Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130


Anbefalte innlegg

På 21.7.2022 den 15.35, GreenE36Cab skrev:

Det var jo en rimelig tydelig forskjell der ja :)

Det ser jo nytt ut, men en ting.. Når det er farget opp slik, bør man da være forsiktig med skinnpleieprodukter fremover for å ikke ta bort fargen igjen?

Ja jeg er veldig fornøyd :) 

Jeg er faktisk litt usikker på akkurat det, kan nok sikkert være litt lurt å gå på forsiktig iallfall.

15 timer siden, skoglund skrev:

Setene så meget bra ut , flott bil som fortjener slik oppgradering. 

Takk for det :) Det er dette som er så gøy med en litt spesiell bil som Alpina, det er liksom verd å bruke litt penger på slike ting. Bilen er så fin fra før så det er gøy å rette opp i sånne små ting :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har ett 1999 tema gående her 😅 Bilen og huset er bygget i 1999. Noe annet som er litt vittig, etter utsagn fra tidligere eier så kostet huset 950 000,- å bygge i 1999. En Alpina B10 4,6 Touring ville kostet rundt 1,1 mill i 1999, ca midt mellom 540i Touring (980 000,-) og M5 (1,2 mill). Dagens G31 B5 BiTurbo koster rundt 2 mill, man får ikke rare huset for det i dag 😂 Noe har skjedd…

941614DB-C87A-41CE-B823-A4F98C99A620.thumb.jpeg.a2b8f8000beef11af1f63a995f78fb29.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg tror jeg har ett 1999 tema gående her 😅 Bilen og huset er bygget i 1999. Noe annet som er litt vittig, etter utsagn fra tidligere eier så kostet huset 950 000,- å bygge i 1999. En Alpina B10 4,6 Touring ville kostet rundt 1,1 mill i 1999, ca midt mellom 540i Touring (980 000,-) og M5 (1,2 mill). Dagens G31 B5 BiTurbo koster rundt 2 mill, man får ikke rare huset for det i dag 😂 Noe har skjedd…

941614DB-C87A-41CE-B823-A4F98C99A620.thumb.jpeg.a2b8f8000beef11af1f63a995f78fb29.jpeg

30m2 lelighet:) neida litt hvor man er, men hus får man vell ikke til 2 mill nytt lengre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Var ute å kjørte her en kveld og da tok jeg disse bildene 😀 Det er vel få design som har eldes med så stor stil og verdighet som E39. Der E60/61 er utrolig tidløs, faktisk fortsatt moderne ser man at E39 er en gammel bil…men den er classy og elegant 😎

05F9D7A2-36C6-4990-94A4-EA86D8E7C32D.thumb.jpeg.a9870737da0e1f418495ec34174d4488.jpeg

99D53C0C-5E07-4C54-A1F1-2B0503F70C4F.thumb.jpeg.5d55cf4841e58b15b49aa5e6dbf6fdb6.jpeg

566EDE43-33D6-4DF6-8CB4-80749088A886.thumb.jpeg.8cd5c1630dececb08e7f032d35d76be3.jpeg

033AE8E9-6BD9-4607-962C-6FAE2011CFD9.thumb.jpeg.6857d4f31deb076f97c6252db6e91db9.jpeg

26DAA530-0178-4070-BC34-B93D57714981.thumb.jpeg.0c2b727c92aca98e8d87210d2102dc76.jpeg

Nå har jeg også eid bilen i tre måneder og har liksom blitt kjent med den. Det er fantastisk å eie en så flott E39 hvor det meste virker slik det gjorde i 1999, det gir mye eier-glede. I noen tilfeller så er det noe som heter "Never meet your heroes", i dette tilfellet stemmer det overhode ikke. Å eie eldre E39 med svær V8er er alt det jeg hadde håpet på det skulle være 👍

Men bilen er 23 år gammel, og etter tre måneder er det noen få små ting jeg har avdekket som må ryddes opp i. Så litt for min egen del så har jeg laget en liten liste over ting som jeg må rette på. Det er følgende:

Lyd i stereo: Lyden i anlegget har gått fra å virke innimellom til å forsvinne helt. Jeg låner CD veksler av @sveigis og denne virker, bytter CDer og spor som normalt. Radio virker også, kommer kanaler opp i displayet men lyd uteblir. Dette må jeg forske på, mulig forsterker er kaputt?

Demper i bakluke og glassluke: Luka står av seg selv, men den er veldig tung løfte. Har dempere liggende, men herrejesus for en drittjobb å bytte.

Feilmeldig på luftfjæring bak: Får av en eller annen grunn "Selfleveling suspension inactive" på Check kontroll displayet. Men den ligger ikke på hekken og jeg hører kompressoren gå hvis jeg f eks laster noe inn i bilen eller parkerer på ujevnt underlag. 

Bytte av vesker og plugger: Jeg vil gå i gang å bytte alt av vesker i bilen. Nå har jeg byttet olje og filtere, skal også få tatt pluggene. 

Utbedre rust i bakluke: For en E39 som har gått 23 år i Skandinavia så er denne utrolig bra for rust, særlig under. Men bakluka har noen punkter som må utbedres. Jeg må også bytte emblemene da disse flasser, som på alle gamle BMWer.

Bytte frontrute: Frontruta er den originale fra bilen var ny, denne begynner å bli bra slitt. Litt kult at denne fortsatt står i bilen, men i lav ettermiddagssol så er den ikke så kul å se igjennom. 

Og dette er vel det som jeg til nå kommer på, så dukker det kanskje opp andre ting etterhvert som eierskapet går fremover. Bilen er en glede å kjøre, og det er også gøy å ha en slik entusiastbil som også kan brukes som en komfortabel familiebil 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei veldig bra resultat av oppfargingen av setene.

Var skinnet helt ellers her? Ser forsåvidt slik ut på bildene :)

 

Ja godt bilprisene ikke har fulgt husprisene siden 90 tallet :)

 

Flott å se at du steller godt med bilen, får håpe du finner ut av stereo, selv med en V10 under panseret kan det jo være greit med litt lyd i høytalerne :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mortenej skrev:

Blei veldig bra resultat av oppfargingen av setene.

Var skinnet helt ellers her? Ser forsåvidt slik ut på bildene :)

 

Ja godt bilprisene ikke har fulgt husprisene siden 90 tallet :)

 

Flott å se at du steller godt med bilen, får håpe du finner ut av stereo, selv med en V10 under panseret kan det jo være greit med litt lyd i høytalerne :)

 

Ja jeg var særdeles fornøyd med resultatet på oppfargingen :) Skinnet var helt, var bare fargen som rett og slett var slitt bort, så nå fremstår interiøret som mer eller mindre perfekt. Noen småmerker er det jo men tatt kjørelengden på 195 000 km så er det meget bra. :)   

Ja jeg må forske litt på dette, er ikke noe glad i el problemer da jeg ikke har peiling og ting ofte blir dyrt

3 timer siden, Otis skrev:

Dempere på bakluka er kurant å skifte, man trenger bare et rør som passer ganske tight over demper. Tre røret inn over demper og vipp den av låsen inni taket.

Takk for smart tips, det har jeg faktisk ikke tenkt på :) Regner med man bruker samme metode når ny demper skal monteres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Mange takk for det 👍😀

Oxford grønn og beige er en pen sammensetning, veldig klassisk. :)

Det fikk meg til se på 740 E38 som er min drømmebil, og en mulig erstatter  siden jeg har en plan om å selge mk1 Golfen etterhvert.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/bmw_740_e38_facelift_svensk_sald/102092777

 

Betaler man kun mva på faktura på import av bil som er 20 eller eldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fin-studert bildene dine nå, og bilen ser jo virkelig bra ut! Noe småtteri skal det jo være på en klassiker, og det er vel ingen tvil om bilen får et godt liv under din pleie :-)

Og at "det er også gøy å ha en slik entusiastbil som også kan brukes som en komfortabel familiebil" er helt umulig å være uenig i. 👍

Endret av Orjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Vingerei skrev:

Oxford grønn og beige er en pen sammensetning, veldig klassisk. :)

Det fikk meg til se på 740 E38 som er min drømmebil, og en mulig erstatter  siden jeg har en plan om å selge mk1 Golfen etterhvert.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/bmw_740_e38_facelift_svensk_sald/102092777

 

Betaler man kun mva på faktura på import av bil som er 20 eller eldre?

Oxford Grønn og lyst skinn er en veldig klassisk og fin kombinasjon, tror ikke jeg hadde valgt det på en ny BMW med på eldre BMW er dette en innertier spør du meg :) 

Den E38en du fant der er ett funn, ikke gal pris for hva dette er. Denne vil komme inn til landet på rett under 130 000,-, men mitt inntrykk er at man kan prute litt på prisen om man sier den skal importeres til Norge. Kjempelekker bil der der, la oss tømme Sverige for alle disse godbitene :D Av "alle" de tre stk E39 B10 4,6 som ble solgt nye i Sverige så har samtlige havnet i Norge.. ;) 

4 timer siden, Orjan skrev:

Har fin-studert bildene dine nå, og bilen ser jo virkelig bra ut! Noe småtteri skal det jo være på en klassiker, og det er vel ingen tvil om bilen får et godt liv under din pleie :-)

Og at "det er også gøy å ha en slik entusiastbil som også kan brukes som en komfortabel familiebil" er helt umulig å være uenig i. 👍

Takk for det :) Jeg må nok innrømme at jeg er veldig stolt over at bilen er så fin og velholdt som den er, som du sier så er det alltid noe småtteri men det er jammen meg småtteri det er snakk om også. Bilen har det veldig godt her hos meg, det har egentlig alle bilene mine ;) Alpina har på en måte alltid vært litt sånn hellig for meg, så jeg merker at jeg tenker veldig på å preservere for fremtiden...slike biler som dette skal jo leve veldig lenge og en dag bli en klassiker. Lurer veldig på å registrere den som bevaringsverdig, bare for å forkludre for potensielt fremtidige eiere som vil sette på andre felger og facelift lamper :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Oxford Grønn og lyst skinn er en veldig klassisk og fin kombinasjon, tror ikke jeg hadde valgt det på en ny BMW med på eldre BMW er dette en innertier spør du meg :) 

Den E38en du fant der er ett funn, ikke gal pris for hva dette er. Denne vil komme inn til landet på rett under 130 000,-, men mitt inntrykk er at man kan prute litt på prisen om man sier den skal importeres til Norge. Kjempelekker bil der der, la oss tømme Sverige for alle disse godbitene :D Av "alle" de tre stk E39 B10 4,6 som ble solgt nye i Sverige så har samtlige havnet i Norge.. ;) 

Takk for det :) Jeg må nok innrømme at jeg er veldig stolt over at bilen er så fin og velholdt som den er, som du sier så er det alltid noe småtteri men det er jammen meg småtteri det er snakk om også. Bilen har det veldig godt her hos meg, det har egentlig alle bilene mine ;) Alpina har på en måte alltid vært litt sånn hellig for meg, så jeg merker at jeg tenker veldig på å preservere for fremtiden...slike biler som dette skal jo leve veldig lenge og en dag bli en klassiker. Lurer veldig på å registrere den som bevaringsverdig, bare for å forkludre for potensielt fremtidige eiere som vil sette på andre felger og facelift lamper :D 

Ja den var virkelig fin den 7 serien jeg fant der, minner meg tilbake når jeg James Bond i Tomorrow Never Dies hvor han kjører den syvern av taket og ned i Avis butikken😂 så den er kledelig i sølv også. 
 

Håper du nyter din Alpina, må jo være en perfekt daily driver på sommer halvåret. Enig ang å tømme Sverige for god bitene ja 😅👍👍 men da må en viss Mk1 Golf Gti selges. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Vingerei skrev:

Ja den var virkelig fin den 7 serien jeg fant der, minner meg tilbake når jeg James Bond i Tomorrow Never Dies hvor han kjører den syvern av taket og ned i Avis butikken😂 så den er kledelig i sølv også. 
 

Håper du nyter din Alpina, må jo være en perfekt daily driver på sommer halvåret. Enig ang å tømme Sverige for god bitene ja 😅👍👍 men da må en viss Mk1 Golf Gti selges. 

Jeg er stor Bond fan og E38 er det jeg forbinder med "Tomorrow never dies" 😎 E38 er en dødslekker bil, det er liksom den kuleste 7-serien 👍 Men jeg er også svak for E32 750i, den kicka ass når den kom i 1987 med V12er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...