Gå til innhold

Min biltråd - F11 M550d Individual, G26 i4 M50 Individual, X5 30d & E61 525d prosjekt


Saltkjelen
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Tja, hvor skal man starte. Tiden vi er inne i nå viser hvor fort ting kan skje.

Jeg har stiftet bekjentskap med en G05 X5 30d etter å ha hatt en over et døgn, og må ærlig si at dette utvilsomt er den riktige motoriseringen (inkluderer da kommende 40d og M50d) for denne bilen (eventuelt en helelektrisk i en eller annen variant). Alt stemmer og virker gjennomprøvd, der 45e har en "lagg" mellom to forskjellige drivlinjer (elektrisk + bensin), flyter denne sømløst avgårde uten antydninger til lagging mellom to drivlinjer. 30d kjøres med et forbruk på 0,8 liter på mila ved blandet kjøring, mens 45e må til enhver tid veksle mellom bensin og elektrisk for å i det hele tatt ha et nogen lunde fornuftig forbruk. Personlig er jeg en av de som utvilsomt ville kodet vekk auto-start stopp med en hvilken som helst forbrenningsmotor, så dette bør utvilsomt være en indikasjon på om man vil ha en hybrid eller ikke. Jeg ser for meg at 45e vil ende opp med en masete av og på av bensinmotoren. Bakdelen her er imidlertid at 30d er rundt 200 000kr dyrere enn 45e, og med den samme spekket snakker vi altså om en rimelig høvelig sum for noe som ikke annet er en innstegsmodell. I disse virustider også er vel neppe et luksusbilkjøp til halvannen million noe lurt valg, og ennå verre blir det når forhandlerne nå justerer nybilprisene sine med 5-10% som følge av svekket kronekurs. Jeg har nok kommet frem til at jeg sitter stille i båten i et par uker til for å se an situasjonen, men slik verdensbildet ser ut nå går vi definitivt mot en ny finanskrise.

Når det gjelder G05 isolert sett bemerket jeg meg følgende som jeg synes er en enorm degradering fra tidligere (jeg nevner ikke engang blinklys- og vindusviskerhendler som er dritt. Enkelt og greit). Setevarme- og ventilasjonsknapp er én og samme knapp. Det er tungvint å veksle mellom om man vil ha på setevarme eller seteventilasjon, og iDrive er utvilsomt i denne settingen satt opp til å fungere som en touch-skjerm. Å manøvrere med iDrive-kontrolleren er klønete og lite intuitivt. Det samme gjelder for øvrig med hele iDrive 7-oppsettet. Dette bærer preg av å være utviklet som et touch-system, men så har den ene utvikleren i BMW fått trumfet igjennom om å beholde iDrive-kontrolleren. Jeg har ikke vanskeligheter for å tilegne meg ny teknologi, men det nye iDrive-systemet fremstår som rotete og lite oversiktlig sett mot CIC, NBT, NBT EVO ID5 og NBT EVO ID6. Gesture Control er en fin gimmik, men gud bedre så mye problemer det lagde ved bruk av touchskjerm. Touchskjerm og gesture fungerer definitivt ikke godt sammen. Ellers misliker jeg at takluken nå fungerer ved at glasset hever seg over det bakre glasset og ligger som et lokk på taket, og taklukeskjermingen er nå en tynn duk som sitter i bakkant av taklukekassetten på en rull. Dette gir lite isolasjonsevne mot takluken. Alt i alt er det selvfølgelig lite å utsette på bilen, men i mine øyne har BMW en liten jobb å gjøre for å være top notch igjen. Disse mindre aspektene er selvfølgelig ikke nok til at jeg ikke har lyst på en G05, men det er likevel irriterende.

Jeg venter på å se hva en 30d koster med samme spec, men om bilen blir 200-250.000kr dyrere, hvilket er overveiende sannsynlig, legger jeg nok hele G05-prosjeket på is i et par år. Da velger jeg den fornuftige, men ufornuftige veien ved å heller gå til anskaffelse av en F11 M550d (G31 er ikke et tema) for så å vente på en to år gammel X5 M50d eller X7 M50d som har tatt størsteparten av verditapet. Alternativt gå for iNEXT som de første kundene får til jul neste år eller en X5 hydrogen som de første kundene får til jul året etter iNEXT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Disse mindre aspektene er selvfølgelig ikke nok til at jeg ikke har lyst på en G05, men det er likevel irriterende.

Sikker? Personlig hadde jeg ikke klart å leve med slike kompromisser når man bruker så mye penger på bil. Anser deg som en betydelig mer kompromissløs type  enn meg. Når det kommer til utstyr.

Husker jeg hadde en Q5 hybrid. Denne var jo en tidlig hybrid og var stort sett dårlig på alle måter hva gjaldt drivlinjen. Uansett ble jeg aldri fortrolig med nøkkingen når den vekslet. Slikt kan man ikke leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

Tja, hvor skal man starte. Tiden vi er inne i nå viser hvor fort ting kan skje..

Jeg venter på å se hva en 30d koster med samme spec, men om bilen blir 200-250.000kr dyrere, hvilket er overveiende sannsynlig, legger jeg nok hele G05-prosjeket på is i et par år. Da velger jeg den fornuftige, men ufornuftige veien ved å heller gå til anskaffelse av en F11 M550d (G31 er ikke et tema) for så å vente på en to år gammel X5 M50d eller X7 M50d som har tatt størsteparten av verditapet. Alternativt gå for iNEXT som de første kundene får til jul neste år eller en X5 hydrogen som de første kundene får til jul året etter iNEXT.

Ja, for hver dag som går, blir spiralen stadig nedadgående, dette skjer absurd fort.

Gir mening å revurdere alt av innkjøp som innebærer store summer i disse dager.

Jeg har ikke kjørt hybriden av G05, men ble mektig imponert over de 3 dagene jeg hadde med 3.0d, utvilsomt rett motorisering, men prisen er dessverre i overkant drøy ifht hybriden.

Vet flere bilselgere har fått et voldsomt skred av kansellerte kontrakter (som er underskrevne)

Har fått bekreftet Hydrogen m.m fra Toyota siden, her vil det skje mye hørtes det ut som. 
Liker planene dine, sitt på gjerdet og se rabalderet rase - for deretter ta et fornuftig valg, prisene vil utvilsomt rase også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at det i det heletatt blir satset på touch infotainment system i en bil er jo nesten hårreisende, å vimse på en touchskjerm under kjøring er både uforutsigbart og på grensen trafikkfarlig.  har kjørt endel nyere landcruiser og der er alt styrt via touch og det er med livet som innsats om den skal brukes under kjøring, vil tro bmw sin touch skjerm er bedre men tidligere system med idrivehjulet er veldig forutsigbart og analogt på den måten at du har hele tiden stålkontroll på hva du trykker på skjermen til enhver samtidig som du fokuserer på veien! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en bil som G05 så har helt klart en dieselmotor mer for seg enn både hybrid og bensin. BMW sine seksylindrede dieselmotorer tilbyr en totalpakke det er veldig vanskelig å komme utenom.

Ellers så tror jeg du gjør lurt i å avvente situasjonen noen uker, det er vel først da vi får en pekepinn på hvor lenge dette vil pågå og hvor hardt det vil ramme. Men jeg må jo si at jeg synes dette er en veldig ugrei situasjon å være i, det er alt for mye usikkerhet om fremtiden enn hva jeg liker. Vil man risikere å bli permittert? hva skjer med boligpriser og hva vil utfallet av en ny finanskrise utgjøre for oss vanlige folk. Det hadde ikke gjort noe om man bare våknet opp og oppdaget at alt dette korona styret bare var en vond drøm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også dette er en klok beslutning, en ting er modellen i seg selv, men slik tidene nå er, er det ingen som vet hva som skjer om en uke, enda mindre om en måned eller tre. Jeg hadde så absolutt vært skeptisk til å blåse vekk godt over millionen akkurat nå. Tror det er mange som ikke sover så veldig godt om dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er tydeligvis i båten akkurat der myndighetene ønsker å ha dere. Viruset er ikke noe som skal avgjøre verden fremover. Dere snakker som om at "nå har viruset kommet og alle blir smittet, mange dør og all økononisk virksomhet legges ned. Dommedag er her" så hvorfor går du da å ser på x5? Det er jo ikke noen vits. Vi skal jo bare sette oss ned å vente på dommedag om en uke likevel?

Jeg har lest så mye oppigjennom uka om dette og er skremt over hvor fort folk skremmes. Detre er et influensalignende virus. Det går over. Det gjorde det med svineinfluensa, sars og andre virus. Gi det en måned eller to til og det hele er over :) økonomisk vil drt henge igjen litt til. Alt er myndighets skap og mediaskapt for å styre folk/avlede. For det skjer noe i kulissene nå som vi kun har fokus på viruset. Legges det opp til en ny 9/11 en plass? Time will show.

Men til bilen: 30d er som du sier det beste valget, og har du råd til et større verditap enn 45e på sikt (tenker du å lease så er det jo ingen problem) så er det en kjempebil :)

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klok avgjørelse i disse tider :) bet meg veldig merke i det du sa om solskjermingen av panoramataket. På Minien er det et nett på rull som du sier, det tilbyr tilnærmet ingen støydemping og litt solskjerming, og åpningsdelen går opp og bak over den faste delen (av åpenbare grunner i en Mini - bilens lengde og innvendig takhøyde). Men på E91’en jeg hadde var det tykt stoff, slik som på F11 og E61 bl.a. Der ga det merkbart god støydemping og selvsagt null lys gjennom, som å ha en bil uten panoramatak. Åpningsdelen gikk også ned og bak under den faste delen. Du sier at de nå har en løsning ala Mini 2007 og Skoda 2012? Det hørtes ut et klassisk eksempel på økonomer som har fått for mye makt i utviklingen av en bil der de ikke skulle hatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir veldig nysgjerrig på hvorfor ikke g31 er ett tema? 🤔 

Og fungerer ikke 45e greit om man velger og kjøre konstant på bensin og batteri? ( Om dette går )  bensinmotoren gir vel nok power og lyd i seg selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, humpfy skrev:

Sikker? Personlig hadde jeg ikke klart å leve med slike kompromisser når man bruker så mye penger på bil. Anser deg som en betydelig mer kompromissløs type  enn meg. Når det kommer til utstyr.

Husker jeg hadde en Q5 hybrid. Denne var jo en tidlig hybrid og var stort sett dårlig på alle måter hva gjaldt drivlinjen. Uansett ble jeg aldri fortrolig med nøkkingen når den vekslet. Slikt kan man ikke leve med.

Ja, jeg tror jeg skulle greid å leve med det til tross for at jeg er nokså kompromissløs. Flere av tingene hadde jeg fått ordnet uansett (f.eks blinklyshendler, avblendbart sidespeil og høyre tåkebaklys). Jeg tror og satser på at iDrive 7.0 får en oppdatering etter hvert og blir mer logisk sammensatt da.

2 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Ja, for hver dag som går, blir spiralen stadig nedadgående, dette skjer absurd fort.

Gir mening å revurdere alt av innkjøp som innebærer store summer i disse dager.

Jeg har ikke kjørt hybriden av G05, men ble mektig imponert over de 3 dagene jeg hadde med 3.0d, utvilsomt rett motorisering, men prisen er dessverre i overkant drøy ifht hybriden.

Vet flere bilselgere har fått et voldsomt skred av kansellerte kontrakter (som er underskrevne)

Har fått bekreftet Hydrogen m.m fra Toyota siden, her vil det skje mye hørtes det ut som. 
Liker planene dine, sitt på gjerdet og se rabalderet rase - for deretter ta et fornuftig valg, prisene vil utvilsomt rase også.

 

Helt enig. Tror det er nokså begrenset hvor feil det kan bli å kjøpe en M550d til 500 000, men svært mye mer enn dette anser jeg som en stor risiko. Ja, de fleste nybilkontrakter forbeholder seg vel retten til valutajusteringer, og når bilprisene nå (innen et par ukers tid) går opp med minimum 5-10%, er det fullt forståelig at det kanselleres. Dog er jo slike avbestillinger med på å gjøre den finansielle situasjonen mer urolig, så det hele er en ond sirkel.

Jeg satser på å kunne kjøre en X5 M50d om et par år til rundt 800 000, og innen to år tror jeg det er begrenset hvor mye en riktig M550d vil tape seg i verdi. 

2 timer siden, Ingvaldsen skrev:

at det i det heletatt blir satset på touch infotainment system i en bil er jo nesten hårreisende, å vimse på en touchskjerm under kjøring er både uforutsigbart og på grensen trafikkfarlig.  har kjørt endel nyere landcruiser og der er alt styrt via touch og det er med livet som innsats om den skal brukes under kjøring, vil tro bmw sin touch skjerm er bedre men tidligere system med idrivehjulet er veldig forutsigbart og analogt på den måten at du har hele tiden stålkontroll på hva du trykker på skjermen til enhver samtidig som du fokuserer på veien! 

Jeg er helt enig med deg. Jeg skjønner heller ikke fascinasjonen av touch, især trafikksikkerhetsmessig og OCD-messig (fingermerker over alt). Touchen fungerer for så vidt greit og til sin hensikt, men jeg liker helt klart bedre å betjene en skjerm med en hånd på en iDrive-knott.

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

I en bil som G05 så har helt klart en dieselmotor mer for seg enn både hybrid og bensin. BMW sine seksylindrede dieselmotorer tilbyr en totalpakke det er veldig vanskelig å komme utenom.

Ellers så tror jeg du gjør lurt i å avvente situasjonen noen uker, det er vel først da vi får en pekepinn på hvor lenge dette vil pågå og hvor hardt det vil ramme. Men jeg må jo si at jeg synes dette er en veldig ugrei situasjon å være i, det er alt for mye usikkerhet om fremtiden enn hva jeg liker. Vil man risikere å bli permittert? hva skjer med boligpriser og hva vil utfallet av en ny finanskrise utgjøre for oss vanlige folk. Det hadde ikke gjort noe om man bare våknet opp og oppdaget at alt dette korona styret bare var en vond drøm...

Vi er utvilsomt enige om drivlinjen i dagens generasjon X5. :)

Ja, nei, hvor dette ender til slutt er ikke godt å si. Det viktigste i en tid som dette er fortsatt å bruke penger, men man må gjerne tenke seg om en gang, to eller tre før man svir de av. Foreløpig har ikke min bransje merket stort på boligprisene, men kommer det et krakk her er finanskrisen vol 2 et faktum. Det er dessverre for mange husholdninger som har kjøpt boliger til full belåning og vel så det. 

1 time siden, awt skrev:

Jeg tror også dette er en klok beslutning, en ting er modellen i seg selv, men slik tidene nå er, er det ingen som vet hva som skjer om en uke, enda mindre om en måned eller tre. Jeg hadde så absolutt vært skeptisk til å blåse vekk godt over millionen akkurat nå. Tror det er mange som ikke sover så veldig godt om dagene.

Ja, mange sover dessverre ikke godt i det hele tatt om dagen, og av og til må man bare innse at tidspunktet (eller modellen) ikke er riktig. :) 

49 minutter siden, Evopower skrev:

Dere er tydeligvis i båten akkurat der myndighetene ønsker å ha dere. Viruset er ikke noe som skal avgjøre verden fremover. Dere snakker som om at "nå har viruset kommet og alle blir smittet, mange dør og all økononisk virksomhet legges ned. Dommedag er her" så hvorfor går du da å ser på x5? Det er jo ikke noen vits. Vi skal jo bare sette oss ned å vente på dommedag om en uke likevel?

Jeg har lest så mye oppigjennom uka om dette og er skremt over hvor fort folk skremmes. Detre er et influensalignende virus. Det går over. Det gjorde det med svineinfluensa, sars og andre virus. Gi det en måned eller to til og det hele er over :) økonomisk vil drt henge igjen litt til. Alt er myndighets skap og mediaskapt for å styre folk/avlede. For det skjer noe i kulissene nå som vi kun har fokus på viruset. Legges det opp til en ny 9/11 en plass? Time will show.

Men til bilen: 30d er som du sier det beste valget, og har du råd til et større verditap enn 45e på sikt (tenker du å lease så er det jo ingen problem) så er det en kjempebil :)

Jeg føler meg ikke spesielt skremt, men å ikke ta innover seg hva som skjer og handle deretter er i mine øyne rent idiotisk. Markedet kommer til å flomme over av luksusbiler som kan handles til spotpris om kort tid fordi inntekten faller bort og bilene ofte er belånte eller leaset til svært høye månedskostnader. Jeg er nokså fornuftig av meg når det gjelder penger (selv om jeg har mine blinkskudd som alle andre), men å kaste penger i en tid hvor verden åpenbart går mot en ny finanskrise er bare helt feil. 

For mitt vedkommende er det helt uaktuelt å lease (les: leie) en bil til 10-15 000kr måneden og med et innskudd i hundretusenkronersklassen. Ikke har man friheten til å gjøre som en selv ønsker med bilen og man eier den ikke. Den eneste fordelen jeg ser med leasing er at man vet hva bilen koster til den leveres, men så stopper det også der.

36 minutter siden, papertiger skrev:

Klok avgjørelse i disse tider :) bet meg veldig merke i det du sa om solskjermingen av panoramataket. På Minien er det et nett på rull som du sier, det tilbyr tilnærmet ingen støydemping og litt solskjerming, og åpningsdelen går opp og bak over den faste delen (av åpenbare grunner i en Mini - bilens lengde og innvendig takhøyde). Men på E91’en jeg hadde var det tykt stoff, slik som på F11 og E61 bl.a. Der ga det merkbart god støydemping og selvsagt null lys gjennom, som å ha en bil uten panoramatak. Åpningsdelen gikk også ned og bak under den faste delen. Du sier at de nå har en løsning ala Mini 2007 og Skoda 2012? Det hørtes ut et klassisk eksempel på økonomer som har fått for mye makt i utviklingen av en bil der de ikke skulle hatt det.

Ja, noen ganger må nok fornuften seiere selv om jeg likevel ikke (per dags dato) er direkte rammet av tidene vi er inne i. Dog er man ikke helt upåvirket ettersom dyre artikler nærmest blir usalgbart og raser i pris når det er økonomisk uro. Ja, jeg synes også det er dårlig at innertrekket er på en rull. Ved levering av X5en i dag kom det sol igjennom selv om trekket var trukket for. Jeg tror de fleste BMWer nå har fått tynt innertrekk og glass som går utenpå. Helt enig i at dette vitner om at økonomene har fått for stort spillerom og håpet at forbrukerne ikke merket den kostnadsbesparende finten.

30 minutter siden, Skulebollen skrev:

Blir veldig nysgjerrig på hvorfor ikke g31 er ett tema? 🤔 

Og fungerer ikke 45e greit om man velger og kjøre konstant på bensin og batteri? ( Om dette går )  bensinmotoren gir vel nok power og lyd i seg selv? 

Nei, personlig synes jeg ikke G31 leverer stort mer enn hva en F11 leverer, og i tillegg synes jeg G3x har et kjipere interiør med mer hardplast enn F1x. I tillegg blir F11en en "ventepølse" frem til lysere tider og riktige motoriseringer er tilgjengelig, og vil følgelig oppleve et langt mindre verditap enn en G3x som nå står foran stupet før en LCI kommer. En G05 skal jeg ha, men da velger jeg heller å være fornuftig i disse tider. I tillegg er det jo ikke dumt å la noen andre ta det massive verditapet på en M50d (eventuelt en 30d/40d). Ser for meg å kunne handle en riktig motorisert G05 om to år til rundt 800 000kr.

Man kan kjøre bilen i bensinmodus ved å enten ha på battery save (da vil bilen likevel tulle med start-stopp i lyskryss) eller i sportsmodus, men bilen er en real tjukkas så forbruket vil nok fort ligge på 1,2-1,4 liter på mila likevel. Hensyntatt at jeg har nesten 2kr rabatt på dieselen, er det egentlig helt idiotisk å kjøpe noe annet enn diesel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Saltkjelen skrev:

Nei, personlig synes jeg ikke G31 leverer stort mer enn hva en F11 leverer, og i tillegg synes jeg G3x har et kjipere interiør med mer hardplast enn F1x. I tillegg blir F11en en "ventepølse" frem til lysere tider og riktige motoriseringer er tilgjengelig, og vil følgelig oppleve et langt mindre verditap enn en G3x som nå står foran stupet før en LCI kommer. En G05 skal jeg ha, men da velger jeg heller å være fornuftig i disse tider. I tillegg er det jo ikke dumt å la noen andre ta det massive verditapet på en M50d (eventuelt en 30d/40d). Ser for meg å kunne handle en riktig motorisert G05 om to år til rundt 800 000kr.

Bare sånn av ren nysgjerrighet, hvor finner man all den hardplasten i G3x som man ikke fant i F10/11? Jeg er jo mangeårig F10 eier og nå G30 eier, jeg må ærlig talt si at jeg finner ikke det ene interiøret mer påkostet enn det andre. Det er klart G30en har noen områder med litt billig plast, men det synes jeg da også det var i F10en jeg hadde. Jeg mener å huske at nettopp interiør kvalitet er ett punkt G3x har fått skryt av i bilpressen når den blir målt opp mot andre merker. Snakker vi interiør design så synes jeg helt klart F10/11 trekker vinnerloddet, designmessig står dette seg bra også i dag. 

Jeg er veldig enig i at G3x ikke leverer stort mer enn F10/11, det er vel det største ankepunktet man kan bruke mot G30. Slik jeg ser det så er G3x bare en enkel videre utvikling av F10/11, med litt mer teknologi og en høyere prislapp. Men for meg som var veldig fornøyd med F10 og egentlig ikke er så glad i drastiske endringer så passet det meg ypperlig. Jeg er den typiske konservative 5-serie kjøper 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fredrik 90 skrev:

Bare sånn av ren nysgjerrighet, hvor finner man all den hardplasten i G3x som man ikke fant i F10/11? Jeg er jo mangeårig F10 eier og nå G30 eier, jeg må ærlig talt si at jeg finner ikke det ene interiøret mer påkostet enn det andre. Det er klart G30en har noen områder med litt billig plast, men det synes jeg da også det var i F10en jeg hadde. Jeg mener å huske at nettopp interiør kvalitet er ett punkt G3x har fått skryt av i bilpressen når den blir målt opp mot andre merker. Snakker vi interiør design så synes jeg helt klart F10/11 trekker vinnerloddet, designmessig står dette seg bra også i dag. 

Jeg er veldig enig i at G3x ikke leverer stort mer enn F10/11, det er vel det største ankepunktet man kan bruke mot G30. Slik jeg ser det så er G3x bare en enkel videre utvikling av F10/11, med litt mer teknologi og en høyere prislapp. Men for meg som var veldig fornøyd med F10 og egentlig ikke er så glad i drastiske endringer så passet det meg ypperlig. Jeg er den typiske konservative 5-serie kjøper 😂

Det er vell da inni dørtrekkene, bunn av dashbordet. Bare generelt mye mer plast enn F10. 
Videre var ikke F10 en bil jeg ble med lag på. Fattern hadde sin i 8-9 år og jeg ble aldri komfortabel med å kjøre den. Men G3x synes jeg er langt bedre. Bedre sittestilling, bedre ratt, Bedre følelse av bilen gjennom ratt og slikt. Jeg synes G3x er langt bedre enn F1x når det kommer til kjørefølelsen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Bare sånn av ren nysgjerrighet, hvor finner man all den hardplasten i G3x som man ikke fant i F10/11? Jeg er jo mangeårig F10 eier og nå G30 eier, jeg må ærlig talt si at jeg finner ikke det ene interiøret mer påkostet enn det andre. Det er klart G30en har noen områder med litt billig plast, men det synes jeg da også det var i F10en jeg hadde. Jeg mener å huske at nettopp interiør kvalitet er ett punkt G3x har fått skryt av i bilpressen når den blir målt opp mot andre merker. Snakker vi interiør design så synes jeg helt klart F10/11 trekker vinnerloddet, designmessig står dette seg bra også i dag. 

Jeg er veldig enig i at G3x ikke leverer stort mer enn F10/11, det er vel det største ankepunktet man kan bruke mot G30. Slik jeg ser det så er G3x bare en enkel videre utvikling av F10/11, med litt mer teknologi og en høyere prislapp. Men for meg som var veldig fornøyd med F10 og egentlig ikke er så glad i drastiske endringer så passet det meg ypperlig. Jeg er den typiske konservative 5-serie kjøper 😂

Man finner helt sikkert mye av den samme hardplasten i en F1x også, men den er langt mer fremtredende i en G3x. Ta nedre del av dørtrekk. Der er ytterdelene i "mellomhard" plast på begge modeller, men innerdelen på G3x er ren hardplast og på F1x er den polstret med stoff. Mye har nok med selve designet av dørpanelene å gjøre, der de åpne nedre delene på G3x gjør hardplasten langt mer synlig enn om det er lukkede paneler som F1x har. Dørkplastikken på G3x er mer ruglete og virker langt billigere enn den glatte, matte plastikken som er på F1x. For ikke snakke om de første utgavene av G3x som ikke engang hadde polstring på innsiden av oppbevaringsrommet til venstre for rattet. 

For all del, G3x er en fin bil på sin måte, men den skuffer langt mer enn den imponerer fra mitt ståsted. Der interiøret i F1x fortsatt oser klasse og ser fint ut, begynner G3x sitt interiør å allerede se aldrende ut. Skal man ha nogen lunde fin følelse på G3x interiøret må man ty til skinntrukket dashbord (ikke sensatec) og merinoskinn - men selv dette hjelper ikke på ovennevnte plastikk. Når det er sagt, er dette elvfølgelig min mening om G3x (utseendet derimot er topp) vs. F1x, andre har nok helt andre tanker rundt det. :)

8 timer siden, ahj skrev:

Det er vell da inni dørtrekkene, bunn av dashbordet. Bare generelt mye mer plast enn F10. 
Videre var ikke F10 en bil jeg ble med lag på. Fattern hadde sin i 8-9 år og jeg ble aldri komfortabel med å kjøre den. Men G3x synes jeg er langt bedre. Bedre sittestilling, bedre ratt, Bedre følelse av bilen gjennom ratt og slikt. Jeg synes G3x er langt bedre enn F1x når det kommer til kjørefølelsen :) 

Ja, G3x er nok helt sikkert milevis bedre å kjøre enn F1x, og det skulle jo bare mangle på en ny generasjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

verdt å merke seg at  f1x m550d og m5 kom med hydraulisk servo imotsetningen til elektrisk som samtlige nye biler har, dette gjør også noe med kjørefølelsen om bilen er mer enn et framkomstmiddel

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to Min biltråd - F11 M550d Individual, G26 i4 M50 Individual, X5 30d & E61 525d prosjekt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...