Gå til innhold

Min biltråd - F11 M550d Individual, G26 i4 M50 Individual, X5 30d & E61 525d prosjekt


Saltkjelen
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tror hovedforskjellen er antall tilkoblede telefoner samtidig, office-funksjoner, trådløs synkronisering av BMW Apps og slike ting. Det finnes egentlig veldig lite informasjon om det, men jeg mins å huske at det var noe i denne duren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg tror hovedforskjellen er antall tilkoblede telefoner samtidig, office-funksjoner, trådløs synkronisering av BMW Apps og slike ting. Det finnes egentlig veldig lite informasjon om det, men jeg mins å huske at det var noe i denne duren.

Ok, takk for info. Ingenting som utgjør en deal-breaker med andre ord. :) Er faktisk ikke så mange i3 fra de første årsmodellene som ligger til salgs som har 6NS. Prøver å lese meg litt opp på de forskjellige utstyrspakkene, men Driving assistance plus, LED lys og hurtiglading er en gjenganger på must-have, navi pro er jo selvsagt påkrevd. Ser at Minien i 98% av tiden kun blir brukt som bybil, og dermed kan en i3 60Ah dekke vårt behov såvidt jeg ser det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg tror hovedforskjellen er antall tilkoblede telefoner samtidig, office-funksjoner, trådløs synkronisering av BMW Apps og slike ting. Det finnes egentlig veldig lite informasjon om det, men jeg mins å huske at det var noe i denne duren.

Det stemmer. 

I3 opplever endel prisfall i disse dager, så her er det muligheter! Hvertfall når vi snakker første generasjon. 

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ikke. I mange tilfeller er det også bare koding som skal til for å ordne disse finessene uansett. Jeg ville nok ansett LED-lys og hurtiglading som et must, alt annet kan egentlig ettermonteres. Fjernlysene er i halogen, så da er det i det minste godt å ha et skikkelig lys i nærlysene. 60Ah holdt egentlig nok for mitt bruk også, men det ble hakket for smått når jeg begynte å megle over et langt større område enn jeg var i tidligere. Da var det kjedelig og lite effektivt å måtte legge inn hurtiglading mellom befaringer, visninger og slike ting - spesielt når man har dårlig tid. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - det høres positivt ut. Det eneste drawbacket med elbil kontra Minien er at jeg ikke har lademulighet hjemme, og det spørs om vi i det hele tatt kan få det (har felles carportanlegg uten strøm, og ingen eierstruktur på det), så det blir å belage seg på offentlige ladestasjoner. Det er nok uansett en del billigere enn bensinutgiftene til Minien antar jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen muligheter for å få lagt opp et vanlig stikk heller? Jeg ville nok vært litt tvilsom om jeg ikke hadde lademuligheter hjemme, altså. 60Ah har ikke  lang rekkevidde, så det å ikke kunne forvarme om vinteren (dette gjør at du opprettholder mest mulig rekkevidde) ville jeg vært skeptisk til. Hmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, papertiger skrev:

OK - det høres positivt ut. Det eneste drawbacket med elbil kontra Minien er at jeg ikke har lademulighet hjemme, og det spørs om vi i det hele tatt kan få det (har felles carportanlegg uten strøm, og ingen eierstruktur på det), så det blir å belage seg på offentlige ladestasjoner. Det er nok uansett en del billigere enn bensinutgiftene til Minien antar jeg :)

Elbil eller hvor positiv/negativ opplevelsen av denne gir, går mye på rekkevidde/lading. Han man begrenset lademulighet hjemme, bør rekkevidden være mer enn første generasjon i3.

På vinteren har man med fullt batteri 9-10 mil, det er før klimatisering, noe som vitterlig er den viktigste og beste egenskapen med elbil.

Så kanskje blir det mer stress enn hygge - ville nok vurdert lademuligheter en gang til hjemme, er dette vanskelig ville jeg vurdert 94Ah versjonen, disse har vært kunstig høyt priset lenge, men er nå mulig å få fra 200.000.-, mao en merkost fra førstegenerasjon på 50.000.- er 94Ah versjonen verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det er jo et tankekors. Per nå er det ingen mulighet for strøm, men vi jobber med det. Utfordringen er mangel på eierstruktur for fellesanlegget (hver carport er tinglyst på hver bruker, og brukerne er ikke tilknyttet noe sameie eller borettslag, kun velforening som dekker hele feltets områder, og vi er kun et delfelt). Mitt typiske bruksmønster er 2,5 mil til dagen (12km hver vei til jobb ca), og har 2 ladere på jobben som det deles på. Rett over veien fra jobb har Fortum hurtigladere på Kiwi. Det var derfor jeg tenkte at det burde gå fint med en 60Ah. Vi har andre kommende prioriteringer og investeringer (les: bolig) som gjør at vi ikke ønsker å legge 120k ekstra en bil nummer to om vi kan klare oss med 50k ekstra. De jeg har sett på ligger til rundt 130k. 

Men nå har jeg spammet tråden din nok Saltkjelen :) 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes diskusjonen er fin, så tråden kan mer enn gjerne brukes til å veksle litt i3-erfaringer med. :)

Om strømmen (på sikt) kommer på plass, eller om du kan løse det midlertidig med et stikk (laderen tar 10A/12A/16A avhengig av produksjonsdata på bil - de ble først levert med 16A, så degradert til 12A og nå 10A), så tenker jeg det kan være greit med en 60Ah, under forutsetning av at du kan lade på jobb. Dog begrenser nok bruken seg mye til kun jobbkjøring frem til en eller annen lademulighet kommer på plass. Å benytte seg av hurtigladestasjon vil nok bli kostbart i lengden. Ellers kan man jo fint kjøpe en 60Ah nå, og se om det åpner seg noen muligheter for å bytte til et 94Ah/120Ah batteri etter hvert om behovet skulle melde seg. Kostnaden for dette er jo ikke stort mer enn mellomlegget mellom en 60Ah og 94Ah i dag. For 130.000kr får du deg uansett en svært billig bil, og om den er verdt 0kr om fire år har bilholdet uansett vært rimelig. Kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at for å få en god opplevelse med en elektrisk bil er det utrolig viktig at man har gode lademuligheter og ikke minst vet når man skal lade for å få mest mulig ut av batteriet (rekkevidde i relasjon til ladetid). Helt generelt er det viktig å huske på at ladehastigheten er lav i intervallet 0-20% og 80-100%. Ergo bør man lade i intervallet 20-80%. De fleste batteriene begynner imidlertid å redusere hastigheten på ladingen allerede ved 60%.

Dette betyr også at små batterier (f.eks 60Ah) har relativt kort praktisk rekkevidde med mindre man forholdsmessig vil bruke mer tid på lading (altså totalt sett relativt til total kjørelengde). I tillegg kommer naturligvis et øket strømforbruk om vinteren, når det regner og/eller blåser. Et størst mulig batteri er derfor mest hensiktsmessig på alle mulige måter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, flobben skrev:

Jepp, derfor er Audi e-tron genial. En bil med stort batteri som holder kvaliteten man forventer på en bil i denne klassen. Skikkelig finish og skrudd sammen.

den holder også hastigheten på ladingen til 80%, kjører du på med 50kw lader så holder den den hele veien.

Hvorfor drar du inn en 2.7 tonn tung Audi SUV mot en liten 1.3 tonn i3? To biler som ikke er i samme klasse, med forskjellig bruk. Men når du først har dratt inn Audi kan du like gjerne komme med hva din ligger på i forbruk i forhold til en i3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, flobben skrev:

Jepp, derfor er Audi e-tron genial. [...]

Audi E-tron er rett og slett en kjempefin SUV. Bare synd alt av instrumenter betjenes via touch, for det er lite brukervennlig når bilen er i bevegelse. Blir spennende å se om Audi gjør alvor av E-tron GT, og hvordan denne prises i forhold til Porsche Taycan. Taycan ser jeg virkelig frem til, absolutt en høyaktuell erstatter for 7-serien når den skal byttes ut. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at strøm i carport kan komme på plass etterhvert, ikke minst på grunn av fremtidig salg av bolig og dermed dens attraktivitet på markedet, men det kan ta tid. Ingen på de to fellesparkeringsplassene hos oss har per i dag elbil. Om det er av nevnte grunn vites ikke, men det hjelper nok ikke. Jeg har alltid forfektet at ingen lademulighet hjemme = ingen elbil. Og at ladeinfrastruktur og ladehastighet per i dag er de to desidert største drawbackene mot elbil. Men jeg kjenner tiden er moden for å selge Minien, og selv om jeg sterkt kunne tenkt meg en F20 igjen må jeg innrømme at å ta steget mot en i3, selv om ikke alt ligger til rette for optimalt eierskap, er det riktige å gjøre. Så kan en la veien bli litt til som en går. Og om det ikke skulle være noe så er ikke akkurat i3 uselgelige. Om jeg skulle fortsatt med forbrenningsbil som nr 2 ville jeg nok bare hatt Minien, den er en kanonmorsom bil, F20 blir nesten litt «same shit, different wrapping», der i3 er «new shit, different wrapping».

Men @Saltkjelen, om jeg hadde regnet med å avskrive en 130000-kronersbil over 4 år kunne jeg like så godt ha leaset en? Da vi oppnår maks rabatt på storkundeavtale hos Bavaria. Mener å huske en kollega fikk tilbud på en i3 charged til 2500kr/mnd med 50 i innskudd. Det er 140k over 3 år. Jeg tar absolutt ikke inn i regnestykket å ha en verdiløs bil om noen år 😅. Eller er det noe jeg ikke skjønner når du kaller det for et rimelig bilhold? 😛 Minien har til sammenligning tapt seg ca 30k på de 2,5 årene jeg har hatt den, men det er jo en vesentlig eldre bil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to Min biltråd - F11 M550d Individual, G26 i4 M50 Individual, X5 30d & E61 525d prosjekt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...