Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

@Werther Jeg tror at du må ha misforstått hva jeg mener om 911 G-serien (1973-1989). Jeg liker absolutt bilen, men den var ikke en bil for meg da jeg hadde den så tidlig som i 1985-1986. Årsaken var at jeg som 18-19 årig var for uerfaren som sjåfør. Ultimativt gikk det også nesten helt galt på Ullernchausséen da jeg plutselig snurret rundt på de rimfrossene veiene. Med litt mer erfaring bak rattet før jeg kjøpte bilen er jeg helt sikker på at jeg ville fått et helt annet inntrykk av bilen. Altså min feil og ikke bilens.

Når dette er nevnt er f.eks en 944 en mye lettere bil å kjøre for en relativt utrent sjåfør og med litt erfaring er 944 også mye lettere å utnytte 100%. I dag har 944 selvfølgelig ikke en imponerende ytelse med kun 163 HK (også selv om vekten er under 1200 Kg), men den er morsom å kjøre og med mengder av feedback i både armer og ben. I tillegg er den som sagt mer eller mindre idiotsikker når det gjelder å tilgi førerfeil.

Et annet poeng for min egen del er at 944 er en relativt komfortabel langtursbil. Både motoren og eksosanlegget er ganske dempet og med en relativt tung gearutveksling er også turtallet på motoren tilpasset langturer. Det samme kan man definitivt ikke si (på godt og vondt) om f.eks 911 Carrera 3,2 (som vi begge har hatt/har). Man skal være en rimelig overbevist luftgekühlt 911 entusiast for å nyte en tur igjennom Tyskland i høy hastighet på Autobahn i den bilen. For den rette er jeg imidlertid sikker på at dette er helt ok, men det hverken var eller er noe for meg. Smak og behag.

Apropos Mazda MX-5 NA så var den bilen for meg litt nedtur etter å ha hatt fire forskjellige Porscher. Jeg kjøpte en helt ny NA i 1990 da den kom på markedet og bilen var definitivt fantastisk på mange måter, men å leve opp til Porschene kunne den ikke. I alle fall ikke slik jeg brukte min Porscher hovdsakelig på roadtripper overalt i det vestlige Europa.

Forøvrig et veldig fint bilde av en enkel og stilren 911 G-serie (SC tror jeg at det er) med de originale og samtidige Fuchsfelgene og uten vinge (viktig i min verden).   

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Fredrik said:

Apropos Mazda MX-5 NA så var den bilen for meg litt nedtur etter å ha hatt fire forskjellige Porscher. Jeg kjøpte en helt ny NA i 1990 da den kom på markedet og bilen var definitivt fantastisk på mange måter, men å leve opp til Porschene kunne den ikke. I alle fall ikke slik jeg brukte min Porscher hovdsakelig på roadtripper overalt i det vestlige Europa.

Forøvrig et veldig fint bilde av en enkel og stilren 911 G-serie (SC tror jeg at det er) med de originale og samtidige Fuchsfelgene og uten vinge (viktig i min verden). 

 

Jeg skjønner at den ble en nedtur til ditt bruk, i den tid. NA var en bil for landeveiene, ikke grand touring.  Men i 2023 er NA en utrolig grom bil å ratte, kanskje det beste under 200 000kr, helt der oppe sammen med Lotus Elise, Opel Speedster og 911.  

Min tidligere 1985 Carrera 3.2 var en utgave med alt utstyr - dvs sportsunderstell, sportsseter i skinn, frontspoiler & bakspoiler, soltak, AC, 17" RUF-felger. Hele jappe-pakka :lol:.   Kjøpt ny i Sveits av en tidligere norsk olympisk mester i svømming (hvis jeg husker korrekt) og tatt med som flyttegods i 1988.  Den hadde blitt lett trimmet og gikk som et skudd, meget sprek. En fordel var at den hadde lavt bensinforbruk, 0.88-0.95. Meget bra rekkevidde med 90l-tank.  Ulempen var at den på mange måter tok steget langt vekk fra den originale 911en mtp vekt - mener å huske at min var gode 1280kg tørrvekt og 1360 med fører. Da er den ikke lenger en lettvekter og begynner å nærme seg fettberget 964.

SCen jeg har nå veier 1160kg med halv tank uten fører, med andre ord 100-120kg mindre. 3.0-literen er også enormt lettbeint og turtallsvillig, og på ingen måte mindre artig å kjøre på tross av kanskje 65hk mindre enn 3.2en. Den har en ettermontert frontspoiler, men ingen vinge bak. Så den fremtrer som mer stilren.  Personlig synes jeg Coupe ser bra ut både med og uten vinge, mens Targa og Cabriolet ser best ut uten vingen. Uansett er de begge utrolig kjekke biler på hver sin måte.  Legger ved litt bildespam av de nevnte bilene...Tilgi meg, rødvin og 911 gjør meg mo i knærne. 

SANY1288.JPG

SANY0901.JPG

IMG_5913----.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2023 den 20.21, Fredrik skrev:

Litt mer fra 80-tallet eller mer presist fra begynnelsen av første halvdel av 80-tallet. Er det noen som vet om det er mulig rent digitalt å oppnå den samme høye dynamikken i lyden som disse eksemplene med spolebånd fra 50-tallet spilt på maskiner fra begynnelsen av 80-tallet samt dagens custom made spolebånd gir?

For å forklare hvorfor noen spolebånd (altså ikke alle) gir en ekstraordinær dynamikk i lyden må man nesten se videoen, men kort forklart handler det om mengden spolebånd samt hastigheten på spolebåndet i maskinen. Umiddelbart burde det være mulig å oppnå den samme kvaliteten digitalt, men selv de beste (når det gjelder innspillingskvalitet og utgiver) av mine gamle CD'er fra 80-tallet når ikke helt opp (dog nesten). Et godt eksempel er en japansk utgave av Pink Floyd's album "Dark Side of The Moon" fra 1973, den såkalte "black triangle" CD'en fra 1984/85 og lyden er fantastisk og mye bedre enn hva man kan høre via ulike streaming tjenester.

Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på at mye av dagens musikk bl.a har ulike surround effekter som manipulerer lydbildet og gjør det såkalt "større". Dette er ikke hva jeg etterlyser. Jeg vil ha en så naturlig og ren lyd som mulig, men med mest mulig dynamikk i selve lydbildet, som eksemplene i videoen viser.

 

Jeg tenker at utfordringen her er erfaring. Har man hørt bra opptagelser fra 70, 80 og første halvdel av 90-tallet (hvilket dessverre mange ikke har) forstår man hva som er problemet i dag. Musikken mangler helt enkelt dynamikk. Det er ganske utrolig at plateselskapene på denne måten får lov til å manipulere dagens unge med en kvalitativ mindreverdig lydopplevelse. 

Jeg vet ikke helt hva årsaken til denne miseren er (altså hvorfor plateselskapene prioriterer som de gjør), men mest trolig handler det om kostnader. Det å produsere opptagelser som man gjorde på f.eks 80-tallet var svært kostbart og tok lang tid. Det var heller ikke mulig for et utrent band eller en mindreverdig artist å snyte seg til en bedre lyd eller performance (dette var mange år før f.eks autotune). Var man god/dyktig på den tiden kunne man også ta seg betalt deretter og honorarene var ofte enorme.

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

500K miles svarer til 800K kilometer. Motoren (original) er M50B25 som ytet 192 HK og 245 Nm. 0-100 Km/t gikk offisielt løs på 9,2 sekunder (Touring med manuelt gear) og topphastigheten var 221 Km/t. Hvem sier at gamle BMW'er (i dette tilfellet fra 1992) ikke holder med ordentlig vedlikehold og få eiere? :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34, spesielt Touring, led vel alltid av at den var litt tung og massiv. De var fort 1800kg tørrvekt + fører og passasjerer, og det gjorde at de nok opplevdes som ganske late. En 525iA med familie snakker vi fort 2100kg+, og det drar jo ikke skinnet av pølsa.  Min tidligere M5 Touring hadde en ganske solid egenvekt på 1720kg, to-seters varebil uten fører. Så det baller fort på seg her. 

M5en var på tross av høy vekt artig å kjøre pga grom lyd og moment fra S38B38en. Den innehar fortsatt min personlig rekord der jeg kjørte Gøteborg-Oslo (30 mil) på 1t og 55min på gamleveien, det vil si før man bygde ut gamle E6 i Sverige (Uddevalla-Strømstad) og Norge (Svinesund-Råde) til 4-felt.  Kjørte det remmer og tøy gikk mellom 02.00 og 05.00 natt til søndag :lol:   Gode minner, ingenting slår litt uansvarlig grisekjøring med en BMW. 

 

SANY0115.JPG

SANY0123.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34 var for tiden en temmelig tung bil. En 1994 540i Touring med automatgear hadde f.eks en egenvekt på 1725 Kg (uten fører) og totalvekten var på solide 2275 Kg. Selv med en fireliters V8 motor på 286 HK river den ikke akkurat skinnet av pølsen med 0-100 Km/t på nesten 7 sekunder. Dette er under optimale betingelser med kun sjåfør og uten bagasje. Med hele familien + vovse vil jeg tro at 8-9 sekunder 0-100 Km/t var mer realistisk og da kunne selv en 10 år eldre 944 med 165 HK fint holde følge.

Ja, den gamle E6'en fra Strømstad til Uddevalla var artig. Når jeg tenker meg om tror jeg at vi på 80-tallet først kom ut på motorveien ved Spekerød ca 40 Km syd for Uddevalla. Min bedre halvdel er dansk og vi pleide derfor i mange år å ta fergen fra Gøteborg til Frederikshavn. Det var jo ikke så mye trafikk den gangen og spesielt om natten kunne man derfor holde en ganske høy hastighet på det som i realiteten var en artig landevei. Elg var en utfordring man måtte passe på, men alt jeg kjørte på var en rev. Dette var imidlertid ille nok med frontfangeren, venstre forskjerm og en del av panseret skadet. Bilen kunne heldigvis kjøres, men surt var det.

Om dagen og spesielt om sommeren var imidlertid den gamle E6'en forferdelig med enormt mye trafikk og turen tok en evighet. 928'en kjørte jeg forresten der med sommerdekk i tett snedrev. Det var en sann utfordring trett og jævlig etter å ha kjørt direkte fra Gibraltar (ca. 3600 Km). 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten shout out vedr. programserien "Klokje Rond" (klokke rund), som er nederlandsk og refererer til kilometertelleren og hvordan den går rundt når bilen virkelig har kjørt langt (f.eks ved 999999 Km). Det er ganske interessant hva de forteller om bilene og ikke minst hva som er bra og mindre bra med de enkelte modellene. Jeg forstår ikke nederlandsk, men man får f.eks engelske undertekster ved å bruke automatisk oversetting.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over til noe helt annet igjen. Hvordan kan man med moderne datateknikk gjenskape hva f.eks det tyske bandet Kraftwerk gjorde i 1978? Det er ikke helt så enkelt som man tror og legg også til at Claudio Passavanti (Sunlightsquare) er en profesjonell produsent og pianist. Jeg synes at dette er ganske fascinerende og forteller en historie om hva man kunne den gangen for 45 år siden.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2023 den 15.34, Fredrik skrev:

Bare en liten shout out vedr. programserien "Klokje Rond" (klokke rund), som er nederlandsk og refererer til kilometertelleren og hvordan den går rundt når bilen virkelig har kjørt langt (f.eks ved 999999 Km). Det er ganske interessant hva de forteller om bilene og ikke minst hva som er bra og mindre bra med de enkelte modellene. Jeg forstår ikke nederlandsk, men man får f.eks engelske undertekster ved å bruke automatisk oversetting.

 

Oi her må jeg se Fredrik 😊

Sånt liker jeg godt .

Altså når man har en bil som har gått så langt ,det må være morro egentlig .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyren er litt masete (altså Claudio Passavanti), men han er også litt morsom og temmelig lidenskapelig når det gjelder selve musikken. For meg er franske Jean-Michel Jarre blandt de helt store innenfor elektronisk musikk (også selv om det britiske bandet Ultravox alltid har vært favoritten selv foran Kraftwerk) og jeg spilte Jean-Michel Jarre i bilen selv på 80-tallet da han var som mest kreativ.

Jeg husker spesielt i E30 320i'en jeg kjøpte i 1988 ble han spilt mye fordi jeg installerte et ganske bra Alpine anlegg med bl.a separat equalizer og subwoofer (dyrt og uvanlig på 80-tallet) og lyden var fantastisk for tiden. Jean-Michel Jarre krever et ordentlig anlegg for at alle detaljene i musikken skal komme frem.

Det å høre på Jean-Michel Jarre og Pink Floyd om natten på franske motorveier når man kjører til syden er noe helt eget og veldig fint synes jeg. Hastigheten er begrenset til 130-140 Km/t og i denne sammenhengen er dette en god ting. Det er bl.a mye mindre støy og dermed fremtrer musikken langt tydeligere og mye bedre. I tillegg er den relativt lave hastigheten mye mer avslappende og man nyter turen mer. Frankrike er fantastisk på den måten ved at landskapet varierer svært mye når man krysser landet. Det handler om hele stemningen og i den konteksten er Jean-Michel Jarre fantastisk.

Et viktig poeng med Jean-Michel Jarre's plater er at de i likhet med bl.a Pink Floyd's plater er konsept album. Ergo må man høre hele albumet for å få et fult utbytte. Igjen handler det om en total stemning og innlevelse som denfinitivt gjør noe med sjelen hvis man f.eks kjører en bil man holder av og nyter på lange turer.

       

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt vanskeligheter med å se en relasjon til BMW og biler (utover selvfølgelig en generell interesse for fremkomstmidler og teknikk), men det er definitivt ikke hver dag man får en såpass grundig gjennomgang av Rockwell B-1 Lancer som i denne videoen og sogar i 4K. Vel verdt å bruke litt tid på.

The "Bone" er et amerikansk langtrekkende strategisk bombefly og bombeflyet med den største totale lasteevne på ca. 62 tonn (34 tonn internt + 28 tonn eksternt). Til sammenligning har Boeing B-52 Stratofortress en maksimal lasteevne på "bare" ca. 32 tonn. B-1 Lancer har variable-geometry vinger og de fire jetmotorene har med etterbrennere en total skyvekraft på 548 kN. Maksimal hastighet er 1335 Km/t ved 40000 fot og 1125 Km/t ved 200-500 fot (60-150 meter). Flyet har en spesiell radar som gjør det siste mulig.

Rekkevidden (med last og uten etterfylling av drivstoff) er imidlertid begrenset i forhold til B-52 Stratofortress med hhv. 9400 Km og 14200 Km.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ulempe med veteran- og hobbybiler som man ikke alltid snakker så mye om på internett eller tenker så mye på er sikkerhet når man ferdes i trafikken. Eldre biler er gjennomgående mindre og ofte bittesmå i dagens trafikkbilde som i Norge domineres av store og tunge SUVer som går på både el, bensin eller diesel.  Jeg har merket dette godt i mange år bak rattet på MX-5, og i fjor bak rattet på Z3en holdt jeg på å bli påkjørt av en Chevrolet Tahoe som ikke så meg - han ga flatt jern ut fra en sidevei i en 60-sone rett foran meg, og jeg måtte kaste meg over i motgående felt og inn i en busslomme for å ikke bli torpedert. Det var bare flaks at jeg ikke ble knust av denne Tahoen. 

Den gamle 911en min har 4 seter med plass til barn opp til ca 10 år i baksetene, men jeg har aldri tatt med barn i den da bilen er en dødsfelle hvis man havner i en kollisjon. Og her om dagen kom jeg over en artikkel angående en ulykke i Utah sist uke - en Nissan Maxima og en 2015 Ford F150 hadde road-raget i flere kilometer, og pickup-sjåføren ble såpass aggressiv at han forsøkte å kjøre Maximaen av veien (mange tilfeller i USA der pickup-eiere bruker bilen som våpen mot andre bilister...), men havnet over i motgående felt og frontkolliderte med en 1987 Porsche 911 3.2 Targa som var ute på helgetur med den lokale Porsche-klubben.  Ekteparet i 40-årene i 911en døde da den bittelille 911en på 1200kg hadde nubbesjans mot en enorm pickup på 2500-3000kg.  Veldig trist sak synes jeg. 

Road Rage Incident Kills Utah Porsche Club Members (yahoo.com)

 

 

c7b8edae0f261ce118170b92f8b9672a.jpg

54ea1f4b1bdbe68ffce94d44268e89c2.jpg

faa7285869026846ac33d6169e74bc8f.jpg

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig @Werther vi som liker å kjøre gamle biler bør huske på at de er ikke like sikre som moderne biler. Jeg så noen E23 som hadde krasjet i de årene jeg var høgger og det var ikke noe pent syn.

Samtidig så bør vi huske på og ta vare på de. Spesielt nå som det ikke er påkrevd med EU kontroll på alle veteranbiler. Veldig mange synes at det er veldig bra men jeg synes det er et tveegget sverd. Det er utrolig greit og få en nøytral part til og sjekke ut tilstanden. vi hadde jo en veldig stygg ulykke med en Cadillac for noen år siden. Heldigvis begynner bl.a LMK og ta dette på alvor. https://www.lmk.no/informasjon/nyheter/vis/?T=Sikkerheten i førersetet&ID=35421&af=1&source=lp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvfølgelig også helt enig @Werther, men litt interessant er det jo å tenke tilbake til midten av 80-tallet da 911 G-serien coupé (altså ikke targa og cab) ble betraktet som en temmelig sikker bil. Man snakket om sikkerhetskabin og høyverdig stål. Jeg husker spesielt et eksempel fra en kyststrekning i Spania der en 911 hadde kjørt utfor og rullet rundt ca. 100 meter ned skrenten. Sjåføren overlevde og blandt Porsche entusiaster ble hendelsen brukt som et eksempel på hvor fantastisk bygget og sikker 911 var.

40 år senere har jeg mine tvil om hvor korrekt dette var, men på den annen side var bilene den gangen generelt alt annet enn sikre. Airbags fantes for eksempel ikke og ABS bremser var helt nytt og kun tilgjengelig på noen få helt nye bilmodeller.

Volvo ble den gangen betraktet som blandt de mest sikre bilene, men vi husker vel alle Fifth Gear episoden der en Volvo 940 fra tidlig 90-tallet i et forsøk sendes i en frontkollisjon mot en langt mer moderne Renault Modus kompakt MPV. Jeg tør nesten ikke tenke på hva som hadde skjedd i f.eks Porsche 924'en fra 1977 vi i flere år hadde på 80-tallet.

https://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte og skjønne hva moderne sikkerhetstenkende gikk ut på når vi begynte å få inn en del Opel Corsa B hvor alt fra torpedoveggen og framover var totalt knust men kupeen var like hel og dørene fortsatt kunne åpnes og lukkes på vanlig måte. Da ble jeg imponert, motoren var bare fillebiter etter krasjen mens de som hadde kjørt den kunne gå ut på vanlig måte. Denne bilen kom i 1994 og da kan man tenke seg hva som har skjedd siden. Enkelte ting var ikke bedre før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...