Gå til innhold

E30M3 S14 + E30 S50 Kompressor


hsd
 Share

Anbefalte innlegg

For på samme måte som s50b32 er hakket over b30, er s54 hakket over s50b32 igjen. Litt mere hk, litt mere nm og generelt en nyere motor. Er vell heller ikke uten grunn at det går mye i S54 hos dem som bygger turbo uten at jeg har noe kunnskaper rundt emnet. Hovudpoenget mitt er at når du først skal bruke 30k på en motor, 20k på diverse som følger rundt bygget og vesentlig med skrutid så hadde ivertfall jeg lagt 5 lapper til på bordet og fått en S54b32.

 

Jeg kommer trolig til å kjøpe inn en S54 bare for å "ha det" i tilfelle min skulle få trøbbel frem i tid ivertfall. Kommer ikke til å bytte bare for å gjøre det, men om jeg må veit jeg hvilken motor det blir.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Blitt mest dilling med M3n, har egentlig bare rydda i en del småting jeg ikke like og kjøpt inn en god del deler.

Først ut var originale BMW rondeller fremme bak.

 

Gamle rondeller
DSC_1043_zpsbegtdeeh.jpg

 

Nye originale fremme og bak.

DSC_1039_zpsmpfbx3tv.jpg

DSC_0187_zpspxtjlvnt.jpg

 

 

 

Bilen har originalt sport evo ratt, men m-tech kule type E36. Hadde egentlig tenkt å kjøpe ZHP slik jeg har i E36n, bare i alcantara siden jeg ikke trodde det var råd å få tak i nye sport evo kuler. Dette ble det derimot ordnings på.

DSC_1040_zpsl08gv9q0.jpg

 

Ny girkule som står i stil med rattet. Ser ofte at blitz gjør at fargen til alcantara ser veldig mye lysere ut, nesten grått enn hva det er originalt. Dette er mere rett, kanskje tilogmed en tone mørkere i virkeligheten.

 

Sport Evo gearkule

 

DSC_0161_zpsvyjnbl42.jpg

 

 

Har også kjøpt inn en del andre deler:

- Wiechers tårnstag fremme og bak.

- Uorginale, men i "original" carbonfiber sport evo trakter (lakkes blå)
DSC_1035_zpsl64lwb7b.jpg

 

 

 

BKF fra E34 M5 (kjører nå med golf 1 bkf)
DSC_1128_zpsjeqq2oer.jpg

 

E36 M3 forbremser.

Bremsene fikk jeg tak i her på bimmers, og kjøp var avtalt 15 min etter selger la dem ut. Bremsene er i gre stand, men har trolig vert kjørt i salt, for dem har vert gravrusta og deretter lakkert grå av tidligere eier.

Ser grei ut, men skinnet bedrar veldig.

 

DSC_1070_zpsutq9uddu.jpg
DSC_1072_zpsqu7t3a3b.jpg

Ordner seg derimot med litt sandblåsing

DSC_1079_zps6xzi6kti.jpg

 

Tettninger etc skulle uansett byttes, så kasta enkelt og greit alt inn med slanger og det hele. Får ikke bedre maskering etter min mening. :)

Blåste stemplene ut av calipperene med trykkluft.

DSC_1077_zpsz0w2otzq.jpg

 

Så var det 3 runder med epoxygrunning, vannbasert avusblå basefarge og 2 komponents klarlakk.

 

DSC_1084_zpsztmqacxq.jpg
DSC_1095_zpsdcwcirqd.jpg
DSC_1110_zpsa8y0uvbi.jpg

 

Ferdig arbeid med lakkdelen på traktene og caliperene ivertfall. Gir lakken noen dager til, så blir det nye tettninger, støvringer, glideforinger, fjærer og lufteskruer. Tåkelyserstatterne ble også blå.

DSC_1127_zpsqam1cq2u.jpg

 

 

Videre progresjon med ACS hjula:

 

Trist utgangspunkt

 

DSC_1098_zpsmzjejbbz.jpg

 

Før/etter blåsing

DSC_1103_zpsxcy9xmdn.jpg

 

Ferdig blåst, og levert til lakkering. Denne tråden er derimot ikke en krimserie, så er ikke noen hemmelighet at fargen blir Space Grey.

 

DSC_1106_zps17ekmchv.jpg

Endret av HSD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig bra ut! 

ser ut som m3`n får det stellet den fortjener :) 
 

Har et spørsmål angående blåsing av felgene/senterene, skal gjør det samme på Work VS felgene mine. Men bruker du glass til å blåse felgene ? Sand blir vel for grovt ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte faktisk stål, har ei maskin på jobben som blåser små stålkuler. Det blir en ru finish, men ALT av lakk forsvinner fort. ACS foreksempel er derimot veldig grovt støpt originalt, fjerna originale pulverlakken med malingsfjerner på ett senter. Slik de ble etter blåsing var ivertfall ikke noe grovere enn hvordan de var før lakk hos OZ/ACS. Dette er jo uansett noe man regulerer selv med litt ekstra grunning og klarlakk. Prøvde også med glass først, men det gikk alt for tregt og fjerna ikke i all lakken. Mine var flassa, så jeg måtte ha alt bort.

 

Tror sandblåsing går greit, men er mange typer sand og forskjellige grader blåsing. Setter man det bort til noen som blåser foreksempel bilskjermer o.l er det nok ikke problem. Ville derimot ikke sendt det til grovere industriblåsing, for det er rimelige heftige greier. (har både det og glass på jobben også).

 

 

Skjer smågreier med e36n hele jevnt og trutt. Siste er at jeg har montert på hylser på alt av 21mm2 og 50mm2 kabling slik kordellene ikke stikker utenom terminalene og forgreninger. Er også mulig å ta ut kabler uten å måtte kutte kordeller.

 

DSC_0946_zpsnf06z4tm.jpg

 

 

Lakka litt smågreier i samme slengen som bremsene. Fog light delete og original mtech fangergrill.

 

DSC_1097_zpsf9oe3nyr.jpg

 

Nye reimer

 

DSC_1122_zpsnrsnznsj.jpg

 

M3n fikk seg nye rondeller, forskjellsbehandling er ikke bra. Dette ble derimot rondell til hundrelappen.

 

DSC_0998_zpsxxtxolny.jpg

 

Jeg veit ikke hva tidligere eiere har hatt som mål, virker nesten som dem bevisst har pendla bak en trailer med singel. Hele fronten var/er FULL av steinsprut. Har tatt det som var på grillramma før, og det som gjenstod var lykter og panser. Lyktene har irritert meg i 4. år, så tenkte det var på tide med en liten jobb der. Spessielt høyrelykta var særs elendig, venstre hadde noe smågreier.

 

Høyre

DSC_1115_zpsmgzwkdms.jpg

DSC_0179%20-%20Kopi_zpskhwaoyxd.jpg

 

Nytt lykteglass fra Koed

DSC_1117_zpszr5xxvpe.jpg

 

Ny pakning, la også ei fuge med sikaflex over for ekstra beskyttelse mot dugg.

DSC_1118_zpsk6nlwxzu.jpg

 

Ferdig arbeid. Samme prosess ble med suksess gjentatt på venstresiden.

DSC_1120_zpsmmavrvxo.jpg

DSC_0184_zpskpix6viy.jpg

 

 

 

Planer for morgendagen med M3n:

 

- Montere sammen bremser, kanskje montere løst på bil. 

- Demontere buret og bytte til originale fremstoler

- Demontere tåkelys, montere blå sport evo trakter.

 

Har bremseskivespacere, lengre hjulbolter og ett originalt orange blinklysglass (blodpris...) på veg.

Endret av HSD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lite fremgang, men godt dokumentert. Vert mye jobbing, noe som også fører til mye deler senere utover :)

 

 

 

Demontert recarostoler og bur. Montert seterygg.

 

DSC_1179_zpskim7ydl7.jpg

 

Recaro vs original E30 M3 stol. Stolene heter Recaro Speed, en nyere variant av de som ble levert til sport evo. Planen er uansett originalt SE interiør på sikt, da de stolene er vesentlig mere massive, og naturligvis trekt i ekte skinn. Ser alt av replicastoler kun har skai.

DSC_1177_zpsukbpnnqs.jpg

 

DSC_0179%202_zpsmid92gmc.jpg

 

Originale fremstoler på plass. I grei stand, men må gå over dem i vinter med farge.

Bremsestempelene hadde litt overflaterust, så spente dem opp i benken for litt sliping.

 

DSC_1180_zpsyot3y8iq.jpg

 

DSC_1181_zpsdkn4adft.jpg

 

Malte ytterste sporet for støvkappa og innvendig med 2k epoxymaling.

DSC_1223_zpsnxhkc5m4.jpg

 

Montert nye glidere, tettninger og støvkapper. Originale deler fra BMW. (Levert igjennom KOED :) )

DSC_1226_zpsdnj4bvqt.jpg

 

Stempel komt i hus.

DSC_1227_zpspzy1fmbd.jpg

 

Glidere + fjær. 

 

DSC_0208_zpsec5c78ki.jpg

 

Ventilerte E36 M3 3.0 Brembo skiver som følgte med calipperene. Ubrukte, men fulle av overflaterust.

 

DSC_0204_zpsbxnk4axf.jpg

 

DSC_1218_zpsfghxnqdx.jpg

 

Før/etter. Begge ble naturligvis tatt til slutt.

DSC_0205_zpsj9hjszbt.jpg

DSC_0206_zpsojj4aveu.jpg

 

Ferdig arbeid.

 

DSC_0213_zpspce41oci.jpg

 

Har "myst" på bilen ei stund no, og de gule lyktene ble jeg regelrett ikke fortrolig med. Prøvde noen sorte, men synest det blei for kjedelig på en så mørk bil.

 

Hvite lykter med linse, uten smiley.

DSC_1203_zpsnnp6tymg.jpg

 

"Ny" front med hvite lykter, nylakka "evo" trakter og nye originale orange blinklysglass som kosta blod.

 

Front_zpsjipzbih2.png

 

DSC_1236_zpsu1eruuyu.jpg

 

Nye hjul er også prøvemontert, Originale OZ Hartge 17". Renovering kommer. :)

 

DSC_1232_zpsjbdygtza.jpg

 

E36n blir ikke somregel ikke glemt, fog light delete og original mtech støtfangergrill. Må bare få lakka nederste delen av fangeren sort.

 

DSC_0184%202_zpsuovqa84r.jpg

Endret av HSD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Satt på en hotellrom og tråla bimmers forrige uke, da dukka det plutselig opp ett defekt E36 M3 UK instrument (med eu ettermarkedsplate) til en grei pris for mitt formål.

 

Vanlige modeller er levert med hvite nåler, originale M biler har røde nåler og ///M emblem mellom hastighet og rpm. Tenkte derfor jeg skulle ordne meg ett slags "mtech" instrument i Is'n. Vurderte å bare lakke nålene, men originalt er jo det slik at de slipper igjennom bakgrunnsbelysninga slik man ser nålene skikkelig når det er mørkt ute.

 

Originalt IS instrument med chromeringer.

DSC_1354_zpstjhwpy5p.jpg

 

Prøvemontering av defekt instrument før demontering.

DSC_1357_zpsbeuohpkk.jpg

 

Demontert panel og dradd av nålene.

DSC_1358_zpslylegsse.jpg

 

Demontering av bilderekkene for å flytte over ///M logoen.

DSC_1359_zps2kklpodd.jpg

DSC_1363_zpsx5wwffdr.jpg

DSC_1365_zps2cposfl7.jpg

 

Logo på plass i iS panelet.

DSC_1368_zpsqtuucc5x.jpg

 

Ferdig arbeid. Røde nåler og M logo, samtidig som rødemerkinga og oppløsninga på hastighet blei rett. :) Vurderte å bruke oljetempsmåleren, men ser ikke behovet, så bytta over til rød nål på forbruk også.

 

Brukte rundt en time på hele ombygginga + noen hundrelapper, så jeg synest dette gjorde seg veldig iforhold til tid og penger. Eneste jeg er litt usikker på, er om jeg har vokst litt fra chromeringene. Mulig det dem blir svarte, eller evt bytte dem til noen med børsta finish.

DSC_1369_zpslzxpzogk.jpg

DSC_1371_zpstsfuueij.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Blei lite M3 kjøring i år grunna mye jobbing, men det blei da noen turer. Veide bilen, og jeg må (som forventet) ned rundt 70kg i front, dette var derimot med originale M3 stoler, alt av asfaltmatter, spylervæske, reservehjul, 17" hjul og alt det der.

 

Planen utover mot visning er følgende:

 

- Fjerne alt av unødvendig isolasjon, og skrape bort alt av asfaltmatter.

- Ut med spiller og høytalere

- Inn med recarostolene igjen, har tüv på både stoler og branketter så jeg tror det egentlig går fint. Har ikke veid dem, men dem virker en god del lettere.

- Har i dag 3.0 M3 skiver. 3.2 er rundt 0.5kg lettere. Har derimot lest litt for mye om Performance Friction, derfor er det nå ett sett PFC V3 framskiver på veg. :) Blir noen dyre kg, men tenker som så at alt hjelper.

- Originale 16" hjul. (kjøpt)

 

Skal vege alt jeg tar ut, og regne grovt. Tenker derimot at det blir å sende bestilling av carbonpanser til LWS i England, så lakke det i avus blå slik det står på permanent. Ifølge dem skal det alene ta ned 20kg. Ønsker å ha det slik at når jeg reiser på visning så er jeg 100% sikker på at bilen går rett igjennom uten noe tøys.

 

 

Liker å ta bilde av småtinga, men selve bilene er det dårlig med merker jeg.

 

DSC_1318_zps23phuowb.jpg

 

Har kjøpt 16" bbs hjul som går utenpå e36 M3 bremsene. Dem er identiske E30 M3 med eiker som går heilt ut, men dem har ET20. Ble bl.a levert på E28 M5 ivertfall. 7.5" brede. Planen i denne omgang er en grundig vask, polering av kanten, lakke mutterene og nye BMW rondeller.

 

DSC_0062_zpstwupst50.jpg

 

På sikt blir de nok vinterhjul til E36n

 

DSC_0025_zps1dhebfk9.jpg

 

Har også lagd 5x120 adapter til felgpussemaskina av ett gammelt E36 hjulnav.

 

DSC_0065_zpsfc3a2tro.jpg

 

Rennsport sentera ble mørkegrå, Hartgehjula har blitt delt. Starta høgglanspolering av senterene. Alucaps fra felgen garage skal bestilles. Fremme blir det 2.5" som jeg har liggende, bak blir det 3.25" fra tunershop. (på vei)

DSC_0064_zps1wglwpfp.jpg

 

Sluttresultatet blir slik, går også imot "trenden" med gullbolter og kjører originale OZ i chrome på både ACS og HARTGE :)

Hartge01_zpsaiyrrqx7.jpg

 

Siste nytt av deler er originale Sport Evo nyrer

DSC_0061_zpsqc9l3tfl.jpg

Endret av HSD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...