Gå til innhold

Bytte av svinghjul på E46 318d/320d (M47)


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Til de av dere som har inngående kjennskap til BMW´s reparasjonsmanualer (TIS) med evt. tillegg:

Hva er egentlig foreskreven prosedyre for skifte av svinghjul når det gjelder modeller med M47D20 motoren (E46 318d/320d og E39 520d)?

Jeg har latt meg fortelle at man alltid bør skifte både clutch og slavesylinder når man skifter svinghjulet. Et ødelagt svinghjul vil som regel også ødelegge clutchen og derfor foreskriver BMW at clutchen og slavesylinderen blir skiftet samtidig med svinghjulet.

Er dette korrekt og hvor kan jeg evt. finne dokumentasjon?

Jeg bør legge til at BMW´s beskrivelse i TIS dessverre er relativt kortfattet.

http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/04/53/43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for svaret. Du vet ikke også hvor jeg evt. kan finne dokumentasjon på denne anbefalingen?

Jeg har en sak gående mot et autorisert BMW verksted her i Danmark der historien kort er som følger:

1. Bilens originale svinghjul måtte skiftes ved ca. 200000 Km. Dette ble gjort på min regning fordi bilen på dette tidspunktet allerede var utenfor garantien. Svinghjul, clutch og slavesylinder skiftes på BMW´s anbefaling (les: kunden betaler).

2. Allerede etter ca. 5000 Km konstateres det at reparasjonen ikke var god nok og etter en temmelig lang saksbehandling (bilen når å kjøre 245000 Km) innrømmer BMW erstatningsansvar og bytter svinghulet, men kun svinghjulet (les: verkstedet betaler).

3. Nå har bilen kjørt 289000 Km og det er konstatert at svinghjulet igjen må byttes.

Min strategi mot verkstedet er å holde verkstedet fast på at det ikke har fulgt BMW´s egen anbefaling når det gjelder hva som bør byttes i sammenheng med et bytte av svinghjul. Dette har etterfølgende ført til at svinghjulets levetid har blitt alvorlig forringet i forhold til hva man normalt kan forvente av et nytt svinghjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang dokumentasjon, så er det bare slik jeg er vant til å gjøre det fra min tid hos bmw (og sunn fornuft). Problemet for deg er at jeg tror ikke clutch her har noe som helst å si for svinghjuls problemene (dersom det faktisk er svinghjul, og ikke lamell som lugger).

var svinghjulet originalt bmw? (altså i eske merket bmw)

Hadde de bytta etter de første 5 000, så er det godt mulig jeg hadde latt clutchen blitt der altså, men 45 000 senere er jo et stykke da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt svinghjulet er originalt vet jeg ikke, men siden verkstedet er et autorisert BMW verksted og intet annet er meg fortalt bør jeg kunne anta at svingjulet er original BMW vare.

Symptomene når det gjelder svinghjulets feil/mangler er identisk jmf. tidligere. Vibrasjoner og during i bilen ved moderat til kraftig belastning av motoren. Dette gjelder akselerasjoner i alle gear til jevn hastighet i 5. gear over ca. 120 Km/t.

Clutchen kan til tider være litt ugrei mhp. lugging fra stillstand, men dette er mest knyttet til fuktig vær over lengre tid. Dette fenomenet har forøvrig vært en gjenganger i alle mine BMW´er (1987 E30 320i, 1997 E36 323i og 2003 E46 318d Touring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig ut som et svinghjul med for myke/slitte fjærer ja.. Og all den tid det er bmw verksted så brukes det nok originale deler.

Merkelig, skjønner ikke at du skal ha disse probleme på en original motor, og hvertfall ikke etter så lav km på nytt svinghjul..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan så si... og vår E46 318d Touring har vært fantastisk så langt. Ser vi bort fra svinghjulet har bilen praktisk talt vært feilfri og tjent oss mer enn godt i de 8 årene og ca. 275000 Km vi har hatt bilen (totalt 289000 Km).

Kilometerkostnaden er nå så lav (godt under 1,50 kroner kilometeren) at jeg bare skal få orden på svinghjulet (Autohaus Bauer, Flensburg, Das Vaterland neste).... og bilen er klar for nye 200000 Km... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kun snakke for meg selv, men som du er inne på er godt vedlikehold og fornuftig bruk helt avgjørende for holdbarheten når det gjelder dieselmotorer. Aldri over 2000 rpm på kald motor og aldri mer enn 15-20000 Km mellom et oljeskift.

Jeg har i tillegg tilført en egen "regel"... minus 500 rpm som maksimalt turtall pr 100K Km fom. 200000 Km. 4500 rpm frem tom. 200K Km, 4000 rpm frem tom. 300K Km, 3500 rpm frem tom. 400K Km osv. Det skader heller ikke å holde motoren original. Folk må selv avgjøre om chipping av motoren er tingen, men jeg satser på original vare. Så treg og langsom er vår E46 318d heller ikke... den minner egentlig ganske mye om dagens 316d... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeskift er undervurdert ja. Ellers har jeg tds motorer som er kjørt "300k" som nå går med 5900 som hard cut (ingen soft cut), holder gjør det og ;) Men det er klart, de fleste motorer er lagt for å være 100% idiotsikre, det er klart at tds motor med 5900 ikke er idiotsikker.

Du vet jo at jeg driver med dette, og det som er litt synd med slike produkter er at kunden har liten, og ofte absolutt ingen mulighet til å vite noe om kvaliteten på produktet. De går til den som "forteller den fineste historien", og det er ofte ikke lurt.

edit; husker ikke om jeg har nevnt det før, men det finnes et ombyggingssett for å få massivt svinghjul på denne. Men det burde ikke være nødvendig, ser liksom ikke hvorfor du skulle ha så mye trøbbel med det originale. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at du driver med motorsterke dieselmotorer og jeg tviler egentlig ikke på at chipping utført på den riktige måten er rimelig holdbart. Når det gjelder vår 318d går den bra nok på skandinaviske veier. Det er etter min mening egentlig ingen grunn til mer effekt så lenge bilen går så bra og sikkert som den gjør. Jeg savner ikke mer effekt, men dette er selvfølgelig et spørsmål om innstilling og ønsker... :)

Husker du mer vedr. det aktuelle ombyggingsettet?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...