Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130


Anbefalte innlegg

Ja, takk for fin og ryddig handel! Dette var bilen jeg aldri skulle selge men når det først skulle være er det en fornøyelse at den har funnet et godt hjem hos en entusiast. Jeg håper du/dere får like mye glede av den som jeg har hatt. Den har vært ved middelhavet, på Formel 1 på Spa, Vestlandet og mange ganger i København. Bilen har gått som en klokken og det har aldri vært problemer! Jeg håper jeg får se mer til den her på forumet.

Jeg fant noen bilder med alle tre typer hjul som fulgte bilen:

Original1.thumb.jpg.bf2c2ff70c61ae5094fdfc8064c6d45d.jpgOriginal2.thumb.jpg.569ed57f140a83edb683e31889e7add2.jpgM-sport1.thumb.jpg.d577ccf527ae8540f9c2afc4973d8ca0.jpgM-sport2.thumb.jpg.e76e63d582711324c6baedde635f1026.jpgMotorsport1.thumb.jpg.64f809cfd6ee69e2c5503042b27d3b87.jpgMotorsport2.thumb.jpg.8a33eb01cd799462ea6ba892bdcdb49a.jpgMotorsport3.thumb.jpg.4b7127ca94ce81e63f9dce1972359653.jpg

Endret av RNJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ajajaj, gratulerer så mye med noe av det ypperste av 1-serie! E87 130i står på listen min. Får håpe jeg får anledning til å eie en en gang - sekser og manuelt gir i disse må jo være oppskrift på kjøreglede. Og det er som du sier - 5er er en dynamisk bil til slik storbil å være, men sammenlignet med 1-serie blir det slagskip. Det kan jeg skrive under på :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, sveigis skrev:

Der var den på plass og gratulerer så mye ,dette var gøy 😊😊

Som jeg sa pr telefon ,at når vi som har en en serie som alle sier er verdens største dritt motor og gått knirkefritt i tre år ,skal hvertfall ikke du bekymre deg fremover med den maskinen du har .🙏

E87 er kjempeartige biler å kjøre ,ikke minst utrolig gode biler komfortmessig til å være Golf /Focus eller Astra bil.

Trenger ikke si at jeg kommer bort nå denne uken vel ?😊

Og Monaco blå og ,den fargen kan vi like 😊

Takk for det min venn :) 

Jeg har fått inntrykket av at N52 motoren er relativt bra, på mange amerikanske forum er de også godt fornøyd med denne, og det er jo ikke så ofte at amerikanerne er fornøyde med noe BMW lager ;) 

Ja den slo meg som overaskende komfortabel, ble overrasket over sittekomforten i sportstolene. Turen hjem ifra Bærum til Arendal var faktisk ganske behagelig, den har kjørekomforten fra en større bil.

Bare å komme bort :D  

12 timer siden, Fredrik skrev:

Så artig at du har kjøpt @RNJtidligere E87 130i. Gratulerer med det som trolig er verdens fineste "GTI" og helt klart blandt de skjulte perlene i BMW's historie. Jeg må si at din samling eller garasje med BMW'er nå begynner å bli virkelig fin :)

Ja det var hyggelig at det ble sånn :) Så du kan trygt si at din tråd har formidlet ett bilsalg innad i forumet ;) Hvis man tenker på det så er E87 130i en ganske unik greie, dette var før man startet med å hive på spoilere og fancy modellbetegnelser på slike biler som dette. Her har man en helt normal 1-serie som man har satt en tre liters rekkesekser oppi, drift til hjula bak og manuell. Pussig nok så slår ikke bilen meg som noen "hot hatch", nettopp fordi den ikke skriker etter oppmerksomhet slik vi i dag er vant til at "hot hatches" gjør.  Når motorvolum går ned så må det jo kompenseres for på andre områder, f eks styling og pops and bangs. E87 130i er understated og derfor tror jeg dette er en fremtidig klassiker :) 

Ja tenk nå har jeg fire BMWer stående:

E34 520I

E39 Alpina B10 4,6 Touring

E87 130i

G30 540d

Jeg er veldig fornøyd med bilene slik ting er nå, alt fungerer (bank i bordet) og jeg nyter å ha litt variert å kjøre med. Litt kjedelig å ha to biler satt vekk til vinterlagring, men det er bare å glede seg til våren. Takk for hyggelige ord :) 

12 timer siden, Mortenej skrev:

Grattis med flott bil :) og lekker farge.

Så en del på 1-serie selv for noen årsiden som en nr 2 bil mens ungdommene regjerte hjemme.

Har hatt sansen for disse helt siden de kom på markedet.

130i er jo virkelig drømmen når en først skal ha en slik :) Bensin 6'er er jo absolutt ikke feil.

Forståelig om dere krangler om nøklene til denne :)

 

Mange takk for det :) Ja E87 1-serie har gått litt under min radar egentlig, og mye av skylden gir jeg til at jeg kjørte mye av disse bilene da de var nye og jeg jobbet på Bavaria. Da gikk det i 116i og 118d, jeg lurer på om ikke vi hadde en 116d også med 90 hester..det var daue greier. Men jeg husker vi hadde inne en 125i Cab og den vekket noe i meg, 1-serie med seksermotor var stas.

12 timer siden, RNJ skrev:

Ja, takk for fin og ryddig handel! Dette var bilen jeg aldri skulle selge men når det først skulle være er det en fornøyelse at den har funnet et godt hjem hos en entusiast. Jeg håper du/dere får like mye glede av den som jeg har hatt. Den har vært ved middelhavet, på Formel 1 på Spa, Vestlandet og mange ganger i København. Bilen har gått som en klokken og det har aldri vært problemer! Jeg håper jeg får se mer til den her på forumet.

Jeg fant noen bilder med alle tre typer hjul som fulgte bilen:

Ja takk for hyggelig handel. Jeg må vel si at jeg sjelden har kjøpt en bil som har vært så godt dokumentert og ærlig fremstilt i korrespondanse i forkant. Det var veldig fint å komme å se at bilen er akkurat slik som beskrevet, dette er dessverre alt for sjeldent :) Jeg kan forsikre deg om at bilen skal få det godt her hos oss, jeg klarer jo som sagt ikke å eie en bil som ikke får den ytterste stell og pleie. Vet ikke om det er en sykdom eller tvangstanke, men jeg har en greie for å prøve å få ting til å fremstå så nært til nytt som mulig. Jeg merket alt på vei ut porten din at dette er en bil som skal gi mye kjøreglede, når selv kona mi kommer å sier at det var en overaskende kul bil å kjøre ;) Motoren gjør hele bilen synes jeg her, lyden og følelsen som sier skikkelig BMW. Godt å høre at bilen har fått se litt av verden, det er akkurat slik jeg har sans for...bilene må brukes litt og ha fått strekt ut på europeiske motorveier. 

Takk for fine bilder, det illustrerer bilen bedre for trådens lesere :) 

10 timer siden, papertiger skrev:

Ajajaj, gratulerer så mye med noe av det ypperste av 1-serie! E87 130i står på listen min. Får håpe jeg får anledning til å eie en en gang - sekser og manuelt gir i disse må jo være oppskrift på kjøreglede. Og det er som du sier - 5er er en dynamisk bil til slik storbil å være, men sammenlignet med 1-serie blir det slagskip. Det kan jeg skrive under på :D 

Tusen takk for det :) Man fikk faktisk E87 130i med automat også, og flere biler jeg så på i utlandet hadde automat. Men jeg bestemte meg for at det skulle være manuell, selv om sikkert automaten også er fin å kjøre. Men halve moroa med en slik bil er jo å gire selv, og forholdet mellom gir, clutsj og motor er ett utrolig fint samspill. Selv etter 125 000 km så fremstår dette for meg som nytt, det vitner om fornuftig bruk og vedlikehold.

9 timer siden, skoglund skrev:

Grattis med bra bil valg:)

Mange takk for det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ahj skrev:

Gratulerer med flott bil 🤩

Første mod må være en Quaife diff. Da kommer virkelig BMW genet fra i disse. 

Mange takk for det 👍 Ja det hadde kanskje ikke vært så dumt, BMW er glad i å utstyre bilene sine med åpen diff 😅 Vi får se på sikt, det er ikke førsteprioritet…skal ikke bli noen herjebil eller "trackday tool" dette her 😀

2 timer siden, mslello skrev:

Gratulerer! Jeg har bestandig vært glad i e8* bilene.  Men dessverre aldri kjørt 130i, det må jo være veldig morro! 🤩

Takker! Mange kritiserte BMW for å introdusere 1-serien i 2004, men man kan vel med sikkerhet si at det ble en gedigen suksess. En Golf eller Focus var bedre biler i den forstand at de var rimeligere, hadde bedre plass og var mer praktiske. Men folk falt helt klart for kjøreegenskapene og det snertene designet på 1ern. Derfor er det forferdelig trist å se hva 1-serien har blitt til i dag, en generisk og kjip FWD med ett heller tvilsomt design. 

N52en er artig i E87 karroseriet, tenk på at dette er en motor som gir ganske bra prestanda i en E60. Enda bedre i E90, i E87 så får man nesten følelsen av at det er en motor med bil rundt. 265 hester høres ikke mye ut i dag, men tenk på at denne lille rakkeren veier kun 1450 kg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en flott bil Fredrik! Dette var moderne bmw sitt svar på det gamle, som du selv sier, 6 syl med manuelt gir og bakhjulstrekk og ikke så mye annet 👍🏼

Om det hadde vært min hadde jeg vurdert LCI baklykter og evt m-sport og style 261 hjul(samme som jeg hadde på min e87), meeeeeen nå er det ikke det så hva har du i tankene for videre eierskap? :D 

tar meg friheten til å legge ved bilde av min første bil, for å få opp E87 stemningen :D

 

8F1C0154-A063-452E-A666-A67FC286B031.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Carlsius skrev:

Gratulerer med en flott bil Fredrik! Dette var moderne bmw sitt svar på det gamle, som du selv sier, 6 syl med manuelt gir og bakhjulstrekk og ikke så mye annet 👍🏼

Om det hadde vært min hadde jeg vurdert LCI baklykter og evt m-sport og style 261 hjul(samme som jeg hadde på min e87), meeeeeen nå er det ikke det så hva har du i tankene for videre eierskap? :D 

tar meg friheten til å legge ved bilde av min første bil, for å få opp E87 stemningen :D

Mange takk for det 😀 Det jeg digger med disse bilene, alle biler fra 90 og 2000 tall er at bak rattet så er de såpass moderne å kjøre at de kunne vært helt nye. Men du slipper alt "maset" og systemene som skal passe på deg. Du har akkurat nok til at det er perfekt, cruise, parksensor, bra stereo, klima, gode xenonlys og driftsikkerheten. 

Planene videre foreløpig er ikke noe voldsomme greier. Det jeg gleder meg til er å begynne å nerde på rengjøring, rense tepper, polere, rense skinn. Rett og slett fjerne den lille bruks slitasjen som er. Har lyst til å bytte girkula til en M-sport kule i skinn. Kommer også til å lakkere panser da dette har steinsprut, rette en ørliten bulk på venstre fremskjerm. Rett og slett shine opp bilen slik at den fremstår så strøken og bra som en 2006 modell med 125 000 km kan.

Opprinnelig så ønsket jeg meg en M-sport bil, men på en måte så synes jeg at "116i looken" er litt artig…særlig når det er en 130i. Vi får se på sikt, dere vet at jeg er meget konservativ så noen store utskeielser blir det ikke.
 

Noen biler skal ha ett langt liv, sånn som f eks min 540d. Men før eller siden så blir den delebil fordi noen i 2037 skal ha motoren til ett prosjekt og trenger interiøret i en strøken 540i med lav km stand som de tar vare på. Så har man de bilene som skal leve på ubestemt tid, de bilene som skal bli veteranbiler en gang. I den kategorien setter jeg f eks min Alpina B10. Men jeg vil også sette denne 130i’en i denne kategorien, pga sin sjeldenhet og sitt litt spesielle konsept. Så mitt ansvar da er å ta vare på disse bilene nå slik at de kan nytes som klassikere en gang i fremtiden. Det lages ikke flere nye av disse, og fremtiden for nye biler er så politikerstyrt at den er meget dyster. Keep them on the road 👍

Forøvrig en pen E87 du hadde der. Du har meget godt smak i bil. Den lille takspoileren der likte jeg, sånt kunne vært interessant å sett etter 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en god vask av bilen i kveld, første vask er alltid artig 👍 Da legger man en slagplan for en god runde lakkpleie.

0CCD13AA-19CA-499D-AEBE-64C900F4F8DC.thumb.jpeg.cddf329d321f78f378d4e8bee00e804c.jpeg

Her har dere ett bilde av interiøret forresten 😀 Ble litt imponert av at jeg fikk koblet opp min IPhone 13 Pro til bilens blåtann. At ett infortainment-system utviklet for snart 20 år siden kan kommunisere med dagens teknologi er litt artig 😅

FE06E385-90D9-4219-9271-215284C5D9AF.thumb.jpeg.5c4bf6156d3ce4d74911285c8ae1c772.jpeg

Skinnet ser fortsatt nytt ut, men en rens skal det likevel få 😀

27CFE1A9-5EE5-41CD-B149-D34EEBE70773.thumb.jpeg.29309e4bd86e7350bfc09b8cc58a8591.jpeg

Også denne luringen er ett av de bedre kjøp jeg har gjort på lenge. Luftavfukter for å holde luft temperaturen nede nå vinterstid. Jeg har jo alltid 5-10 grader i garasjen, og selv med god ventilasjon så blir luftfuktigheten høy når man kjører inn og ut med våte biler. Det er ikke bra for min gamle E34 som står der inne, derfor har jeg anskaffet en slik for å holde luftfuktigheten på rundt 50%. En annen fordel er at biler som kjøres inn regnvåte tørker veldig mye fortere enn hva de gjorde før. Så den har helt klart en effekt 😀 Vannet går i en dunk på siden av som tømmes ett par ganger i uka 👍

2E165527-10AB-4BE7-B899-638484C7B685.thumb.jpeg.f64542d29d3ba004c0a3f67629cccc1f.jpeg

Tok ut stoffmattene og la i gummimattene som fulgte med. Stoffmattene skal nå få seg en god rens før de legges i bilen igjen utpå vårparten 👍

1C0ECEB3-C3E7-4F91-9BBB-91050CF0B840.jpeg

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kul sleeper!

Morro at det finnes sånne eksemplarer fortsatt!

Fort gjort å glemme hvor bra disse kan være i sjøen av 116i med ulakkerte lister og stålfelger. 

Classy kombinasjon i mørkeblått og stilige sommerhjul!

Litt sært å bestille en sånn bil med manuell og uten m-sport sett med dagens øyne, men denne er jo fra perioden før Msport-hysteriet tok helt av.

Helt uslåelig kombinasjon av selvpustende R6, rwd og manuell.

Nesten absurd at dette ikke finnes hos Bmw lenger. 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ble litt imponert av at jeg fikk koblet opp min IPhone 13 Pro til bilens blåtann. At ett infortainment-system utviklet for snart 20 år siden kan kommunisere med dagens teknologi er litt artig 😅

Interiøret ser kjempefint ut og fint med skinn😊

Det er imponerende det ja mtp utvikling osv .

Jeg mener jeg og fikk inn Blåtann på min e61 med iPhone 5 når jeg hadde den ,synes det var imponerende da😊

 

7 timer siden, Lars89 skrev:

Litt sært å bestille en sånn bil med manuell og uten m-sport sett med dagens øyne, men denne er jo fra perioden før Msport-hysteriet tok helt av.

Ja nå er det sært ,men var ikke uvanlig før dette .

Var mye spesielle varianter som gikk rundt av Bmwer og må jo si at det er mye kulere å ha en sånn bil som Fredrik har her som ser ut som min datters 116 ,så er der en gedigen motor kontra en fullspekka mSport stylet 130 .Ja det er finere selvsagt men 😊

Apropsos Msport / Mtech ,Malachiten e30en min var jo som en hvilken som helst traust og kjedelig 318 ,men hadde msport understell og diffbrems fra fabrikk .

Enig i det du kaller Msport hysteriet forøvrig .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Lars89 skrev:

Gratulerer med kul sleeper!

Morro at det finnes sånne eksemplarer fortsatt!

Fort gjort å glemme hvor bra disse kan være i sjøen av 116i med ulakkerte lister og stålfelger. 

Classy kombinasjon i mørkeblått og stilige sommerhjul!

Litt sært å bestille en sånn bil med manuell og uten m-sport sett med dagens øyne, men denne er jo fra perioden før Msport-hysteriet tok helt av.

Helt uslåelig kombinasjon av selvpustende R6, rwd og manuell.

Nesten absurd at dette ikke finnes hos Bmw lenger. 

Mange takk for det 👍 Ja det er helt klart kult at disse finnes, men det er overraskende kun seks eksemplarer i Norge så denne har nok gått litt under radaren. "Alle" vet at man fikk E87 med sekser, men svært få har kjøpt/importert disse bilene i ettertid. Det er litt synd da disse ville vært ett flott bidrag i BMW miljøet for billig og bra moro. Jeg liker å finne de litt sjeldne modellene som nordmenn har glemt, samme som med min tidligere E60 545i. 

Denne bilen ble nok ikke spekket opp av en privatperson, ser ut som at den kommer fra "BMW systemet" i München.

Ellers så er jeg enig i at M-sport hysteriet har tatt helt av. Det blir nesten litt for dumt at alle velger M-sport, selvsagt…det er jo penest men det etableres enn falsk sannhet om at biler uten M-sport er ubrukelige. Jeg ser bare selv hvor mye bra biler man forkaster når man har satt M-sport som krav…jeg er ikke noe bedre enn andre 😅

Helt klart absurd at BMW faset ut sekser i 1-serien. Når de lot M140i gå ut i 2019 og erstattet den av det makkverket av en FWD basert M135i med firer på tvers, ett stor tap for BMW sin modelportefølje. F20 M135i og M140i fikk vesentlig mer oppmerksomhet enn E87 130i, men fokuset på Hot hatches økte på de senere årene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanskelig å si noe som ikke har blitt sagt tidligere her Fredrik.

Men E87 130i er som du riktig påpeker, en moderne klassiker.
I6 bensin, drift på bakhjula og med en manuell kasse, en ekte ærlig BMW og med den gode styrefølelsen som en moderne BMW mangler.

Kanskje en av de bedre modellene fra BMW det første tiåret av 2000 tallet?

Har selv kjørt en 130i og jeg husker den godt, sprek, morsom og leken.

Denne kompletter bilparken din på en god måte Fredrik, nyt bilen - vi vet den får godt stell og med det - kan nok verdien holde seg svært godt.

En svært vellykket bil som har fått et godt hjem, blir spennende å høre planene dine fremover.

Gratulerer igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Er vanskelig å si noe som ikke har blitt sagt tidligere her Fredrik.

Men E87 130i er som du riktig påpeker, en moderne klassiker.
I6 bensin, drift på bakhjula og med en manuell kasse, en ekte ærlig BMW og med den gode styrefølelsen som en moderne BMW mangler.

Kanskje en av de bedre modellene fra BMW det første tiåret av 2000 tallet?

Har selv kjørt en 130i og jeg husker den godt, sprek, morsom og leken.

Denne kompletter bilparken din på en god måte Fredrik, nyt bilen - vi vet den får godt stell og med det - kan nok verdien holde seg svært godt.

En svært vellykket bil som har fått et godt hjem, blir spennende å høre planene dine fremover.

Gratulerer igjen!

Mange takk for hyggelige ord :) 

Jeg vil vel egentlig kalle bilen for en liten humørspreder, og det med styreresponsen som du nevner er helt riktig. Dette synes jeg alltid har vært ankepunktet mot moderne BMWer, uansett modell så er ikke styreresponsen så skarp og presis som tidligere modeller.

Jeg vil helt klart trekke denne frem som en av de beste moderne BMWene fra 2000 tallet, men den er i godt selskap med en del andre modeller fra samme periode. BMW var inne i ett meget godt driv på denne tiden, og selv om designet ofte er litt omdiskutert så kan man ikke si annet enn at dette har stått seg bra. 20 år gamle biler i dag ser ikke ut som 20 år gamle biler før ;) 

Jeg er veldig tilfreds med bilparken akkurat nå, litt sånn klype seg i armen øyeblikk. Det finnes folk som har flottere biler, selv her på forumet men for meg så er dette stas. Jeg er takknemlig for en tålmodig kone som går med på dette, bare hun har noe å kjøre til barnehagen og jobb med så er hun happy :) 

Igjen takk for hyggelig omtale :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...