Fredrik

Fredriks alternative bimmerstråd

Recommended Posts

Det å gå på utforsking i bilenes verden er utrolig spennende. Det er utvilsomt utviklet mange spennende bilmodeller opp igjennom tidene og noen av dem er i dag glemte perler. Folk flest har naturligvis en hang til å fokusere på dyre bilmodeller eller bilmodeller som er mer eller mindre kjente og gjerne fra de prominente bilprodusentene (- og intet galt med dette), men jeg synes at det nesten er mer spennende hvis bilene er mer alminnelige og/eller fra alminnelige bilprodusenter.

Senator B er et godt eksempel på dette, men det finnes mange andre. Det er ulike tilganger til en slik interesse. Noen vil først og fremst ha et fysisk eksemplar, mens andre (inkl. meg selv i dag) nøyer seg med å lese om bilmodellene. Jeg trives også med å skrive litt om bilene i denne tråden for på den måten får interessen et ekstra aspekt ved seg. Det som imidlertid kan være interessant er å spotte uvanlige og dermed interessante biler blandt dagens biler. Dette er ikke like enkelt for man skal kunne se ut av boksen og bryte ned fordommer man evt. har. Jeg kjøpte f.eks en Citroën Cactus (og den bilen er virkelig spesiell) før den offisielt kom ut på markedet. Folk rystet på hodet, men jeg elsker bilmodellen for hva den er nettopp fordi den ikke er som andre biler.

Andre ganger handler fascinasjonen for en bilmodell om hvor enestående den er. Citroën DS er en slik bil fordi den designmessig lå minst 10-15 år foran datidens bildesign. NSU Ro 80 og Tesla Model S er andre tilsvarende eksempler. Andre ganger igjen har man bestemte minner knyttet til en bilmodell og dette gjør at enten man vil det eller ei har svake følelser for bilmodellen. For meg er BMW E9 en slik bilmodell. Jeg satt noen ganger på med en E9 som barn og har aldri glemt dette. Tilsvarende også med Rover SD1 3500 Vanden Plas. En fantastisk bilmodell på slutten av 70-tallet i Norge. Min onkel hadde en slik bil på den tiden og jeg er stadig veldig svak for modellen.

Så er det biler man har et mer abstrakt forhold til som f.eks Citroën SM i mitt tilfelle. Jeg har aldri sett bilmodellen live (i alle fall ikke det jeg kan huske), men jeg elsker designet og teknikken med Maserati motor og hydraulisk fjæring. Dette inkl. enkelte kjøreturer med modeller som Citroën CX, XM og Xantia førte så til at jeg selv bare måtte eie en C5. Jeg ble ikke skuffet, men den var ikke like karismatisk som de eldre modellene fra Citroën. Xantia var nok objektivt den beste bilmodellen, men min bedre halvdel likte ikke designet så det ble den knapt så spennende halvsøsteren Peugeot 406 istedenfor.

Det er mange flere... Land Rover Serie III, Porsche 924, Peugeot 205 med en ilsint liten TU3S motor (ikke til å forveksle med XU5J motoren i første generasjon av 205 GTi) og f.eks Mazda MX-5 Mrk.I (som jeg kjøpte praktisk talt usett da den kom på markedet på bakgrunn av en interessant artikkel i det britiske bilmagasinet CAR - og for en sportsbil som mange år senere betraktes som legendarisk).

Andre ganger er det mer sære biler som fanger interessen som f.eks Jay Leno's Doble dampbiler. Teknikken er fantastisk, men det faktum at disse bilene ble bygget relativt lang tid etter at det ble klart at bensinmotoren kom til å ta over er enda mer fantastisk. På slutten ytet motorene ca. 3000 Nm og dette ved 900 rpm så bilene hadde ikke behov for en gearkasse. Allikevel klarte de 0-100 Km/t på ca. 10 sekunder og hadde en topphastighet på 150 Km/t noe som var temmelig imponerende på begynnelsen av 1930-tallet. Motorene hadde også en kondenser så behovet for å etterfylle vann var ikke prekært med en rekkevidde på ca. 2500 Km mellom hver etterfylling. Nesten alle former for drivstoff kunne benyttes så lenge det var flytende og brennbart (dette gjelder forøvrig også for 2,25 liter ADO 23 bensinrekkefireren i f.eks Land Rover Serie II og III).... :) 

Edited by Fredrik