Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

De to aktuelle bilene er begge gitt rullende start ved 50 kmt og porschen blir direkte frakjørt opp til 250. Fint vi kan være enige om det og så er vi alle venner igjen... :)

Akkurat... så betingelsen for at vi skal være venner er at jeg skal være enig med deg. Nope... slik fungerer tingene ikke. Jeg har ingen problemer med at vi er uenige vedr. Panamera Turbo S vs. F10 M5. Dette er et forum og her er det lov å være uenig.

Det handler ikke om å "vinne" diskusjonene, men om å argumentere best mulig for sitt standpunkt uten å være uforskammet mot andre. Dette er spesielt viktig når man ikke har førstehåndskjennskap til en sak, men baserer sine argumenter på andre kilder.

Jeg liker å bruke offisielle tall fra bilprodusentene. De kan være for optimistiske, men utgangspunktet er likt for alle produsentene. Hvis Porsche påstår at Panamera Turbo S skal klare en stående kilometer på 21,60 sekunder under optimale betingelser og BMW påstår ditto at F10 M5 skal klare den samme kilometeren på 21,90 sekunder... er det liten grunn til å tvile på disse påstandene. Selvfølgelig vil det være andre som kommer frem til et annet resultat +/-, men hvorfor skulle Porsche eller BMW publisere tall som ikke er nogenlunde korrekte?

Min erfaring etter 30 års bilinteresse er at fabrikkstallene stort sett er korrekte. Det hender at det er et større avvik, men dette er mer unntakene som bekrefter regelen. Ingen av mine ca. 25 biler (inkl. 4 Porscher og 3 BMW´er) har hatt nevnverdige avvik fra fabrikkspesifikasjonene når det gjelder ytelser. Jeg tror ikke at dette er en tilfeldighet.

Apropos det å være uforskammet mot andre i en diskusjon som dette. Det ble reist tvil om min praktiske erfaring med sportsbiler og dermed min bakgrunn for å delta i denne diskusjonen. Jeg svarte at spørsmålet absolutt var relevant og krediterte med å fortelle litt om mitt erfaringsgrunnlag, men hvorfor skal spørsmålet kun gjelde meg som nesten har 30 års erfaring med biler?

Jeg har faktisk kjørt Porscher på bilbaner (Hockenheim) og sogar også kjørt disse bilene som de skal kjøres... langt og aktivt på kontinentale landeveier. Dette er selvfølgelig ikke godt nok for deg, men istedenfor å direkte urettferdig anklage meg for hersketeknikk synes jeg at du burde fortelle meg litt om din egen erfaring med sportsbiler. Hva er ditt grunnlag for å delta i en diskusjon som denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe mer uforskammet enn du er ovenfor andre bilprodusentene på foregående sider når du drar dem frem i sammenligninger med dine kjære porscher. Ord som patetisk og latterlig sitter løst, mens du nå plutselig blir støtt når de brukes om ditt hjertebarn.

Det at du liker å bruke wikipedia og produsentenes egne brosjyrer er ingen hemmelighet, det sakses og klippes over en lav sko i enhver sammenheng - og det er det sikkert mange som setter pris på ;)

Nå er det nå engang sånn at folk ikke svelger produsentenes egne erklæringer sånn uten videre og erklærer dem for god fisk - de vil gjerne etterprøve påstander. Og godt er det! Skepsis er alle vitenskapers mor!

Dette har blitt gjort både i Auto, Motor & Sport med profesjonellt måleverktøy med svært lite flatterende utfall for Porschen. Den blir regelrett latterliggjort både fra stillestående og i fart, til tross for at den er en vesentlig dyrere bil.

At på til foreligger det i tillegg til disse profesjonelle målingene fra kanskje verdens mest troverdige bilmagasin - videobevis i form av rullende kappkjøring under kontrollerte forhold på en flyplass - der tallene fra auto motor & sport blir etterprøvd i praksis og man ser med sine egne øyne at BMW`en er totalt overlegen.

Til tross for dobbelt opp med beviser velger du altså å lene deg på porsche sine egne oppgitte tall - snakk om å sutte på labben!

Apropos det å være uforskammet mot andre i en diskusjon som dette. Det ble reist tvil om min praktiske erfaring med sportsbiler og dermed min bakgrunn for å delta i denne diskusjonen. Jeg svarte at spørsmålet absolutt var relevant og krediterte med å fortelle litt om mitt erfaringsgrunnlag, men hvorfor skal spørsmålet kun gjelde meg som nesten har 30 års erfaring med biler?

Jeg har aldri reist tvil om din erfaring med biler - så enten refererer du til noen andre, eller så bruker du en innbillt stråmann for å reise tvil om min erfaring. Uansett mener jeg erfaring eller mangel på sådan er helt uinteressant i en såpass banal diskusjon som hvilken bil som er raskest.

Ingen behøver et erfaringsgrunnlag for å kunne debattere for og i mot ytelses-sammenligninger som er GODT dokumenterte i praksis og etterprøvd i medier. Det er vel heller et litt mindre begavet forsøk på hersketeknikk når argumentene ikke lenger holder mål. Hva har det å si hva slags bil du har kjørt før?

Er det i så fall en foreldelsesfrist tilstede også siden du stort sett bare har kjørt undermotoriserte peugeoter og familiefraktere de siste 25 årene? :lol:

Kan du vennligst opplyse om hva slags bakgrunn som du mener kreves for å delta i en slik diskusjon dersom du er av den oppfatning at man må ha erfaring med sportsbiler for å delta i en diskusjon. Helt høl-i-huet logikk...

min familie har disponert og eid mange sportsbiler som jeg har hatt gleden av å kjøre, også porscher. Ser derimot i motsetning til deg ingen grunn til å trekke dette frem i en slik debatt. Her bør fokus ligge på aksellerasjonssifre og video-sammenligninger heller enn "jeg har eid finere biler enn deg".

Det er vel fullstendig likegyldig at du har kjørt porscher på en bane i tyskland - hva har det med diskusjonen å gjøre?

Skal det gi deg mer troverdighet når alt du uansett gjør er å referere til aksellerasjonstall på http://www.porsche.com?

Det er ganske hovmodig å kreve erfaring for å diskutere en såpass triviell sak som hvilken bil som er raskest... kom igjen nå fredrik - du er en voksen mann. Dette blir for dumt :lol:

Nei, skjerpings fredrik. Du drar ditt gode navn og ettermæle ned i søla ved å synke såpass lavt som du gjør nå.

Dette er ikke bimmers verdig [-X[-X[-X[-X[-X[-X[-X[-X[-X

BMW F10 M5 har vist seg å være en raskere bil enn Panamera Turbo S i alle praktiske henseender.

Og så setter vi en strek for denne gang.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo det ang at BMW oppgir mindre effekt enn det bilen egentelig har. Har en bekjent med en såkalt "benk" og jeg husker vi for moroskyld testa min tidligere 2002 E39 520i på den. Originalt så hadde denne bilen 170 hk, testresultatene viste 172 hk :lol: Riktig nok så hadde bilen fått storservice med alt byttet inkl plugger og filtere rett i forkant men likevel, bilen var jo 6 år gammel og hadde rundt 90 000 km på tellern :roll:

Ikke vet jeg men vi klødde oss godt i huet av det husker jeg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tallene jeg bladde frem på forrige side (Fra Sport Auto) var M5 benket til 620hk, og likevel slo Panamera Turbo S (benket til 555hk) den på alle disipliner, unntatt

Flexibility (80-120 km/h) (50-75 mph) in 5th/6th gear: M5:4.5 s/5.6 s - Turbo S: 4.6 s/7.0 s

og

18 m slalom: M5: 66.3 km/h - Turbo S: 65.0 km/h

Så det er nok ikke et entydig svar her.

I mellomtiden kan vi være glade BMW ikke oppgir 620hk i papirene, for da hadde prisen vært enda høyere. Men hva skjer om du blir stoppet og satt på rulla til statens vegvesen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVV har ingen godkjente ruller etter det jeg vet så det burde ikke by på noe problem :)

Jeg kan dog ta feil, men har ikke funnet noe annen info en at de ikke har noen som er "godkjent" for slike målinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVV har ingen godkjente ruller etter det jeg vet så det burde ikke by på noe problem :)

Jeg kan dog ta feil, men har ikke funnet noe annen info en at de ikke har noen som er "godkjent" for slike målinger.

Uten at jeg vet noe sikkert så mener jeg å ha lest at Vegvesnet har gått til innkjøp av en rullende landevei som alle trafikkstasjonene i Norge skal dele på, nettopp for å komme alle chippa biler til livs :? Men dette er jeg som sagt ikke helt sikker på om stemmer da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må ut med motoren og kjøre den i motorbenk. Punktum. En benk som måler på hjula er ikke nøyaktig nok. Dermed kan de heller ikke gi de en bot ;)

Ja det høres jo logisk ut igrunn, er nok derfor de ikke får godkjennt den de allerede har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik: Hva er din vurdering av 944 S2 opp mot 944 Turbo og 944 Turbo S?

S2 har jo nesten like mye hester som Turboen har.

Ville rangeringen blitt:

1. Turbo S

2. S2

3. Turbo

?

Kan ikke skjønne annet enn at disse bilene er mye moro for penga. De går ganske rimelig alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... jeg skal ærlig innrømme at de siste dagene her inne med noen helt utrolige utslag av den mest barnslige fjortismentalitet jeg noen gang har opplevd (og jeg har opplevd litt av hvert som tennåringsfar)... ødelegger temmelig mye av gleden ved å skrive i forumet. På den annen side vet jeg også at de aller fleste, enten de er 25 eller 45 år gamle (samt de fleste andre), er hyggelige mennesker. Det er de få som ødelegger for de mange. Jeg velger derfor å se fremover istedenfor tilbake, men forumets ledelse har en viktig oppgave i tiden fremover med å finne en løsning på hvordan man får folk til å følge normal folkeskikk også her inne.

Apropos Porsche 944 så er det ingen tvil om at disse bilene tilbyr fantastisk mye kjøreglede for pengene. Vesentlig mer enn f.eks E30 og sogar E30 M3. 944 er like agil i lave hastigheter som E30 M3, men av en helt annen og mye bedre klasse i høyere hastigheter.

Porsche 951 (944 Turbo) og 952 (944 Turbo S) er fantastiske konstruksjoner der 952 er en evolusjon av 951. Motoren på 2479 cm3 (R4) yter hhv. 220 HK og 250 HK (952 har en større turbolader). 952 har i tillegg også vesentlig bedre bremser (tatt direkte fra 928 S4). 952 klarer 0-100 Km/t på 5,5 sekunder og topphastigheten er i området rundt 265 Km/t.

Porsche 944 S2 er en annen konstruksjon med en helt annen motor. Rekkefireren uten en turbolader er boret opp til 2990 cm3 og yter 211 HK ved 5800 rpm samt 280 Nm ved 4000 rpm. 0-100 Km/t går løs på ca. 6 sekunder og topphastigheten er godt og vel 245 Km/t.

Alle modellene har 50:50 vektbalanse og er dynamisk top notch selv idag. 944 modellen har vist seg å holde utrolig godt med litt fornuftig vedlikehold og virker på ingen måter gammeldags selv om grunnkonstruksjonen er fra 1982 (944). Er man litt pirkete kan man faktisk argumentere for at grunnkonstruksjonen stammer fra 1976 da 924 modellen kom på markedet. 944 modellen har i alle år vært populær som banebil (jeg har selv kjørt på Hockenheim i 944 og 931 (924 Turbo))... og et stort bedre predikat kan en sportsbil ikke få.

Hvilken modell er så den beste? Jeg vil umiddelbart si at 944 S2 er et kjempefint kompromiss, men hvis man kan finne en godt vedlikeholdt og pen 952 er det modellen å gå for. Den modellen er hurtig selv idag. Den veier i underkanten av 1300 Kg og ligger derfor ytelsesmessig ikke mye tilbake for langt nyere bilmodeller som f.eks E46 M3.

Så over til noe helt annet og mon tro om hylekoret her inne reagerer like håpløst som når jeg skriver om ulike eldre modeller fra Porsche. Chris Harris on Mercedes-Benz W124 AMG "Hammer"... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Måtte bare få siste ordet? :wink:

Du har faktisk bidratt litt selv og, Fredrik..

Skjønner at det er lett å rette strenge pekefingre mot andre, men du oppfører deg ikke helt ok til enhver tid selv.

Håper at det blir en slutt på dette fjaset nå, skuffende at enkelte går inn for å forsure miljøet her inne. Enda mer skuffende er det når godt voksne mennesker biter på og fortsetter tullet.

Det beste er faktisk å vende det andre kinnet til.

Dette er på ingen måte ment som ett personangrep, prøver bare å nyansere "konflikten" litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dette er min tråd og her bestemmer jeg hva som skal skrives (så lenge forumreglene følges). Jeg har faktisk ikke innflytelse på moderatorenes beslutninger og hvis de ikke gir meg en advarsel vil jeg mene at jeg har mitt på det rene.

Denne tråden ble faktisk opprettet som et svar på at hylekoret ikke engang klarte å godta at det ble skrevet om Porsche i tulletråden. Personangrepene mot meg var massive som en konsekvens av dette. At jeg (og andre) også skrev om andre bilmerker var ikke interessant i sakens anledning. Det var kun innleggene vedr. Porsche som var problemet.

OK... tenkte jeg, så oppretter jeg min egen tråd og holder de fleste av innleggene vedr. Porsche der. Dette gikk helt fint frem til Erebus relativt plutselig begynte å fokusere på saken for et par dager siden (han har tidligere selv skrevet mye om Porsche i denne tråden). Dette lokket frem noen forumtroll og dermed slapp ånden ut av flasken. Helt galt gikk det da jeg litt senere i en annen tråd... i mangel av priser på 25 år gamle BMW´er av praktiske årsaker brukte et par tilsvarende gamle priser knyttet til Porsche (jeg forklarte sogar hvorfor dette var hensiktsmessig).

Det er i denne sammenhengen verdt å minne om at jeg er såpass gammel at jeg ikke bare hadde lappen i 1985, men jeg var også så heldig å eie div. Porscher over flere år på den samme tiden. Jeg har med andre ord belegg for å uttale meg om saken.

Selvfølgelig kan man ikke ta kritikken fra hylekoret alvorlig. Kritikken når det gjelder innleggene vedr. Porsche blandes også uten videre opp med direkte ærekrenkende personkritikk av meg. Slikt er barnslig og svært umodent. Jeg er ikke født igår og jeg tåler en vinternatt eller to, men det er både direkte kjedelig og langtekkelig å hele tiden måtte forholde seg til forvokste og uforskammede fjortiser. Det skulle jo helst være litt interessant for de over 30 her inne også... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så over til noe helt annet og mon tro om hylekoret her inne reagerer like håpløst som når jeg skriver om ulike eldre modeller fra Porsche. Chris Harris on Mercedes-Benz W124 AMG "Hammer"... :)

Det er modeller som dette som fasinerer meg med eldre Mercedeser, de var størst den gangen og ikke redde for å vise det. Andre MB modeller jeg liker godt er R107 som ble laget i hele 19 år nesten totalt uforandret, den var både moderene og banebrytende på sin måte da den ble introdusert i 1971. 126 bilene var også imponerende på sin måte, første bil som hadde støtfangere integrert og som kom med Airbag. Og de kuleste av alle, 600 Pullman og SEL 300 6,3 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...