Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E61 545i


Anbefalte innlegg

Det dreier seg i hovedsak om bobler nederst på fremkjermer bak forhjulene, nede på dørene noen plasser samt på venstre side bak under lykta i skjøten rett over bakfangernen. Jeg har holdt det i sjakk i de tre årene jeg har hatt bilen men før meg igjen så gikk bilen i Stavanger i 5 år, tipper det fuktige klimaet der har mye av skylden. Før det igjen så gikk bilen i Kristiansand ifra den kom til landet i 2000, vi snakker om en veldig pertentlig eier som alltid hadde bilen i garasje blandt annet :)

Har prøvd ett par forskjellige rustjobber på E34, erfaringsmessig kommer jo rusten alltid tilbake - spørsmålet er mer hvor lang tid tar det før den kommer tilbake.

Jeg har hittil hatt best resultat med denne fremgangsmåten:

 

1. Punktsandblås/slip så godt som mulig

2. Dynk i 2-3 lag brunox og la stå over natten

3. Syre/zink-grunning

4. Sparkle

5. Godt med lakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig E34, som jeg alltid har syntes. :D

Du tar godt vare på den, og det viser seg i både utseende og hvordan den er med på alt uten problemer.

Da du byttet ventilløfterne. Var det noe du gjorde selv, og var det vanskelig?

For uerfarne meg så hadde jeg nok syntes at det var et "stort/alvorlig" problem. Men kanskje du byttet det fordi du ville og ikke fordi du måtte?

Nydelig interiør, og denne bilen nyter jeg å lese updates om, og se bilder av den. Jeg stemmer for flere interiørbilder fremover. :D

Hermano

Ventilløfterene ble byttet av ett verksted, den jobben hadde jeg ikke baller til å begynne på selv dessverre. Kjøpte løfterene på Koed og fikk ett verksted med greie på litt eldre BMWer til å bytte dem, var første store utgiften med hele bilen hvis vi ser bort ifra kjøp av dekk. Jeg fikk beskjed om at de var slitt, noe som i utgangspunktet er litt uvanlig på en M50 som har gått under 300 000 km. Alt annet i motoren så veldig fint ut og bar lite preg av alder og km stand så de stusset litt på at løfterene var slitt, men slikt skjer jo ifra tid til annen.

Jeg måtte ikke bytte de, kunne fint kjørt med de slik de var men man mister jo noe effekt da motoren ikke er helt 100 prosent. Det og at de til tider kunne tikke litt gjorde at jeg bestemte meg for å bytte dem, har planer om å holde denne bilen på veien i noen år til så jeg vil at alt skal være i orden og virke. Så når bilen har vært så pålitelig til nå så spanderer jeg gjerne på litt forebyggende vedlikehold :)

Flere bilder av interiøret kommer, skal bare få tatt å behandlet skinnet først ;)

Nye skilter fortjener den :)

Jeg har faktisk gått noen runder med meg selv på akkruat det med skilt, men føler ikke helt at de nye med det blå feltet og flagget passer på bilen. Som 7ertsen sier så passer disse gamle hvite best på en gammel bil, det at det har litt bulker får gå som alderspatina og sjarm ;)

Har prøvd ett par forskjellige rustjobber på E34, erfaringsmessig kommer jo rusten alltid tilbake - spørsmålet er mer hvor lang tid tar det før den kommer tilbake.

Jeg har hittil hatt best resultat med denne fremgangsmåten:

1. Punktsandblås/slip så godt som mulig

2. Dynk i 2-3 lag brunox og la stå over natten

3. Syre/zink-grunning

4. Sparkle

5. Godt med lakk

Takk for nyttig tips og råd, skal notere meg dette :) Ja rust kommer tilbake før eller siden så lenge man ikke bytter det ut med nytt stål, men jeg synes det er skjemende slik det er nå og så lenge bilen fortsatt er en helårsbil så gidder jeg ikke å begynne å bytte dører og skjermer. Når bilen en gang skal "pensjoneres" så kan man bytte skjermer å prøve å få tak i rustfrie dører, inntil da vil jeg forebygge og at det skal se pent ut :) Men skal si man kommer langt bare med godt vedlikehold vinterstid...

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må heller kjøpe deg tidsriktige skilt. Du får originale hos Lator Skiltfabrikk (tidl skiltfrabrikken brukt av Vegvesenet) (produsert fra 1982->ca2001)

www..lator.no

De skal ha 385 per skilt. Det er 770kr for 2 stk + billigste frakta dems var 92 kr, da blir det, 882kr, nesten en tusenlapp! Det er jo ran.... Er det ikke slik at man også kan få sånne nye av Vegvesenet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal ha 385 per skilt. Det er 770kr for 2 stk + billigste frakta dems var 92 kr, da blir det, 882kr, nesten en tusenlapp! Det er jo ran.... Er det ikke slik at man også kan få sånne nye av Vegvesenet?

Ikke den gamle typen vel?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke slike hos Vegvesenet nei.

Iflg boken kan kun biler over 30 år få kjøpe, men mine kom i posten likevel :)

Ran er det absolutt, men husk at det kostet 400kr for skilt den tiden de var hos Vegvesenet. (Var lator som produserte de)

Var når plastskilt kom, prisen falt ned i "ingenting"

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har bilen fått litt oppmerksomhet igjen. Først var vi på veteranbil utstilling på Frolands Verk, sykt mye fint å se på og mye bekjente som man slår av en prat med. Var noen BMWer her også selv om brorparten er Amcars :) Så til og med noen BMWer ifra forumet her :)

post-47692-0-50572800-1431618516_thumb.j

post-47692-0-33921200-1431618545_thumb.j

En sjelden Glas, ett merke BMW overtok på slutten av 60 tallet da de ville ha fabrikken deres i Dingolfing. De måtte jo ha fabrikk til å produsere deres kommende 5-serie :)

post-47692-0-68462700-1431618567_thumb.j

post-47692-0-76534000-1431618741_thumb.j

Vel hjemme så satte jeg igang med å behandle skinnet med Swissvax settet.

post-47692-0-10997600-1431618951_thumb.j

post-47692-0-71221600-1431618969_thumb.j

Tok også en skikkelig shine av bagasjerommet. Under mattene og reservehjulet har jeg ikke kikket siden 2012. Håpet at det ikke var noe tegn til rust eller lekkasje, men ute med reservehjulet så kan jeg konstantere at her er det like fint som da bilen var ny. Gikk over og tørket litt støv med Meguiars All purpose cleaner, reservedekket er ubrukt og helt originalt ifra 1994 :P Alt er bare velstand med andre ord :D

post-47692-0-27389400-1431619505_thumb.j

post-47692-0-59000100-1431619523_thumb.j

post-47692-0-61392200-1431619543_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg var veldig glad for at den er tør og fin baki der, det var ikke E39en jeg hadde. Men det styrker bare min "mistanke" om at bilen har hatt ett godt liv og ikke har vært kollisjons skadet bak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilser litt på en gammel rival, MB W124 :) Slike biler som disse to lager de ikke lengere dessverre, litt synd synes jeg :( Men det er godt at vi er flere som liker å bruke slike "youngtimere" i det daglige, enten det er BMW eller MB. (Men jeg må jo si E34en ser bedre ut enn sin konkurrent, selv i 2015 ;) )

post-47692-0-87647400-1431814464_thumb.j

post-47692-0-17763500-1431814479_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E61 545i

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...