Gå til innhold

Min biltråd - F11 M550d Individual, G26 i4 M50 Individual, X5 30d & E61 525d prosjekt


Saltkjelen
 Share

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Har vel egentlig allerede bestilt meg en G05 X5 45e Individual med levering i august, men har mulighet til å kansellere avtalen helt frem til overlevering av bil om jeg skulle ombestemme meg.

G05 Individual ..... Ikke vær beskjeden del gjerne spec 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Reef89 skrev:

Ble bra som vanlig, kan ikke selge da :)

Har ikke lyst til å selge, men en prøvetur av 45e tidligere i uken gav mersmak. En betinget del for at jeg gjennomfører handelen er selvsagt at jeg får igjen det jeg ønsker for både 7-serien og i3en.

34 minutter siden, Marius2002 skrev:

"Har vel egentlig allerede bestilt..." :lol:

G05 er en flott bil :) 

Velger å legge trykk på egentlig siden ingen ting er sikkert før bilen står her. :P 

17 minutter siden, Tony Soprano skrev:

G05 Individual ..... Ikke vær beskjeden del gjerne spec 😄

9 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

vi forventer at den har ALT :P

En bil med X i forbokstaven fortjener vel et stort kryss over utstyrslisten? :P Bilen har så godt som alt, bilen er bestilt med alle options med unntak av bakseteunderholdning, Bowers & Wilkins og skinn på nedre del av dashbord og midtkonsoll. Orderen blir endret før den går i lås så B&W og skinn på nedre del og midtkonsoll inkluderes. I tillegg bytter jeg da fra svart pianolakk til "hexagon"-aluminium. Da ser bilen som vedlagt.

Det første som må få på plass er å customize blinklys- og vindusviskerhendler fra F15, for hendlene som sitter i bilen er virkelig en fiasko og det jeg misliker mest ved bilen (nest mest er at hybriden ikke har mulighet for å felle ned bagasjeromskassetten elektrisk og nest-nest mest at bilen ikke kan leveres med 22" når man bestiller hengerfeste og nest-nest-nest mest at høyre sidespeil ikke er avblendbart).

260736812_Skjermbilde2020-02-01kl_18_31_52.thumb.png.83650e942a2136a85a082df952a39c36.png
780340782_Skjermbilde2020-02-01kl_18_32_21.thumb.png.fef43be7298749f786c1ecaebc41e8de.png
710460221_Skjermbilde2020-02-01kl_18_32_43.thumb.png.378f09c3f59e098c7b1836c5036e7d40.png
335319426_Skjermbilde2020-02-01kl_18_34_15.thumb.png.ad7ef78de623aa9171482d9b2aa54d31.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

se der ja ! vær så snill å si at den vil få en individualfarge utvendig

Må nok skuffe med å si at det blir Arctic Grey. Budsjettet er sprukket flere titalls hakk, om det er lov å si. Og ettersom jeg har denne avtalen jeg har med forhandleren min, så er det greit at bilens kombinasjoner faller i god jord hos en eventuell annen kjøper. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Må nok skuffe med å si at det blir Arctic Grey. Budsjettet er sprukket flere titalls hakk, om det er lov å si. Og ettersom jeg har denne avtalen jeg har med forhandleren min, så er det greit at bilens kombinasjoner faller i god jord hos en eventuell annen kjøper. :) 

det var veldig synd å høre !... men til 7'ende å sist så synst jeg f01 er en mye penere bil på alle måter, men dagen kommer vell sikkert for meg også at man vil bestille noe nytt fremfor å drive med gamle biler og da må man vell ofte vokse på seg at ikke alt ser ut som det gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et nydelig og klassisk interiør på 7-serien. Jeg har alltid likt trepaneler, men trepaneler der overflaten er matt og har strukturert overflate er finest (Volvo gjør dette på en veldig fin måte). Jeg liker forøvrig 7-serien fordi den har et relativt konservativt interiør. Dette er dessverre på vei ut (som vi ser med S-klassen) og det er trist, men også nødvendig for å kunne inkorporere ny teknologi.

Jeg tror at G05 X5 45e er en ganske fornuftig modell. Batteriet er rimelig stort (24 kWh) og dette er nok til 65-85 Km på ren strøm selv om bilen veier 2,5 tonn og det er vinter (rimelig imponerende egentlig). Gjennomsnitlig drivstofforbruk er i området rundt 0,75 liter/mil ved blandet kjøring (hybrid). Noe som er litt mer enn det F01 730d klarer med ditto 0,55 liter/mil ved blandet kjøring, men stadig relativt lavt med tanke på bilens størrelse og vekt.

Men så er det de nesten 400 hestekreftene da og 600 Nm (kombinert). 0-100 Km/t går løs på respektable 5,6, sekunder (6,1 sekunder for F01 730d), men mellomakselerasjonen må være av en annen verden + at når man sitter høyere virker det hele mer direkte og involverende.

Hvorfor ikke gå all inn med f.eks en Model X P100D? Den har nesten 500 Km (WLTP) rekkevidde og gjør 0-100 Km/t på 2,9 sekunder (611 HK og 1250 Nm). Topphastigheten er også 15 Km/t høyere enn for G05 X5 45e (selv om ikke akkurat dette er så viktig i den store sammenhengen). Jeg tenker at som en hybrid er G05 X5 45e utvilsomt en av de bedre bilmodellene i dag, men at selve teknologien er en overgangsteknologi som først og fremst de tradisjonelle bilprodusentene trenger (inkl. BMW) før de også går all inn for elektriske bilmodeller (når salgstall og economy of scale tillater dette økonomisk). Tesla er der allerede med deres beste modeller som f.eks Model X P100D og Model 3 Performance... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte model x i går hjem fra byen, fy f.... for et makkverk av en bil. At noen med bilinteresse kjøper noe slikt skjønner jeg ikke. Støynivå som en bare det, finnish ræva, e-troenen går den en høy gang.

eneste tesla kan skryte av er rekkevidde og aks. Aks er noe man sjeldent bruker (i alle fall når bilen er nogenlunde sprek)

å gå fra 7-er til model s/x er skikkelig nedtur på kjøreglede.

nye x5en ser kjempe fin ut, og virker å gå bra. Jeg hadde en forbikjørsel nyttårshelgen med xc70n (240hk) og i det jeg la meg inn, fortsatt med stum pedal kom en 45e bak meg og lett kjørte forbi. Så betydelig sprekere en 70n. (som forventet) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandt annet den mindre gjennomførte interiørkvaliteten på Teslas modeller er BMW's store mulighet for å slå tilbake - folk nærmest forventer/krever dette, men hvorfor tar det så lang tid for BMW å komme med skikkelige elektriske bilmodeller? Jeg forstår det ikke... Mercedes-Benz har deres EQC og Audi har e-Tron.

I mellomtiden mener jeg imidlertid at f.eks Tesla Model X P100D har ganske mye å by på (som du er inne på), men jeg ville ikke ha kjøpt denne modellen i dag. Jeg ville ha gått for en Model 3 Performance. Dette er selvfølgelig en helt annen biltype, men også mye mer effektiv, rasjonell og ikke så mye langsommere (0-100 Km/t på 3,2 sekunder og en topphastighet på 265 Km/t). WLTP rekkevidden er på 530 Km/t (600 Km på Long Range varianten).  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik Skal vel ikke lese så fryktelig mye i @Saltkjelen sin tråd før man forstår at byggekvaliteten på en Tesla ikke er god nok.. At du i det hele tatt kan foreslå en Model X istedenfor x5 er jo... To biler som ikke kan sammenlignes, for en som er opptatt av litt mer enn akselerasjon.. 

 

@Saltkjelen Gratulerer med flott x5. Dette må vere Bmws mest gunstige bil p.d.d så langt! Batteribil samtidig som man får en hærlig bensin 6er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G05 er fantastisk, akustiske vinduer, avkjølte drikke samt varme i midtarmlene, ratt, sete og dørhåndtak - alt dette i flotte omgivelser mens man samtidig har panoramautsikt.

G05 er enkelt den mest vellykkede BMW modellen pr nå. Moderne og muskuløs, men ikke over the top.

Og sammenlikne G05 med model X, blir som å sammenlikne en Fiat vs Audi, elektrisk og SW er Tesla foran, men bygge bil med kvalitet/premium er ikke deres force.

Solid valg Salty, du pleier jo å få anstendig for dine gjennomførte bygg, slik at dette ordner seg sikkert! 
Samtidig spennende å se at kommende G05 allerede har endel «justeringer» på gang 😉😂😎
gleder meg til fortsettelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Skulebollen skrev:

@Fredrik Skal vel ikke lese så fryktelig mye i @Saltkjelen sin tråd før man forstår at byggekvaliteten på en Tesla ikke er god nok.. At du i det hele tatt kan foreslå en Model X istedenfor x5 er jo... To biler som ikke kan sammenlignes, for en som er opptatt av litt mer enn akselerasjon..

Jeg har jo skjønt at Saltkjelen er en hel del mer pertentlig når det gjelder byggekvalitet (i alle fall det som kan observeres og føles) enn folk flest, men jeg tror faktisk ikke at BMW kan tilfredsstille Saltkjelen på dette området. Det vil helt sikkert alltid være noe han kan sette fingeren på.

Jeg vet ikke, men Rolls-Royce (som jo også egentlig er BMW) har en ganske høy standard på opplevd byggekvalitet. Deres modeller koster selvfølgelig litt mer enn X7/7-serien, men kvaliteten er også langt, langt mer gjennomført. Spøk til side, men jeg tror at Saltkjelen nettopp er i målgruppen for biler som Rolls-Royce og Bentley der "engineering no cost" fanen holdes høyt. Vel... bilene er svindyre, men den opplevde kvaliteten er også så bra som man kan få den i dag... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med herlig bil i bestilling! Blir spennende å se om du får til hendel-swap, for jeg klarer heller ikke de nye hendlene 😛 snakk om å gå tilbake til steinalderen. Så synes jeg ikke bilder yter G05 rettferdighet på noen som helst måte. I levende live er den en smekker bil, det innså jeg når jeg stod parkert på siden av en M50d i sort. Virkelig lekker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to Min biltråd - F11 M550d Individual, G26 i4 M50 Individual, X5 30d & E61 525d prosjekt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...