Gå til innhold

Min biltråd - F11 M550d Individual, G26 i4 M50 Individual, X5 30d & E61 525d prosjekt


Saltkjelen
 Share

Anbefalte innlegg

22 timer siden, Ingvaldsen skrev:

det var veldig synd å høre !... men til 7'ende å sist så synst jeg f01 er en mye penere bil på alle måter, men dagen kommer vell sikkert for meg også at man vil bestille noe nytt fremfor å drive med gamle biler og da må man vell ofte vokse på seg at ikke alt ser ut som det gjorde.

7-serien er på alle måter en langt penere bil, uten at de kan sammenlignes på noen som helst vis. 

22 timer siden, Fredrik skrev:

Et nydelig og klassisk interiør på 7-serien. Jeg har alltid likt trepaneler, men trepaneler der overflaten er matt og har strukturert overflate er finest (Volvo gjør dette på en veldig fin måte). Jeg liker forøvrig 7-serien fordi den har et relativt konservativt interiør. Dette er dessverre på vei ut (som vi ser med S-klassen) og det er trist, men også nødvendig for å kunne inkorporere ny teknologi.

Jeg tror at G05 X5 45e er en ganske fornuftig modell. Batteriet er rimelig stort (24 kWh) og dette er nok til 65-85 Km på ren strøm selv om bilen veier 2,5 tonn og det er vinter (rimelig imponerende egentlig). Gjennomsnitlig drivstofforbruk er i området rundt 0,75 liter/mil ved blandet kjøring (hybrid). Noe som er litt mer enn det F01 730d klarer med ditto 0,55 liter/mil ved blandet kjøring, men stadig relativt lavt med tanke på bilens størrelse og vekt.

Men så er det de nesten 400 hestekreftene da og 600 Nm (kombinert). 0-100 Km/t går løs på respektable 5,6, sekunder (6,1 sekunder for F01 730d), men mellomakselerasjonen må være av en annen verden + at når man sitter høyere virker det hele mer direkte og involverende.

Hvorfor ikke gå all inn med f.eks en Model X P100D? Den har nesten 500 Km (WLTP) rekkevidde og gjør 0-100 Km/t på 2,9 sekunder (611 HK og 1250 Nm). Topphastigheten er også 15 Km/t høyere enn for G05 X5 45e (selv om ikke akkurat dette er så viktig i den store sammenhengen). Jeg tenker at som en hybrid er G05 X5 45e utvilsomt en av de bedre bilmodellene i dag, men at selve teknologien er en overgangsteknologi som først og fremst de tradisjonelle bilprodusentene trenger (inkl. BMW) før de også går all inn for elektriske bilmodeller (når salgstall og economy of scale tillater dette økonomisk). Tesla er der allerede med deres beste modeller som f.eks Model X P100D og Model 3 Performance... :)

Ja, F01 har virkelig et klassisk og elegant interiør. Jeg ble positivt overrasket over G05 over den korte perioden jeg hadde den, og må si at dette blir som en SUV og en i3 60Ah i ett. Når det gjelder forslaget om Tesla forstår jeg tanken, men som flere er inne på betyr ikke flotte tall stort for mitt vedkommende. En SUV blir aldri en racerbil unansett hvordan man vrir og vender på det, så om bilen gjør 0-100km/t på 3 eller 5 sekunder er for meg revende likegyldig. Verken TMX eller TM3 fremstår heller som fine biler i mine øyne, og jeg blir flau når jeg ser stolte TMX-eiere åpner bakdørene samtidig som de ser seg over skulderen i håp om at andre mennesker lyser misunnelse.

21 timer siden, flobben skrev:

Kjørte model x i går hjem fra byen, fy f.... for et makkverk av en bil. At noen med bilinteresse kjøper noe slikt skjønner jeg ikke. Støynivå som en bare det, finnish ræva, e-troenen går den en høy gang.

eneste tesla kan skryte av er rekkevidde og aks. Aks er noe man sjeldent bruker (i alle fall når bilen er nogenlunde sprek)

å gå fra 7-er til model s/x er skikkelig nedtur på kjøreglede.

nye x5en ser kjempe fin ut, og virker å gå bra. Jeg hadde en forbikjørsel nyttårshelgen med xc70n (240hk) og i det jeg la meg inn, fortsatt med stum pedal kom en 45e bak meg og lett kjørte forbi. Så betydelig sprekere en 70n. (som forventet) 

Ja, X5en virker sprek. Ellers ser det jo ut til at flere allerede har tunet disse til godt og vel 530hk, så potensialet ligger der om behovet skulle melde seg.

20 timer siden, Fredrik skrev:

Blandt annet den mindre gjennomførte interiørkvaliteten på Teslas modeller er BMW's store mulighet for å slå tilbake - folk nærmest forventer/krever dette, men hvorfor tar det så lang tid for BMW å komme med skikkelige elektriske bilmodeller? Jeg forstår det ikke... Mercedes-Benz har deres EQC og Audi har e-Tron.

I mellomtiden mener jeg imidlertid at f.eks Tesla Model X P100D har ganske mye å by på (som du er inne på), men jeg ville ikke ha kjøpt denne modellen i dag. Jeg ville ha gått for en Model 3 Performance. Dette er selvfølgelig en helt annen biltype, men også mye mer effektiv, rasjonell og ikke så mye langsommere (0-100 Km/t på 3,2 sekunder og en topphastighet på 265 Km/t). WLTP rekkevidden er på 530 Km/t (600 Km på Long Range varianten).  

Det er kjedelig og til tider en dealbreaker at BMW ikke har kommet med flere skikkelige helelektriske modeller. Tallene er imponerende for Teslas del, men det stopper også der. :) 

20 timer siden, Skulebollen skrev:

@Fredrik Skal vel ikke lese så fryktelig mye i @Saltkjelen sin tråd før man forstår at byggekvaliteten på en Tesla ikke er god nok.. At du i det hele tatt kan foreslå en Model X istedenfor x5 er jo... To biler som ikke kan sammenlignes, for en som er opptatt av litt mer enn akselerasjon.. 

 

@Saltkjelen Gratulerer med flott x5. Dette må vere Bmws mest gunstige bil p.d.d så langt! Batteribil samtidig som man får en hærlig bensin 6er

Høres spot on ut dette. Jeg er nok et stykke over gjennomsnittet hva gjelder kvalitet og finish, og vektlegger slike ting langt høyere enn noen skrytete tall. :) 

20 timer siden, Ron Jeremy skrev:

G05 er fantastisk, akustiske vinduer, avkjølte drikke samt varme i midtarmlene, ratt, sete og dørhåndtak - alt dette i flotte omgivelser mens man samtidig har panoramautsikt.

G05 er enkelt den mest vellykkede BMW modellen pr nå. Moderne og muskuløs, men ikke over the top.

Og sammenlikne G05 med model X, blir som å sammenlikne en Fiat vs Audi, elektrisk og SW er Tesla foran, men bygge bil med kvalitet/premium er ikke deres force.

Solid valg Salty, du pleier jo å få anstendig for dine gjennomførte bygg, slik at dette ordner seg sikkert! 
Samtidig spennende å se at kommende G05 allerede har endel «justeringer» på gang 😉😂😎
gleder meg til fortsettelsen!

Ja, vi får se hvordan salgsprosessen går og se hvor ting bærer hen. G05en jeg kjørte var nesten for støyisolert ettersom det var vanskelig å skjønne om bilen gikk på bensin eller strøm. Justeringer må til, og selv om G05 er en av BMWs mest vellykkede modeller nå til dags er den langt fra perfekt. :) 

20 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg har jo skjønt at Saltkjelen er en hel del mer pertentlig når det gjelder byggekvalitet (i alle fall det som kan observeres og føles) enn folk flest, men jeg tror faktisk ikke at BMW kan tilfredsstille Saltkjelen på dette området. Det vil helt sikkert alltid være noe han kan sette fingeren på.

Jeg vet ikke, men Rolls-Royce (som jo også egentlig er BMW) har en ganske høy standard på opplevd byggekvalitet. Deres modeller koster selvfølgelig litt mer enn X7/7-serien, men kvaliteten er også langt, langt mer gjennomført. Spøk til side, men jeg tror at Saltkjelen nettopp er i målgruppen for biler som Rolls-Royce og Bentley der "engineering no cost" fanen holdes høyt. Vel... bilene er svindyre, men den opplevde kvaliteten er også så bra som man kan få den i dag... :)  

Nei, helt perfekt er nå ikke BMW på dette området, men jeg ser likevel at det aller meste av det som ikke er perfekt kan ordens opp i med relativt enkle grep. Sånn sett er faktisk ikke G05 veldig langt unna. En Rolls Royce Ghost er drømmen, men jeg undrer stadig over hvorfor setene er så vanvittig kjipe. Rett og slett merkelig at komfortsetene ikke er foredlet av RR i disse bilene.

20 timer siden, Gorg skrev:

Wow!! Spenstig 👌🏻😃 Elsker den nye X5! 45e motoriseringen er også fantastisk!

:D 

20 timer siden, sveigis skrev:

Ja her er det bare å bøye seg ned i støvet og gratulere så mye .😀

En meget flott bil du er iferd med å skaffe deg .

Takk for det, selv om jeg tar et lite forbehold om bilbytte her, altså. :) 

18 timer siden, papertiger skrev:

Gratulerer med herlig bil i bestilling! Blir spennende å se om du får til hendel-swap, for jeg klarer heller ikke de nye hendlene 😛 snakk om å gå tilbake til steinalderen. Så synes jeg ikke bilder yter G05 rettferdighet på noen som helst måte. I levende live er den en smekker bil, det innså jeg når jeg stod parkert på siden av en M50d i sort. Virkelig lekker. 

Nei, de er rett og slett nitriste. Ser ut til at hendel-swap skal være grei skuring (nå har jeg studert hendler i flere titalls timer), med mindre koblinsskjemaet på selge hendlene er helt annerledes enn de mekaniske. 

12 timer siden, Daniel. skrev:

Den X5en så meget oppegående ut :D Blir absolutt en rå bil.

Hvordan er blinklyshendlene på disse da? Føler jeg har falt litt ut på dette temaet 😂

Blinklyshendlene på disse er som en Peugot Partner fra 1999. De står i gitt posisjon, og skal man bruke regnsensor må spaken stå skjevt oppover. Rett og slett nitrist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor falt valget på akkurat en x5 fremfor 7’er, 6’er eller 5’er ?  I samme prisklasse så får du ny heftig utstyrt 530d eller en brukar 745e, bare undrer siden du ser ut til å kun hatt sedaner tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å skaffe meg en hund (golden retriever), så da blir alt annet enn en 5-serie eller X5 upraktisk. I tillegg har jeg fått smaken på det av å sitte høyt og med godt overblikk over veien. 745e får man dessverre ikke med xDrive (da må man ha 745Le xDrive) og kortversjonen synes jeg er penere enn langversjonen. 6-serie GT er helt uaktuelt, men snakker man derimot om en F06 er svaret noe annet. Konklusjonen må derfor være at det er spennende å prøve et nytt konsept, og så er det artig å legge fingrene og modifisere noe annet enn det "alle andre" gjør. Tror jeg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg høres ut som en veldig god plan, G05 X5 er absolutt en av de beste modellene BMW har i sin lineup i dag. Slik ting er lagt til rett for i Norge i dag så er det jo en no brainer å velge 45e utgaven. Jeg synes du har satt sammen en utrolig flott X5 ut fra de bildene på forrige side. G05 X5 har virkelig blitt en slager, det er allerede to i familien her som har kjøpt samt at naboen fikk nettopp sin.

Det er lenge til August så jeg vil jo si at du har plenty med tid til å selge både F01 og I3 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik å forstå på bildene av G05'en at du ikke har sotede ruter? Det ville vært veldig smart å hatt det med tanke på en eventuell hund i bagasjerommet selv om det i noen tilfeller kan være vel så stilrent uten sotede ruter.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Dette synes jeg høres ut som en veldig god plan, G05 X5 er absolutt en av de beste modellene BMW har i sin lineup i dag. Slik ting er lagt til rett for i Norge i dag så er det jo en no brainer å velge 45e utgaven. Jeg synes du har satt sammen en utrolig flott X5 ut fra de bildene på forrige side. G05 X5 har virkelig blitt en slager, det er allerede to i familien her som har kjøpt samt at naboen fikk nettopp sin.

Det er lenge til August så jeg vil jo si at du har plenty med tid til å selge både F01 og I3 :) 

Ja, jeg tror det er en nogen lunde fornuftig kombinasjon, all den tid man kan kalle en bil til en million kroner fornuftig. Dog hadde jeg vel aller helst sett at den drakk diesel (aller aller helst at den var helelektrisk, men dette er ikke mulig), men den er såpass mye dyrere enn 45e at det er en vits. Jeg regner med at de i familien din er fornøyd med bilen?

Ja, det er lenge til august, så vi får se hva slags løsninger vi finner på for de eksisterende bilene jeg med stort vemod må kvitte meg med. Tenker vel også at jeg bør prøve å utsette produksjonen av bilen til juli, slik at det blir en 2021-modell.

14 timer siden, papertiger skrev:

Er det slik å forstå på bildene av G05'en at du ikke har sotede ruter? Det ville vært veldig smart å hatt det med tanke på en eventuell hund i bagasjerommet selv om det i noen tilfeller kan være vel så stilrent uten sotede ruter.

Det kommer sikkert ikke så godt frem på bildene fra konfiguratoren, men det er mørke, akustiske vinduer og solskjerming i sidedørene bak. Ser for meg at det ideelle ville vært å sette inn originale ettermarkedsgardiner (formsydde) til siderutene bak og til bakruta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Saltkjelen skrev:

Ja, jeg tror det er en nogen lunde fornuftig kombinasjon, all den tid man kan kalle en bil til en million kroner fornuftig. Dog hadde jeg vel aller helst sett at den drakk diesel (aller aller helst at den var helelektrisk, men dette er ikke mulig), men den er såpass mye dyrere enn 45e at det er en vits. Jeg regner med at de i familien din er fornøyd med bilen?

Ja, det er lenge til august, så vi får se hva slags løsninger vi finner på for de eksisterende bilene jeg med stort vemod må kvitte meg med. Tenker vel også at jeg bør prøve å utsette produksjonen av bilen til juli, slik at det blir en 2021-modell.

Ja det er klart at i en perfekt verden så er jo diesel det aller mest riktige i en X5. En 40d eller M50d er jo perfekte motorer for denne bilen. Men vi lever i annerledes landet Norge og da stiller ting seg litt annerledes. Når det er sagt så er plug inn en fin løsning, særlig med brukbar rekkevidde. Min tante og onkel var blant de første som fikk 45e i Desember, de hadde da kjørt en X5 40e. Forskjellen var som natt og dag, særlig med mye småkjøring. De hadde ennå ikke fylt bensin sist jeg snakka med dem. Jeg har også hørt fra flere hold at 45e faktisk klarer opp mot 80-85 km reelt, hvilket er meget imponerende. MB GLE 350e skal jo gå 100 km på strøm, men det er det vist ingen som har fått til. Den legger seg på rundt 85-90 km i beste fall, altså ikke langt unna X5en. Videre er det en dealbreaker at GLEen kommer med en firesylindret diesel. Diesel har ikke noe i hybrid å gjøre, dette er en blindvei. 

Her er det bare å se fram til en flott bil 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ja det er klart at i en perfekt verden så er jo diesel det aller mest riktige i en X5. En 40d eller M50d er jo perfekte motorer for denne bilen. Men vi lever i annerledes landet Norge og da stiller ting seg litt annerledes. Når det er sagt så er plug inn en fin løsning, særlig med brukbar rekkevidde. Min tante og onkel var blant de første som fikk 45e i Desember, de hadde da kjørt en X5 40e. Forskjellen var som natt og dag, særlig med mye småkjøring. De hadde ennå ikke fylt bensin sist jeg snakka med dem. Jeg har også hørt fra flere hold at 45e faktisk klarer opp mot 80-85 km reelt, hvilket er meget imponerende. MB GLE 350e skal jo gå 100 km på strøm, men det er det vist ingen som har fått til. Den legger seg på rundt 85-90 km i beste fall, altså ikke langt unna X5en. Videre er det en dealbreaker at GLEen kommer med en firesylindret diesel. Diesel har ikke noe i hybrid å gjøre, dette er en blindvei. 

Her er det bare å se fram til en flott bil 👍

Oppløftende å høre at de er fornøyde. Ja, GLE 350de er ikke den mest imponerende kreasjonen, foruten ladeluka som sitter på riktig plass (motsatt side av drivstoffpåfyllingen). 

Ellers har jeg gått fryktelig i tenkeboksen hva gjelder fargevalg. Etter massiv googling og youtubing har jeg funnet ut at Arctic Grey virkelig ikke er fargen for meg. I konfiguratoren ser den i utgangspunktet fin ut, men på solskinnsbilder synes jeg den ikke gjør seg helt. Noen andre tanker eller idéer om farger? Kan forhøre meg med selgeren hva Individual-farge koster og dersom det ikke blir for dyrt kan jeg kjøre på med det. Ellers står det nå mellom hvit eller carbonsort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen til pappa har en 45e M-sport som er Mediterranean Blue, nydelig farge synes jeg. Ellers så er jo Carbon sort en slager, men den er jo veldig vanlig 😀 Hadde vært rått med en Individual farge, mulig det koster en del ekstra men om man blir mer fornøyd med det så kan det være verd pengene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to Min biltråd - F11 M550d Individual, G26 i4 M50 Individual, X5 30d & E61 525d prosjekt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...