Gå til innhold

Min biltråd - F11 M550d Individual, G26 i4 M50 Individual, X5 30d & E61 525d prosjekt


Saltkjelen
 Share

Anbefalte innlegg

Monterte hella pagid klosser på min idag, og kan gi tilbakemelding på hvor mye de støver.

 

hadde hella klosser på e39 og var godt fornøyd der.

 

brembo i økonomiklassen er vell å annse som jalla etter som jeg har skjønt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, FransEirik skrev:

Nydelig. Har kopiert deg litt og skal til med Gentlemans function ganske snart! 

Har du How to på å bytte lister på rattet, og evt delenr? ☺️

Gentlemans function hører med. I stedet for å bytte bakplate og demontere panelene slik mange gjør, kan du bare skjære av det ytterste styresporet i den originale kontakten (den vil fortsatt bare passe en vei).

For å få M5 rattdeksel tenker du? Må i så fall bare skru ut rattet og demontere det bit for bit inne på et bord. Må av med søkke og snøre ettersom du også må bytte bakdekselet også.

Fordeksel: 32307846029
Bakdeksel med rattgiring: 32307848270
Bakdeksel uten rattgiring: 32307848269

11 timer siden, Daniel. skrev:

Tror ikke du finner en finere F11 her til lands altså 😍

Nå vet jeg ikke hva du anser som mye/lite støv, men jeg har kjørt med Zimmermann skiver og ATE Ceramic klosser på E91 og nå F11 og jeg syns det støver lite.

Kunne ønske jeg fikk lykter på garanti 😅 Har noe dråper i en baklykt om jeg husker rett.

Klistremerket var ikke så dumt, men vet ikke helt med den plasseringen? Men ellers så er jeg i likhet med deg ikke så veldig glad i klistremerker.

Det var store ord, Daniel! :) 

Det er vanskelig å si hva jeg definerer som mye støv, men føler at felgene umiddelbart får et støvlag med Brembo-oppsettet. Mulig man må gå for en annen type som EBC eller den slags om man skal unngå dette?

Usikker på hvor den ellers skulle vært plassert. Nå følger klistremerket antennetråden i sideruten, og er sånn sett plassert like mye ut fra alle kanter bak. :) 

11 timer siden, awt skrev:

Ser meget bra ut. Det er vel igrunn ikke noe som helst å sette fingen på her. :)

Takk for det, Anfinn! :) 

10 timer siden, papertiger skrev:

Utrolig lekker. Som det nevnes over her - faktisk ingenting å plukke på. Overhodet. 

Hvor langt har bilen gått? Og du har Adaptive Drive på denne? Jeg snuser på en F11 med Adaptive Drive som vel er EDC dempere med hydrauliske stab-stag. Har dette mye å si for kjøreopplevelsen kontra bil med «kun» EDC eller er det mer plunder og ting som kan gå galt? 

Bilen er gått 130 000km nå. Stemmer, det er Adaptive Drive. Det er nok mer plunder som kan gå galt, og demperne er jo dyre (antar vanlige F-dempere med EDC/adaptive drive er billigere (og som da kan fås tak i USA) ettersom det er egne dempere til M550d). Jeg må si Adaptive Drive gir bilen en fantastisk fin kjørekomfort. Min gynger omtrent i comfortmodus med 21" og senk.

10 timer siden, Walkabout skrev:

Som vanlig meget lekkert dette, Lasse :) 

Mange takk, Raymond! :) 

10 timer siden, Ingvaldsen skrev:

Monterte hella pagid klosser på min idag, og kan gi tilbakemelding på hvor mye de støver.

 

hadde hella klosser på e39 og var godt fornøyd der.

 

brembo i økonomiklassen er vell å annse som jalla etter som jeg har skjønt ?

Usikker, medfulgte Brembo ved kjøp av bilen. Send meg en melding eller ti når du har sett litt på hvordan støvnivået er. :D 

46 minutter siden, ahj skrev:

Nydelig som vanlig! :D 

Takker, André! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Saltkjelen skrev:

Det var store ord, Daniel! :) 

Det er vanskelig å si hva jeg definerer som mye støv, men føler at felgene umiddelbart får et støvlag med Brembo-oppsettet. Mulig man må gå for en annen type som EBC eller den slags om man skal unngå dette?

Usikker på hvor den ellers skulle vært plassert. Nå følger klistremerket antennetråden i sideruten, og er sånn sett plassert like mye ut fra alle kanter bak. :)

Haha, bilen er jo svært godt gjennomført både utvendig og innvendig, og jeg er en smuuule svak for Champagne Quartz 😅

Hm, er det egentlig så unormalt da? 🤔 Eller er det sånn veldig synlig støvlag?

Jeg ser egentlig ikke så tydelige tegn til støv på mine felger, men så er jo støvet sånn ca. lik farge som felgene også 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen fabrikanter leverer flere typer klosser, hvorav ene liksom skal støve mindre. 

Jeg kjører Textar foran og bak, men kun klossene bak leverte Textar med "low dust" sertifisering som de kaller e pad. Spyler som regel bilen minst 1-2 ganger i uka, så har aldri fått testet om det faktisk ligger noe i "low dust" sertifiseringen, men det finnes iallefall :P

TRW har også noe lignende de kaller DTEC og har rød farge på baksiden av klossen for å visualisere det. 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Daniel. skrev:

Haha, bilen er jo svært godt gjennomført både utvendig og innvendig, og jeg er en smuuule svak for Champagne Quartz 😅

Hm, er det egentlig så unormalt da? 🤔 Eller er det sånn veldig synlig støvlag?

Jeg ser egentlig ikke så tydelige tegn til støv på mine felger, men så er jo støvet sånn ca. lik farge som felgene også 😂

Ja, jeg er blitt svak for CQ/AG selv jeg nå - hvilket også er grunn til at jeg bestiller den på i4en også. Det blir kanskje kjedelig å ha to biler i samme farge, men det får gå.

Jeg kan forsøke å ta et bilde. Nå er jo felgene Ferric Grey, så veldig synlig blir det vel ikke, men felgene mister naturlig nok glansen.

2 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Noen fabrikanter leverer flere typer klosser, hvorav ene liksom skal støve mindre. 

Jeg kjører Textar foran og bak, men kun klossene bak leverte Textar med "low dust" sertifisering som de kaller e pad. Spyler som regel bilen minst 1-2 ganger i uka, så har aldri fått testet om det faktisk ligger noe i "low dust" sertifiseringen, men det finnes iallefall :P

TRW har også noe lignende de kaller DTEC og har rød farge på baksiden av klossen for å visualisere det. 

Hmm, Textar er (var i alle fall) vel originalleverandør. Skal se hva Textar og DTEC har av bremser til M550d. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Ja, jeg er blitt svak for CQ/AG selv jeg nå - hvilket også er grunn til at jeg bestiller den på i4en også. Det blir kanskje kjedelig å ha to biler i samme farge, men det får gå.

Jeg kan forsøke å ta et bilde. Nå er jo felgene Ferric Grey, så veldig synlig blir det vel ikke, men felgene mister naturlig nok glansen.

Mulig, men fortsatt litt kjekkere når det er en spesiell farge. :)

Mine er også Ferric Grey, tror heldigvis den fargen skjuler litt. 

Klossene jeg tok av nå når jeg byttet på min var fra Textar og de støvet noe jævlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en tro BMW CCNs medlemsgruppe på facebook, er jeg både en gerrigfant og snylter som har rattet rundt i elbil i snart fem år, så her kommer en nokså gjerrig post. Ikke kan jeg betraktes som en entusiast heller ettersom de andre ikke-gjerrige BMWene jeg har drikker diesel, mangler manuelt gir og veier mer enn 2 000kg. Paradoksalt nok begrunnes det med lukt og vibrasjon, så jeg har jo etter hvert skjønt at de aller mest hardbanka entusiastene kjører rundt med en kopp bensin på dashbordet som det både sniffes og luktes av i alle bauger og kanter. :D 

På onsdag hentes i3en og i3-kapittelet lukkes for denne gangen. Jeg kom på @Walkabouts tidligere beregning på hans F11 og tenkte det kunne være artig å se hva i3en faktisk har kostet meg i løpet av 37 800km etter nøyaktig 2 år og 11 måneders eierskap. 

I regnestykket har jeg lagt til grunn verditap, påkostninger (retrofits) og 5 000kr i strømutgifter (dette beløpet er sannsynligvis langt lavere). Serviceavtale var inkludert i bilens pris og det er ikke beregnet finanskostnader da bilen ble kjøpt kontant. 

Totalt ender vi opp med en kostnad på omtrent 1,33kr per kilometer, og da er det ikke hensyntatt at bilen for det meste er kjørt i jobbsammenheng med kilometergodtgjørelse på 4,03kr per kilometer. Interessant nok fikk jeg bedre betalt for bilen i dag enn det jeg ble tilbudt for to år siden når jeg vurderte salg da. 

Sett i ettertid angrer jeg som en hund på jeg realiserte salget av i3en (sett i lys av at det hadde vært mer økonomisk å selge X5en), så det er ikke utenkelig at jeg tar fatt på et nytt i3-bygg igjen snart - spesielt om i4en lar drøye på seg. :) 

289_1259532021.jpg
289_2137886930.jpg289_315246092.jpg
289_601331127.jpg
289_2020245719.jpg
289_638471236.jpg
289_802770420.jpg
289_705452887.jpg
289_335467838.jpg
289_1912640987.jpg
289_592115748.jpg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe konkret tid i4’ern kan komme da Lasse?

Vel den i3’n du hadde var lekker og mye riktig var gjort med den, men siden du kanskje har nok et i3 prosjekt i magen, blir det spennende å høre dine tanker rundt dette?

Synd med fordømmelsen fra fossil (bensin) mafia’n, det viktigste må være at vi kjører samme merke og at mangfoldet er en styrke!

Dessuten snakker økonomi sitt eget språk, vanskelig å se hvordan mobilitet kan gjøres smartere og billigere enn i en i3.

Selv kan jeg komme til å kjøre en 3 runde med i3, fortrinnsvis en 19’ model.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse fornektere dær ute. Inkludert meg selv i starten. Dem fleste blir nok innhentet for eller siden. Det må være litt fornuft opp i alt dette også. Håper bare regjeringen er moderate når det kommer til moms/ avgifter på el. Slik at det fortsatt er en liten gulrot å velge el.  Blir for dumt dette at man må lukte bensin for å være entusiast. 
Med din interesse detaljer, modifikasjoner samt  engasjemang for BMW. Så er du nok mer entusiast en mange av den som kommenter at du ikke er det! Det er min mening😊

Har selv kjørt BMW I alle år, alltid syns det var kjekt å hente ny bil med nytt spennende utstyr. Skiftet bil årlig en stund, så jeg har brukt mange tusen på BMW.  Har vert CCN medlem siden 1999. Vil ikke si at jeg er mindre entusiast fordi jeg nå velger å kjøpe el. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den i3'en der er så riktig så riktig på alle måter. Hadde kjøpt den tvert hadde jeg vært på utkikk etter noe slikt nå. Og den dagen kommer, har bestemt meg for at jeg skal ha en i3 når vi en gang kjøper/bygger oss et hus med lademulighet hjemme. Konseptet i3 både i formål og materialbruk fremstår som mye mer fremtidsrettet og moderne i dag enn mye av det som lanseres nå 10 år etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Er det noe konkret tid i4’ern kan komme da Lasse?

Vel den i3’n du hadde var lekker og mye riktig var gjort med den, men siden du kanskje har nok et i3 prosjekt i magen, blir det spennende å høre dine tanker rundt dette?

Synd med fordømmelsen fra fossil (bensin) mafia’n, det viktigste må være at vi kjører samme merke og at mangfoldet er en styrke!

Dessuten snakker økonomi sitt eget språk, vanskelig å se hvordan mobilitet kan gjøres smartere og billigere enn i en i3.

Selv kan jeg komme til å kjøre en 3 runde med i3, fortrinnsvis en 19’ model.

Foreløpig litt usikkert, men om forhandler mottar samme mengde produksjonsplasser som de har gjort i to måneder nå, bør jeg kunne forvente produksjon i august/september. 

Det er ikke så veldig mye mer jeg ville gjort annerledes med en ny i3, men jeg ville nok prøvd å dra stikken hakket lenger i form av noen andre seter, muligens G-serie-ratt med varme og omlakkering til Urban Green (med tillegg av det som allerede var gjort i den røde). Spesielt sistnevnte ettersom jeg ikke tror jeg tør bestille i4en i denne fargen. 

Hehe, ja, folk får både være skeptisk og mislike elektriske biler og det som er, men å påberope seg at man er entusiast enn andre fordi man kjører E46 316i med manuelt gir, blir i mitt hode helt feil. Det jeg derimot synes er uforståelig er at hatet er så stort når man ser hvor god butikk det faktisk kan være å kjøre elektrisk. Det hadde vært interessant å se hvilken annen fossilbil man hadde fått samme regnestykke med. Ironisk nok kunne en i3 også medført at de hardbanka entusiastene med E46 316i kanskje også kunne oppgradert motorparken med en i3 i hus. :) 

2 timer siden, Chris A skrev:

Masse fornektere dær ute. Inkludert meg selv i starten. Dem fleste blir nok innhentet for eller siden. Det må være litt fornuft opp i alt dette også. Håper bare regjeringen er moderate når det kommer til moms/ avgifter på el. Slik at det fortsatt er en liten gulrot å velge el.  Blir for dumt dette at man må lukte bensin for å være entusiast. 
Med din interesse detaljer, modifikasjoner samt  engasjemang for BMW. Så er du nok mer entusiast en mange av den som kommenter at du ikke er det! Det er min mening😊

Har selv kjørt BMW I alle år, alltid syns det var kjekt å hente ny bil med nytt spennende utstyr. Skiftet bil årlig en stund, så jeg har brukt mange tusen på BMW.  Har vert CCN medlem siden 1999. Vil ikke si at jeg er mindre entusiast fordi jeg nå velger å kjøpe el. 

Tro meg - jeg har også vært elbilfornekter, og har stilt meg bak utsagt som at "jeg ikke kjører rundt i lommelykt". En elektrisk bil kan på ingen måte sammenlignes med en deilig rekkesekser, V8er, V10er eller V12er, men den leverer på svært mange andre punkter. Her om dagen kostet 98 blyfri 27,93kr per liter, så en bruksbil med "skikkelig" motorisering hadde kostet langt mer enn det smaker - i tillegg til den dårlige samvittigheten man hadde fått av å bruke en spesiell bil til hverdags.

Ove Kvam i BMW CCNs medlemsgruppe hadde en passende kommentar til en av de som mente man måtte ha vibrasjon og lyd - "ja, ingenting er så fristende som en 520d på kaldstart hver morgen". Jeg har kommet dit at jeg liker alle motoriseringer (der jeg kan ha fullt herredømme over bilen - med andre ord ikke plug-in hybrid), men de har forskjellige egenskaper til forskjellige formål. Der dieselbilen ikke er ideelt til jobb og småkjøring i hverdagen gjør elbilen sitt inntog, og der den motorsterke bensinbilen leverer topprodukt på morofaktor og inspirerende kjøring gjør elbilen det kanskje helt motsatt. Ingen biler scorer 100% i alle grener, men jeg tenker de alle tre leverer på 7/10 punkter i hver sine grener. I den perfekte verden burde man derfor hatt en M2/M3/M4 til moro- og kosekjøring, M550d/X5 M50d/X7 M50d/750d til langkjøring og en i3S/i4 M50 til hverdags. :) 

1 time siden, papertiger skrev:

Den i3'en der er så riktig så riktig på alle måter. Hadde kjøpt den tvert hadde jeg vært på utkikk etter noe slikt nå. Og den dagen kommer, har bestemt meg for at jeg skal ha en i3 når vi en gang kjøper/bygger oss et hus med lademulighet hjemme. Konseptet i3 både i formål og materialbruk fremstår som mye mer fremtidsrettet og moderne i dag enn mye av det som lanseres nå 10 år etterpå.

Takk for det. Bilen har vært fantastisk på alle mulige måter, og som du allerede er inne på - bilen er helt genial med hvordan den er bygd. Det blir en i3S (til nød en i3 med Sportspakke) her igjen ved en annen anledning også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart at BMW ikke gjør litt mer utav de siste i3'ene. 
En litt forbedret i3S med sportseter og enda litt breiere dekk. Kunne blitt en moderne GTI.

Men den koster sikkert for mye å lage. Veldig synd at din var utenfor vårt budsjett denne gangen. Jeg ville egentlig ha i3S, men prioriterte heller 120 utgaven. Da det mest handlet om å få ha i4'n i fred :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to Min biltråd - F11 M550d Individual, G26 i4 M50 Individual, X5 30d & E61 525d prosjekt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...