Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Vi kjøpe en ny VW e-UP! i 2014 og var sånn sett tidlig ute med elbil. Og dette var på en tid hvor elbil mer eller mindre var gratis å kjøre med. Kona jobbet i sentrum og kunne parkere og lade gratis hver dag, årsavgiften var 500 kr og bompassering var gratis. Så å gå fra å kjøre min F10 530d hvor bare parkeringen kostet 1200 kr måneden så ble denne UPen en liten sparebøsse. Den var også forbausende komfortabel og romslig, la man ned baksetene så kunne vi fint handle på IKEA. Utfordringen var som sagt rekkevidden på bare 160 km, vi klarte sjelden mer enn 120 km på en fin sommerdag. Men det gjorde ikke noe, for dette var ikke den bilen vi tok for å dra på langtur med. Det var en lokal bil som ble brukt til småkjøring, og her funket den helt ypperlig. I dag har vi gått mot strømmen og kjører kun fossilt, kona kjører stort sett min G30 540d og det er langt ifra like praktisk som den snertene lille UPen. Stadig vekk jamrer hun om at hun savner UPen, 5-serien er for stor og klumpete til hennes bruk. Men slik ting er nå er det virkelig ikke plass til en bil til i vår husstand, men jeg burde gjøre plass til en liten elbil… Dessuten så føler hun seg veldig trygg i 5-serien, særlig nå som hun kjører rundt med vår datter i bilen. Hun sier bilen gir henne følelsen av at den "passer på" henne, og det er en trygghet større moderne biler gir. Bare det at den strammer til beltet i du kjører avgårde sier "jeg skal passe på deg jeg" 😅 Da svelger man kompromisset med at det er upraktisk og kostbart å kjøre med, sikkerhet først.

BMW i3 burde vært perfekt for oss, hadde det ikke vært for at både jeg og kona synes det er en grusomt heslig bil. Jeg kan virkelig ikke se fascinasjonen for denne bilen, den er fæl! Jeg har kjørt en del i3, får alltid dette som lånebil når jeg har bilen på service. Så jeg vil si jeg har fått stiftet god kjennskap til den. Ikke er den spesielt god å kjøre, sikkert litt greit å sitte høyt og oversiktlig. Men dette er ett argument jeg synes hører hjemme hos folk som er 60+. Jeg skal sitte i bilen, ikke oppå. Jeg synes den er upraktisk med de bakdørene, særlig når man har unger som skal på plass i ett sete. Halve bilen blir våt innvendig når det regner og blåser. Kjipt interiør…biler uten midtkonsoll liker jeg ikke. Får sånn varebil feeling, type Hiace fra 90 tallet når en bil ikke har midtkonsoll som møter dasjbord. Også synes jeg den ser helt utrolig dust ut, høy og snål med noen tynne dukkevogn hjul. Jeg vet mange her liker den, og det er sikkert en bra elbil. Men jeg hadde heller kjøpt meg en e-Golf…

Ellers så synes jeg bilparken min hadde store variasjoner tilbake i 2017…

F7E9F6FD-7D20-40A0-B413-CFBC92278CF9.thumb.jpeg.d7a828b5fa2cb47de054487d516f4461.jpeg

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90Min bedre halvdel savner også vår Up. Det var en praktisk og fin liten bil, men at jeg savner den er å ta litt hardt i. Best likte jeg motoren som både var agil og faktisk sterk nok til kjøring i Skandinavia. Vi hadde 75 HK varianten.

Jeg likte bedre Citroën C4 Cactus som vi kjøpte etter Up'en. Cactusen var akkurat så mye større at den løste plassproblemet i Up'en uten at den dermed ble en mye større bil. Dieselmotoren var imidlertid mye mer voksen med 100 HK og fornuftige 254 Nm (opp fra 95 Nm uten at vekten på bilen økte med mer enn ca. 100 Kg). Jeg likte også designløsningene på Cactusen. Dette er ikke for alle, men for meg fungerte det utmerket. Min bedre halvdel var imidlertid mindre imponert.

Variasjon i bilparken er viktig. Alle bilmodeller har deres pros & cons, men hvis man ikke prøver finner man aldri ut av dette. Jeg har blitt veldig positivt overrasket flere ganger og senest med nettopp Cactus. Up'en var mer opplagt iom. at den har mer konvensjonelle designløsninger (tysk snusfornuft).

En elektrisk bil har jeg aldri hatt, men jeg liker konseptet og tiltross for å ha kjørt ganske mye i en Porsche Taycan Turbo liker jeg også f.eks Citroën ë-C4. Bilene kan på ingen måter sammenlignes (bortsett fra at de begge er elektriske), men på hver deres måte er de begge temmelig fine biler.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det diskuteres variasjon i bilparken så tillater jeg meg å komme med et bidrag og presentere et aldri så lite dilemma. Jeg er veldig god til å kjøpe bil men ikke så god til å selge og har derfor fått i overkant mange. Det toppet seg tidligere i desember hvor min kone trengte større bil og vi kjøpte en X5. Bilparken er nå:

2006 130i manuell
2007 Z4 2.5i manuell
2016 i3 60Ah
2017 750D xDrive
2019 i3 120Ah
2020 X5 xDrive 45e

I tillegg har vi en 2015 M235i cabriolet (manuell) i Spania.

Alle bilene har lav kjørelengde og i veldig god stand. Jeg har tatt alle servicer hos BMW og alt er fikset løpende men det har faktisk aldri vært noe vesentlig feil på noen av de :-) 

Vi har kun hatt X5'en noen uker men jeg må innrømme at jeg liker den bedre enn jeg hadde trodd på forhånd. Komforten i forsetet er ikke langt fra 7-serien. Lyden i rekkesekseren er overraskende bra og hybridsystemet fungerer helt sømløst. Dette må da være den optimale familiebilen! Her er et bilde fra vi hentet den i litt trist vær:

IMG_2095.thumb.jpg.191df49cb68d6377e253f8b89be3fe5b.jpg

Og her er M235i'en som er en fantastisk sommerbil:

IMG_0780.thumb.jpg.eaf7be1f79e476f811e50374d3a58ee6.jpg

Og så til dilemmaet: Det er rett og slett for mange biler og jeg får ikke kjørt nok i de. Vinterlagring er også en utfordring.

X5'en og 7-serien skal helt sikkert bli og det frister også å beholde de to i3'er da de er fantastisk som bybiler og daily drivers. M235i'en gjør også en strålende jobb i syden.

130i'en kjøpte jeg 1 år gammel da den hadde kjørt under 10 000 km. Jeg har vært utrolig glad i den og alltid sagt at den aldri skal selges. Har hatt mange fine turer og mange gode minner. Likevel så står den stort sett bare ubrukt og er knapt blitt kjørt de siste 5-6 årene. Selvom det er en morsom bil med selvpustende rekkesekser og manuelt gir så tviler jeg på at det noen gang blir en klassiker. Fornuften tilsier at den må selges. Det samme gjelder Z4'en. Jeg syns den er utrolig flott, men også denne blir alt for lite brukt spesielt siden vi har et sted i Spania med M235i'en.

Som det står nå tenker jeg derfor å selge 130i'en og Z4'en samt muligens en av i3'ene til våren. Er jeg gal? Er det bare å la de gå eller burde jeg som en mellomløsning avskilte de og sette de bort i 5-10 år før de kanskje er enda kulere? Jeg husker ikke kilometerstand eksakt, men tror at 130i'en kjørt ca 130' km og Z4'en ca 80' km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@RNJ

Er det en bil her du absolutt ikke må finne på å selge så er det 130i. Selv om du ikke tror det så kan jeg garantere deg at dette blir en klassiker, dette er "the next big thing". Se for deg, du har en liten 1-serie…med en svært treliter sekser i med bakhjulstrekk. Dette er unikt, dette får man ikke tak i lenger. Prisene i Tyskland er på vei opp, og de vil garantert følge etter i Norge. 

Hva skal du med to i3? En holder, X5en er som en elbil å regne når du kjører den på strøm. X5 45e er bilen som gjør elbil overflødig, og de som velger iX (grøss) fremfor denne… ja det skal jeg holde for meg selv. Kvitt deg med en i3 og Z4en og behold resten, her har du en perfekt bilpark. Eventuelt kvitt deg med M235i og kjør Z4en eller 130i ned til Spania for å ha der. G11 750d er helt konge, verdens beste Grand Tourer. Todørs Bentley og Aston Martin med V12 er utdaterte som GT biler, det er 750d som er kongen her. Den er mer praktisk med fire dører og bedre bagasjeplass. Bruker halvparten av en V12er, går derimot nesten like godt…med tune går den bedre enn en seig brite med V12er. Også skal jeg påstå at kjørekomforten er vesentlig bedre. Okei, den vekker ikke like mye oppmerksomhet som en Aston Martin DB11 langs promenaden i Marbella. Men come on, jeg hadde ikke kjørt ned der for å vise meg frem…så usikker på meg selv er jeg ikke. Helt konge bil, ikke selg den 👍

Om du mot formodning skulle finne på å selge 130en, så send meg en PM. Jeg har solgt en bil og trenger noe å fylle den plassen med. Har hatt 130i i kikkerten lenge, hadde i utgangspunktet tenkt å importere da det lønner seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@RNJDu har ihvertfall et luksusproblem, men jeg kan forstå at det ikke er helt enkelt å velge hva du skal gjøre. Jeg antar at årsaken til at du har to i3'er er at de begge brukes som jobb/pendlerbiler. Så med mindre en av dere kan bruke en av de andre bilene i denne sammenhengen gir det mening å beholde begge i3'ene.

Jeg er helt enig med Fredrik i at 130i'en bør beholdes. Den blir aldri en direkte verdifull bil som f.eks en E30 M3 iom. at den ikke er en M-modell, men som en av de siste modellene med en klassisk stor selvpustende rekkesekser (+ manuelt gear, bakhjulstrekk og i Golf størrelse) vil den helt sikkert være av stor interesse for ganske mange. Konseptet var unikt og vil forbli unikt.

Z4'en stiller nogenlunde i den samme kategorien, men har et litt mer begrenset marked iom. at den er en cabriolet. Designet skiller også vannene, men for de som liker designet (meg selv inkludert) er E85 fantastisk. Jeg ville ha beholdt bilen.

750d'en og X5'en gjør essensielt samme nytten når det gjelder bruksverdi. X5'en er litt mer praktisk, men tilbyr ikke den helt samme graden av komfort. Det at 7-serien er en diesel trekker ned i et litt lengere tidsperspektiv, mens hybriddrivlinjen i X5'en er en overgangsteknologi med visse begrensninger. Jeg mener at en av disse bilene bør selges, men hvilken kan kun du avgjøre. De kan begge evt. lett erstattes av en nyere modell som er bedre.

Spaniabilen er en kul feriebil som det ikke gir mening i å inkludere i denne problemstillingen. Den påvirker ikke de praktiske utfordringene med å ha (for) mange biler i hverdagen. 

På mange måter koker dette ned til hvilket tidsperspektiv du har. 130i'en og Z4'en krever noen år før de blir virkelig spesielle og hvis du ikke har tid/lyst til å nyte bilene i dag bør du kanskje ta de opp til revurdering. Alternativet er å sette bilene bort på et lager som en fremtidig eiendel/nytelse. Dog er det som sagt litt begrenset hvor mye disse bilene vil komme til å stige i verdi. Den fremtidige bruksverdien (for de rette personene) vil være større enn handelsverdien.

På den samme måten kan man drøfte 750d'en og X5'en. Dieselmotorer har ikke fremtiden foran seg, men det vil stadig gå noen år før de blir virkelig upopulære/bannlyst. Hybriddrivlinjen i X5'en løser på en måte denne utfordringen, men mitt inntrykk er at denne spesifikke teknologien utvikler seg temmelig hurtig og/eller blir erstattet av rene elektriske modeller som f.eks iX. Igjen er tidsperspektivet du har helt avgjørende.

i3'ene kan også lett erstattes av nyere og bedre elektriske biler, men liker du særegenhetene denne modellen har så er det liten grunn til å gjøre en endring. De koster ikke all verden og representerer derfor ikke en større kostnad. Motsatt så endrer teknologien seg hurtig når det gjelder spesielt elektriske biler så i3 blir hurtig en temmelig gammeldags bil (hvis den ikke allerede er dette). Tidsperspektivet er avgjørende.

Jeg håper dette kan hjelpe deg litt videre og ellers vil jeg ønske deg og alle andre som leser tråden en riktig god jul. Nå er det "Tre nøtter til Askepott" på NRK. Begge mine to voksne barn er hjemme så vi benker oss foran TV'en og ser på denne hyggelige julefilmen :)   

       

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Fredrik skrev:

@RNJDu har ihvertfall et luksusproblem, men jeg kan forstå at det ikke er helt enkelt å velge hva du skal gjøre. Jeg antar at årsaken til at du har to i3'er er at de begge brukes som jobb/pendlerbiler. Så med mindre en av dere kan bruke en av de andre bilene i denne sammenhengen gir det mening å beholde begge i3'ene.

Jeg er helt enig med Fredrik i at 130i'en bør beholdes. Den blir aldri en direkte verdifull bil som f.eks en E30 M3 iom. at den ikke er en M-modell, men som en av de siste modellene med en klassisk stor selvpustende rekkesekser (+ manuelt gear, bakhjulstrekk og i Golf størrelse) vil den helt sikkert være av stor interesse for ganske mange. Konseptet var unikt og vil forbli unikt.

Z4'en stiller nogenlunde i den samme kategorien, men har et litt mer begrenset marked iom. at den er en cabriolet. Designet skiller også vannene, men for de som liker designet (meg selv inkludert) er E85 fantastisk. Jeg ville ha beholdt bilen.

750d'en og X5'en gjør essensielt samme nytten når det gjelder bruksverdi. X5'en er litt mer praktisk, men tilbyr ikke den helt samme graden av komfort. Det at 7-serien er en diesel trekker ned i et litt lengere tidsperspektiv, mens hybriddrivlinjen i X5'en er en overgangsteknologi med visse begrensninger. Jeg mener at en av disse bilene bør selges, men hvilken kan kun du avgjøre. De kan begge evt. lett erstattes av en nyere modell som er bedre.

Spaniabilen er en kul feriebil som det ikke gir mening i å inkludere i denne problemstillingen. Den påvirker ikke de praktiske utfordringene med å ha (for) mange biler i hverdagen. 

På mange måter koker dette ned til hvilket tidsperspektiv du har. 130i'en og Z4'en krever noen år før de blir virkelig spesielle og hvis du ikke har tid/lyst til å nyte bilene i dag bør du kanskje ta de opp til revurdering. Alternativet er å sette bilene bort på et lager som en fremtidig eiendel/nytelse. Dog er det som sagt litt begrenset hvor mye disse bilene vil komme til å stige i verdi. Den fremtidige bruksverdien (for de rette personene) vil være større enn handelsverdien.

På den samme måten kan man drøfte 750d'en og X5'en. Dieselmotorer har ikke fremtiden foran seg, men det vil stadig gå noen år før de blir virkelig upopulære/bannlyst. Hybriddrivlinjen i X5'en løser på en måte denne utfordringen, men mitt inntrykk er at denne spesifikke teknologien utvikler seg temmelig hurtig og/eller blir erstattet av rene elektriske modeller som f.eks iX. Igjen er tidsperspektivet du har helt avgjørende.

i3'ene kan også lett erstattes av nyere og bedre elektriske biler, men liker du særegenhetene denne modellen har så er det liten grunn til å gjøre en endring. De koster ikke all verden og representerer derfor ikke en større kostnad. Motsatt så endrer teknologien seg hurtig når det gjelder spesielt elektriske biler så i3 blir hurtig en temmelig gammeldags bil (hvis den ikke allerede er dette). Tidsperspektivet er avgjørende.

Jeg håper dette kan hjelpe deg litt videre og ellers vil jeg ønske deg og alle andre som leser tråden en riktig god jul. Nå er det "Tre nøtter til Askepott" på NRK. Begge mine to voksne barn er hjemme så vi benker oss foran TV'en og ser på denne hyggelige julefilmen :)   

       

 

Ja, et luksusproblem på julaften er av det hyggelige slaget. 
Min tanke er at 60Ah i3 er snaut, hadde den selv og 120Ah, her ville jeg beholdt sistnevnte og kvittet med med den første. 
G05 og 7’er, en av disse ville jeg droppet - siden X5’en er et multitalent av en bil, ville jeg beholdt denne og latt 7’ern gå.

Ifht E85 og E87 ville jeg om økonomi og plass var ok, beholdt disse. 
Cab i Spania, i særdeleshet en 235i er rett bil på rett plass, den får bli.

God jul til alle freude am fahren.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill til mitt luksusproblem! Alltid godt å høre ulike synspunkter! 

Etter å ha lest og tenkt så sitter det nok lengre inne å selge 130i'en. Får se om jeg bare beholder den eller om den blir blir avskiltet og lagret.

i3'ene er veldig praktiske å ha og jeg liker de godt. Har ikke veldig lyst til å parkere 750D'en på Sandvika storsenter og på min seneste jobb ville jeg ikke ha fått plass til den i parkeringskjelleren. X5 45e kan i en viss utstrekning erstatte i3 men ikke helt. Min kone er flere ganger i Oslo og prisen for parkering og bompenger gir i3 en stor fordel. I tillegg er jeg mer komfortabel med å gateparkere i3 fremfor X5. Likevel er salg av den ene i3 en mulighet da vi relativt greit hadde klart oss med én.

Jeg er enig i at X5 45e er en overgangsteknologi, men tror det er veldig langt frem til at diesel i 750D'en blir helt utdatert. Som @Fredrik 90 skriver er det en fantastisk langtursbil. Jeg er på ingen måte klar for å selge denne selvom det er et klart overlapp med X5'en. X5'en er forøvrig den eneste med tilhengerfeste som jeg tidligere har savnet.

En annen refleksjon: Jeg har vært veldig fornøyd med infotainmentsystemet i 750D'en men etter å ha fått X5'en så virker det veldig gammelt. Spørs om det ikke nettopp er dette som fremover vil avgjøre om en bil føles utdatert heller enn kjøreegenskaper og ytelser. 130i'en har full navigasjon som var stas å ha den gang bilen var ny, men i dag gjør det bare at bilen virker utdatert. Jeg ville heller ha bilen uten navi i dag.

Her et par bilder av 130i'en fra den gang jeg kjøpte den:

1036839588_130i1.jpg.fc1e56f522c39d3c70681410199f3c8d.jpg

251861918_130i5.jpg.127c99f23dfb9fbc597ec565980772b2.jpg

Endret av RNJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RNJ skrev:

Takk for innspill til mitt luksusproblem! Alltid godt å høre ulike synspunkter! 

Etter å ha lest og tenkt så sitter det nok lengre inne å selge 130i'en. Får se om jeg bare beholder den eller om den blir blir avskiltet og lagret.

i3'ene er veldig praktiske å ha og jeg liker de godt. Har ikke veldig lyst til å parkere 750D'en på Sandvika storsenter og på min seneste jobb ville jeg ikke ha fått plass til den i parkeringskjelleren. X5 45e kan i en viss utstrekning erstatte i3 men ikke helt. Min kone er flere ganger i Oslo og prisen for parkering og bompenger gir i3 en stor fordel. I tillegg er jeg mer komfortabel med å gateparkere i3 fremfor X5. Likevel er salg av den ene i3 en mulighet da vi relativt greit hadde klart oss med én.

Jeg er enig i at X5 45e er en overgangsteknologi, men tror det er veldig langt frem til at diesel i 750D'en blir helt utdatert. Som @Fredrik 90 skriver er det en fantastisk langtursbil. Jeg er på ingen måte klar for å selge denne selvom det er et klart overlapp med X5'en. X5'en er forøvrig den eneste med tilhengerfeste som jeg tidligere har savnet.

En annen refleksjon: Jeg har vært veldig fornøyd med infotainmentsystemet i 750D'en men etter å ha fått X5'en så virker det veldig gammelt. Spørs om det ikke nettopp er dette som fremover vil avgjøre om en bil føles utdatert heller enn kjøreegenskaper og ytelser. 130i'en har full navigasjon som var stas å ha den gang bilen var ny, men i dag gjør det bare at bilen virker utdatert. Jeg ville heller ha bilen uten navi i dag.

Her et par bilder av 130i'en fra den gang jeg kjøpte den:

1036839588_130i1.jpg.fc1e56f522c39d3c70681410199f3c8d.jpg

251861918_130i5.jpg.127c99f23dfb9fbc597ec565980772b2.jpg

Ja, E83/5/7 og E9* generasjonen ser bedre ut uten navi. Samtidig er teknikken utdatert, så det er begrenset med nytteverdi.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/18/2022 at 2:03 PM, Fredrik said:

Det som imidlertid er litt interessant er selvfølgelig hvordan man kan spotte en fremtidig klassiker eller bare en interessant bil å ha om noen år. 

Det finnes selvfølgelig mange interessante bilmodeller i denne sammenhengen og E87 130i er en annen opplagt kandidat. Jeg tenker at det er på tide å flytte fokuset bort fra 80 og 90-tallet. Som jeg har forsøkt å skissere finnes det også mange interessante modeller fra 2000 tallet som etterhvert begynner å bli litt eldre og dermed modne for å plukke opp hvis man vil være tidlig ute.

Hvorvidt denne "klassiker" trenden med stempelmotorer vil fortsette mhp. utviklingen av elektriske biler vet jeg ikke. Trolig snakker vi ikke om tilsvarende dramatiske verdistigninger i fremtiden, men dette er etter min mening mindre interessant. Poenget må være å ha det morsomt med bilene uansett hva de koster.

 

Det er alltid vanskelig å spå fremtiden, spesielt nå når man lever i en krysningstid mellom bensin/diesel/hybrid/el/UFO/robåt/hydrogen eller andre løsninger.

Jeg har selv tatt en titt på markedet, og det er lett å finne modeller som vil holde verdien godt. Men jeg sliter med å finne modeller som vil øke i verdi fremover, i hvertfall justert for inflasjon.  

De modellene som er tryggest å kjøpe mtp verditap fremover er nok:

Porsche 911/997, Cayman, Boxster

BMW E92 med rekkeseks, 1-serie m/sekser, BMW Z4

Mini Cooper S mk1 (2002-2006)

Mazda MX-5 ND2 (2019-)

Ford Fiesta ST og Focus RS

Og spesifikt for det norske markedet - Chevrolet Silverado/GMC Yukon, Chevrolet Suburban, Tahoe samt Toyota Hiace er rimelig safe.  

Opel Speedster/Lotus Elise/Honda S2000/E36 M3/E46 M3 er også bankers, men de har ligget i området 175000-375000kr de siste 20 årene. Også er de dyre å drifte, så man vil sjelden gå i pluss med disse. Det samme kan sies om brukt Porsche. 

Min konklusjon er at den eneste modellen man faktisk kan eie og bruke uten å gå i minus er Mazda MX-5.  Men hvis man gir beng i verditap og heller fokuserer på kjøreglede vil man nok være ganske trygg på det meste med manuell kasse, RWD og gjerne 8er eller 6er. 

Etterpåklokskap er ikke så lett som det ser ut som. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@WertherDet er helt klart vanskelig å spå om fremtiden, men jeg mener samtidig at det faktisk er mulig å se hvilke modeller som har et potensiale for å bli attraktive i fremtiden. Med attraktive mener jeg ikke nødvendigvis verdifulle iom. at biler også kan være interessante av helt andre årsaker (som jeg forsøkte å påpeke i mitt tidligere innlegg).

Porsche Boxster/Cayman og 997 er helt klart modeller som er interessante, men det er viktig at bl.a IMS lageret er byttet i de motorene som har dette problemet. Det er også viktig å ta høyde for at alle Porscher generelt koster mer å drifte enn mer alminnelige biler (tenk: BMW's M-modeller).

Mazda MX-5 ND2 er også interessant iom. at bl.a 2,0 liter motoren ble oppgradert til 184 selvpustende hestekrefter og 0-100 Km/t med dette kom godt ned på 6 tallet. Få biler gir helt originale like mye kjøreglede for pengene. Jeg tror at muligheten for en signifikant verdistigning er begrenset, men som du påpeker holder MX-5 seg generelt bra i verdi.

Mini Cooper mrk.I og Ford Focus ST/RS er fine biler og eksempler på hvordan man kan tenke ut av boksen. Spesielt Focus har virkelig bra kjøreegenskaper og var på den måten et mye bedre kjøp enn f.eks Golf GTI. På mange måter tok Focus ST/RS over for Peugeot 306 GTI-6 som den beste "GTI" modellen.

Ford var uten tvil inne i en god periode rundt årtusenskiftet. Jeg liker også Mondeo mrk.II fra den samme perioden. Bortsett fra forhjulstrekket mener jeg at denne modellen ellers minst var på høyde med BMW E46 om ikke bedre. Spesielt ST-modellene var på alle måter imponerende konstruksjoner, men også Duratorq dieselvariantene imponerte i forhold til f.eks BMW's M47 motor. Duratorq dieselmotoren finner man igjen i bl.a Peugeot/Citroën og Range Rover. Mondeo vil selvfølgelig aldri bli en verdifull bil, men det er en fin modell som viser at alminnelige biler også kan være meget bra biler.

Apropos gamle alminnelige biler uten større verdi. Situasjonen er litt annerledes i USA, men jeg kom tilfeldigvis over denne litt artige videoen der en gammel Ford F-150 mrk. IX (1992-1998) blir kikket etter sømmene (for lekfolk uten større kjennskap til biler). Det er ikke et vakkert syn, men den har 4x4, dobbel bensintank, manuelt gear med lavserie og en 4,9 liter selvpustende bensinrekkesekser med veldig lavt effektuttak (rundt 165-170 HK og 370 Nm). Såvidt jeg forstår ble denne motoren (Ford "Truck Six" 300 I6) brukt i alt fra biler til anleggsmaskiner/generatorer/pumper og holder praktisk talt evig. Er man i dette markedet er det definitivt mye bil for pengene.

Dette er selvfølgelig en slengbil og totalt uten økonomisk verdi, men den kan med litt pleie/reparasjoner sikkert holde 3-4 år mer og i mellomtiden være en billig og litt artig bruksbil utenom det vanlige. Poenget er selvfølgelig å tenke utenfor boksen. En eldre F-150 finnes det ikke så mange av i Norge, men eldre Mondeoer mrk.II er det mange av og dette er også fornuftige biler som i de rette utgavene er ganske artige modeller med bra kjøreegenskaper og agile motorer.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Minner fra ungdommen ..

Er så rart dette med tid ,biler og forskjellige bilmoter.😊

Jeg fikk tilsendt noen bilder av min kjære søster igår som hun fant i albumet sitt og disse var datert 1991 .

De bildene jeg nå legger ut ,kommer fra bygda jeg vokste opp i ,og her var det jo Volvo og Bmw som gjaldt .

Vi begynner først med dette :

A54969FE-BBD6-46EE-9170-4C557111BEEC.thumb.jpeg.31f3379a5ac2eccf02b94932c6dc867f.jpeg

Dette er eller var en 325 i og må være en av de første 325ene som ble solgt på den lokale Bmw sjappa i Arendal ifølge regnummeret .

Første eier vet jeg hvem er og andre mann som hadde den i 1991 kjenner jeg veldig godt den dag idag 😊.

Første mann som eide den byttet denne inn og kjøpte seg en e28 528 i .

Ellers ble den vraket i 2008 og hadde hvertfall 14 eiere på den tiden .

Den her :

BADA5F54-7236-483E-A033-B452EC3B21C7.thumb.jpeg.646b881e934b2c1a8c175607b243cb14.jpeg

316 hadde full styling fra Kamei husker jeg og kjenner eier av denne og .

Dette mener jeg var en 1984 modell og han som hadde denne er blitt en anerkjent artist i Countrymusikkens verden .

Om dere ser på siden så står der og en e30 .

Dette var en 1987 modell 318i som ble disponert av lensmannsfruen der .

Drt ekteparet kjøpte to flett nye Bmwer i 1987 .

e28 520 i og en 318 i 1987 begge med soltak og sorte begge to .😊

Det var flott på den tiden å ha sånne biler .

Men tilbake til det med stil og tiden .

Se bare på den hvite e30en .bildet er 33 år gammelt likevel så er den jo akkurat som en e30 ser ut idag stortsett .

BbS ,fin original spoiler foran ,intet mer eller mindre .

E30 er virkelig en bil som holder seg godt stilveien den dag idag stortsett,foruten  de som bygger om og setter på div forferdelig styling .

Jeg har mange flere bilder fra 80 og 90 tallet som nå etterhvert dukker opp og gøy å se .

Synes bare det var litt gøy å dele her med disse klassiske e30 bilene .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sveigis skrev:

Minner fra ungdommen ..

Er så rart dette med tid ,biler og forskjellige bilmoter.😊

Jeg fikk tilsendt noen bilder av min kjære søster igår som hun fant i albumet sitt og disse var datert 1991 .

De bildene jeg nå legger ut ,kommer fra bygda jeg vokste opp i ,og her var det jo Volvo og Bmw som gjaldt .

Vi begynner først med dette :

A54969FE-BBD6-46EE-9170-4C557111BEEC.thumb.jpeg.31f3379a5ac2eccf02b94932c6dc867f.jpeg

Dette er eller var en 325 i og må være en av de første 325ene som ble solgt på den lokale Bmw sjappa i Arendal ifølge regnummeret .

Første eier vet jeg hvem er og andre mann som hadde den i 1991 kjenner jeg veldig godt den dag idag 😊.

Første mann som eide den byttet denne inn og kjøpte seg en e28 528 i .

Ellers ble den vraket i 2008 og hadde hvertfall 14 eiere på den tiden .

Den her :

BADA5F54-7236-483E-A033-B452EC3B21C7.thumb.jpeg.646b881e934b2c1a8c175607b243cb14.jpeg

316 hadde full styling fra Kamei husker jeg og kjenner eier av denne og .

Dette mener jeg var en 1984 modell og han som hadde denne er blitt en anerkjent artist i Countrymusikkens verden .

Om dere ser på siden så står der og en e30 .

Dette var en 1987 modell 318i som ble disponert av lensmannsfruen der .

Drt ekteparet kjøpte to flett nye Bmwer i 1987 .

e28 520 i og en 318 i 1987 begge med soltak og sorte begge to .😊

Det var flott på den tiden å ha sånne biler .

Men tilbake til det med stil og tiden .

Se bare på den hvite e30en .bildet er 33 år gammelt likevel så er den jo akkurat som en e30 ser ut idag stortsett .

BbS ,fin original spoiler foran ,intet mer eller mindre .

E30 er virkelig en bil som holder seg godt stilveien den dag idag stortsett,foruten  de som bygger om og setter på div forferdelig styling .

Jeg har mange flere bilder fra 80 og 90 tallet som nå etterhvert dukker opp og gøy å se .

Synes bare det var litt gøy å dele her med disse klassiske e30 bilene .

Sikker på det ikke er en Volvo 745 som står på siden der Jan? Syns det kan se slik ut :) Mulig du har rett likevel når jeg ser avslutningen på forskjermen, den ser rund ut, det kan man ikke si om 745en sin forskjerm :)

Ellers er det moro med slike gamle bilder, satt å kikket litt i gamle foto sist jeg var hjemme :)

Endret av Olaandref
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok Bmw dette 😊

De jobbet på samme plass .

Ja er kjempegøy dette og har funnet ekstremt mye fra den tiden nå både bilder som jeg har tatt og ekstremt mye kataloger og brosjyrer ,bla prislister på Ac schintzer utstyr i 1993 .(DYRT allerede da )

Alt dette skal jeg få lagt ut på min egen tråd etterhvert .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, sveigis skrev:

Det er nok Bmw dette 😊

De jobbet på samme plass .

Ja er kjempegøy dette og har funnet ekstremt mye fra den tiden nå både bilder som jeg har tatt og ekstremt mye kataloger og brosjyrer ,bla prislister på Ac schintzer utstyr i 1993 .(DYRT allerede da )

Alt dette skal jeg få lagt ut på min egen tråd etterhvert .😊

Gleder meg til å se mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2023 den 8.08, sveigis skrev:

Minner fra ungdommen ..

Er så rart dette med tid ,biler og forskjellige bilmoter.😊

Jeg fikk tilsendt noen bilder av min kjære søster igår som hun fant i albumet sitt og disse var datert 1991 .

De bildene jeg nå legger ut ,kommer fra bygda jeg vokste opp i ,og her var det jo Volvo og Bmw som gjaldt .

Vi begynner først med dette :

A54969FE-BBD6-46EE-9170-4C557111BEEC.thumb.jpeg.31f3379a5ac2eccf02b94932c6dc867f.jpeg

Dette er eller var en 325 i og må være en av de første 325ene som ble solgt på den lokale Bmw sjappa i Arendal ifølge regnummeret .

Første eier vet jeg hvem er og andre mann som hadde den i 1991 kjenner jeg veldig godt den dag idag 😊.

Første mann som eide den byttet denne inn og kjøpte seg en e28 528 i .

Ellers ble den vraket i 2008 og hadde hvertfall 14 eiere på den tiden .

Den her :

BADA5F54-7236-483E-A033-B452EC3B21C7.thumb.jpeg.646b881e934b2c1a8c175607b243cb14.jpeg

316 hadde full styling fra Kamei husker jeg og kjenner eier av denne og .

Dette mener jeg var en 1984 modell og han som hadde denne er blitt en anerkjent artist i Countrymusikkens verden .

Om dere ser på siden så står der og en e30 .

Dette var en 1987 modell 318i som ble disponert av lensmannsfruen der .

Drt ekteparet kjøpte to flett nye Bmwer i 1987 .

e28 520 i og en 318 i 1987 begge med soltak og sorte begge to .😊

Det var flott på den tiden å ha sånne biler .

Men tilbake til det med stil og tiden .

Se bare på den hvite e30en .bildet er 33 år gammelt likevel så er den jo akkurat som en e30 ser ut idag stortsett .

BbS ,fin original spoiler foran ,intet mer eller mindre .

E30 er virkelig en bil som holder seg godt stilveien den dag idag stortsett,foruten  de som bygger om og setter på div forferdelig styling .

Jeg har mange flere bilder fra 80 og 90 tallet som nå etterhvert dukker opp og gøy å se .

Synes bare det var litt gøy å dele her med disse klassiske e30 bilene .

Artig:) 325i fra 80 tallet med 14 eier er ikke så gæli det, så på m3 fra i 2018, den hadde vell 8eier allerede. Jeg klikket meg snarlig fort ut av den annonsen.. skal ikke ha en bil som har skiftet eier vær 6mnd.

forsett å post gammle bilder det er morro det altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...