Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Audikjøpere vurderer ikke porsche, og porschekjøpere vurderer ikke audi. Tror dere undervurderer betydningen merket har for folk flest..

Det er ikke AUDI som har frembrakt disse fantasitallene, det er C&D som testet en bil de fikk til disp av Audi og tok tiden!

Turbomotoriserte audier har alltid vært spreke, RS2 var raskere enn en Maclaren F1 til 50.

Audi B5 RS4 var første vanlige familiebil med 0-100 tid på 4-tallet. Parkerte E46 M3 og E39 M5 i 2001.

Audi RS6 har alltid vært den raskeste familiebilen på markedet, og Audi R8 moste alle 911`er i test når den kom i 2007.

Blir latterlig å avskrive audi som trege og tunge bare fordi de nå er i samme konsern som Porsche. Det er VAG som eier Porsche, ikke andre veien.

Audi har lange tradisjoner med spreke Quattro-biler, og det kommer vi nok til å se i fremtiden også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... som jeg har skrevet tidligere... VAG eier nå Porsche, men Porsche slekten eier majoriteten av VAG (VW, Audi, Seat, Skoda, Porsche, Lamborghini, Bugatti, Daimler etc.). Man kan også argumentere for at Porsche slekten solgte Porsche delvis til seg selv gjennom deres eget holdingselskap.

Familiene Porsche og Piëch eier igjennom Porsche Automobil Holding SE stadig 32,2% av aksjene i VAG, noe som medfører at de som den største eiergruppen i VAG også eier 50,73% av de stemmeberettigede aksjene i VAG. Dette gjør at familiene Porsche og Piëch har absolutt negativ kontroll i verdens største bilprodusent. Ferdinand Piëch (Ferdinand Porsche den eldres barnebarn etter datteren Louise Piëch, født Porsche) er derfor også formann for VAG´s representantskap.

Porsche AG var et datterselskap av Porsche Automobil Holding SE og det er 50.1% av Porsche AG familiene Porsche og Piëch nå har solgt gjennom deres felles holdingselskap Porsche Automobil Holding SE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro med litt leven Fredrik!

En ting imidlertid, en ting er oppgitt effekt og rene tall.

En annen er de faktiske.

Når det er sagt, jeg kan ikke klare å tro på de fantasitallene som Auda'n klarte å frembringe.

Historisk sett er Auda svært optimistiske ifht egne verdier på papiret.

Og riktig nok, Auda kan ikke og skal ikke overgå Porsche, så blir spennende å se om hvordan VAG vil posisjonere Auda nå når Porsche kommer inn i stadig flere nisjer.

Vil anta at de vil forsøke å ta entry level motoriseringene, hvorav Porsche vil ta seg av 250+ hk kategorien.

Vil det være et fornuftig greie tro?

Hvordan ellers vil de løse dette?

Når det er sagt, VAG kommer til å vokse i markedsandeler og annet fremover, det gleder meg!

Nå har det gjennom noen år gått rykter om at pressebilene til Audi ikke har samme motorstyringen som kundebilene. så det er godt mulig at disse tallene er oppnådd på en bil som ikke er laget for å holde mange tusen kilometer.

Uansett er det utdiskutabelt at 0-100 under fem sekunder må være mer en bra nok for de fleste familiefedre, selv om alle vil ha mer 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audikjøpere vurderer ikke porsche, og porschekjøpere vurderer ikke audi. Tror dere undervurderer betydningen merket har for folk flest..

Det er ikke AUDI som har frembrakt disse fantasitallene, det er C&D som testet en bil de fikk til disp av Audi og tok tiden!

Turbomotoriserte audier har alltid vært spreke, RS2 var raskere enn en Maclaren F1 til 50.

Audi B5 RS4 var første vanlige familiebil med 0-100 tid på 4-tallet. Parkerte E46 M3 og E39 M5 i 2001.

Audi RS6 har alltid vært den raskeste familiebilen på markedet, og Audi R8 moste alle 911`er i test når den kom i 2007.

Blir latterlig å avskrive audi som trege og tunge bare fordi de nå er i samme konsern som Porsche. Det er VAG som eier Porsche, ikke andre veien.

Audi har lange tradisjoner med spreke Quattro-biler, og det kommer vi nok til å se i fremtiden også..

Hvilke betydning mener du merket har, med tanke på at du poster det på et BMW-forum, kjører Mercedes og argumenterer for Audi?

Jeg tror verden er full av folk som bryr seg lite om merket, så lenge det sender riktig sosialt signal. Hadde ikke blitt solgt så mange Porscher rundt i verden hvis entusiaster var den største kundegruppen.

Ikke minst i Kina, som holder på å seile opp som viktigste marked for luksusbiler, er det nok kun hvilke status de tror bilmerket de går for utstråler som har noe å si, når det gjelder valg av merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le litt av fredrik her, "det blir ikke morro før man gjør 100 på under 4 sekunder".

Nå som du har ny jobb forventer vi et ufornuftig bilkjøp snart, ikke noe mer prat om at ting må gå opp i en høyere en enhet her nå ;)

Hvis du skal være spydig kan du finne deg en annen tråd å skrive i... [-X

Min uttalelse var selvfølgelig en spøk, men uttalelsen var også et poeng for å understreke hvor vannvittig hurtig Porsche Panamera Turbo S er til å være en to tonn tung familiebil. De fleste sammenlignbare biler klarer helt klart ikke 0-100 Km/t på under 4 sekunder.

Jeg er forøvrig stadig like lykkelig i min dieselpurke som klarer 0-100 Km/t på rundt 11 sekunder... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche Panamera Turbo S 550 hester blir her parkert av nye F10 M5, forsøket gjøres faktisk 2 ganger for å sikre at ingen tilfeldigheter spiller inn.

F10 BMW M5 vs Porsche Panamera Turbo S (550 HP) x 2 races

S2JVcnkzandyUW8x_o_exterior-cam-porsche-panamera-turbo-s-550-hp-vs-bmw-m5-.jpg

Dette er kundebilder og ikke demobiler, så man får det vel ikke noe særlig mer objektivt enn dette.

Eierne kjører sine respektive biler, så tviler på at de de holder igjen noe særlig.

Så man ser jo tydelig at uten sin launch kontrol er Panamera Turbo S 550 hester ganske patetisk i forhold til BMW M-division sin nye maktdemonstrasjon F10 M5 :applause::applause:

Dette bekrefter jo bare det mange biltestere skriver, nemlig at Panamera turbo S er rask i starten men ikke spesiellt imponerende oppe i fart :D

Så da kan vi vel egentlig fastslå at BMW M5 er raskere, noe den høyere effekten da også burde tilsi.

Hvilken som er raskest fra 0-50 er vel ikke så veldig interessant i den virkelige verden.

En F10 M5 koster i europa nesten halvparten av en Panamera Turbo S 550 hester, og til tross for dette er den altså raskere.

Fantastisk av M division... de latterliggjør jo porsche panamera Turbo S totalt....

Så om du ligger og cruiser på Autobahnen i din nye Porsche Panamera Turbo S 550 hester og ser en F10 M5 blåse forbi, er det liten vits i å sette etter. Bilen din er ikke rask nok 8)8)

\:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ BMW F10 M5 \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erebus: Den filmen har blitt vist tidligere her inne og er alt annet enn seriøs. Selvfølgelig er F10 M5 marginalt hurtigere i et løp med rullende start. Det er starten som er Porschens paradedisiplin vis a vis konkurrenter som F10 M5.

Jeg vet ikke om jeg liker stilen og formen på dine innlegg etter at du kom tilbake. Fortsetter du på denne måten er du ikke velkommen i min tråd (og ganske sikkert heller ikke i resten av forumet). Du er herved advart... :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av nå da Frikke, innlegget var skrevet med et glimt i øyet.

Nå må ikke du kaste alle lekene ut av badebassenget bare fordi noen sier deg i mot.

Merker jeg at Porsche fanboysa begynner å sutte på labben kanskje? ;)

Filmen representerer rett og slett bare to biler, nemlig Panamera Turbo S og F10 M5 side ved side fra 50-250. Dette er kundebiler som blir brukt slikt de skal og det er rett og slett bare kappkjøring under kontrollerte forhold. Videoen viser tydelig at F10 M5 er raskere, så jeg tror du må lenger ut på landet med at denne ikke er seriøs. [-X[-X[-X[-X

Paradedisiplinen til Panamera er 0-50? Jeg kjører fortere når jeg parkerer bilen på Rimi. Må være kjipt å bruke 3.5 mill på en bil som kun hevder seg i slike pedestriale hastigheter. :lol:

Du må tåle at ikke alle stryker deg medhårs hele tiden fredrik, selv ikke i din egen tråd. Når du så til de grader er predisponert for å favorisere porsche i alle dine innlegg må du tåle at noen tar igjen med samme mynt. Ellers vet jeg ikke om kan snakke på vegne av hele forumet - du må tolerere at noen iblandt kaster en bøtte kaldt vann i trynet ditt når du rabler som en full sjømann om porsche side opp og side ned mens du omtaler Audi og BMW som mindreverdige og attpåtil "patetiske" biler ;)[-X[-X[-X

Ro deg ned og aksepter at Porsche ikke er best på alt, finnes alternativer. Utrolig at man skal måtte si slikt på et BMW-FORUM :lol::lol:

Kanskje dine synspunkter ville vært mer sympatiske om du skrev på Porsche club norge sine forumsider :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erebus: Dette handler ikke om innholdet i det du skriver, men om stilen og formen. Formen er bevisst provoserende og legger opp til krangling. Dette ønsker jeg ikke i min tråd iom. at alle forumtrollene på den måten plutselig vil befinne seg i tråden. Du er velkommen til å argumentere saklig for F10 M5, men tullball utover litt fleiping ønsker jeg ikke. Du vet hvor grensen går iom. at du i et par omganger har blitt utestengt fra forumet av samme årsak.

Jeg har ingen problemer med at F10 M5 i enkelte disipliner er hurtigere enn Panamera Turbo S. Bilene er praktisk talt like hurtige. Det skiller tideler av et sekund (0.3 sekunder) over en kilometer. Det er faktisk ikke mulig å være mindre forskjellige ytelsesmessig og det er ingen tilfeldighet at det er slik. Porschen har imidlertid et overtak akkurat i starten pga. 4x4... og over en kilometer henter BMW´en igjen 0,1 sekund av Porschens forsprang på 0,4 sekunder 0-100 km/t. That´s about it!... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få disiplinene du refererer til innebefatter alle stående starter ( altså fra 0 Km/t). Jeg synes ærlig talt ikke det er så veldig spennende når vi taler om biler med 500-600 hester. Det handler bare om grep de første metrene, der porschen med sin firehjulsdrift er overlegen. 0-100 tidene er derfor noe misvisende mht. å fremstille panamera som så mye sprekere enn sine mye billigere konkurrenter.

Til illustrasjon kan jeg informere om at Audi RS2 var raskere enn Mclaren F1 til 50 km/t (0-50) tilbake i 1995. Det er likevel kun av akademisk interesse.

Jeg hviler meg på videobevisene som foreligger og konstaterer simpelthen at i den virkelige verden der man treffer andre biler på veien i fart, vil en Panamera Turbo S bli parkert av en F10 M5. Dette synes jeg er hyggelig i og med at BMW`en koster det halve av porschen og sådan er mer oppnåelig for oss dødelige...

Dette kan du da ikke være uenig i fredrik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk ikke helt enig og jeg skal forklare hvorfor. Porsche Panamera Turbo S er vesentlig hurtigere i de aller fleste disiplinene enn mange av konkurrentene. Det er også BMW F10 M5. Porschen er hurtigere enn BMW´en 0-100 Km/t, men den holder også avstand til BMW´en etter 1 kilometer. Der må BMW´en etterhvert gi seg pga den elektroniske fartsbegrensningen. Altså... det Porschen vinner over BMW´en 0-100 Km/t (0,4 sekunder) klarer BMW´en aldri å innhente igjen (kun 0,1 sekunder).

Rullende start er noe annet og krever avansert elektronikk for å måle korrekt. At BMW´en er marginalt hurtigere kan f.eks skyldes bedre gearing og/eller mer fordelaktig effektutvikling. Hvem vet, men trolig er BMW´en litt hurtigere i denne disiplinen.

Audi RS2 var virkelig hurtig i avsettet... igjen takket være 4x4. Litt mer imponerende var Jaguar XJ220... den klarte 0-100 Km/t på 3,7 sekunder og en topphastighet på 341 Km/t allerede i 1992... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erebus: Den filmen har blitt vist tidligere her inne og er alt annet enn seriøs. Selvfølgelig er F10 M5 marginalt hurtigere i et løp med rullende start. Det er starten som er Porschens paradedisiplin vis a vis konkurrenter som F10 M5.

Selvfølgelig synes ikke du den videoen er seriøs, den motbeviser jo ditt sterkeste argument. Men i allfall nå innrømmer du at M5en er hurtigere på noen steder så da slipper vi kanskje flere "M5 har ikke en sjanse mot Panamera S" kommentarer, for ved alle andre starter enn stilestående så har ikke folkevogna en sjanse mot M5en. Du kødder liksom ikke med kongen av familiebiler, selv om du heter Porsche :wink:

Så da er vi enige vel? Ved stillestående og med Launch control på Panameraen så er den den raskere til 100 enn F10 M5, men den blir atter igjen innhentet av BMWen på toppfart. Uten Launch og med rullende start så er det F10 M5 som er raskest, punktum :)

Jeg vet ikke om jeg liker stilen og formen på dine innlegg etter at du kom tilbake. Fortsetter du på denne måten er du ikke velkommen i min tråd (og ganske sikkert heller ikke i resten av forumet). Du er herved advart... :x

Dette blir for dumt, du må virklig tåle å bli sagt i mot og få argumentene dine plukket i fra hverandre [-X Blir litt sånn som med små barn "Hvis du ikke vil leke den leken jeg vil så kan du gå hjem" :roll:

Så utrolig bra skrevet Erebus! :applause::applause::applause::applause:

+1 :D Bra skrevet og bra argumentert, til og med videobevis :) Synd at man blir truet om å være uønsket i tråden (selv om Fredrik ikke kan gjøre noe med det)

Erebus: Dette handler ikke om innholdet i det du skriver, men om stilen og formen. Formen er bevisst provoserende og legger opp til krangling. Dette ønsker jeg ikke i min tråd iom. at alle forumtrollene på den måten plutselig vil befinne seg i tråden. Du er velkommen til å argumentere saklig for F10 M5, men tullball utover litt fleiping ønsker jeg ikke. Du vet hvor grensen går iom. at du i et par omganger har blitt utestengt fra forumet av samme årsak.

Som jeg gjorde inntrykk over her så synes jeg det er dumt at du holder på som dette, bare fordi man ikke skriver akkurat slik det passer deg så slår du deg vrang. Vi har alle sammen prøvd å argumentere saklig her inne men det nytter jo ikke i det hele tatt, du kjører tvert over med "Panamera er raskes, og sånn er det bare". Da sklir det veldig lett ut i at tonefallet blir litt annerledes og på den måten vi jeg mene du har litt skyld selv i at det sklir ut.

Og det med å påpeke hvor mange ganger vedkommende har blitt utestenget er en kjær gjenganger hos deg, dette så vi stadig vekk i striden mellom deg og Wicky. Du slenger også med leppa om at du hadde nesten ny Porsche i 1985 og da var vedkommende bare 6 år gammel osv, utrolig nedlatende og frekt. Derfor reagerer folk på at du prøver å fremstå som så mye bedre enn alle andre "idoter" her inne.

Du er en av forumets veteraner men likevel så må du virkelig koste på deg en skjerpings snart, før du mister all troverdighet blant oss her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...