Jump to content

E30 S54 prosjekt


jorg1s1
 Share

Recommended Posts

Driver for tiden å pusler med E30'n min som i år har fått S54 motor/gir fra E46 M3. Planen er å ha den ferdig til våren 2012.

Bilen er opprinnelig en 323i som er solgt ny i Norge. Har blitt fortalt at det er den første E30 323 som ble solgt ny i Norge, men har ikke noe sikre kilder på dette - den er i hverfall førstegangsregistrert i mars 1983. Altså er det ikke særlig lenge til den er veteran!

Kjøpte bilen sommeren 2009, det satt da en lettere oppskremt M20 2.7l i den og det var et prosjekt i sluttfasen. Bilen var lakkert og slitedeler skiftet. Planen var vel i grunn bare litt enkle oppgraderinger som diffbrems, sportsinteriør, senk osv. Men man får aldri nok, og har man først blitt bitt av E30-basillen er det ingen vei tilbake... Veldig dårlige investeringer økonomisk sett, men jeg for meg er det verdt det. Har ikke planer om å selge uansett :P

Litt om hva som er gjort/innkjøpt

Motor/drivverk:

- S54B32 motor (ca 40 000 km) med tilhørende 6. trinns girkasse (ny org clutch)

- Omsveiset S54-bunnpanne for å passe E30

- VANOS er fortsatt på plass...

- Vipec V44 datasprut

- Bosch 044 bensinpumpe

- Innkortet og overhalt E36 328 mellomaksel (nye kryss, opphengslager osv)

- 3.91 188mm diffbrems med Z3M foring (har også 4.45:1 188mm diffbrems liggende som skal testes)

- 2.5" custom eksos

- VAC ombyggingskit fra el-gass til mekanisk wire

- Earls oljekjøler med stålomspunnede slanger

- Shortshift

- Aeromotive justerbar BTR

- K&N åpent filter (vil få varmeskjold etter hvert)

- Polyurethan 95A E28 535 motorputer og M20 girputer

- 16" elvifte

- Innovate LC-1 brebåndslamda

Chassis/understell:

- Wiechers skrudd halvbur (har resten av buret liggende, kommer muligens inn etter hvert slik at det blir helbur)

- IE 25mm/22mm stabstag med tilhørende foringer/forsterkninger

- FK Königsport coilovers

- Ground Control topplagere foran og bak

- XYZ 330mm bremser foran med stålomspunnede slanger

- Treehouse eksentriske bærearmsforinger foran

- Nye kuleledd/endeledd/hjullager etc rund baut

- Golf 1 BKF med innkortet "arm"

- 25mm hovedbremsesylinder fra E32 750

- Wilwood bremsereduksjonsventil (til bakbremsene)

- E36 tannstang

- Powerflex race foringer til bakre travers og bærearmer (de sorte race foringene, ikke de lilla vanlige)

- nye bremsesko/bremseskjold/brekkwire bak

- OMP tårnstag (ikke testet om det passer med S54 enda)

Ellers kan det nevnes:

- 2 sett GS 17" felger som skal lakkes hvite (banefelger)

- E30 sportsstoler i grått stoff

- Facelift front

- Sorte nyrer

- Sorte DE lykter foran

- Touring skjørt

- VDO oljetemp, oljetrykk, vanntemp målere i cockpit

- 10.1" touchscreen innfelt i dash tilkoblet bærbar PC som er skjult, som igjen er koblet til sprutet

- Dør/sider i sort skinn

- E30 M3 deksler i motorrom for å skjule alt av kabler

Planer/handleliste:

- justerbar camber/toe-sveisekit til bærearmer bak

- VDO oljetemp til diff og girkasse

- Startec baklykter

- Shadowline vindusllister på sidene (foran og bak har jeg)

- Dekke "baksetet" og hattehylle med carbon

- Lakkere buret

- Lakk av ny front, samt touring-skjørtene og chrome'n på bakfanger

Langsiktige planer/drømmer som tidligst evt. vil bli realisert sommeren 2012 er ESS 550 kompressorkit og 210mm diff med sviktstålaksler og oljekjøler. Hele poenget med prosjektet/motorvalget er at det skal være holdbart og at jeg skal slippe å skru noe særlig. Vi får se hvordan S54 motoren blir uten pustehjelp først og hvordan drivverket takler dette, så tar vi det derfra.

Et par dårlige mobilbilder fra idag:

IMAG0374.jpg

IMAG0377.jpg

IMAG0370.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...