Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

":2463qgen]Ser ut som vi hadde litt bedre vær på vår tur, som var ned Trollstigen, men vi kom gjennom et skydekke vi også. Flotte veier i den delen av landet!

Ja vi var ikke heldig med været. Dere var heldige som fikk turen i en roadster. Kunne tenkt meg å ta turen Trollstigen-Valldal-Geiranger i en cab/roadster jeg også. Vurderte å ta HiLuxen på tur, men er meget glad for at Mercedesen ble valget, selv om den som sagt ikke er såå fin utenfra og ribbet for utstyr.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å blande meg, men jeg blander meg...

Litt av utfordringen med diskusjoner som det her, er at trådeier er meget godt teoretisk og vitenskaplig opplyst, og har en god evne til å spa opp fakta som støtter hans argumentasjon. Det er bra.

Problemet oppstår når meddabatanten vinkler ting litt mer praktisk, og argumenterer på en litt annen måte, da stopper det ofte opp som det gjør her nå. Og det er dumt. Det er derfor folk blir irritert. Jeg har vært der selv for flere år siden.

Da var det nok også teori mot mer praktisk vinkling.

Trådeier har uten tvil bil-kunnskap og -interesse, men den praktiske erfaringen er kanskje ikke så stor, og det er jo selvsagt ikke noe problem, men da må man være åpen for annen argumentasjon.

Min mening er at trådeier kanskje kan tilegne seg enda mer kunnskap med litt ydmkhet.

Takk.

Jeg er naturligvis ikke helt enig med deg i din analyse, men jeg synes allikevel at ditt innlegg tilfører diskusjonen en stor verdi. Det gjør innlegget fordi det tar opp et viktig poeng. Du etterlyser praktisk erfaring i tillegg til teoretisk kunnskap. Dette er alltid et godt utgangspunkt for en god diskusjon når det gjelder biler.

Jeg mener at jeg har betydelig mer erfaring med sportslige biler enn de aller fleste her inne (og helt sikkert i forhold til noen av forumtrollene Erebus har klart å lokke frem i denne diskusjonen). Jeg har i det minste over 150000 Km bak rattet i ulike Porscher i tillegg til ganske mange kilometer i div. andre relativt sportslige biler. Noen vil sikkert påpeke at dette begynner å bli noen år siden, men den grunnleggende erfaringen er etter min mening viktig å få med seg hvis man vil føre en diskusjon om nogenlunde sportslige biler på fornuftige prinsipper. Jeg har også over 400000 Km bak rattet i ulike 3-serier... noe som også er betydelig mer enn de aller fleste her inne har.

Jeg tør derfor påstå at forholdet er motsatt når det gjelder f.eks Erebus. Han har ingen vesentlig erfaring når det gjelder sportslige biler og han tilfører heller ikke diskusjonen nevnverdig verdi. Han bruker kun en amatørvideo (som vi har sett før) som støtte i et banalt forsøk på å provosere frem en dårligere diskusjon. Jeg vil imidlertid ikke virke påståelig og jeg erkjenner derfor at filmen kan være korrekt i sin fremstilling av ytelsesforholdet mellom bilene.

Dette er åpenbart ikke godt nok for enkelte og dermed tror jeg vi kan konstatere at diskusjonen ikke handler om hva jeg mener eller vet, men om å skape en diskusjon for diskusjonens skyld. Panamera Turbo S vs. F10 M5 er bare Erebu´s påskudd for å føre diskusjonen utover fakta og en nogenlunde fornuftig relevans. Slikt er en perfekt oppskrift for å ødelegge en diskusjon... noe Erebus dessverre også har en god erfaring med her inne (han har blitt utestengt for slikt tidligere).

Jeg ønsker ikke å bruke tid på en diskusjon som dette. Jeg har forklart hvorfor, men det er heller ikke godt nok for enkelte her inne og det tiltross for at jeg er trådeier. Urimelig?... absolutt, men hvis poenget er å ødelegge tråden og ellers skape en dårlig stemning her inne er alt åpenbart i skjønneste orden.

http://www.aftenposten.no/meninger/komm ... 5DVyNk2coY

Her var det mye urelevant prat fredrik som IHVERTFALL ikke tifører diskusjonen noe. Jeg har utelukkende forholdt meg til bilprat - men når du insisterer på å åpne ballet ved å trekke inn alle mulige andre faktorer, får jeg bare følge opp.

Når det til stadighet kommer støtteerklæringer til fordel for motpartens syn er det muligens på tide å ta en titt i speilet min danske broder :wink:

Jeg sliter med å se relevansen i endel av poengene du fremfører fredrik. Hva slags relevans har det at du på 80-tallet har kjørt alle mulige porscher? Totalt uten betydning for diskusjonen og et trist forsøk på hersketeknikk og påberopelse av respekt igjennom det faktum at du er 20 år eldre.

Han bruker kun en amatørvideo (som vi har sett før) som støtte i et banalt forsøk på å provosere frem en dårligere diskusjon. Jeg vil imidlertid ikke virke påståelig og jeg erkjenner derfor at filmen kan være korrekt i sin fremstilling av ytelsesforholdet mellom bilene.

En Banal amatørvideo? Javel, jeg har aldri sagt noe annet eller prøvd å tillegge videoen noe som helst adjektiver... Det er rett og slett en HD-film av de aktuelle bilene "head-to-head". Tydelig at filmen provoserer deg siden utfallet ikke var det du ønsket eller håpet på..

Dette er åpenbart ikke godt nok for enkelte og dermed tror jeg vi kan konstatere at diskusjonen ikke handler om hva jeg mener eller vet, men om å skape en diskusjon for diskusjonens skyld. Panamera Turbo S vs. F10 M5 er bare Erebu´s påskudd for å føre diskusjonen utover fakta og en nogenlunde fornuftig relevans. Slikt er en perfekt oppskrift for å ødelegge en diskusjon... noe Erebus dessverre også har en god erfaring med her inne (han har blitt utestengt for slikt tidligere)

Mitt påskudd for å diskutere dette er at jeg nå har lest 30 sider med hyllest av Panamera turbo og dens overlegenhet ovenfor konkurrentene. Du lener deg på oppgitte fabrikkstall som argumentasjon for at ingen andre konkurrenter er i nærheten av ytelsene til Panamera Turbo, når det i realiteten er traksjonen fra 0 som er dens største forte. Med en gang bilene er i bevegelse er det flere biler som kan hamle opp med Panamera Turbo S, til eksempel F10 M5 - som vist i videoen. Dette faller deg visst litt tungt for hjertet, noe som skinner ganske tydelig igjennom i svarene dine der du gang på gang går til personangrep.

Det at jeg har vært utestengt tidligere har strengt tatt ikke så mye relevans for denne debatten, jeg tror man forøvrig trygt kan si at hadde du ikke vært moderator tidligere og kjenner folk i teamet hadde det nok blitt en del ferier på deg også fredrik :roll:

Som sagt, jeg er veldig åpen for å føre en objektiv debatt rundt F10 vs Panamera Turbo - kom gjerne med innspill og synspunkter. Det er litt trist at når debatten ikke lenger føres på dine premisser ( Panamera er best, ingen protest) så må alle - som fredrik 90 sier - "gå hjem fordi vi ikke vil leke på din måte lenger".

Vi bør tilstrebe oss en mer voksen attityd enn det

Her har du testdata fra siste Auto motor & Sport.

Eller er de også useriøse amatører?

QBapG.png

Som vi kan se av tallene er Porsche Panamera Turbo 1,2 sekunder bak M5 fra 0-160 og hele 2.6 sekunder bak M5 fra 0-200. Det er utklassingssifre, Porschen har ikke en sjanse 8) Total parkering, Panamera blir jo direkte latterliggjort. \:D/ \:D/ \:D/

Selv på paradegrenen 0-400 meter blir Panamera Turbo slått med hele 0.4 sekunder, det blir ikke morsomt før man gjør 0-400 meter på under 12 sekunder, 12.4 blir i denne sammenhengen patetisk :D

Testen er gjort med Panamera Turbo og ikke med S, men 50 hester hadde nok ikke utgjort den store forskjellen når det er snakk om såpass store forskjeller. En pølse i slaktetiden..

Jeg siterer den seriøse tyske tidningen Auto, Motor und Sport:

1st place - BMW M5 (F10)

Powerful and rev-loving engine, agile handling, comfortable suspension and many characters - win for the modern M5. "Fascinating".

2nd place - Mercedes-Benz E63 AMG

Classic power-limusine with sporty behaviour and a powerful engine with great sound. "Cool".

3rd place - Porsche Panamera Turbo

Because of its less power the Panamera can't keep up with the M5, but its handling and traction is top. "Individual".

0-80 km/h M5 3.2 sec, PT 2.8 sec

0-200 km/h M5 12.2 sec, PT 14.8 sec

From 80-200 km/h the M5 is 9 sec, the Panamera Turbo 12 seconds. That is a serious butt-kicking.

Klasseforskjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vi kan se av tallene er Porsche Panamera Turbo 1,2 sekunder bak M5 fra 0-160 og hele 2.6 sekunder bak M5 fra 0-200. Det er utklassingssifre, Porschen har ikke en sjanse 8) Total parkering, Panamera blir jo direkte latterliggjort. \:D/ \:D/ \:D/

Selv på paradegrenen 0-400 meter blir Panamera Turbo slått med hele 0.4 sekunder, det blir ikke morsomt før man gjør 0-400 meter på under 12 sekunder, 12.4 blir i denne sammenhengen patetisk :D

Testen er gjort med Panamera Turbo og ikke med S, men 50 hester hadde nok ikke utgjort den store forskjellen når det er snakk om såpass store forskjeller. En pølse i slaktetiden..

Klasseforskjell

Jeg ser hva du gjør her, og bruker Fredriks egne kommentarer mot ham, og det er sikkert ironisk ment, men det er slikt som ikke nødvendigvis tilfører tråden noe, bortsett fra irritasjon fra "motparten".

Jeg tror også Fredrik er litt ute etter å provosere, for at folk skal få opp øynene for at det ikke nødvendigvis er BMW som er best i alle sammenhenger. BMW i relasjon til andre mer sportslige merker (og andre konkurrenter) er helt klart interessant!

Tallene fra AMS er helt klart interessante, og det skulle vært artig å sett tilsvarende tall fra Turbo S. Må si det er imponerende tall fra BMW sin side.

Tall på Turbo S: (http://www.fastestlaps.com/cars/porsche ... rbo_s.html)

Max speed 307 kph (190.34 mph)

0 - 40 kph 1.0 s

0 - 50 kph 1.4 s

0 - 80 kph 2.6 s

0 - 100 kph 3.7 s

0 - 180 kph 9.9 s

0 - 200 kph 11.9 s

0 - 300 kph 40.7 s

0 - 60 mph 3.3 s

0 - 100 mph 7.7 s

1/4 mile 11.5 s @ 122 mph

Turbo: (http://www.fastestlaps.com/cars/porsche ... turbo.html)

Max speed 303 kph (187.86 mph)

0 - 40 kph 1.1 s

0 - 50 kph 1.5 s

0 - 100 kph 3.6 s

0 - 130 kph 6.1 s

0 - 200 kph 13.5 s

0 - 60 mph 3.4 s

0 - 100 mph 8.1 s

0 - 150 mph 20.4 s

1000 m 21.5 s

1/4 mile 11.6 s

Enda en test her:

http://www.5seriesblog.com/2012/04/22/s ... d-e63-amg/

med andre tall nok en gang :)

Dyno-tallene er interessante! Spesielt for M5 sin del :)

620 HP on the dyno (BMW claim: 560)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å nærme seg leken vi hadde på 70-80 tallet med bilkortstokk hvor tørre fakta stod om hvem som gikk fortest 0-100km/t.

Det blir mer eller mindre som å stå i fellesdusjen på skolen og sammenligne tissefant, svært lite kreativt.

Men det er jo stas denne 0-100 grenen selvsagt.

Jeg tror for en kjøper av disse bilene, er tall av ren akademisk interresse, utseende, image og følelsen den gir er nok langt viktigre kriterier.

Og ikke minst hvordan den leverer kraften.

Personlig er Porsche ikke min greie, og siden dette endog er et BMW forum, forventer ikke at folk skal svelge ukritisk subjektive tall server ifra den ene eller andre.

Jeg nevnte Auda sine optimistiske tall hhv ifht forbruk og effekt.

BMW er i andre enden av skalaen, og vi har sett mange gjentatte eksempler ved at effekten i 328i og 335i er noe nær 10% mer enn oppgitt effekt.

Så å se på rene faktabaserte tall 0-100, og utifra det kåre en "vinner", blir meningsløst.

0-100 er en enkeltstående gren, og utifra tallene som blir presentert her, blir påstanden om at M5 aldri henter igjen en Panamera Turbo S direkte feil.

Smaken er som baken, delt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det til stadighet kommer støtteerklæringer til fordel for motpartens syn er det muligens på tide å ta en titt i speilet min danske broder...

Hvorfor det egentlig? En usannhet, blir ikke mer sann kun fordi folk snakker hverandre etter munnen på et forum. Fremvis objektive, uavhengige og vel gjennomførte tester (Panamera Turbo S vs. F10 M5)... så skal jeg være til å snakke med.

Testen er gjort med Panamera Turbo og ikke med S, men 50 hester hadde nok ikke utgjort den store forskjellen når det er snakk om såpass store forskjeller.

Akkurat denne kommentaren må være skrevet i et mindre begavet øyeblikk. Selvfølgelig gjør en forskjell på 60 HK en stor forskjell (Panamera Turbo vs. F10 M5). Den faktiske differansen (jmf. fabrikkdata) mellom Panamera Turbo S og F10 M5 gjenspeiler til en stor grad nettopp at forskjellen kun er 10 HK (+ 4x4).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å hold dere litt på matta gutter.

Diskusjonen blir irrelevant når Nissan's 2-tonns Juke R kjører fra både Panarama S og F10 M5. ;)

[ Bilde ]

Egentelig ikke da denne Juken ikke er serieprodusert.

Forøvrig så kan vi vel legge denne diskusjonen død nå, også er vi alle venner igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentelig ikke da denne Juken ikke er serieprodusert.

Det har du helt rett i, men morsom redskap er det uansett. Nissan kan lage mye gøy dem og om dem bare vil.

Bare synd "hverdagsbilene" deres er så usedvanlig kjedelige..

Men alle er vel enige, den juken ser jo ikke direkte lekker ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det egentlig? En usannhet, blir ikke mer sann kun fordi folk snakker hverandre etter munnen på et forum. Fremvis objektive, uavhengige og vel gjennomførte tester (Panamera Turbo S vs. F10 M5)... så skal jeg være til å snakke med.

De to aktuelle bilene er begge gitt rullende start ved 50 kmt og porschen blir direkte frakjørt opp til 250.

Fint vi kan være enige om det og så er vi alle venner igjen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det egentlig? En usannhet, blir ikke mer sann kun fordi folk snakker hverandre etter munnen på et forum. Fremvis objektive, uavhengige og vel gjennomførte tester (Panamera Turbo S vs. F10 M5)... så skal jeg være til å snakke med.

De to aktuelle bilene er begge gitt rullende start ved 50 kmt og porschen blir direkte frakjørt opp til 250.

Fint vi kan være enige om det og så er vi alle venner igjen... :)

fjerner du nicket mitt fra signaturen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som konsept så synes jeg Nissan Juke faktisk er en veldig tøff bil, blir litt som med X6 på en måte. Den på en måte så stygg og ærlig at det rett og slett blir tøft, om folk som kjørere disse så tenker jag at det er bra noen tør skille seg ut og tenke annerledes :) En annen ting er at den kommer med en ganske morsom 190 hesters bensinmotor på 1,6 liter, som for en gangs skyld kommer bra ut av de Norske avgiftsystemet som igjen sikrer bra salg av morroversjonen :wink:

Nissan kan lage veldig mye moro, som nettopp GT-R. De lager mye kule og fine hverdagsbiler også men disse er ikke de europeiske markedet forunt, men dra over til USA og ta Nissan og Infinety i nærmere øyensyn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som konsept så synes jeg Nissan Juke faktisk er en veldig tøff bil, blir litt som med X6 på en måte. Den på en måte så stygg og ærlig at det rett og slett blir tøft, om folk som kjørere disse så tenker jag at det er bra noen tør skille seg ut og tenke annerledes :) En annen ting er at den kommer med en ganske morsom 190 hesters bensinmotor på 1,6 liter, som for en gangs skyld kommer bra ut av de Norske avgiftsystemet som igjen sikrer bra salg av morroversjonen :wink:

Nissan kan lage veldig mye moro, som nettopp GT-R. De lager mye kule og fine hverdagsbiler også men disse er ikke de europeiske markedet forunt, men dra over til USA og ta Nissan og Infinety i nærmere øyensyn :)

GT-R koster jo 600.000 i sverige ( eller kostet når den ble lansert)...

Tror det er rimelig mange her på forumet (inkl. undertegnede) som hadde dratt ned til banken og belånt leiligheten for å kjøre rundt i noe slikt...

Den parkerer jo alt ( ja til og med panamera turbo fredrik :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...