verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russland er så uendelig mye mer enn Putin og dette glemmer man dessverre ofte. Som @Rune-K er inne på vet vi egentlig ikke så mye om Russland i forhold til f.eks USA og dette er litt trist, men er også en konsekvens av historien. Vi er et naboland til Russland og vi har en lang historie sammen helt siden vikingtiden. I denne sammenhengen er det et poeng at hovedstaden i nåtidens Ukraina (Kiev) og datidens østslaviske rike (Gardarike) faktisk ble proklamert som en hovdstad av vikinger (væringer) som seilte på elven Dnepr som en del av deres handelsrute mellom Østersjøen og Miklagard (Konstantinopel/Istanbul) i Tyrkia.

Mitt første møte med Russland var musikk. Min mor elsket klassisk musikk og det snurret alltid en eller annen plate med de store russiske kompositørene på platespilleren. På den samme tiden så vi begge på TV-serien "Tsarens kurér" (eller "Michel Strogoff" som serien egentlig het) etter en bok av Jules Verne som ble utgitt i 1876 og som ble vist på NRK første gang i 1979. 

Jeg ble helt bergtatt og var fascinert av alle de eksotiske stedsnavnene som f.eks Novgorod (Hólmgarður, som forøvrig i dag betyr "nyby" og er en av de eldste byene i Russland), Smolensk, Jekaterinburg, Tsjeljabinsk, Omsk, Tomsk, Krasnojarsk og Novosibirsk. Navnene på de store elvene/flodene i Russland er også ganske eksotiske som f.eks Dnepr, Ob, Volga, Lena, Neva, Narva, Jenisej, Amur, Angara og Don.

Det russiske språket er også interessant selv for lekfolk som ikke kjenner stort til russisk. Først så høres det hardt og brutalt ut, men etter litt tilvenning hører man at det synger på en temmelig fin måte og man kan plukke ut ganske mange ord som man kjenner igjen fra spesielt tysk, men også fransk og latin.

Så har vi de store russiske klassiske forfatterne som f.eks Dostojevskij og Pusjkin. Få om noen har på samme måte klart å grave i det menneskelige sinnet som disse forfatterne. Det er dypt, bevegende og tidløst.

Russland er uten tvil en stor nasjon med en fantastisk historie og kultur, men dessverre også med et ødeleggende system og politikk. De har klart seg igjennom noen av de værste despotene som verden har opplevd, men allikevel går livet videre også for den jevne russer. De er tøffe og vet hvordan en kald vinternatt oppleves og de møter tilværelsen med utpreget galgenhumor og sarkasme. På meg virker ikke den alminnelige russer hjernevasket, men derimot dønn seriøs og alt annet enn naiv.          

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russland har jeg hatt lyst å reise til lenge, hadde visum og planlagt reise til Vladivostok sommeren 2020 men pga corona ble alle visum trukket tilbake og jobben utsatt. 

Jobber derimot ofte med russere, og har stor sans for dem. Skulle gjerne også ha lært russisk, kan man engelsk, spansk og russisk så klarer man seg jammen overalt. Er en helt annen mentalitet rundt å ta vare på ting og reparere ( ofte derimot grunnet tilgang på deler/økonomi og ikke fordi de nødvendigvis har lyst) men det er artig å se. Vraker jeg f.eks en solenoidventil, ett lager eller 20m med kabel så er det ikke mange minuttene de befinner seg i båsbøtta før dem hanvner på ei hylle. Jeg er vell litt skrotnisse selv for den del, men at det er fint lite tiltak mot bruk og kast mentaliteten i vesten samtidig som alle synger om miljø blir jeg ikke helt klok på. 

Har jobbet med russere over hele verden ( maritim service ) og har egentlig 100% positive erfaringer, kun positive trivelige folk som ofte ikke har noen ting men prøver samtidig å gi deg alt. Sørpå så ser jo folk på russerene som fienden, mens i Kirkenes går dem hånd i hånd og langt mer skeptiske til søringen. Dem er nok på ingen måte naive, og overaskende greit informerte, alikevell tror jeg nok dette med å akseptere tingens tilstand for å klare seg best mulig står med litt større bokstaver enn det gjør her til lands. 

En kollega skulle til Vladivostok på 90 tallet, rett etter oppløsingen av sovjet,  først til Seoul i Sør Korea, deretter til Khabarovsk og eneste han så ved landing var bølgeblekkskur. Bookingbyrået hadde tenkt feil med lokale tiden og flyet var gått. Trøtt og lei, sent om kvelden og ingen som prata engelsk, ingen skilt på engelsk, intet nett og ingen telefon vandra han rundt og så som selv beskrevet trolig meget fortvilt ut. Tilfeldigvis kom det jammen meg bort en russer som prata noen få ord engelsk og merklig nok også skulle til Vladivostok, og hjelp med å ordne ny bilett. Ikke nok med det, de kom frem så pass seint at russeren mente det ikke var trygt å ta taxi til hotellet, enden på visa var at han fikk overnatte på sofaen til en ukjent russer i en av verdens bedre definisjoner på ingenmannsland.

summ summarius, syns det er litt synd at ting er som de er i Russland, jeg har langt mer sansen for dem enn bl.a Kina. Håper det går seg til. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hsd Jeg har ikke selv erfaring med å jobbe sammen med russere, men jeg har både kollegaer og venner som har dette og de forteller nogenlunde det samme som deg. Spesielt min venn som for relativt kort tid siden flyttet tilbake til Norge etter over 30 år i USA er imponert over kunnskapen til russiske kollegaer. Han har erfaring både fra Silicon Valley og Berlin der firmaet han jobber for har kontorer. Nå skal det nevnes at han påpeker at de russere han møter nok ikke er helt typiske iom. at de er temmelig høyt utdannet og har flyttet til vesten (som regel før de tok en høyere utdannelse).

Mitt inntrykk fra forskjellige voksne russiske youtubere er det samme, men igjen folk som i voksen alder lager seriøse russiske videoer på Youtube (ofte på utmerket engelsk, men også på russisk) er nok ikke helt typiske for hva man ellers finner i Russland. Jeg tenker imidlertid at det allikevel er noe om snakken for å si det på den måten. Mitt generelle inntrykk av russere i den aktuelle konteksten er klart positivt. De virker sympatiske, saklige og kan ordlegge seg på en fornuftig måte. 

De vet selvfølgelig at mange i vesten har fordommer mot Russland og russere, men de forsøker å vise et annet bilde uten å fokusere utelukkende på politikk. Poenget er ikke nødvendigvis å være kritiske overfor systemet, men å vise tingene som de er. Det er f.eks vanskelig å ikke vise forurensning, fattigdom, nedslitt bygningsmasse og misligholdte veier. På den annen side gjør mange hva de kan og klarer seg ganske bra. Offerviljen er stor og folk hjelper hverandre hvis de kan. Skolesystemet fungerer ganske bra og mange tar en høyere utdannelse. Kvinneandelen i denne sammenhengen er forøvrig temmelig stor - noe den alltid har vært i Sovjetunionen/Russland. 

Det russiske språket er forøvrig en ting mange russere er både stolt og ganske preget av. Det er et rikt språk med svært mange henvisninger og betydninger. Ofte opplever man at når de skal forklare noe spesifikt henviser de til andre ting for å understreke betydningen av de valgte ordene og på den måten gi en bredere kontekst. Veldig interessant og ikke minst når dette gjøres på engelsk eller med teksting. Det blir fort veldig omstendelig fordi selv henvisningene og betydningene må forklares for at vi andre skal forstå hva som er poenget. For russere er dette fenomenet en selvfølgelighet at man kan som en del av en felles allmenkunnskap og dannelse. Vi har dessverre mistet mye av dette i Norge, men man kan stadig oppleve det i Danmark.           

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne situasjonen rundt Russland/Ukraina er også litt spesiell inn mot enkelte segmenter av maritim industri da ofte mannskap, spesielt offiserer er østeuropeere og dermed fra polen, Litauen men også Ukraina/Russland. Husker i 2014 når Krim konflikten stod på som høgst så ble faktisk maskinsjef og 1 maskinist sendt hjem pga de hadda slåst med kniv uka før jeg kom ombord på en tanker. Nasjonalfølelsen og stolthet er høg, og tror nok det er nå litt mer ampert enn det har vert på en del skip. Det hjelper nok ikke på allerede ekstrem forøkelse i pris på sjøfrakt. 

Russerene er forøvrig en enorm bidragsyter for verftsindustrien i Norge, spesielt fra Møre og Romsdal der jeg bor og hele vegen til Kirkenes. 20 år siden var russebåter sett som på pesten, i dag er en 30 år gammel russebåt langt bedre i stand enn 30 år gammal norsk båt. Dem betaler nok mannskapet lite, men har innsett at maskineriet må være på stell skal man tjene penger og få ett godt rykte på produktene ( fisk ) Dem kjøper ALT av reservedeler, er nesten slik man får dårlig samvittighet av og til. 

Firmaet der jeg jobber leverer fremdrifts pakker for skip, og mye inn mot fiske. Fleste av "gamle" norske fiskefartøy går enten til Russland, Island eller Sør Amerika. Russland får ikke kjøpe deler direkte fra Norge pga sanksjoner fra usa/europa, og må dermed komme til norske verft, passer seg uansett bra da de har gamle norske båter med stort sett norsk utstyr. Verftet står som kunde for oss og dermed er man inne i en gråsone for dette med sanksjoner der alle er fornøyde. Syns allikevel det er litt merkelig da sanksjonene får fint lite betydning :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke direkte, men det er jo igjen dette forholdet mellom Norge som nato land og Russland som Russland. Bergen Diesel er jo leverandør til f.eks mange kystvaktskip og også blant annet spionbåten Marjata, så det hadde nok blitt en stadig hodebry for Norge. Mer og mer løsninger kommer på både fjernovervåkning og feilsøking over nettet, og uansett hvor man sikrer seg så er jo det uansett litt greit å ikke ha "fienden" med sugerøret klart. Bergen diesel leverer også mye til marine fartøy innen nato landene så det er trolig kontrakter som ville blitt vanskeligere å lande.

Inntrykk av at de uansett endte godt med Langley Holdings, var på jobb med en gjeng fra Bergen Diesel for noen uker siden og de virka egentlig bra fornøyd slik det endte. NSM er jo ett stort firma med store leveranser på en måte, men Russland er og blir ett industriland, og hadde dem først fått tilgang til Bergen diesel sin teknologi så tror jeg alltid det hadde vert en skygge av potensiell flytting av fabrikken fra Hordvikneset. 

Dem har jo formelt hatt navn som Rolls Royce lenge nå, men nå skal det tilbake til Bergen Diesel med ny logo som ble meget godt mottatt da dem alltid har tviholdt på det selv om det egentlig har vert RR. Rolls systemet er jo kjent for å være veldig firkantet og hardt, og veldig flinke til å flytte penger til tilbake til øyen når det går godt slik det er lite igjen til nedsvingene som alltid kommer i denne bransjen. 

Her er for øvrig en film jeg kom over for ei stund siden, tenkte først det var noe standard reklamegreier fra HR damer med pensko og hjelm men syns den var særs godt lagd med faglig innhold. I oljeboomen ble det så store forhåpninger om å øke motorproduksjonen at de lagde avtale med ett selskap for å lage xx antall akslinger i året, så skulle de lage andelen over dette selv. Rett etter avtalen var underskrevet kom derimot nedturen og salget stupte. Dermed gikk plutselig all akselproduksjon eksternt siden det ikke ble noen til overs slik jeg ble fortalt. Jeg er ingen motor ekspert, men jobber "alltid" opp mot MaK, Wartsila, BD, Cat, MAN, Yanmar, ABC osv men Bergen diesel har jeg inntrykk av er en av verdens beste medium speed motorer, og det er ingen selvfølge fra lille Norge. :) Er jo også litt dette med at BD er "last man standing" jeg syns er litt artig, på starten av 1900 tallet så var jo det motorprodusenter på hvert ett nes langs kysten. 

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant og takk for et utfyllende svar. Jeg har ikke så mye kunnskap i denne retningen, men jeg har merket meg at alle de moderne danske krigsskipene (f.eks Iver Huitfeldt klassen og Absalon klassen) er bygget på danske skipsverft som f.eks Odense Staalskibsværft og Svendborg Skibsværft.

Hvorfor kontrakten for de norske Fridtjof Nansen fregattene ble gitt til et spansk verft har jeg aldri forstått. Det må da være et stort poeng å beholde mest mulig av den tekniske ekspertisen innenlands og kanskje spesielt når det gjelder slike fartøyer.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Fredrik skrev:

Hvorfor kontrakten for de norske Fridtjof Nansen fregattene ble gitt til et spansk verft har jeg aldri forstått. Det må da være et stort poeng å beholde mest mulig av den tekniske ekspertisen innenlands og kanskje spesielt når det gjelder slike fartøyer.    

Det er et enkelt svar på det. Anbud og pris trumfer alt når det gjelder offentlige anskaffelser. Og spør man hvorfor det er slik så svarer de bare at det har EU bestemt.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marjata var f.eks utrustet på Vard Langsten, og vet det var enormt strengt. De omtaler enda skipet som den som ikke skal nevnes.. :)Er som Rune skriver, ett godt eksempel var jo at Havforskningsinstituttet fikk tildelt 110 millioner i coronapenger for å bygge ett nytt skip for å hjelpe norsk industri, men den kontrakten endte opp i Nederland. EØS stiller derimot krav om fri konkurranse, og når man da velger å se til tilbudet og ikke kassalappen så blir det slik. For oss i leverandørindustrien er jo det litt hipp som happ om det bygges i Ulsteinvik, Chile eller Kina men det må kjennes ganske bittert for dem direkte i verftene. 

Er ikke inne i hvilke leverandører som leverer utstyr der, men garantert mye norske leverandører som jets, sperre, kongsberg og liknende så det hjelper jo på. Det jeg derimot syns er rart er at det virker som de nekter å regne på hvor mye av pengene som går tilbake igjen til lokalsamfunnet når det bygges i Norge. Igjen er det ett paradoks, da det mange plasser er fint lite nordmenn igjen på norske verft. Jevnt over er det nok knapt 1/3 nordmenn om man regner alle innenfor portene. Generelt syns jeg også vi er litt for dumsnille, og ofte litt for lite kremmere med tanke på å legge til rette for at industrien kan konkurrere. Se bare på diskusjonen rundt dette med at varer på lager blir regnet som formue ( ref "Kjetting jan" sine intervjuer. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...