Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg forstår dette med EU/EØS og anbudsregler, men hvordan klarte danskene dette og ikke Norge? Kanskje var det på den tiden ikke lenger spesielt interessant at skipene ble bygget i Norge? Jeg mener man klarte jo på den tiden å selge ubåtbasen ved Olavsvern i Tromsø til et russisk selskap.

I samme åndedrag, men litt på siden så ble flere av de gamle norske Lockheed F-104 Starfighter jagerflyene solgt til en privatperson i USA. Personen (sønnen til den tidligere presidentkandidaten Ross Perot som stilte opp mot Bill Clinton) fikk kjøpt flyene via omveier, men allikevel var dette ganske sikkert ikke helt etter intensjonen. Det tidligere støttefartøyet KNM Horten inkl. fem Superhauk torpedobåter havnet hos en nigeriansk krigsherre via en mellommann i England. Dette var en stor skandale. Nå viser det seg også at noen av de gamle norske F-16 jagerflyene er kjøpt av Draken International som er et privat amerikansk selskap som bl.a utfører globale krigstjenester for det amerikanske forsvaret. Draken International er verdens største private luftforsvar og hvem vet hvor de vil tjene penger i fremtiden hvis US Armed Forces f.eks velger et annet selskap?         

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at vi bør se litt nærmere på Gordon Murray's siste kreasjon som er T33 selv om slike sportsbiler mest har akademisk interesse for min del. Selvfølgelig er de imponerende, men min primære bilinteresse ligger allikevel litt til siden for slike biler. Gordon Murray Automotive (GMA) T33 er ikke direkte en supersportsbil som T50 er, men den er stadig enormt kompetent. Forskjellen er noe uklar, men umiddelbart kan det virke som om vi snakker noe i nærheten av Ferrari F40 vs. Testarossa. Denne sammenligningen holder ikke hvis vi snakker motor, men i relasjon til markedspossisjon og ytelser gir den en viss indikasjon.

Begge har en selvpustende V12 motor på 3994 cm3. Motorene er i utgangspunktet den samme, men det er også signifikante forskjeller. Viktigst er kanskje at T33 motoren er begrenset til maksimalt ca. 11000 rpm, mens T50 motoren klarer rundt 12000 rpm. T50 motoren utvikler 663 HK og 467 Nm, mens T33 motoren utvikler 615 HK og 450 Nm. Viktigst er trolig at T33 motoren er tunet for litt mer komfort og utvikler ganske solide 340 Nm allerede ved 2500 rpm, mens T50 motoren er signifikant mer spiss i karakteren.

Designet på T33 er også helt annerledes enn T50. Først og fremst har T50 tre sitteplasser i bredden (ref. McLaren F1 som også ble designet av Gordon Murray), mens T33 er mer normal med kun to sitteplasser. T50 har derfor moderne cab-forward design som var nødvendig iom. et bredere glasshus, mens T33 er mer en klassisk sportsbil som f.eks Lamborghini Miura og Porsche 904. For Gordon Murray er spesielt det siste helt avgjørende og grunnen til at bilen i det hele tatt eksisterer. Han ville ganske enkelt utvikle en klassisk sportsbil med et moderne 60-talls design og resultatet er fantastisk etter min mening.

Linjene på T33 er uten tvil noe av det mest elegante jeg har sett på svært mange år. Så ren og uten elementer som egentlig ikke virker ordentlig. Gordon Murray er nesten fanatisk minimalistisk i tradisjonen "less is more" og med T33 har han virkelig gjort noe stort etter min mening. Bilen er nydelig og skinner effektivitet herfra og til månen. Selv med en manuell 6-trinns gearkasse klarer T33 0-100 Km/t på under 3 sekunder. Vekten er forøvrig 1090 Kg (omtrent det samme som E30 316i) og serviceintervallene er ca. 10000 Km. For å gjøre bilen litt mer brukervennlig står T33 også på alminnelige Michelin Pilot Sport 4S dekk.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg er faktisk litt overrasket over at ingen så langt har kommentert Gordon Murray's T33. Jeg tenker at årsaken kanskje er at få i dag kjenner til Gordon Murray, men han er et ikon når det gjelder motorsport og spesielt F1. Han står bak en hel rekke legendariske og nyskapende F1 formelbiler for Brabham og McLaren på 70 og 80 tallet da sporten virkelig var interressant og spennende.

Han designet også McLaren F1 (anno 1992) som hadde en BMW selvpustende S70/2 V12 motor på 6,1 liter som ytet 627 HK og 650 NM fordelt på kun 1138 Kg. Bilen har kun bakhjulstrekk (midtmotor) og manuell gearkasse, men klarte allikevel 0-100 Km/t på 3,4 sekunder, 0-200 Km/t på 9,4 sekunder og 0-300 Km/t på 20,3 sekunder. Topphastigheten var 387 Km/t.

Både T50 og T33 er kraftig inspirert av McLaren F1. Ikke bare som supersportsbiler, men også når det gjelder det grunnleggende designet for spesielt T50. Murray er helt unik når det gjelder lav vekt på bilene og såkalt "packaging" (plassutnyttelse) og han går langt utenpå f.eks McLaren og Ferrari i disse disiplinene. Han er praktisk talt helt suveren og unik som designer når det gjelder supersportsbiler - noe ikke minst McLaren F1 i den grad viste og hverken T50 eller T33 er dårligere.

GMD T50 (Gordon Murray Design) klarer 0-100 Km/t på 2,9 sekunder (med manuell gearkasse) og topphastigheten er offisielt 355 Km/t. Selvfølgelig fokuserer Murray ikke direkte på ytelser, men fokuserer heller på bilenes kjøredynamikk og lave vekt (kun 986 Kg i kombinasjon med hele 663 HK er sannelig noe å tenke over).

Hvis vi trekker linjene tilbake til BMW M1 som i likhet med McLaren F1 hadde en motor designet av BMW's nestor når det gjelder motordesign, Poul Rosche (som også bl.a sto bak M31 i E10 2002 Turbo og S14 i E30 M3), forstår man bedre hvor Gordon Murray kommer fra. Mantraet er i den grad "less is more". Murray har et krav om at motorene skal være selvpustende V12 motorer (som i McLaren F1), men ellers går Murray og Rosche hånd i hånd (Rosche døde dessverre i 2016). BMW M1 inspirerte uten tvil Murray både da han designet F1 biler og McLaren F1, spesielt når det gjelder design og layout.

Jeg tenker at Gordon Murray er en av de helt store bildesignerne og spesielt når det gjelder simplicity og fokuset på lav vekt. På mange måter står Murray for en slags antitese på alt hva f.eks Lamborghini står for i dag og han er dermed mer i tråd med hva f.eks Lotus tradisjonelt har stått for bare med ytelser som knuser dagens McLaren og andre tilsvarende supersportsbiler. 

         

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at interessen for slike litt udde superbiler er litt lav, er liksom ikke noe oss vanlige folk kan forholde oss til. Interessen stopper liksom ved Ferrari, Lamborghini, McLaren og til dels eggbilen fra Sverige (vet ikke hvordan navnet staves). Ett annet aspekt er jo at det popper opp nye superbilmerker alle veier, det ene mer ekslusivt og ekstravagant enn den andre. Alle har jo hørt om McLaren F1, men jeg tror nok at Murray er litt ukjent iallfall for min generasjon. Så det at han kommer med sin egen superbil går nok de fleste hus forbi. Om jeg skal mene noe så synes jeg det er flott at han bygger sin bil som en fossilbil, så har man i det minste kjørefølelse og engasjement bygget inn i bilen. Alt for mange tar snarveien og hiver inn noen elmotorer slik at bilen går 0-100 på ett sekund, hvor er kjøregleden med slike prestasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Jeg er enig og Murray skal ha respekt for at han ikke tar snarveier (snarere tvert imot) når det gjelder å få bilene til å gå fort. Han er kjent for å være mer eller mindre fanatisk når det gjelder lav vekt og holder fast på at manuelle gearkasser tilbyr mest kjøreglede + selvfølgelig at bilen skal ha en selvpustende V12 motor.

Jeg nevnte kort at slike biler ikke er min primære interesse når det gjelder biler. De er som du påpeker helt utenfor rekkevidde økonomisk, men som et teknisk fenomen er de ganske interessante (i alle fall for meg). Markedsmessig tror jeg kanskje også at nettopp den høye prisen (hvis bilen skal være tilsvarende kompetent) er årsaken til at BMW ikke har forsøkt seg på en ny M1. Det å bygge en supersportsbil i dag som tilfredsstiller alle sikkerhets og utslippskrav - og som kun veier 986 Kg krever store økonomiske ressurser og kunnskap. Prisen på bilene ligger derfor langt utenfor BMW's rekkevidde markedsmessig.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet eksempel som eksplisitt inkluderer Gordon Murray og hvorfor en mest mulig lett bil er så attraktiv hvis kjøreglede er fokuset - Porsche 911 Carrera RS 2.7 anno 1972.

Kun 975 Kg, en selvpustende boxersekser på 2687 cm, 210 HK, 255 Nm, 0-100 Km/t på 5,6 sekunder, en topphastighet på 245 Km/t, ingen ABS bremser og viktigst av alt ingen servostyring. Det blir ikke renere og enklere.

Jeg hadde på midten av 80-tallet en 911 Carrera 3.2 fra 1984. Den hadde en boxersekser på 3164 cm3 som ytet 231 HK og 284 Nm, men den veide hele 1210 Kg så ytelsene var praktisk talt de samme eller marginalt dårligere enn på den 12 år eldre 911 Carrera RS 2.7. Hele 235 Kg ekstra er mye når man beveger seg på dette nivået.

Dette kan være vanskelig å forstå i dag, men fokuset er også et annet i dag. På 70 og 80-tallet handlet alt om lavest mulig vekt fordi motorene i relativ forstand hadde begrenset effekt. Bevares... både 210 og 231 HK på den tiden var temmelig potent (BMW E46 330i nesten 20 år senere hadde f.eks også 231 HK), men for å oppnå ordentlige akselerasjonstider var det viktig at bilene var lette. Som en stor bonus fikk man en fantastisk veifølelse og en bil med skikkelig feedback. Man følte virkelig at bilen var en forlengelse av en selv når man kjørte. 

Det beste av alt etter min mening var at det med lette biler ikke engang var nødvendig med mye effekt for å oppleve en fantastisk veifølelse. Porsche 924 (som jeg også har hatt) hadde f.eks kun 125 HK, men med en vekt på kun 1080 Kg fikk man alt hva hjertet kunne begjære av kjøregleder. Bilen kunne kjøres med en presisjon som få andre biler med tilsvarende effekt hadde på den samme tiden. Fantastisk :)     

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A propos Gordon Murray og fokus på kjøreopplevelse. Morgan har samme fokus, men løser det på en helt annen måte. Nå sist med Morgan Super 3, som er en moderne tolkning av trehjulingene som var opprinnelsen til Morgan Motor Company.

Om ikke den kuleste nye bilen du kan kjøpe i dag, så i alle fall en av de mest sjarmerende. Havner på lista mi over bilen jeg vil kjøre før jeg dør.

 

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker stilen, men ellers blir dette nesten for sært for meg. Hvem sa at spesielt franskmennene bygger spesielle biler? Jeg mener selv en utrolig sær Citroën er jo helt normal i forhold til en Morgan med tre hjul og rekketre motor (dog litt kulere før med V2 motor).

På den annen side tviler jeg ikke på at disse bilene er kule å kjøre. 635 Kg er ikke mye så 118 HK holder lenge. 0-100 Km/t går løs på rundt 7 sekunder, men føles helt sikkert betydelig hurtigere. Selve kjørestilen er sikkert også ganske artig og spesiell - så den opplevelsen vil jeg også gjerne ha med meg.

Videoen er også ganske artig og trekker paralleller til Magnus Walker's 911 eskapader. Kult miljø, kule mennesker og spesielle biler bygger en image og eufori som er attraktiv for mange. Dette er ikke tilfeldig og viser bare hvor viktig image er i dag. Jeg tror bestemt at BMW har noe å lære i denne sammenhengen. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å gå alt for mye inn på krigen i Ukraina tenkte jeg at det kunne være litt interessant å minne litt om situasjonen slik den var på slutten av den kalde krigen rundt 1987/88 da jeg var 20-21 år gammel. Muren falt i Østtyskland 9 november 1989. På dagen (faktisk) var jeg på vei sammen med en venn nordover på Autobahn fra Sveits til Norge i min Mercedes-Benz W201 190E 2,3. Vi hørte på trafikkmeldingene at det var en ualminnelig kø rundt Kasselhøydene, men intet mer. Da vi kom på høyde med disse fjellene rett nord for Frankfurt am Main omtrent midt på natten så vi hvorfor. Kolonner med østtyske biler (Trabanter, Moskvitcher, Wartburgere etc.) sperret mer eller mindre Autobahn. Bilene var stappfulle av mennesker og de veivet ut av vinduene med vesttyske, amerikanske og britiske flagg. Det var et merkelig skue der noen mennesker var overlykkelige over å bare være der (på en tilfeldig Autobahn i Vesttyskland og vesten), mens andre inkl. oss selv i MB'er, Porscher og BMW'er bare var irriterte over at det var kø på Autobahn midt på natten (så trist som det kan høres, men faktisk sant - vi forsto ikke situasjonens alvor der og da).

Jeg nevnte at det fantes en stat som het Østtyskland. Denne staten opphørte rent formelt den 3 oktober 1990. Jeg har faktisk tatt vare på VG og Dagbladet fra akkurat den dagen. Østtyskland var et diktatur, et lydrike og en vasalstat under Sovjetunionen akkurat som Hviterussland er i dag under Russland og som president Putin vil at Ukraina igjen skal bli.

Hva betyr det egentlig å være et diktatur, et lydrike og en vasalstat? Dette betyr kort at man har en leder som de facto bestemmer alt (som f.eks Putin i Russland). At man er et diktatur betyr at all makt er plassert hos én person og/eller en liten gruppe personer (oligarki). At man er et lydrike betyr at man er et land som er tvunget til å adlyde og følge et annet lands påbud. En vasalstat betyr det samme og begreper som satellitstat og marionetstat blir også brukt.

Ikke bare Østtyskland var et diktatur og et lydrike under Sovjetunionen, men også Litauen, Latvia, Estland, Polen, Tsjekkoslovakia (i dag Tsjekkia og Slovakia), Ungarn, Romania, Bulgaria og hele Balkan (i dag Slovenia, Kroatia, Bosnia-Hercegovina, Serbia, Montenegro, Kosovo, Albania og Nord-Makedonia).

Hvor gikk de østtyske grensene i forhold til Vesttyskland? Helt konkret gikk grensen i nord ved Lübeck og Travemünde (begge byene på vestlig side). Wolfsburg der hovedkvarteret for VAG ligger var såvidt på vestlig side. Berlin lå omsluttet av Østtyskland, men var delt mellom øst og vest. Byen Göttingen ikke så langt fra Kassel var såvidt også på vestlig side.

Kartet var med andre ord helt annerledes den gangen og man kunne ikke bare kjøre inn i Østtyskland. Man skulle melde sin ankomst og man skulle fortelle hvor man skulle inkl. lokale kontaktpersoner. Penger skulle veksles (1-1 mellom Deutsche Mark og såkalte Ostmark eller Mark der DDR selv om verdien egentlig var 4-1) og man skulle holde seg til motorveiene/hovedveiene der det var kontroll/vakttårn overalt.

Stasi eller mer korrekt Ministerium für Staatssicherheit (ministeriet for statssikkerhet) var en etteretningstjeneste og et politisk politi som hadde øyne og ører overalt i Østtyskland. Folk ble vervet, tvunget og i noen tilfeller frivillig inngikk i tjenesten. I praksis fungerte Stasi som et autoritært kontrollorgan for ledelsen i landet med over 90000 ansatte og over 200000 informanter (ut av en befolkning på 16 milloner mennesker). Ingen kunne føle seg sikre og selv familiemedlemmer kunne avsløre deg hvis du hadde vestlige sympatier eller ikke makket rett politisk. Den fine filmen "De andres liv" portretterer dette på en temmelig fin måte.

Midt i dette fungerte Putin på 80-tallet som utsendt KGB offiser (Komiteen for statlig sikkerhet i Sovjetunionen) i den østtyske byen Dresden. Han snakker flytende tysk og dette var en viktig årsak til at han og tysklands tidligere kansler Angela Merkel noen år senere hadde et slags skjebnefelleskap (bortsett fra at han endte opp som presiden i Russland og hun som Bundeskansler i Tyskland). Hun var østtysker og hadde vokst opp i landet under sovjetisk styre og snakker derfor flytende russisk.

For oss som vokste opp i Norge og Vesteuropa på den tiden var derfor Europa rent praktisk begrenset til det helt vestlige Europa. Grensen gikk ved den vestlige halvdelen av Tyskland, Østerrike og Italia + Grekenland helt i øst som en slags enklave.

Dette er hva krigen i Ukraina egentlig handler om. Ukrainere flest ønsker å være på den vestlige siden der fremskritt og velstand dominerer og ikke på Putins gammeldagse og autoritære side. Hvorfor vil Puten dette og hvorfor endrer han ikke kursen for Russland? Dette er et veldig godt spørsmål og svaret er trolig at han personlig som de facto diktator ikke egentlig har en realistisk retrett. Mister han den politiske og militære kontrollen vil han mest trolig bli lynsjet som Ceaușescu i Albania og Gaddafi i Libya eller hvis han er heldig og alt går rolig for seg bli tiltalt for krigsforbrytelser og brudd på menneskerettighetene og dermed havne i fengsel resten av livet.

large.IMG_0197.jpg.aaa6057f22abb2928ca1d49ab0837510.jpg 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flott beskrivelse du har skrevet her oppe Fredrik om hvordan ting er og forhistorien til alt .

Du skriver og så jækla bra at jeg følte en stund at jeg var med i den bilturen fra 80 tallet ,levde meg rett i det 😊

Det legges jo ikke skjul på at det kan være vanskelig å skjønne hva som er hva og hvorfor ting ble som det ble spesielt krigen på 90 tallet .

Angående situasjonen nå vi er i ,så legger jeg ikke skjul på at jeg kjenner en engstelse i meg og håper dette kan løse seg uten at noen tar helt av i panikk .Da tenker jeg på Putin og hans rasling med sabler ..

Uansett så legger jeg med et bilde som jeg likte godt i spennende hverdag :

FDD2741B-B0DC-49B4-99D0-2C4283865CAC.jpeg.5833231a9241dc029464c6019635f801.jpeg

Et bilde av en original e28 gjør noe med humøret i denne tiden .😊

Ps Fredrik veldig glad i denne tråden her da det er så mye spennende og vinklinger av det meste som eksisterer .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis Tusen takk for hyggelige ord. Det er jo en litt vanskelig balansegang vedr. hva man kan og bør skrive om i en slik tråd som ikke er bilrelatert (i en ganske bred forstand). Jeg tenker at mitt siste innlegg kan forsvares iom. at jeg var der (på Autobahn) på dagen og timene da muren falt og østtyskerne løp mot friheten bokstavelig talt. Vi så ikke dette, men vi så noen av disse menneskene noen timer senere da grensen var helt åpen og de fritt kunne kjøre til slektninger i Vesttyskland. Min venn som var med meg på turen synes stadig at dette er temmelig spesielt og litt av et sammentreff for oss som bare var på en roadtrip til Sveits. Vi opplevde verdenshistorie på den turen og det er ikke så rent lite.

Relasjonen til Ukraina og Russland er åpenbar selv om det også er store og viktige forskjeller. Det spesielle med Berlinmuren inkl. den strenge kontrollen ved grensen mellom Østtyskland og Vesttyskland var at muren ikke var der for å holde en fiende ute, men for å hindre at østtyskerne flyktet vestover (muren ble bygget av de østtyske myndighetene).  I dag er det Ukraina som vil flykte vestover med et ønske om både EU og NATO medlemskap, men Putin vil forhindre dette og han representerer restene av Sovjetunionen (som var de som reelt bestemte i Østtyskland).  

En nydelig klassisk BMW slik de var :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt utrolig så fort tiden går. Jeg er jo noen år yngre enn deg @Fredrik men jeg husker det veldig godt når muren falt. Da var jeg 16 og gikk første år på videregående, elektro. Selv om man ikke tenkte på det vær dag så var det jo noe vi viste under hele 80 tallet. Det var forskjell på oss og de stakkarene i øst som var innestengt. Når de første tv bildene fra Berlin da kom på kvelden så var det jo noe helt spesielt.

Jeg var på korpstur til Leningrad, det som nå heter St. Petersburg, sommeren 1985. Da var jeg jo bare 13 og skjønte det ikke da men da hadde jo Gorbatsjov akkurat tatt over. Utrolig spennende i etterkant og ha vært der. Husker fortsatt hvor spesielt det var når vi passerte grensen mellom Finland og Sovjet. Brått så var vi i fiendeland og det merket vi allerede på grensen. Det ble en helt annen trykket stemning med det samme og grensekontrollen var jo et kapitel for seg. Er mye som jeg husker men spesielt to ting sitter i fortsatt. Alle Ladaene som ikke hadde vindusviskere, De ble bare satt på når det regnet ellers kunne viskergummien bli stjålet. Også synes vi drosjene kjørte så vinglete men fikk forklaringen når en av de voksne spurte en taxisjåfør. De måtte svinge utenom kumlokkene for det var ikke sikkert de var der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/27/2022 at 6:47 PM, ogee1 said:

A propos Gordon Murray og fokus på kjøreopplevelse. Morgan har samme fokus, men løser det på en helt annen måte. Nå sist med Morgan Super 3, som er en moderne tolkning av trehjulingene som var opprinnelsen til Morgan Motor Company.

Om ikke den kuleste nye bilen du kan kjøpe i dag, så i alle fall en av de mest sjarmerende. Havner på lista mi over bilen jeg vil kjøre før jeg dør.

 

Denne bilen er virkelig en opplevelse å kjøre. Har kjørt den "siste" Morgan 3 Wheeler fra nyere tid, ikke Super'n som nå lanseres. En bekjent kjøpte den ny for noen få år siden (rundt 2015-2017 tror jeg) og jeg var ekstremt heldig som den eneste utenom eier som fikk kjøre den i hans år som eier. Kan jo tenke deg en augustdag i Stavanger sentrum med haugevis med cruiseturister, og vi komme kjørende gjennom der med den bilen. Det er en oppmerksomhetsmagnet uten sidestykke. Og ikke minst utrolig morsom å kjøre, med et bakhjul som relativt lett slipper. Er ikke noe poeng i å kjøre fort, men det er det nærmeste en puristisk kjøreopplevelse du kan forestille deg, på alle måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K Ja, det er uten tvil litt merkelig å tenke på at det nå er over 30 år siden muren falt. Over tre 10-år er lang tid og det merkelige er at 1989 nå er like lenge siden som krigen (WW2) var på 70-tallet. Jeg kan huske at jeg den gangen satt hjemme hos min mormor og så på bilder fra krigen. Det var bl.a bilder fra London der hus og hele kvartaler var blitt rasert av tyske V-1 flyvende bomber. Min mormor arbeidet i den norske eksilregjeringen og var i likhet med stort sett alle de andre norske i London flyktet fra Norge. Hennes reise fra Norge gikk via bl.a Sverige, India, Australia og Canada. Dette setter utvilsomt igang noen tanker mhp. situasjonen i Ukraina.

Jeg var aldri i Sovjetunionen, men jeg var en kort tur innom Østtyskland. Det var en merkelig opplevelse og det interessante er at jeg sommeren 2013 fikk en flashback til dette da vi var på den siste roadtrippen med vår tidligere E46 318d Touring. Vi overnattet bl.a på et hotell i byen Braunlage som ligger på kanten av fjellet Brocken (Blokksberg) i Harz. Hotellet var et gammelt resort hotell for eliten i Østtyskland og stemningen var til å ta på i forhold til historien. Det var også noen av gjestene der som hadde et slags mimremøte for partiet (Sozialistische Einheitspartei Deutschlands). Sammen med enkelte andre gjester som bl.a kom fra Nederland og Frankrike var vi ikke velkomne på hotellet og fikk kun helt minimal service (vi ble bl.a avvist i restauranten om kvelden der de hadde mimremøtet, men kunne få mat bragt opp til rommet).

En skandale egentlig, men det var også ganske interessant å oppleve at slikt stadig forekommer i det tidligere Østtyskland. Dagen etter var det besøk av ordføreren i byen og det var pomp og prakt med musikkkorps og allsang utenfor hotellet. De fleste av de tyske gjestene var ganske sikkert 60+ år gamle og damene hadde høyt oppsatt hår og tung billig sminke slik som var vanlig på 70-tallet i østblokken og som man stadig kan se i Russland. Det hele virket mer eller mindre som en film der man ble satt 30 år tilbake i tid. 

Dette med at kumlokk ble stjålet i Sovjetunionen gjelder i dag også (i alle fall noen steder i Russland). Jeg har sett videoer på Youtube der de har sveiset fast kraftige stålrør over kummene slik at de er nogenlunde trygge selv om selve lokket mangler.        

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...