Gå til innhold

iDrive, CCC, CIC, NBT, Combox & mye annet rart-tråden


awt
 Share

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, awt skrev:

Det er flere her inne som har gjort det selv (er også et par tråder vedr. dette), men så veldig vanlig tror jeg ikke det er.

Da er oppfølgingsspm. om oppdatering av software og kart har veldig mye for seg?

 

http://m.autoevolution.com/diy-how-to-update-your-bmw-idrive-system-to-the-newest-version-54817.html

 

Virker jo overkommelig det der hvertfall..

 

Takker så mye for svar og hjelp 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er oppdatering av bluetooth-støtte (nye telefonmodeller og slikt), og har ingenting med oppdatering av software å gjøre (idiotisk overskrift). En software-oppdatering er mye mer omfattende.

Ellers vil det stort sett være en fordel å ha nyest mulig kart, da veier både flyttes, bygges og fjernes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at jeg har vært maks uheldig med CCC systemet i det siste. I M5en så er det fryktelig tregt og noen fortalte meg at det gjerne var første tegnet på at de holdt på å ryke og i X5'n så kunne det se ut som at den startet på nytt to ganger i dag. Jeg har ikke sett dette tidligere, men er dette også en typisk feil? Jeg la bare merke til at skjermen gikk i svart og så gikk det en liten stund før BMW logoen kom og så var alt som normalt igjen. Samboeren min sa at tidligere på turen så hadde hun sett at klokken gikk til 00:00, men så plutselig korrigerte den seg i menst hun så på til riktig tid. Er dette også tegn på at CCC holder på å gi seg? Oppdager dette selvfølgelig dagen før jeg skal på ferietur med bilen :(

 

I tilfelle det er det.. er det mulig å ettermontere NBT i E70 X5 og er det mye dyrere enn CIC (ikke verdt prisen)? Det er snakk om en 2008 (første gangs reg 11 -07) modell med navi professional. 

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre tegn på at CCC tar kveld ja, noe som er heller regelen enn unntaket. Jeg har lagt merke til at dette skjer veldig ofte for tiden, så det virker som om levetiden til CCC ligger på rundt ti år...

Ja, det er fint mulig å ettermontere NBT i e70. Kostnaden vil nok være noe høyere enn for CIC, men det er ikke snakk om enorme forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, awt said:

Det er dessverre tegn på at CCC tar kveld ja, noe som er heller regelen enn unntaket. Jeg har lagt merke til at dette skjer veldig ofte for tiden, så det virker som om levetiden til CCC ligger på rundt ti år...

Ja, det er fint mulig å ettermontere NBT i e70. Kostnaden vil nok være noe høyere enn for CIC, men det er ikke snakk om enorme forskjeller.

Vet du om man får det "sømløst" integrert også eller er det flust av funksjoner som kommer opp som man ikke har på bilen (f.eks efficient dynamics)? Frister jo selvsagt å går for NBT når man først bytter, men om det medfører at ting ikke ser originalt ut eller at menyene ikke blir "originale" og har mange funksjoner som ikke fungerer så tror jeg ikke at jeg vil ha det.

 

Fant et CIC sett til E70 til en helt ok pris (link under) som så ut til å inneholde alt jeg trenger. Kodingen finner jeg sikkert ut av via google tenker jeg siden det trolig er likt med E60, men sliter mer med å finne nøyaktig info om deler til E70 og hva som skal til.. Kan dette fungere? 

http://www.ebay.com/itm/272297106744?item=272297106744&viewitem=&vxp=mtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NBT i E-bil gir deg ikke alle funksjoner slik de burde være. For eksempel vil ikke navigasjonsdata fungere i Head-up Displayet, klimabetjeningen i iDrive funger kun med en emulator for dette (og denne grafikken minner mer eller mindre om den føste PCen som kom) og bilen i PDC/dekktrykksdisplayet vil være av en annen modell. Når det er sagt, får man en del andre funksjoner med NBT som man ikke vil få med CIC, men all den tid NBT ikke blir 110% i en E-bil er det uaktuelt å gå til anskaffelse av noe slikt i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Saltkjelen said:

NBT i E-bil gir deg ikke alle funksjoner slik de burde være. For eksempel vil ikke navigasjonsdata fungere i Head-up Displayet, klimabetjeningen i iDrive funger kun med en emulator for dette (og denne grafikken minner mer eller mindre om den føste PCen som kom) og bilen i PDC/dekktrykksdisplayet vil være av en annen modell. Når det er sagt, får man en del andre funksjoner med NBT som man ikke vil få med CIC, men all den tid NBT ikke blir 110% i en E-bil er det uaktuelt å gå til anskaffelse av noe slikt i mine øyne.

Helt enig med deg :) Da blir det å lete etter CIC retrofit med innebygget DAB+ i stede.

Edit: Er CIC skjerm/hovedenhet lik uansett E60/E70/FXX?  

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve skjermpanelet er likt, men rammene er ulike, så du bør finne en fra X5 eller X6. Hovedenheten er teknisk lik på e-biler, og kan bruks på tvers av disse (krever koding), men den fysiske fasongen varierer mellom de forskjellige modellene, så her bør det også brukes en fra rett modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det blir nevnt i denne diskusjonen, er det ikke så vanskelig å finne CIC med DAB+ tilh. e70/e71, da disse ble produsert en god stund med denne muligheten. Det meste slikt som selges er komplett med skjerm og det hele, så det er i grunn bare til å se på bildene/teksten om den har DAB (bare husk at enheten må være fra 09/2010 eller senere for at den skal ha DAB+).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Saltkjelen skrev:

NBT i E-bil gir deg ikke alle funksjoner slik de burde være. For eksempel vil ikke navigasjonsdata fungere i Head-up Displayet, klimabetjeningen i iDrive funger kun med en emulator for dette (og denne grafikken minner mer eller mindre om den føste PCen som kom) og bilen i PDC/dekktrykksdisplayet vil være av en annen modell. Når det er sagt, får man en del andre funksjoner med NBT som man ikke vil få med CIC, men all den tid NBT ikke blir 110% i en E-bil er det uaktuelt å gå til anskaffelse av noe slikt i mine øyne.

Om NBT skal ettermonteres til E-biler så er nok E8X-E9X optimalt så slipper man å miste funksjoner :) 👍🏻 Skjønner godt at dere med mulighet for klimavisning og Head-Up display holder dere til CIC :) Den klimavisninger deaktiverte jeg i dag, da den som du nevnte ser latterlig gammel ut og fucket opp IHKA modulen i min E91 da den overstyrte visse funksjoner.. Ble mye bedre etter den gikk bort! :) men så har jo ikke jeg dette til vanlig heller så ble ikke noe savn :P 

 

Sett bort ifra dette anbefaler jeg NBT på det sterkeste, meget fornøyd selv hvertfall :) 

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, awt said:

Som det blir nevnt i denne diskusjonen, er det ikke så vanskelig å finne CIC med DAB+ tilh. e70/e71, da disse ble produsert en god stund med denne muligheten. Det meste slikt som selges er komplett med skjerm og det hele, så det er i grunn bare til å se på bildene/teksten om den har DAB (bare husk at enheten må være fra 09/2010 eller senere for at den skal ha DAB+).

Aha. Tenkte ikke på det. Skal høre med de annonsene hvor det ikke står markert og se på bildene om de to pluggene er med. Så det er forskjell på dab og dab+ også.. Det tenkte jeg ikke på..

Ser jo at noen skriver det er 10" skjerm og noen 8". På bildene ser de relativt like ut, men er forskjellen at 8" er smalere, men at dette kun vises når skjermen er skrudd på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Saltkjelen said:

E70 X5 har 8,8" skjerm. 10,25" skjerm tilhører F15 X5.

Ok. Jeg så bare annonser som f.eks denne som skriver at det er 10.2 og passer i e70 så det var derfor jeg spurte. Sikkert bare feil info i annonsen og så passer det ikke når jeg får det.. Takk for kjapt svar :) 

 

http://m.ebay.com/itm/BMW-X5-E70-X6-E71-series-CIC-Professional-iDrive-Navigation-Sat-Nav-HDD-GPS-DVD-/152149966674?nav=SEARCH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er et dumt spørsmål, men denne koden som man snakker om at man må få i fra BMW eller at BMW må gjøre det hva er det for noe? Jeg ser at en del selger emulator, men vil helst ikke ha slikt og kunne tenkt meg å få kodet dette. Er det snakk om FSC koden som man nå kan finne generatorer for på nettet? 

Enkelt forklart så er det jeg klarer å finne ut at man må gjøre er følgende:

-Endre produksjonsdato til #0909 

-legge til $6VA til VO

-Skrive det inn i CAS/FRM modul

-Default kode CIC etterpå når den dukker opp i NCSexpert. 

Noen av selgerne på ebay tilbyr "ferdig kodede" deler, men hva hjelper vel det når jeg må gjøre endringer i bilen min uansett. Kan alt dette gjøres med en vanlig Dcan kabel eller må jeg ha enet kabel? Har NCS expert/ISTA-P fungerende pr. i dag med Dcan kabel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...