Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tror nok at @Werther er inne på noen vesentlige punker her. Jeg tror vi på sikt vil se en utskifting av hvilke biler som innbringer de største summene, samtidig som eierne og entusiasmen rundt disse bilene daler/faller fra av naturlige årsaker. Jeg kan jo bare ta meg selv som eksempel, jeg tilhører den utskjelte "Millennials" generasjonen som egentlig har veldig lite bilinteresse. Min interesse for biler jeg faktisk kunne tenkt meg å eie går fra ca 1980 og opp, stort sett så handler min interesse for biler jeg ville kjøpt fra 1986 og opp. Dette er biler fra en periode jeg kan relatere meg til, dette er biler jeg har vokst opp med og blitt eksponert for. Det sagt så finner jeg fortsatt biler fra før 1980 interessante, men aldri noe jeg kunne tenke meg å eie selv med noen få unntak. 

Men helt på bærtur synes jeg likevel ikke millennials generasjonen er når det kommer til bilinteresse. Vi har vokst opp i en tid hvor tilbudet er helt enormt, alt fra tilgjengelige entusiastiske biler, måten å få tak i bilstoff på, deletilgang og ikke minst mediaplattformene rundt bil. You Tube spiller en stor rolle her og er uhyre viktig for å holde interessen varm for folk i vår generasjon. Man kan finne en kanal for alt, bokstavelig talt. Men det er en jungel å navigere i, og jeg som med mange andre har begynt å følge en kanal for så å etterhvert skjønne at dette ikke er helt min gate likevel. Jeg synes også at i langt større grad mange kanaler handler om klikk og produktplassering. Mange sliter også med å holde seg to til det konseptet som først fikk oss inn på kanalen. 

Dette er min take på noen av de kanalene jeg følger:

Hoovies Garage:

Har alltid likt Tyler sine videoer, han har bygd opp kanalen sin med å kjøpe såkalte "Hoopties". Slitene biler som han ofte har fått for en slikk og ingenting, ofte Premium biler som var den billigste han kunne finne på markedet. Det har gitt og gir for så vidt fortsatt mye interessant underholdning. Men jeg synes han begynner å skli litt ut nå som suksessen har gitt store penger, han har begynt å bygge seg opp en samling av nyere, svært dyre biler som er helt i orden. MB SLS, Ny Shelby GT500, Bentley osv...helt totalt interessant. Men når han kjøper en gammel X5 som så vidt henger sammen, eller en Dodge RAM med 900 000 miles så er vi på nett igjen.

Shmee150:

Han er vel den You Tuberen jeg har fulgt lengst, og det er synes jeg selv er litt rart ettersom han konsentrerer seg veldig mye rundt nyere superbiler...noe som ikke ligger min interesse nær. Men likevel så må han gjøre noe rett fordi jeg fortsetter å se av ren fasinasjon. Han er enormt kunnskapsrik, han er en usedvanlig sympatisk fyr og en sann petrolhead. Jeg ser ikke alle vindeoene til Shmee, men har gjør mye kult som fasinerer. Han sender bilene sine til andre kontinent og kjøre road tripp der. Han bruker bilene sine, kjører i snøstorm med Ferrari SF90 eller roadtrip på kryss og tvers med sin Ford GT. Han er ikke redd for å eie en McLaren 675 som kanskje har verdens høyeste km stand.

JayEmm:

Flott kanal som tar borti veldig mye biler som ligger min interesse nært. Og han kjører bilene og legger frem sin ærlige mening om dem. Greit og variert innhold, egentlig en kanal jeg vil anbefale på det sterkeste.

Joe Achilles:

Stort fokus på BMW ettersom han er BMW entusiast. Mye bra stoff her, fremlagt på en tydelig og bra måte. Joe fremstår som en sympatisk fyr som virkelig brenner som BMW og kjøreglede i biler. Kan bli litt vel enkelt noen ganger, litt mye fokus på hans egne biler og oppgraderinger. Litt mye sitte bak rattet og snakke videoer.

CarRanger

Tysk kanal, man om man er litt stødig i Tysk så er dette en liten gullgruve. Han tar borti veldig mye interessante biler fra "min" periode. Han lager grundige videoer hvor han går igjennom bilene i detalj for så å ta dem på en lenger kjøretur, ofte med bra drive by filming. Det merkes at han legger kvalitet i innholdet.

Furiousdriving

Artig Brite med veldig variert og fint innhold. Han gjør en del videoer på både nye og gamle biler, og en del vedlikeholds/mekkevideoer på egne biler. Videoserien hans hvor han overtar en 1998 Ford Mondeo som har stått i en hage i 10 år for å så den EU godkjent og tilbake på veien, av en eller annen grunn så ble jeg sittende å se hele reisen tilbake til livet for denne glemte og totalt uinteressante bilen...fascinerende. Nettopp sett ferdig hans roadtrip i sin Volvo 740 til Volvo i Gøteborg og tilbake..artig. Han ligger ute på gårdsplassen og skrur bil i regnvær og sludd, på en måte så er dette en britisk @sveigis;) 

Dette er iallfall noen kanaler som jeg følger som jeg vil trekke frem og anbefale videre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 En fin liste med kanaler og noe for enhver smak. Utfordringen med Youtube er at algoritmen som brukes (i forbindelse med monetizing) hele tiden endrer seg. De insentivene man hadde f.eks rundt 100K subs er ikke nødvendigvis de samme ved 500K subs. Det er også lett å gå lei og/eller tom for stoff hvis man kontinuerlig har laget videoer i 2-3 år. Mange gjør seg imidlertid avhengig av pengene de tjener fra Youtube (eller de tjener for mye til å la være) og da er veien kort til at man ønsker å diversifisere innholdet i kanalen. Flere etablerer derfor nye kanaler der innholdet er mer løst, billigere/dårligere produsert og/eller f.eks i form av en superchat. Mange forsøker også å dirigere folk over på f.eks Patrion og i den sammenhengen begrense stoffet på deres alminnelige Youtube kanal. 

Jeg følger flere kanaler og har i tillegg til de nevnte kanalene hatt stor glede av f.eks Autogefühl (kanalen er tysk, men språket er engelsk) og Ausfahrt.tv (kanalen er tysk og språket er tysk). Sreten i kanalen M539 Restorations ser jeg naturligvis på (kun BMW relatert) og The late brake show har jeg også stor glede av. I tillegg kikker jeg ofte innom mer "mainstream" kanaler som Carwow og Doug DeMuro.

Vi har alle våre favorittkanaler, men jeg tenderer nok til å se på kanaler som enten har et litt mer analytisk preg og/eller fokuserer på litt eldre biler fra spesielt 80 og 90-tallet. En litt artig kanal i denne sammenhengen er f.eks Tyrrell's Classic Workshop . Jeg liker også kanalen Big Car som er historisk relatert, men kun teoretisk (altså kun opplesing). Dog er mengden av research virkelig imponerende og det er også tilretteleggelsen av stoffet.

Et godt eksempel på at intet er hugget ut i sten når det gjelder Youtube er kanalen Roadkill (Motortrend) med David Freiburger og Mike Finnegan. Showet var/er fantastisk, men ble tatt av Youtube (for hele episoder) til fordel for deres (Motortrend) eget konsept bak en betalingsvegg. Roadkill er klart savnet på Youtube, men dette er dyre og profesjonelle produksjoner så jeg forstår hvorfor vi etterhvert måtte betale for å se videoene. Roadkill har imidlertid inspirert mange andre på Youtube til å lage lignende videoer som f.eks Grind Hard Plumbing Co (en kanal som min 20 årige sønn anbefalte meg). Begge kanalene var/er utrolig kule for hva de er (ren underholdning og bare morro).

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Han ligger ute på gårdsplassen og skrur bil i regnvær og sludd, på en måte så er dette en britisk @sveigis;) 

Haha så vittig 😅😅,han må jeg hvertfall inn og se på .

Mao min tvillingsjel altså .

Du nevner opp en fin liste her Fredrik som er gøy å se på .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nevnes mange bra kanaler her.

Harrys garage

Tyrells classic workshop

The late brake show

High peak autos

Jay emm on cars

4wd 24/7

Rallycross vhs dvd

Furiousdriving

 

Jeg ser stort alt som legges ut her, så det blir vel like mange timer på youtube for meg en uke, som det andre ser vanlig tv. Jeg ser ikke nyheter lengre, jeg er av den klanen som mener alt er venstrevridd propaganda. Nrk har som mål å nevne ordene krig og klimaendringer 76 ganger daglig. Man blir bare depressiv.

Mye mer underholdende å se på kvalitetskanaler av det som omhandler vår interesse og lidenskap. Som de jeg nevner over her. Alle kanalene har sine særegenheter. Men spesielt Harrys er i en klasse for seg rent produksjons og innholdsmessig. Han er også i en unik posisjon i bilmiljøet, hans kontaktnettverk og hans økononiske situasjon. Han bruker dette til å lage bra innhold for meg og deg.

Late brake show er mer på nerdenivå, passer meg bra. Samme med tyrell, som er mer i materien inni en hyperskjelden mekanisme på en eldre supersportsbil eller lignende historie på hvorfor modellen var og er blitt som den er. En halvtime her er som et dypdykk i et billeksikon. Kjenner pulsen slapper mer av samtidig som man lærer ting man aldri skal få bruk for selv, men som er likefremt fasinerende.

High peak autos er en veldig god presantør foran kamera, man merker han lager det på budskjett. Litt sånn klemme inn en video på vei hjem fra jobb. Men slik er realiteten for de fleste av oss. Så det er bra han klarer å legge ut innhold som holder seg relevant. Det er alltid like morro å se at han kan finne en range rover til 3000kr som selv med sine skavanker ville kostet 65000kr her hjemme. Man ser hvor lett det er å finne gunstige kjøp og tjene penger på bil i england kontra norge. 

Jay emm. Også litt på budskjett. Men jeg er nesten utelukkende enig i bilsmaken hans. Bilmodeller som er litt utypisk, og kanskje glemte juveler og kommende klassikere. Mye av det han tester er biler jeg selv viøle hatt, mye før en typisk drømmebil.

4wd 24/7 se hvordan det er å reise med bil i australia. Bygge bilene opp til å klare ekstreme løyper. Ta helgen og kjøre, campe, være sosial. Der oppfordres de til å kjøre i outbacken og holde stiene åpne. I norge er dette en kriminell handling.

rallycross vhs. Gamle klassikere som legges ut hyppig. 80 og 90 tallet, den beste tiden i europeisk rallycross.

Furiousdriving. Basert på rett å slett daily beaters ofte fra min barndom. Hans entusiasme over å få kjøre en low milage opel rekord cd eller scorpio ghia kjenner jeg meg sånn igjen i. Det er noe med røttene i bilparken, og det at nettopp fordi disse er blitt glemt, så skal de ha en plass i hjertet mitt videre. Det at det er en egen festival for slike biler i england er jo helt magisk. Kunne tenkt meg å dratt på det som ligger på linken under. Mens andre drar på formel1 tur, ville jeg mye heller dratt på festival of the unconventional

Tercelen på 44.42 på slutten av videoen er prikk lik den jeg vokste opp i selv og vekker gode minner :)

 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode YouTube-tips. Jeg følger allerede noen av disse men skal sjekke ut de andre. Mine absolutte favoritter er m539 restorations og Harry's garage hvor jeg har sett alt. Er også stor fan av Henry Catchpole som opptreden på litt forskjellige kanaler. Her er seneste video med ham

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra kanaler her men dere glemmer jo Jay Leno. Det er ikke alle bilene han filmer som er like spennende men spesielt når han kommer med en obskur dampbil eller noe annet rart så er det flott. Sikkert fordi jeg synes alt mekanisk er veldig spennende, artig og oppdage hvordan de tenkte før. Av samme grunn så synes jeg de videoene som Harry Metcalfe legger ut der han viser restaureringen av bilene sine til og være mest severdig. Derfor liker jeg også kanalene til  Iain Tyrrell og Ed China.

Jeg har også er par andre jeg følger som ikke er nevnt allerede.

En er https://www.youtube.com/@GeorgeKarellas/videos kallers seg Soup classic motoring. En ire som restaurerer bl.a. en Lotus Esprit. Han er litt ujavn på det han legger ut også kommer det med ujevne mellomrom men bare måten han filmer på med stop motion teknikk er fascinerende. Tipper han bruker lang tid på å lage en video.

Jeg følger også han karen her. https://www.youtube.com/@agingwheels/videos Han liker obskure el.biler og alle andre dårlige biler som noen gang er lagd. Han er nok totalt selvlært mekaniker men får det til ettervært. Videoene over hvordan han overhaler Trabant motoren med aktiv bruk at stor hammer bør absolutt sees.

Men siden jeg også er hobby musikker så liker jeg også litt obskure instrumenter. For en stund siden kom jeg over en sveitsisk jenta som spiller alpehorn. Jeg er kanskje rar men jeg synes dette er nydelig og høre på. 

 

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K Enig, Jay Leno må vi heller ikke glemme. Blandt alle de temmelig kostbare bilene (bl.a en McLaren F1) har han også mye annet interessant som f.eks dampbiler (som du nevner), Duesenberg etc. Totalt har han vel over 180 biler og 160 motorsykler.

Vedr. Youtubere som er mer eller mindre amatører, men som jeg synes at er litt interessante er danske Seppo i Seaside Garage (en dansk kanal, men språket er engelsk). Han er en artig skrue som bor på den sydlige delen av Fyn. Bilene er gamle og slitte. Budsjettet er lavt, men ståpå viljen mangler intet. Bilene blir ofte solgt til samlere (som f.eks en Skoda 105 Estelle) og andre litt spesielle mekanikere.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K Vedr. musikk og alternative kanaler som jeg noen ganger ser på liker jeg covere der amatører viser hva de kan på f.eks bass og trommer (mine favorittinstrumenter). Min sønn er etterhvert en habil bassgitarist og liker spesielt polske Barbara's måte å spille på (rolig, nøyaktig og med følelse uten å overdrive). Sina er ellers bare fantastisk med sin tromme cover på bl.a Kiss Detroit Rock City. Begge er virkelig teknisk dyktige.

En annen som er ganske stor på dette området er Constantine fra Canada. Han er knapt en amatør, men profesjonell er han heller ikke selv om han så langt har gjort over 1600 bass covere på Youtube. Han var også veldig tidlig på Youtube iom. at han har laget videoer siden 2006. Det finnes imidlertid et utall cover amatører på Youtube. Det er sannelig noe for enhver smak.

https://www.youtube.com/@ConstantineIsslamow/videos

Det var forøvrig Roger Waters som skrev mesteparten av musikken til albumet Dark side of the moon anno 1973. Han spilte også bass på konsertene, men på albumet er det faktisk David Gilmour som spiller bass. Han er en teknisk bedre bassgitarist.

Et viktig poeng med disse cover videoene er at de klart viser spesielt tre ting:

Trommer og bass danner rytmeseksjonen i ethvert band, men de de forsvinner ofte i bakgrunnen under innspillingen av albumene (særlig på 60 og 70-tallet). På Detroit Rock City kan man f.eks knapt høre trommene for alle gitarene på den originale innspillingen.

Trommer og bass er teknisk krevende instrumenter når musikken er litt sofistikert og gjennomført (som f.eks på Time og Detroit Rock City). Det er ikke enkelt å spille bass og tromme covere på disse låtene.

Cover videoer viser hvor avanserte f.eks bassgangen og trommer kan være på låter der man ellers ikke legger merke til dette. Time og Detroit Rock City er veldig gode eksempel på dette.  

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Youtube's algoritme er noen ganger ganske fascinerende. Jeg roter rundt etter bra bassganger og Youtube forslår plutselig Robert Plant's låt Big Log. OK, den er bra og jeg hører på den og Youtube forslår sideløpende U2's 11 O'Clock Tick Tock live i Red Rocks, Colorado i 1983. OK, nå snakker vi store saker. Sideløpende forslår Youtube U2 Until The End Of The World og New Year's Day på Zoo TV Live From Sydney, Australia i 1993. Jeg gir meg over for dette er uten tvil en av de beste U2 konsertene all time da U2 virkelig var store, kanskje bortsett fra nettopp Red Rocks konserten i Colorado 10 år tidligere.

Jeg har en liten mistanke om at Youtube i denne sammenhengen aktivt markedsfører U2 (de er ute med et nytt album i disse dager), men jeg bryr meg mindre når forslagene er såpass bra. Dette er U2 da de virkelig var på toppen og de var virkelig store (spesielt på Zoo TV turneen). Konserten i Red Rock er for de litt mer spesielt interesserte, men det er rått, direkte og ganske ungdommelig sjarmerende. Bra bassganger er imidlertid fellesnevneren her og dette må man jo bare gir Youtube's algoritme helt rett i.  

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg spiller bass selv @Fredrik så er jeg selvfølgelig enig meg deg. Bass er viktig. Jeg spiller imidlertid en helt annen type bass. Noe jeg har gjort siden jeg var 14 år.

Sammen med bariton saxen er jeg ryggraden i treblåsegruppa og det trives jeg godt med. Jeg trenger ikke spille soloer selv men og støtte opp om solisten liker jeg godt. Jeg pleier og si at du behøver ikke og høre meg men du bør merke at noe mangler når jeg ikke er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublet over en interessant og nostalgisk Trucker-video produsert av NRK i 1991, mens NRK enda var relevant og ikke kun en politisk propaganda-maskin. Utrolig fin video fra det gamle Europa med NORSKE (sørlandske) lastebilsjåfører som frakter båter fra Norge til Sveits istedenfor polakker som frakter båter fra Polen til Norge slik som det er i dag. 

@sveigis@Fredrik 90

 

 

 

 

En annen kul video fra samme kanal er en video fra 1976 som følger en sjåfør som kjører Sandefjord-Dubai!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Werther skrev:

Snublet over en interessant og nostalgisk Trucker-video produsert av NRK i 1991, mens NRK enda var relevant og ikke kun en politisk propaganda-maskin. Utrolig fin video fra det gamle Europa med NORSKE (sørlandske) lastebilsjåfører som frakter båter fra Norge til Sveits istedenfor polakker som frakter båter fra Polen til Norge slik som det er i dag. 

@sveigis@Fredrik 90

 

 

 

 

En annen kul video fra samme kanal er en video fra 1976 som følger en sjåfør som kjører Sandefjord-Dubai!

 

 

Ja dette er nostalgi 😊

Den første har jeg sett et par ganger og kjenner mange sjåfører fra det firmaet .

Og det var jo sånn det var før og minnes min tid på Windy boats.

Det var alltid gøy når Transport Service kom med de feteste Scanianene med følge bil og mobilkran og skulle laste opp båter som skulle til Sveits eller Tyskland .

Det var forøvrig litt av en papirmølle som fulgte med og når disse forlot lokalene våres.

En vanlig dag på Windy Boats:

7DDF86FA-16DE-402F-9C38-27967ED1C4E2.jpeg.134d2ff2a64b6c1293a7a0fa52c4e677.jpeg

Dette bildet er jo gammelt men likevel sånn det var helt til det ble slutt med produksjon av båter her noe som var jækla synd.

Må nesten nevne en historie her .

Angående Transport service ,så er dette et stort firma og er for alle trailersjåfører her nede drømmeplassen å jobbe .

Flotte biler og topp utstyr og de som jobber der er entusiaster til sin hals .

I 2006 så var der en som kjørte fast for Windy boats og han var Scania mann til sin hals ,altså ekstremt😂😂

På den tiden hadde han fått ny toppmodell med alt det utstyr du kunne finne .

Dette var før tiden da alt ble strengt iht til lyd osv og for dere som er et snev av int i bil vet og at Scania V8 er like fint å høre på som en V8 i Bmw (For å sette det på spissen ).

Hvertfall han hadde montert rakrør et på hver side og justert motor på den ,så der var en syk lyd og røyk godt ut pipene.

Båtene var alltid sendt med grønn presenning ,men når han kom ned til Sveits ,da var mye av presenning svart av dieseleksos pga pipene 😂.

Det sporte av her nå men synes det er litt gøy å fortelle litt om hverdagen og i og med jeg har jobbet med dette ,altså båtbransje.

Gøy med sånne videoer @Werther og takk for bidrag .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine videoer. Jeg har ikke mye erfaring/innsikt i trucking, men litt fascinerende er det når man tenker på hva det involverer av kjøreferdigheter og kraftige motorer. Disse videoene har jeg nylig sett. 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...