Gå til innhold

iDrive, CCC, CIC, NBT, Combox & mye annet rart-tråden


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Denne tråden inneholder informasjon og diskusjon rundt iDrive (CCC, M-ASK, CIC, NBT osv.), bluetooth (Mulf, TCU, combox osv.), samt andre ting som kan relateres til dette. Det meste i denne tråden omhandler biler fra ca. 2003 og utover.

Andre relevante tråder med lignende informasjon:

Den middels store DAB(+)-tråden

AUX- USB- iDings- og bluetooth-tråden (e6x, e7x, e8x, e9x)

Guide: AUX/iPod/USB til e38, e39, e46, e53, e85 osv.

Merk:

Som alle andre mine tråder er også denne konstant under "utvikling". Om du har noe som passer inn her, så fyr løs.
- Jeg tar absolutt ingen ansvar for noe som helst som står her. Alt gjøres på eget ansvar.
-
Selv om du har telefon-knapper på rattet, betyr ikke dette at bilen din har bluetooth-handsfree. Alle multifunksjonsratt fra BMW de siste 15 årene har disse knappene.
- Som hovedregel ligger ingenting klart om en ønsker å montere annet utstyr. Enten det er forsterker, handsfree, navigasjon eller andre ting. Eneste unntaket her er at det er enkelt å ettermontere handsfree om man har utstyrskode 6FL.
- CIC gir ikke automatisk DAB/DAB+
- Combox har ingenting med DAB/DAB+ å gjøre. Denne gir derimot mulighet for web-radio via BMW Apps.
- Hvilket stereoanlegg/lydsystem man har har ingenting med dette å gjøre

iDrive er navnet bruker på sitt navigasjon-, kommunikasjon- og multimedia-system. iDrive ble først tilgjengelig på e6x 7-serie, og fikk en del pepper for å være tungvindt og vanskelig å bruke.

Ved innføringen av e60/e61 5-serie kort tid etter hadde systemet blitt redesignet på grunn av dette, og man fikk et langt enklere system å forholde seg til. Mens 7-serien beholdt sitt opprinnelige system fikk fremtidige modeller samme system som e6x 5-serie. Disse systemene har ingenting til felles.

Navigasjonssystem Business (utstyrskode 606)

M-ASK var BMW sitt "basis" iDrive-system i tiden 2003-2009 (2010 på noen modeller) og har en skjerm på 6,5". Var tilgjengelig på e8x 1-serie, e9x 3-serie, e6x 5- og 6-serie, samt e7x X5 og X6. På de fire sistnevnte var dette standardutstyr, men da uten navigasjonsdelen. De første utgavene av systemet hadde kun pilnavigasjon, men senere fikk man mulighet for 2d-kart. Systemet har kun en DVD/CD-spiller, så det er ikke mulig å benytte seg av navigasjon og høre på musikk via CD samtidig. Systemet fikk noen mindre oppdateringer, først i mars 2007 da man fikk nummererte "snarvei"-knapper, deretter i oktober 2009 da man fikk samme kontrollhjul som CIC (sistnevnte gjelder i hovedsak kun e6x 5- og 6-serie).

CIC-mid var BMW sitt "basis" iDrive-system i tiden 2009-2013 og har en skjerm på 6,5". Var tilgjengelig på de aller fleste biler produsert denne tiden, med unntak av e6x 5- og 6-serie. CIC-mid har samme grensesnitt som CIC, og i likhet med M-ASK bare en "CD-spiller".

NBT business er på samme måte som CIC-mid business-versjonen av NBT, og oppfører seg i hovedsak likt. Standard på de fleste modeller som bestilles uten navigasjon. Om noen har mer informasjon om dette, ikke nøl med å rope ut.

Navigasjonssystem Professional (utstyrskode 609)

CCC var BMW sitt "professional" iDrive-system i tiden 2003-2009 og har en skjerm på 8,8". Var tilgjengelig på e8x 1-serie (da med 6,5" skjerm), e9x 3-serie, e6x 5- og 6-serie, samt e7x X5 og X6. Systemet fikk noen mindre oppdateringer, først i mars 2007 da man fikk nummererte "snarvei"-knapper, deretter i oktober 2009 da man fikk samme kontrollhjul som CIC (sistnevnte gjelder i hovedsak kun e6x 5- og 6-serie). CCC kjennetegnes ved at den har to "CD-spillere", der en av disse benyttes til kart-DVD.

CIC var BMW sitt "professional" iDrive-system i tiden 2009-2013 (finnes også på enkelte 2008-modeller) og har en skjerm på 8,8" (10,2" på noen modeller). Var tilgjengelig på alle modellene i denne tidsperioden (samt alle "e-modeller" som fortsatt er i produksjon). CIC var en stor oppgradering fra CCC, og består av kraftigere maskinvare, bedre skjerm og et mer moderne grensesnitt. I motsetning til CCC kan CIC spille av film via DVD helt uten videre. CIC støtter også combox, som gir utvidet bluetooth-funksjonalitet (bluetooth-avspilling, internett, BMW apps etc.). CIC har egen harddisk der kartdata ligger, så denne har bare en "CD-spiller". CIC var også først ute med den nye joysticken med snarvei-knapper, samt at den kunne leveres med DAB/DAB+.

NBT/CIC-HIGH er BMW sitt "professional" iDrive-system for tiden, og har en skjerm på 8,8"/10,2" (avhengig av modell). NBT ble lansert samtidig med F31 3-serie i 2012, og ble etterhvert tilgjengelig på alle "F-modeller". Fra sommeren 2013 kunne man få NBT med touch-overflate på iDrive-hjulet. Grensesnittet er tilnærmet likt som tidligere (CIC), men NBT har kraftigere maskinvare, større harddisk og litt andre finesser. NBT har heller ikke behov for ektra moduler (f.eks. combox), da dette er innebygget.

Ettermontering

Både CCC og CIC lar seg ettermontere relativt greit, men avhengig av tidligere utstyr krever det litt mindre modifiseringer. CIC er hakket dyrere og mer avansert enn CCC, men ikke mer enn at det er verdt det. NBT lar seg ettermontere, men det er ikke helt rett frem på biler som ikke hadde muliget til dette fra fabrikk (selv ikke "F-modeller").

Navigasjon business kan også ettermonteres, men dette er normalt ikke verdt tid og penger sammenlignet med å ettermontere navigasjon professional.

Tilleggsmoduler

BMW sine bluetooth-systemer tar seg av alt som har med handsfree, multimediaoverføring (også kablet), stemmestyring (kun om bilen har andre funksjoner som krever tilleggsmodul) og internettfunksjoner. Systemet benytter seg av eksterne moduler (som regel montert i bagasjerommet) som kommuniserer med hovedenheten via fibertilkobling (gjelder ikke ULF). Det finnes flere forskjellige moduler, da det er forskjellige moduler til forskjellig utstyr. Noen biler har også to moduler. Ved innføring av NBT-systemet ble slike funksjoner innebygget i selve navigasjonscomputeren, så disse har ikke noen tilleggsmoduler.

  • For mer informasjon vedr. musikkavspilling, se denne tråden.

Bluetooth-modulene krever minimum radio professional, da radio business ikke har tilkoblingsmuligheter. BMW selger ettermonteringssett for det meste her, så det er relativt enkle ting å ettermontere.

Jeg har ikke helt kontroll på når de forskjellige ble innført, så om noen vet dette kan de gjerne skrive det i tråden her.

ULF er en standard bluetooth-modul, uten noe særlig ekstra (med unntak av stemmestyring som er tilgjengelig på alle moduler). Var tilgjengelig på de fleste tidlig-produserte biler.

TCU er en hakket mer avansert bluetooth-modul, som utover bluetooth-handsfree også har BMW Assist-funksjon, SOS-funksjon, internett og slikt. Modulen har et eget seperat sim-kort til disse funksjonene. TCU ble aldri levert på biler solgt i Norge, og ingen av "ekstrafunksjonene" vil fungere her.

MULF er i praktisk det samme som ULF, men med fibertilkobling. MULF var arvtageren til ULF.

MULF2 (heter egentlig MULF2HI, der "HI" står for high) er en hakket mer avansert bluetooth-modul, da den også har USB-kontakt for tilkobling av USB-minnepinne eller iPod/iPhone. Alle biler med 6FL i utstyrslisten har MULF2 (frem til combox ble innført), selv om de ikke har bluetooth-handsfree. Om bilen har 6FL, men mangler bluetooth handsfree er det veldig lett å ettermontere dette, da alt ligger klart, med unntak av mikrofon og bluetooth-antenne.

  • Biler som i tillegg til 6FL også har BMW Assist og de funksjonene har både TCU og MULF2 installert.

Combox ble tilgjengelig i 2010, og var et mulig tilvalg på alle biler med CIC/CIC-mid (med unntak av e6x), og fungerer ikke med eldre systemer. Hvilke funksjoner combox har avhenger av hvilke utstyrskoder bilen har, men i hovedsak tar denne seg av alt som har med telefon, multimedia og internett å gjøre. Combox muliggjør også musikkavspilling via bluetooth. Combox var tilgjengelig både med og uten simkort (telematics og media), der sistnevnte i hovedsak ikke ble støttet i Norge.

Stereoanlegg/høyttalersystem

Standardanlegget i de fleste modeller består i hovedsak av en sub under hvert sete foran, en høyttaler i hver dør foran, og et sett høyttalere bak. Alle høyttalerene blir drevet fra bilens "headunit", og det er ingen seperat forsterker. Dyrere modeller (gjerne M-modeller) har ofte et av de større anleggene som standard.

HiFi høyttalersystem (utstyrskode 676)

HiFi-anlegget består av to basselementer (et under hvert sete foran), fire mellomtone og fire diskanter. Plassering av disse avhenger av modell. Anlegget var tilgjengelig på e8x 1-serie, e9x 3-serie, e6x 5- og 6-serie, samt e6x 7-serie. Anlegget var også tilgjenglig i e7x X5 og X6, men har de i tillegg senterhøyttaler i dashbordet.

  • Teknisk informasjon om 676 HiFi høyttalersystem (egen PDF-fil, krever muligens Google-konto)

HiFi høyttalersystem Professional LOGIC7 (utstyrskode 677)

HiFi Professional 

Harman Kardon Surround Sound System (utstyrskode 688)

BMW Individual High End høyttalersystem (utstyrskode 752)

Dette er BMW sitt ypperste anlegg på "e-modeller", og består av en 9-kanals forsterker med en utgangseffekt på 925 watt og DIRAC lydprosessering. Høytallerantallet varierer mellom 12 og 16 høyttalere avhengig av modell. Anlegget støtter også Dolby Pro Logic II surround-lyd. Anlegget var tilgjengelig i e9x 3-serie (med minimum 6-sylindrede motorer), e6x 5- og 6-serie og e7x X5 og X6.

  • Teknisk informasjon om 752 BMW Individual High End høyttalersystem (egen PDF-fil, krever muligens Google-konto)

DAB/DAB+ (utstyrskode 654)

Se egen tråd her.

Andre relevante utstyrskoder

TV-funksjon (utstyrskode 601)
TV-funksjon. Fungerer ikke med dagens MPEG4-nett.

TV-funksjon (utstyrskode 610)
TV-funksjon. Fungerer muligens med dagens MPEG4-nett. (Kan noen bekrefte/avkrefte dette?)

 

614

 

615 Internettforberedelse

620 Talestyring

644 Forberedelse for kompatibel mobiltelefon med Bluetooth-grensesnitt/Utvidet Bluetooth-tilkobling

6NN Bluetooth hands-free

672 CD-veksler

694 Forberedelse for CD-veksler

696 DVD-veksler

6FA Forberedelse for DVD system, bak

6FL USB audiogrensesnitt

6NF Utvidet musikkgrensesnitt for smartphones

6NR Apps

6AL BMW Live

6S4 Svensk språkversjon

 

 

Litt bilder:

CCC-iDrive vs. CIC-iDrive:

fx5oz49hyjuaud94ssi8_thumb.jpg 0bwp5q8k799uox1kptsk_thumb.jpg

CCC-kontroll vs. CIC-kontroll:

x64ny39f60txvttrtova_thumb.jpg l92afhhmjg7qlv689al5_thumb.jpg

Kilder/nyttig lestestoff:

(kan kreve registrering)

M5board.com: 2010 CIC Retrofit Installation LOG

M5board.com: 2010 CIC install in 2006 M5 Pictorial

5series.net: CIC Retrofit Installation LOG

bmwcoding.com: Getting Started with Coding your car

bmwcoding.com: How-to: Enabling BMW Live on your CIC/COMBOX Setup

bmwcoding.com: HOW TO: Retrofit COMBOX MEDIA in E60 Wiring & Coding (TCU Swap) 6FL/6NF/6NR

Mange sider med teknisk informasjon om CIC (.pdf)

Vennligst rett meg om jeg har feil noen steder, eller synes det er noe som bør være med her. CIC-retrofit er ganske populært rundtom, og jeg vil tro det blir mer vanlig her hjemme også.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CIC har ny kontroll ja, glemte å nevne det. Når det er sagt så ble de siste bilene som ble levert med CCC også levert med denne nye kontrollen, så om en bil er produsert rundt september 2008, er det ikke sikkert den har CIC selv om den har den nye kontrollen.

CIC vil fungere med den gamle kontrollen også, men har forstått det slik at noe må programmeres i forbindelse med dette. Det er forøvrig en veldig enkel oppgave å bytte kontroll, men en må kutte større hull i dekselet på midtkonsollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er fordeler eller ulemper kan nok diskuteres, men av det jeg kan komme på er:

- Mye bedre skjerm

- Bedre "fjenkontroll"

- Penere og mer moderne grensesnitt

- Raskere

- Harddisk der man kan legge innpå musikk, denne inneholder også kartene og slikt.

- Mye større muligheter når det kommer til media/internett

Noe som er dårligere med CIC er at man trenger koder for å installere nye kart bl.a. Disse kodene koster sitt, og det er foreløpig ikke noen vei utenom. Selv om man laster ned eller "låner" kartene trenger man fortsatt disse kodene.

Har man et fullt brukende CCC-system og er fornøyd med det er det igrunn ikke så mye vits i å bytte mens hvis man har bil med den lille skjermen (med eller uten navigasjon) eller bare er interessert i duppedingser vil jeg si dette kan være en fin oppgradering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har en 2009 facelift 320 xdt med den lille skjermen men det er den nye kontrolleren i midtkonsollen, må man ha den inn til omfattende koding om man vil ha CiC systemet til å fungere?

Trengs det koding til for å få 6FL, 6NR, DAB etc. til å fungere med CiC systemet om man har tenkt å montere dette i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker å bytte til CIC (den store skjermen) må dette kodes ja. Det er ikke så veldig omfattende, men om man ønsker å benytte seg av FSC-koder kontra FSC-modul blir det straks litt mer kostbart.

Hva som trengs for å få 6FL til å fungere vet jeg ikke, men for å få 6NR til å fungere trengs det combox-modul, samt koding. Ønsker man DAB må man kjøpe en CIC-enhet med innebygget DAB-radio. Ettersom det stort sett kun er Norge og England som benytter seg av DAB er disse dessverre ganske sjeldne på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke satt meg så mye inn i dette enda slik at jeg har ingen anelse hva du mener med FSC-koder og modul men det frister med den CiC-enheten, er vel bedre navigasjon/skjerm, penere UI, BT media og mulighet for å lagre musikk på HDD som lokker.

Ser man må kjøpe seg iPhone for å få den 6NR tingen til å fungere så det blir vel lite aktuelt om man ikke kjøper en telefon man har liggende i bilen med tvilling-sim på, dette løser jeg kanskje bedre med å finne en fornuftig plassering på telefonholderen og legge en kabel fra AUX-inngangen frem til den

Hmm...kanskje jeg nettopp resonerte meg frem til at jeg ikke trengte å investere i CiC (selv om det frister), har jo alt jeg trenger på telefonen så det eneste man går glipp av er skjermen og bedre navigasjon. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få bl.a. navigasjonsdelen til å fungere på det nye systemet trengs det en kode fra BMW. Denne heter FSC-kode. Samme type kode trengs forøvrig for å aktivere talestyring. Denne koden koster litt, men det som koster mest er at de få som vet hvordan man legger inn disse kodene vet å ta betalt for det. Et alternativ til disse kodene er å kjøpe en "buypass"-modul som man kobler til bak CIC-enheten. Dette er en billigere løsning, men det er også litt mer juks.

Jeg har ikke satt meg så veldig inn i Combox og 6NR enda, da jeg vil ta en ting om gangen, så jeg vet ikke helt hva som trengs foruten combox-modulen. iPhone har jeg, men den har passert tre år nå, så spørs om jeg kommer så langt der. :)

For min del har jeg ikke navigasjon eller bluetooth i bilen, så det er grunnen til at jeg gjør denne oppgraderingen. Selve internettbiten og alt det der vil nok bare bli for moroskyld for min del. Jeg vil tro det er en trillion ganger bedre å surfe på mobilen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel følge med litt på denne tråden, jeg kjøpte min F10 før 6nr combox var tilgjengelig, BMW forhandleren her hjemme påstår at det ikke er mulig å ettermontere, men jeg velger å tro de sier det fordi de ikke har nok kunnskap om dette...

Jeg er av den oppfatning av at alt som kommer senere i produksjonen går å ettermontere!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av samme oppfatning. :)

Hvordan ting fungerer på F10 vet jeg ikke, men jeg tror dette muligens kan være litt interessant. Nå er vel din bil produsert før den datoen som er nevnt her, men det er nok mulig likevel.

Edit: her, her og her er det også litt nyttig info til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Det som antakelig blir umulig for BMW er at ikke BMW gir ut kodingsdata for alle slike ettermonterte ting? Har vært borti det hvertfall før at ikke får de kodene som gjør at dette går via BMW sitt system?

Hvor finner man det kodings-verktøyet du har brukt hen da ?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...