Gå til innhold

Min biltråd - F11 M550d Individual, G26 i4 M50 Individual, X5 30d & E61 525d prosjekt


Saltkjelen
 Share

Anbefalte innlegg

Ville bare illustrere at om så bilen er verdiløs etter fire år, så har man uansett hatt et svært billig bilhold i form av lavt verditap (32500kr per år) og minimale driftsutgifter. Bilen vil selvfølgelig ikke være verdiløs da, men alt i alt blir regnestykket svært hyggelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Ville bare illustrere at om så bilen er verdiløs etter fire år, så har man uansett hatt et svært billig bilhold i form av lavt verditap (32500kr per år) og minimale driftsutgifter. Bilen vil selvfølgelig ikke være verdiløs da, men alt i alt blir regnestykket svært hyggelig. :)

Aha. Mulig jeg har urealistiske forventninger til verditap (regner 50% etter 3 år og dermed en flatere kurve), for jeg hadde tenkt at det var et særdeles stygt regnestykke 😂

Men tusen takk for info og svar så langt! Det er en avveining dette her i forhold til lademulighet osv, men jeg vil tro det kommer til å gå fint om en er litt endringsvillig i forhold til sine egne vaner, uvaner og forventninger til hvordan det skal bli :) klart elbil er ikke for alle, men jeg er innstilt på å få det til å funke. Og jeg har ikke blitt mindre gira på i3 etter å ha lest alle som er så glade i i3en sin - litt det samme som er med Cooper S :D Men første bud er å få solgt S’en til en annen Mini-entusiast for videre godt vedlikehold, for det fortjener de :) 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, ahj skrev:

Hvorfor drar du inn en 2.7 tonn tung Audi SUV mot en liten 1.3 tonn i3? To biler som ikke er i samme klasse, med forskjellig bruk. Men når du først har dratt inn Audi kan du like gjerne komme med hva din ligger på i forbruk i forhold til en i3?

Fordi det var snakk om ladekurver, alle skjønner at de to bilene ikke kan sammelignes.

nå vet jeg ikke hva en i3 bruker, men Audien bruker i snitt 2,6kWh/mil på vårt kjøremønster, om det er bra eller dårlig og hvor mye høyere en det er i forhold til i3, ingen anelse, og betyr heller ingen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, flobben skrev:

nå vet jeg ikke hva en i3 bruker, men Audien bruker i snitt 2,6kWh/mil på vårt kjøremønster, om det er bra eller dårlig og hvor mye høyere en det er i forhold til i3, ingen anelse, og betyr heller ingen ting.

Jeg har heller ikke kjennskap til om dette er bra eller dårlig, men 14,1kWh/100km står i3en på nå. Har du speil-speil eller kameraspeil på din E-tron?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg har heller ikke kjennskap til om dette er bra eller dårlig, men 14,1kWh/100km står i3en på nå. Har du speil-speil eller kameraspeil på din E-tron?

Vanlig speil, hadde lyst på kamera, men tok en ferdigspekket utgave for å få levert tidligere. Solgte x5n i fjor høst, så hadde ventet lenge nok. Har i ettertid prøvd med kamera, og det er veldig uvant og trengs en del tilvenning. En kollega snakket om at han brukte en ukes tid på å bli komfortabel med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lånt meg en i3 2014 modell av en kompis fra i går til i dag. For en morsom og gøyal bil! Det var litt våt vei i går, og ut av en rundkjøring ga jeg bra gass, da logret den med rumpa :D men ble fort avbrutt av antiskrens/spinn. Likte også hvor luftig og rommelig interiøret var til tross for den ytre størrelsen. Snittforbruket fra jeg startet hjemme og til jeg parkerte på jobb var 13,6 kWh/100km. I går kjørte jeg 22 km fra jeg hentet bilen til jeg var hjemme, og da var rekkevidden redusert fra 98 til 88km (ikke fulladet når jeg hentet den).

Denne hadde standardinteriør og ikke 5AT, ellers det meste. Er 5AT Driving assistance plus et MÅ HA, eller er det bare kjekt å ha? Hva gjør det egentlig med bilen utenom ACC og nødbremseassistent osv? Ser de uten dette ligger noe lavere i pris. Har kun vanlig cruise på Minien nå, og det funker i og for seg greit, har ACC med alle slags sikkerhetssystemer på 4-serien og jeg skal ikke lyge å si at jeg er frelst - ACC er kjekt å ha, men all den andre blinkingen hadde jeg ikke savnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, flobben skrev:

Fordi det var snakk om ladekurver, alle skjønner at de to bilene ikke kan sammelignes.

nå vet jeg ikke hva en i3 bruker, men Audien bruker i snitt 2,6kWh/mil på vårt kjøremønster, om det er bra eller dårlig og hvor mye høyere en det er i forhold til i3, ingen anelse, og betyr heller ingen ting.

Klarer ikke helt å se sammenhengen her selv om du nå nevner ladekurver. i3 120ah lader på ca 50kw maks. Mens din E-tron har en helt annen maks effekt, og ikke glem at 100% på en E-tron er ikke batteriet fult. Er en buffer, derfor kan du med din lade så fort til "100%" :P 

For meg driver du å sammenligner to biler i helt forskjellige klasser, med helt forskjellige bruksmønster, samt at batterikapasiteten og ladehastighet ei heller kan ikke sammenlignes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ahj skrev:

Klarer ikke helt å se sammenhengen her selv om du nå nevner ladekurver. i3 120ah lader på ca 50kw maks. Mens din E-tron har en helt annen maks effekt, og ikke glem at 100% på en E-tron er ikke batteriet fult. Er en buffer, derfor kan du med din lade så fort til "100%" :P 

For meg driver du å sammenligner to biler i helt forskjellige klasser, med helt forskjellige bruksmønster, samt at batterikapasiteten og ladehastighet ei heller kan ikke sammenlignes. 

Husk at bmw gjør det samme selv, 100% er ikke 100% der helle så vidt jeg har fått med meg.

ja det er helt to forskjellige biler, jeg setter de på ingen måte opp mot hverandre. Skulle gjerne hatt en i3s som daily selv jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2019 den 16.35, Fredrik skrev:

Jeg tror at for å få en god opplevelse med en elektrisk bil er det utrolig viktig at man har gode lademuligheter og ikke minst vet når man skal lade for å få mest mulig ut av batteriet (rekkevidde i relasjon til ladetid). Helt generelt er det viktig å huske på at ladehastigheten er lav i intervallet 0-20% og 80-100%. Ergo bør man lade i intervallet 20-80%. De fleste batteriene begynner imidlertid å redusere hastigheten på ladingen allerede ved 60%.

Dette betyr også at små batterier (f.eks 60Ah) har relativt kort praktisk rekkevidde med mindre man forholdsmessig vil bruke mer tid på lading (altså totalt sett relativt til total kjørelengde). I tillegg kommer naturligvis et øket strømforbruk om vinteren, når det regner og/eller blåser. Et størst mulig batteri er derfor mest hensiktsmessig på alle mulige måter.  

Fullt batteri er ikke fullt. Vi snakker om brutto og netto kapasitet. Brutto kapasitet er hvor mye teoretisk effekt batterier har, netto kapasitet er typisk +- 5% av brutto kapasitet, som er en begrensning satt av produsenten for å beskytte batteriene.

Det er veldig ulikt hva produsentene oppgir, ofte er det kun den teoretisk brutto effekten, ikke netto ei heller forbruket.

På forbruk er Tesla en soleklar leder.

Batteriets pris og levetid var jo den store stygge ulven i begynnelsen av elbil bølgen, batteriene skulle kollapse etter kun kort tid og de skulle også forringes kraftig. I virkeligheten holder de lenger på effekten. 

Etter at bilen er kassert, for batteriene overlever nå bilen - blir batteriene så plassert i ulike solsystemer, fra aktører som alternativ energi bl.a. Disse bruker typiske leaf batterier og klarer ikke å skaffe nok.

Håper Mo i Rana skal klare å etablere sin batteriproduksjon og få reist kapital, slik at de sammen med northvolt kan bidra med grønn energi fra Norsk havvind og finsk mineraler som sammen kan skape en kjede med spennende produkter i og etter bilen.

 

439DA3F1-94ED-457C-B2B5-6485FE36F928.jpeg

62E6BA92-9ED1-40AA-A02C-151116F870A9.jpeg

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi snakker om batterikapasitet; hva er erfaringene dine her på degradering på din første i3? er dette noe som absolutt bør sjekkes før kjøp? Det finnes en måte å gjøre dette på på i3 (se YouTube-videoer), men å sitte i Stavanger og be forhandler gå inn i hidden service menu på i3 ved å følge en YouTube-oppskrift er vel kanskje å be om vel mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2019 den 18.57, papertiger skrev:

Mens vi snakker om batterikapasitet; hva er erfaringene dine her på degradering på din første i3? er dette noe som absolutt bør sjekkes før kjøp? Det finnes en måte å gjøre dette på på i3 (se YouTube-videoer), men å sitte i Stavanger og be forhandler gå inn i hidden service menu på i3 ved å følge en YouTube-oppskrift er vel kanskje å be om vel mye.

Bare å ta bilen på en prøvetur og gjøre det selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ahj skrev:

Bare å ta bilen på en prøvetur og gjøre det selv :) 

Joda, jeg har ingenting mot å dra bortover til Østlandet og hjem igjen uten bil om det skulle være dårlig følelse med hele greia :) men skal innrømme at det er en større terskel enn om det hadde vært i nærområdet 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan prøve å få sjekket hva kapasiteten står på på den hvite i3en i morgen eller på mandag. Bilen har kjørt cirka 75.000km, så det bør jo gi en indikasjon på hva slags tap man kan forvente seg over tid. Jeg har jo sånn sett heller ikke sjekket kapasiteten på den røde, men det kan jo være greit å sammenligne etter hvert som bilen begynner å få noe kilometer på seg. Bilen har for øvrig rundet 2.000km siden overtagelse, og bilen er rett og slett helt fantastisk. Lever virkelig opp til forventningene. Det er stor sannsynlighet for at 7-serien ryker til fordel for Porsche Taycan er jeg redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier takk for det, hadde vært interessant om ikke mer. Dog har jeg lest at dette tallet kan variere noe fra dag til dag, alt etter lading osv. Er egentlig frelst jeg etter å ha lånt i3 et døgn. Nå har jeg ikke prøvd 120ah men en slik hadde mer vært perfekt for vårt bruk med mindre ladebehov etc. Dog litt for dyrt som bil nr 2 enda :) du nevnte tidligere en stor forbedring i opplevd kvalitet på LCI kontra pre-LCI, hva går under dette? Har de endret materialer innvendig, kjøreegenskaper, etc? 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok tro hovedforskjellen er at den hvite er en «basisutgave» uten skinn og eikelister, samt at understellet og hjuloppsett er hakket hvassere på i3S enn en standard i3. Ellers er det jo heller ikke til å stikke under en stol at en ny bil helt klart virker mer tight enn en bil som er gått 75.000km. For øvrig veldig synd at de nye i3ene har ståltak når man har takluke. Den hvite har karbontak med takluke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to Min biltråd - F11 M550d Individual, G26 i4 M50 Individual, X5 30d & E61 525d prosjekt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...