Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg kan huske at Audi skrøt av at bilene var helgalvaniserte. Jeg lurer litt på om dette nogenlunde var på den samme tiden som de hadde innført det såkalte procon-ten sikkerhetssystemet (ihvertfall på 100 og 80/90 modellene). Et system med vaiere mellom motoren og rattstangen samt førersetet der hensikten var å trekke rattstangen vekk fra sjåføren samtidig som sikkerhetsselene også ble strammet ved en frontkollisjon. Såvidt jeg vet fungerte systemet ganske bra og Audi ble derfor en av de siste store bilprodusentene til å innføre airbagger.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Procon-ten ja. Nå bringer du tilbake dårlige minner. Det var som du sier et system med vaiere skrudd fast bak på girkassen og festet i rattstamme og belter. Ved en krasj der motoren ble trykket bakover så ble som du sier beltene strammet og rattet rukket vekk fra kroppen. Tror det fungerte bra men det var jo et komplisert system og det var nok billigere og montere noen airbagger. Tror det kom rundt 1986

Vi solgte mange girkasser til Audi 80 og de vaierne var alltid i veien. Tror det var 12mm herdete vaiere, stive som fy. De var helt umulig å kappe og hvis bilen hadde vært i en frontkrasj så var de jo også stramme. De var ille nok hvis bilen var hel. Jeg har forbannet de vaierne mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig artig at du har vært høgger så vi kan få slike førstehåndshistorier vedr. forskjellige bilmodeller her inne. 12 mm herdete vaiere er jo mer eller mindre profesjonell winch tykkelse. Skikkelige saker med andre ord og sikkert forferdelig å jobbe med for deg.

Dette var jo på en tid da Ferdinand Piëch var sjef for Audi før han ble sjef for hele VAG i 1993. Han var som kjent barnebarn av Ferdinand Porsche gjennom sin mor Louise Porsche, men han fikk kun sin fars etternavn + Karl som mellomnavn.

Det er ingen tvil om at Ferdinand Piëch var den av Ferdinand Porsches etterkommere som hadde arvet de geniale ingeniør genene, men han var jo ingen Porsche i navnet. Ergo fikk han ikke lov til av Porsche grenen av familien å lede Porsche selv om han uten tvil var den best kvalifiserte. Han jobbet for Porsche i årene 1963-1971 der han bl.a utviklet den legendariske racingmodellen 917. Han gikk over til Audi i 1972 der han ble teknisk direktør. I mellomtiden (knapt et år) utviklet han den legendariske 5-sylindrede dieselmotoren OM617 for Mercedes-Benz. Denne motoren er trolig verdens mest slitesterke dieselmotor for biler.

Ferdinand Piëch oppfattet imidlertid overgangen til Audi som annenrangs, men bannet seg på at han skulle gjøre Audi større enn Porsche. Det klarte han ikke, men nesten og i siste ende overtok han nesten også Porsche da han var sjef for hele VAG.

Historien om Audi er virkelig fascinerende. Interessant nok handler historien også om Mercedes-Benz i tillegg til Porsche. BMW er på mange måter en alternativ historie i tysk bilbransje. De har på godt og vondt hatt et litt annet fokus.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når alt dette er nevnt vedr. Audi så var det spesielt én ting som fikk meg til å heller velge Porsche og BMW da jeg hadde tid til virkelig å bruke bilene slik de skal brukes (jeg har aldri hatt en Audi). Av en eller annen grunn lot Ferdinand Piëch være å fokusere på vektfordeling i de ulike alminnelige Audi modellene på 70 og 80-tallet. Motorene hang praktisk talt foran forstillingen med ditto understyring til følge. Porsche og spesielt BMW gjorde seg i det minste umaken å konstruere bilene så motorene var helt eller delvis bak forstillingen. I tillegg så ble gearkassen montert ved bakakselen sammen med differensialen for nærmest perfekt vektfordeling (som på modellene 924, 944, 928 og 968). 

Se litt på denne videoen med en Audi 100 (C3) fra 1989 og hvordan motoren er montert. Dette var en modell som rent designmessig lå langt foran f.eks den samtidige E28, men den teknisk-dynamiske layouten var forferdelig.

Denne kanalen på Youtube er merkelig, men jeg liker den uten lyd (type asmr). Jeg antar at utgangspunktet er en eller annen type høgger i Estland som har mange gamle biler stående på et jorde. Vi følger ham der han først og fremst prøver å få motorene til å starte og deretter kanskje får bilene til å kjøre. Noen av bilene har stått mer enn 15 år og er overgrodd med både mose og planter. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du nevner med bl.a vektfordeling er en av grunnene til at Audi aldri har vært aktuelt. Samtidig som de har et slagord som er så nærme jug det er mulig å komme. Vorsprung durch Technik, jeg mener når de finner på og ha all vekt foran framakselen så er det ett eller annet med det tekniske de ikke har forstått.

Jeg er ikke sikker men jeg tror det har noe med at de videreførte en del av oppbygningen fra NSU RO80. Hvis man ser på den og ser på en Audi fra 70/80 tallet så er bl.a plassering av girkasse og tannstang lik. Det fungerte med en kort Wankel men en lang 5 sylindret ble straks værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har normalt litt begrenset sans for Matt Farah, men akkurat denne podcasten der han har Iain Tyrrell som gjest var veldig interessant. Vel verdt å bruke litt tid på. Anbefales :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Jeg tror jeg har en tvillingsjel i Tyskland som dyrker samme hobby som meg 😊

Nemlig Bmw og Opel og for en samling han har .

En original Rothmans Ascona 400 Breit versjon ,tidligere løpsbil fra 80 tallet :

77D6E68A-C17C-4488-A665-1EDB225F7F1B.jpeg.62c43b36790e70cc77dbb3eefb1130b3.jpeg

Disse var utstyrt med 2,4 16 v sugemotorer og mener de hadde 286 hk på det meste .

Ikke nok med det ,men original smal versjon 400 til vanlig bruk :

B04EE7FD-93F5-4F1A-AFF0-4F1FA7F326B9.thumb.jpeg.912bef47264098e2d94248d215d5dedf.jpeg

Denne har 144 hk originalt ,5 bolts understell .

Disse bilene her koster en formue og litt til nå .

Toppen av kaken er denne her som for min del er den ultimate Alpina drømmen for meg når det kommer til eldre Alpinaer:

109E8347-3182-4C92-A44F-B2E26EB87178.thumb.jpeg.c99513c9f25d710f9ce2bbb8322032a6.jpeg

Original B6 3.5s .

Selvsagt så er div Alpina e28 ,24 osv perfekte ,men kan se for meg en original m3 e30 oppdatert med Alpina sine tryllekunster må være en rå bil på alle måter .

Uansett en mann med god smak på biler og skulle lett hatt han som nabo 😊

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis Litt ironisk er det jo at nå som Opel eies av Stellantis og salget har vært nedadgående i mange år så får entusiaster og internettet øynene opp for hvor bra Opel faktisk kunne være. Ihvertfall enkelte modeller og varianter. Jeg tenker ofte at bilmerker som f.eks nettopp Opel, Ford og Peugeot blir litt urettferdig behandlet. Det er mye snobberi blandt folk og disse ser ofte ikke skogen for bare trær. Saken er at når f.eks Opel, Ford eller Peugeot lagde/lager noe bra så var/er det ofte veldig bra, men for snobbene er dette ikke bra nok for statusen følger ikke med blandt folk flest.

Jeg kan huske en bestemt ting i denne sammenhengen og det var på midten/slutten av 80-tallet da GTI trenden var som størst med bl.a VW Golf GTI 16V, Peugeot 205 GTI 1,9 og Opel Kadett 2.0i GSi 16V (altså Kadett E). Golfen og 205'en fikk stort sett all oppmerksomhet, men Kadetten hadde den kraftigste motoren, var hurtigst og hadde det mest moderne karosseriet (altså med tanke på Cw verdi). Opel var i det hele tatt veldig tidlig ute med karosserier som var formet i en vindtunell og de hadde ikke minst potente motorer.

Kadett 2.0i GSi 16V hadde en selvpustende rekkefirer på 1998 cm3 som ytet 150 HK (156 HK uten katalysator) og temmelig solide 203 Nm. 0-100 Km/t gikk løs på 7,7 sekunder og topphastigheten var 220 Km/t. Dette var f.eks hurtigere enn E30 325i (170 HK) i begge disiplinene og hverken Golf GTI 16V (139 HK) eller 205 GTI 1,9 (128 HK) hadde en sjanse. 

Man kan selvfølgelig argumentere for at de to andre GTI bilene hadde bedre eller mer inspirerende kjøreegenskaper enn Kadetten, men det tror jeg egentlig ikke rent objektivt. Ingen av bilene var perfekte, men VW hadde klart høyest snobbefaktor og Peugeot'en var uten tvil mye morro for relativt små penger. Kanskje falt Kadetten mellom to stoler, men den var utvilsomt en ganske artig konstruksjon i likhet med ganske mange andre Opel modeller. 

Kadett E ble forøvrig i Tyskland kalt for "windei" eller "vindegg". Dette refererte først og fremst til det strømlinjeformede karosseriet, men også til at et vindegg er et egg uten et hardt skall (noe som skjer hvis hønen som legger egg mangler kalk). Man kan jo selvfølgelig tenke sitt om et chassis som kanskje også flekser litt vel mye, men jeg kan i så fall underskrive på at 205'en ikke var mye bedre.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik :

Du oppsummerer alt her akkurat sånn det var og er egentlig idag .😊

Kadett Gsien var jo en meget potent bil og du skulle egentlig ha en frisk bil for å holde følge selv med en 1,8 Gsi sånn sett .

Det var sånn det var det Golf Gti var overlegen den om det var Gti bil du skulle ha ,de andre ble stilt litt på sidenlinjen .

Golf var ikke noe mesterverk kontra de andre egentlig mtp kvalitet .

De rustet som juling og ekstremt mye småfeil som det elektriske .

Kameraten til min far kjøpte ny golf Gti i 1983 og den var ikke gammel før sikringsboks tok kvelden og etter det masse tull med motor (Elektrisk der og ).

Men dette var likt på de fleste andre av samme type ,dvs her klarte utrolig nok Opel seg men her var rusten problem .

Motormessig aldri noe egentlig .

x20xe motoren til Opel altså 150 hk en en meget bra motor som går som ei kule og tåler juling .

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor ikke Gsi 16 v solgte mer enn den gjorde .

Skivebremser bak og gennerelt bedre utstyrt enn konkurrentene .

Men av alle de du nå nevner så er det jo Peg 205 Gti 1,9 jeg hadde valgt uten tvil .

Funfacten her Fredrik er at jeg eide en 1990 modell 2.0 Gsi 130 Gsi Kadett.

Antrasit met ,Grått recaro int ,soltak og 7x15 BBS .

Den skjøv godt unna og satt klistret på veien ,men tosken meg demonterte den i 2011 og gjorde den klar for lakk ,solgte den da jeg gikk lei .

Prisene på disse er jo gått i taket for ikke snakke om Golfene 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigisDet er kanskje litt vanskelig for mange i dag å se betydningen av de såkalte GTI bilene, men på 80-tallet var denne trenden like stor som SUV trenden er i dag. Poenget med GTI bilene var at de i et kompakt format hadde en for tiden kraftig motor (typisk selvpustende og med et topplokk med 4 ventiler pr. sylinder) og gode kjøreegenskaper.

Opel Kadett 2.0i GSi 16V hadde med sine 150 HK en like kraftig eller kraftigere motor enn mange av datidens mest solgte premiumbiler som f.eks E28 520i (129 HK) og W124 230E (136 HK). Når dette ble kombinert med en vekt på bare rundt 1000 Kg fikk Kadetten plutselig en hurtigere aksellerasjon enn selv biler som E30 325i og Porsche 944 som hadde hhv. 170 og 163 hestekrefter.

Et annet poeng var at selv 15-20 HK kunne gjøre en stor forskjell. Kadetten hadde f.eks kun 11 HK mer enn Golf GTI 16V, men var nesten et sekund hurtigere 0-100 Km/t. Kun 7,7 sekunder 0-100 Km/t var temmelig hurtig på 80-tallet og f.eks bare 0,2 sekunder etter selv E28 535i (218 HK). Hadde man en slik BMW var man konge på veien i Norge, men Kadetten var i praksis like hurtig og ikke hadde BMW'en stort høyere topphastighet heller (225 vs. 220 Km/t). Jeg husker ikke prisen på disse bilene, men det skulle ikke forundre meg om man kunne få 2-3 Kadett 2.0i GSi 16V'er for prisen av én 535i.

På denne tiden var det uvanlig at relativt små biler hadde firehjulstrekk og E30 325iX var derfor temmelig unik. GTI bilene hadde stort sett alltid forhjulstrekk, men når alt annet hadde bakhjulstrekk ble det til at det generelle fokuset på forhulstrekk nesten alltid ble vinklet negativt av spesielt biljournalister. Saken var bare at ved alminnelig kjøring merket man ikke den store forskjellen. Dette kom først noen år senere når bilene fikk multilink bakaksel som f.eks med E36. Når bilene i tillegg fikk kraftigere motorer (f.eks E36 325i med 192 HK) falt mye av poenget med en GTI bort. De ble stort sett for dyre, for tunge og var ikke lenger vesentlig hurtigere. GTI bilene hadde derfor en kort periode der de skinte og var det alle ville ha.          

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kommer frem noen ganske gode synspunkter i denne videoen her. Se bort ifra overskriften, den er litt click bait som han selv sier. Men han er inne på ett tema som jeg også har vært inne på før og det er at eldre biler ikke alltid er så mye dårligere enn nye. Jeg mener at bilene slik vi kjenner de i dag ble ferdig utviklet på 90-2000 tallet. Etter dette så har ikke de grunnleggende prinsippene blitt noe særlig bedre. Vi har sett en evolusjon stort sett på teknologifronten og på sikkerhet. Med dette så mener jeg at en 2005 E60 egentlig er vel så bra som en tilsvarende 2023 G30. Jeg tenker på kjørekomfort, styrefølelse, ytelse og grunnleggende premiumfølelse. A6en i videoen gjør akkurat samme jobben som en ny A6 eller e-tron for å se det med norske øyne. Den rommer hele familien, den går ned veien som en tysk premiumbil skal og den er like god i dag som i 2005 da den var ny. Jeg har hatt en 2004 E60 545i og nå en 2005 130i og det slår meg hvor moderne og bra disse bilene er i dag, så bra at jeg vil si bruksnytten er helt på høyde med nye biler. Det er ikke til å tro at en velholdt og bra E60 i år er 20 år, de viste ikke selv hvor langt fremme de var når disse bilene kom på veien. 

Å finne seg en så bra som mulig…ja la oss si E61 525i fra midten av 2000 tallet kan være bedre enn å kjøpe en ny iX3 til 700 000,-. En god 525i koster kanskje 80 000,-….du kan fylle mye bensin og vedlikeholde mye for 620 000,-. Likevel har den nydelige seter, er mest sannsynlig bedre å kjøre, sluker unna feriebagasje for en familie på fire. Den tar deg stille og behagelig avgårde på motorveien i 130 km/t. Også vil jeg argumentere for at den tilbyr mer kjøreglede…218 hester er nok i en familiebil så lenge den ikke veier 2,4 tonn. I jakten på å bytte bil hvert tredje år, i kappløpet om å ha den siste og nyeste elbil modellen så synes jeg vi har gått litt for langt. Jeg kan begynne med meg selv, min G30 er nå 5 år gammel og har gått 120 000 km. Jeg ønsker å bytte den ut fordi jeg synes den har blitt for gammel. Det er litt sjukt, fordi jeg digger den bilen over alt. Den har i løpet av årene vært driftssikker som en Japaner fra 80 tallet, og slik jeg har vedlikeholdt den så kommer den til å fortsette å være det i årene fremover. Likevel kikker jeg på ny bil, det er på tide å skjerpe seg 😂 

Ta ett steg for miljøet, kjør gammel men bra bil 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan fylle bensin/diesel, vedlikeholde og til og med bytte et par gamle biler til prisen av en ny. Det mest miljøvennlige er vel kanskje å bytte ut deler og ha en eldre bil i topp stand så lenge som rå. :) Men, stadig flere byer i Europa kommer med nullutslippsoner om man tenker på el, men forutsigbarheten er også viktig. Jada, en tennplugg her og litt olje der velter ikke lasset. Men, de større. I påvente av nye iX1 kjører en kollega omtrent 10 år gammel velstelt A4 og kom inn på kontoret igår faktisk. Pratet noe om vannpumpe og registerreim og litt til, uten at jeg har greie på det. Uansett, med deler og arbeid ble det en regning på 35000,-. En annen kollega har "mobbet" meg for elbil og aldri i verden om han skulle ha og jeg var en slik "Tesla-kuk"(humoristisk ment ja). Der røk noe i motoren(jeg vet ikke eksakt hva) på sin 2017 MB A-Klasse, det ble regning på 40000, men han brukte motorskadeforsikringen og slapp unna med egenandel. Forrige lørdag kjørte han til trøndelagen å hentet en ny/brukt EQB. Og må da legge seg flat. Jeg har jobbet der siden 1. februar i år, så ting snur fort :lol: Igjen, forutsigbarheten verdsettes høyt i de norske hjem, ja det koster, men det er lettere å fordele kostnadene/bake de inn enn å måtte cashe ut ganske mange titusener i reperasjon på en gang. Ja, en E60 545i hadde vært en kanon bil, men man burde kunne skru selv og ha interesse og tid hvis det skal være et alternativ. Noe det er for mange og det er kjempebra :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius2002 skrev:

En kan fylle bensin/diesel, vedlikeholde og til og med bytte et par gamle biler til prisen av en ny. Det mest miljøvennlige er vel kanskje å bytte ut deler og ha en eldre bil i topp stand så lenge som rå. :) Men, stadig flere byer i Europa kommer med nullutslippsoner om man tenker på el, men forutsigbarheten er også viktig. Jada, en tennplugg her og litt olje der velter ikke lasset. Men, de større. I påvente av nye iX1 kjører en kollega omtrent 10 år gammel velstelt A4 og kom inn på kontoret igår faktisk. Pratet noe om vannpumpe og registerreim og litt til, uten at jeg har greie på det. Uansett, med deler og arbeid ble det en regning på 35000,-. En annen kollega har "mobbet" meg for elbil og aldri i verden om han skulle ha og jeg var en slik "Tesla-kuk"(humoristisk ment ja). Der røk noe i motoren(jeg vet ikke eksakt hva) på sin 2017 MB A-Klasse, det ble regning på 40000, men han brukte motorskadeforsikringen og slapp unna med egenandel. Forrige lørdag kjørte han til trøndelagen å hentet en ny/brukt EQB. Og må da legge seg flat. Jeg har jobbet der siden 1. februar i år, så ting snur fort :lol: Igjen, forutsigbarheten verdsettes høyt i de norske hjem, ja det koster, men det er lettere å fordele kostnadene/bake de inn enn å måtte cashe ut ganske mange titusener i reperasjon på en gang. Ja, en E60 545i hadde vært en kanon bil, men man burde kunne skru selv og ha interesse og tid hvis det skal være et alternativ. Noe det er for mange og det er kjempebra :) 

Det er klart at det må ligge noen forutsetninger til grunn for å kunne leve med en eldre bil. Man må helt klart kunne skru litt selv og utføre lett vedlikehold på egen hånd, valg av bil er også litt essensielt. Min påstand er at om man velger en bra vedlikeholdt bil, med en motor og drivlinje som er anerkjent for å være sold og bra så sikrer man seg så godt det går mot de store regningene. Med gammel bil så vil de helt klart komme, men noen biler har mindre feil enn andre. Hos If kan man tegne motor og drivverks forsikring inntil 150 000 km, da gjelder den til 200 000 km mener jeg. Også det faktum at en bil til 80 000,- kan man i verste fall avskrive totalt noen ganger for prisen av en ny bil. Man kan faktisk avskrive den ett par ganger bare på verditapet. 

Grunnen til at jeg trakk fram E61 525i er at jeg føler kanskje dette er sweetspotten i dette konseptet. Den er gammel nok til å være billig, den er ny nok til å være veldig bra. M54 og N52 maskineriet kan man ikke klandre, deletilgangen er god og rimelig. E60/61 har hatt ett litt rufsete rykte, men min påstand er at en velholdt bil med ryddig historikk ikke er farlig å kjøpe. En god bekjent av meg kjøpte en 2006 E61 525i med 148 000 km på tellern, alle servicer tatt på merkeverksted, voksent ektepar som hadde eid bilen siden den var 2 år gammel. Hengerfeste, to sett nye dekk av kvalitetsmerke og komfortseter. Med 17" hjul, uten M-sport og uten panorama så ser den jo kjedelig ut. Men en velholdt og meget ryddig bil som han ga 79 000,- for...det slår meg som veldig mye bra bil for pengene.

Null utslipps soner kommer, men jeg tror at her i Norge så er det lenge til. I Stuttgart er det kun restriksjoner mot dieselbiler med klasse Euro 4 eller lavere, fritt frem for bensin. Paris har snakket om å forby alle biler eldre enn 1997 og dieselbiler lavere enn Euro 5. London har sin ULEZ (Ultra low emission zone) men her har faktisk en del eldre bensinbiler unntak så lenge de klassifiserer til Euro 4. For diesel er det strengere da de må være Euro 6. Og skulle det bli ett problem så kjøp en 2014 modell VW e-up! som nr to bil til å fise igjennom bomringen og rundt i sentrum med. En sånn kan man plukke opp for 60 000,- i god stand, varer den i 3 år og batteriet går til helvette så kan du kaste hele bilen å kjøpe ny brukt... Avskrivingen er likevel ikke i nærheten av å kjøpe en ny bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også inntrykk av at E60 er solide biler, med en godt stelt rekkesekser så har man en kjempebil. :) Misforstå meg rett. 
Jeg tror heller ikke mange byer i Norge blir berørt av nullutslippssoner de første årene, men etterhvert kanskje Oslo, Trondheim og Tromsø(med fler), ikke her jeg bor iallefall. Eller.. en skal aldri si aldri, det prates om null-utslipps sentrumsgate 🫠 Får vel ikke gjennomslag med det første 🤷🏼‍♂️

Det største problemet med å eie en gammel bil ligger ikke hos entusiastene eller vi som er over middels interessert i bil. Langt ifra. Det ligger gjerne med de som skal ha en grei og rimelig bil fra A-B. MEN samtidig er det flere av oss som ikke har mulighet, plass eller økonomi til å kunne ha flere biler. Og heller nyter samleobjekter fra sidelinjen. Mange har kanskje ikke plass å skru heller. Da er forutsigbarhet viktig, og forutsigbarhet verdsettes. Det er lite kjekt å få en veldig dyr påkost plutselig og hvis det er eneste bil så kan man bli værende uten bil en stund. Da er det ikke bare å "kjøpe en E-Up!", selv om jeg er med på tankegangen.

Jeg har lyst på E36 eller i3 som bil nr.2, men har bare parkeringsplass til 1 bil. Jeg har funnet ut at jeg skal kunne plassere vekk en Renault Twizy langs med husveggen imellom en mur(da har jeg 20cm på hver side, og siden dørene heises opp så går det), men har slått dette ifra meg og har en bil nr. 1 som er helt ok og kan kose meg med bilvask og slikt med den og setter pengene andre plasser, som hobbyer; sykkel, turer, skateboard og annet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...