Gå til innhold

E30 M3 "CSL" 2.66L N/A S14


Yngve
 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte å samle litt info om prosjektet her..

Utgangspungtet er et meget bra 1986 Henna m3 eksemplar. Med skinn uten soltak-

3bzje4py3b7qpnatrxsc.jpg

qywogfi3nc7vv5ak74oj.jpg

Den fungerte rimelig bra med 2.5L kit autronic og "tamme" cat cammer:

8gkc3vepajz95ihkca9c.jpg

Men så "skulle eg bare" bytte cammer...

un7b3hamugftgh2s1ebs.jpg

Men det endte med både cammer, race trykkere, retainers og fjærer fra cat cams

Så ble det plutselig Porting større ventiler og et vaskeekte dtm innsug i magnesium/titan:

k3kvzt1xptrty35b8gw9.jpg

Volum justerte forbrenningskammer, 41cc:

qilt8xr5t4436971u9aj.jpg

Asmatiske tendenser kurert:

r2t1wfocu3l6xz1ppfim.jpg

Horisontalt skvalpeskott, kjekt med en kompis som jobber i lazer brennebenk:

522f35r16l3xvdl9dkv8.jpg

Da var det jo forseint og "snu" Så 2.5 veiva og stemplene ble bytta ut i en spesial bestilt motorsport veiv med 94mm slag og dobble oljekanaler på bare 14kg. Rådene ble etter mye om&men lagd meget lette av Stefan Verdi,men har desverre ikke bilder av de:

3v2q5kptz0v3ws9bh79w.jpg

S38 underspyling:

atqyusudsxylv1y8wb0p.jpg

94mm slag krever litt "massering" av blokk:.

5d2vw3d4tu0z8xlxpg52.jpg

Som dere ser har denne veiven 2 "fødehull" i veiv tapp, det betyr stabil smøring ved høye turtall.

Så da er den oprinnelige 2.3literen blitt bortimot 2.7L og kapabel på rimelig heftig med rpm.

Men pga av strokingen vil det ikke være nødvendig med så mye turtall for å hente effekt. Rent volumetrisk pumper denne tilsvarende en 2.3L på 9000rpm allerede på rundt 8000rpm-

Så kommer fordelene med "langslag" i tillegg. Turtallsvilligheten er ingenting i veien med, så hvor sperra settes blir et spørsmål om holbarhet.

Alt er skrudd sammen med arp studs. Orginale pakninger. Eg har i følge enkelte vert "overkill" forsiktig med sammensetting. Alle bevegelige deler ble før montering bakt i varmeovn (90grader) insatt med mineralsk olje&moly mix. Etter at motor var montert sammen ble olje system tryksatt (4bar) med hydraulikk unint, og olje sirkulert og filtrert leenge. Mulig det er i overkant, men sålenge en motor ikke blir montert i overtrykksrom, var dette måten å gjøre det på for å beholde nattesøvnen:).

Orginal svinghjul maskinert for å bli kompitabel med med clutch fra en fabrikks bil (Gr-A) Carbon lameller og titan hus, vekt 2.7kg. (nypris på denne er i følge importør en plass mellom 50-60000,-+mva!!!) Så dette er fra øverste hylle. Tar ikke skade av sluring, den bare biter bedre jo varmere den blir.. toler 1100nm.. MEN så det er sagt, eg betalte under 1/10 av nyprisen..

y2mlpy091trac5y05t0e.jpg

Gearkasse er ombygget med rettskjert drevsats og dog ringer. (køhler) Motor/gearpakke er totalt betydelig lettere en standard, uten å ha finregnet på det tipper den er slanket rundt 30+ kg.. I tillegg carbon panser, skjermer, fjernet ac + div småtteri. og så står lettvekts front høyt på ventelista.. Men da er det på tide å begynne i andre enden så den ikke blir baktung :)

Skal oppdatere med flere bilder etterhvert.. Men målet med bilen er å bygge en rimelig potent gatebil med lavest mulig vekt uten å ribbe den for intriør osv.

Et virrvarr av ledninger og loggeutstyr nå, Autronic cmc og cdi 500 montert i plexi kabinett:

36meu0psiv7w0992uae1.jpg

Understell bygges så optimalt som mulig for bruk på vestlandsveier. Fulljusterbare bærearmer, kniv stab osv. OZ Rallye magnesium 18" for gatebruk. Blir noen mindre hjul for banebruk.

mgl4y3h2xclkkj3na81h.jpg

9stn7kd19j9dijeilofa.jpg

Bakstilling er hittil urørt foruten en annen utveksling (3.64) og m-cupe baklokk.. Men skumle planer er på gang. En ubersjelden dtm diff med ALU hus er på vei.. Og bakstilling skal etterhvert bygges med utgangspungt i en av disse:

uipk6q3g7sqt0789v9rn.jpg

4-2-1 grønrør som går videre i 3" biltemarør.. Lett og billig :)

d55sqsszqqka3b8jjjne.jpg

Ting beg å falle på plass:

o2ws2gn68nzcxy1hl72d.jpg

Det skal sies at eg har en lei tendens til å "ta av litt" når eg drar i gang med prosjekt, og etter første gang eg mappet bilen, fikk eg erfare at slikt er dyrt og sette bort..

Så når eg da skulle bygge hus til meg&mine, ble det naturlig å begynne med et "hull" i kjeller/verksted gulv til en rullende landevei..

Her prøvekjører undertegnede og kidsen i nabolaget vidunderet :) :

d6wus3sgp1zbx3prqrpk.jpg

Dette er en gammel sun ram 12 benk med thelma brems, som fungerer fint til mapping. Kjøpte den da Norspeed gikk konkurs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du fikk plutselig den syken " mye vil ha mer " før du i det hele tatt fikk starta? :)

ta litt mer interiør bilder og motor bilder da, slikt liker vi svært godt :D

Ja, det er desverre en kronisk diagnose :)

Bilder blir lagt til i første post etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å samle litt info om prosjektet her..

Understell bygges så optimalt som mulig for bruk på vestlandsveier. Fulljusterbare bærearmer, kniv stab osv. OZ Rallye magnesium 18" for gatebruk. Blir noen mindre hjul for banebruk.

mgl4y3h2xclkkj3na81h.jpg

Dette så veldig Vestlandsvennelig ut :) Herligt med uniball! Hvilke stabstag er det, og litt mer info om understellet? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Med vestlands vennelig mener eg relativt myke fjærer, god bakkeklaring.. Ellers skal det være så presist som mulig med lavest mulig friksjon/vekt i bevegelige deler.

Stab stag har eg lagd sjøl, (fremme) Det består av 30mm rør, som er bokket i samme form som det orginale. så er de justerbare knivene dreid/frest av seigherda verktøystål..

Bærearmene fremme er levert av Sellholm tuning og er fulljusterbare (camber, caster sporvidde)

Fjærer og dempere har eg ikke valgt enda, hadde eglentlig tenkt å bygge om orginalt fjærbein med oppned demperinnsatser..meeen eg grubler litt på om eg bare skal satse på noe godkjente greier først type kw el lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg vær så snill få O.Z felgene, du kan eventuelt få en nyre eller lever i bytte?

Men post gjerne litt info om stabstagene, Kjøpt? pris? Mods?...

Hehe, har heldigvis ikke behov for nyrer ol, meeen eg ser du har AP bremser på bilen- kan få deg et sett med oz`er i bytte for de ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg vær så snill få O.Z felgene, du kan eventuelt få en nyre eller lever i bytte?

Men post gjerne litt info om stabstagene, Kjøpt? pris? Mods?...

Hehe, har heldigvis ikke behov for nyrer ol, meeen eg ser du har AP bremser på bilen- kan få deg et sett med oz`er i bytte for de ;) hehe

Kunne faktisk vært interessant, har leitet lenge etter de felgene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Yngve changed the title to E30 M3 "CSL" 2.66L N/A S14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...