Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130


Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Dere, da har det oppstått noe...det er ikke ofte med denne bilen 😂 Det vil si, det er forholdsvis ubetydelig. Når jeg har kjørt og stopper bilen, så begynner den å jage/hoppe veldig opp og ned på turtall stå fort jeg setter den i park eller nautral. Den dauer aldri dog..Den "hopper" opp og ned mellom 500 rpm og ca 1200 rpm. Noen ganger gir det seg etter noen sekunder, andre ganger ikke. Det gir seg alltid hvis jeg ruser motoren raskt opp til 3000 rpm eller mer, eller hvis jeg setter den i Drive eller Revers igjen.

Kort oppsummert så jager den på turtall så fort den settes i fri på tomgang. Aldri under kjøring, selv ikke på tomgangsfart. Det skjer heller aldri når jeg starter bilen igjen, enten på kald eller varm motor. Det kommer heller aldri tilbake når jagingen først har gitt seg. Det dukker kun opp når man går fra Drive til Park etter å ha kjørt litt. Ellers så virker alt som det skal, hadde en lang motorvei etappe i går bla og alt er fint...bilen er en fryd å kjøre 😀

Noen som kan peke meg i riktig rettning her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ett eller annet langt bak i hodet om at tomgangsregulatoren får beskjed hvis du setter den i gear, dette for og heve tomgangen ørlite grann i drive. Kan det være noe her? At tomgangsregulatoren ikke får beskjed om at du tar den ut at D. igjen og derfor fortsetter og heve tomgangen. 

Jeg er ikke 100% sikker på om at du har denne funksjonen men det bør være en mulighet til og sjekke det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah den gode gamle m50 jaginga. Har hørt flere slike som jager på tomgang, dog aldri eid en selv. Men det som det har gått i da er som regel falsk luft i noen belger eller slanger på innsugssiden. Evt en LMM som tuller.

Jeg stemmer for morkne slanger. Inspisere disse grundig så ser man :)

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hadde det vært falskluft en plass, skulle en tro dette problemet ville oppstå hver gang bilen var på tomgang/lavt turtall 🤔

Skulle det være tomgangsregulatoren er denne ganske grei å utbedre (viss ikke der er elektronikken i den som har havarert). Man tar den bare ut å vrir frem og tilbake og hører om "stempelet" inni beveger seg lett. Viss ikke sprayer en bare bremserens eller lignende inni, og rister/vrir til stempelet løsner opp :)👍

Endret av BjornarHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Rune-K skrev:

Jeg husker ett eller annet langt bak i hodet om at tomgangsregulatoren får beskjed hvis du setter den i gear, dette for og heve tomgangen ørlite grann i drive. Kan det være noe her? At tomgangsregulatoren ikke får beskjed om at du tar den ut at D. igjen og derfor fortsetter og heve tomgangen. 

Jeg er ikke 100% sikker på om at du har denne funksjonen men det bør være en mulighet til og sjekke det ut.

Jeg ser at denne tomgangsregulatoren dukker opp en del når man søker rundt på nett, så dette er ett hot spor som skal følges. Andre nevner også luftmengde måler og Lambda sonde, så jeg har flere spor å følge her 🙂

16 timer siden, Evopower skrev:

Ah den gode gamle m50 jaginga. Har hørt flere slike som jager på tomgang, dog aldri eid en selv. Men det som det har gått i da er som regel falsk luft i noen belger eller slanger på innsugssiden. Evt en LMM som tuller.

Jeg stemmer for morkne slanger. Inspisere disse grundig så ser man :)

 

Det er mye mulig at det er falsk luft, men skal den ikke da også fuske ved pådrag og i lavere hastigheter? Jeg hadde en runde med bytte av en del slanger for noen år siden, men det var jo enkelte slanger man ikke kom til. Mulig en av disse kan være en synder

13 timer siden, sveigis skrev:

Jeg skal ta med tomgangsregulator og dall imorgen ,så satser vi på en løsning så denne originale skuta får en rolig tomgang igjen 😀

Supert Jan, vi får bare krysse fingrer for at vi finner ut av dette 😀

9 timer siden, BjornarHS skrev:

 

Hadde det vært falskluft en plass, skulle en tro dette problemet ville oppstå hver gang bilen var på tomgang/lavt turtall 🤔

Skulle det være tomgangsregulatoren er denne ganske grei å utbedre (viss ikke der er elektronikken i den som har havarert). Man tar den bare ut å vrir frem og tilbake og hører om "stempelet" inni beveger seg lett. Viss ikke sprayer en bare bremserens eller lignende inni, og rister/vrir til stempelet løsner opp :)👍

Det er ett godt tips du kommer med her 😃 Du vet ikke tilfeldigvis hvor denne sitter på en M50B20 maskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.4.2020 den 13.53, Fredrik 90 skrev:

Dere, da har det oppstått noe...det er ikke ofte med denne bilen 😂 Det vil si, det er forholdsvis ubetydelig. Når jeg har kjørt og stopper bilen, så begynner den å jage/hoppe veldig opp og ned på turtall stå fort jeg setter den i park eller nautral. Den dauer aldri dog..Den "hopper" opp og ned mellom 500 rpm og ca 1200 rpm. Noen ganger gir det seg etter noen sekunder, andre ganger ikke. Det gir seg alltid hvis jeg ruser motoren raskt opp til 3000 rpm eller mer, eller hvis jeg setter den i Drive eller Revers igjen.

Kort oppsummert så jager den på turtall så fort den settes i fri på tomgang. Aldri under kjøring, selv ikke på tomgangsfart. Det skjer heller aldri når jeg starter bilen igjen, enten på kald eller varm motor. Det kommer heller aldri tilbake når jagingen først har gitt seg. Det dukker kun opp når man går fra Drive til Park etter å ha kjørt litt. Ellers så virker alt som det skal, hadde en lang motorvei etappe i går bla og alt er fint...bilen er en fryd å kjøre 😀

Noen som kan peke meg i riktig rettning her?

Har mest tro på lekksje/sprekk i en vakumslange, mener å huske at det var et lass av de oppi der :-)  Nå er det noen år siden jeg hadde en slik bil, men husker jeg riktig så tror jeg man kunne sjekke det med å åpne oljepåfyllingslokket, hvis tomgangen da datt så var det ikke vakumlekkasje. Ta det med en klype salt, som sagt noen år siden.

Men som de andre skriver er jo også LMM og tomgangsregulator muligheter. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg ser at denne tomgangsregulatoren dukker opp en del når man søker rundt på nett, så dette er ett hot spor som skal følges. Andre nevner også luftmengde måler og Lambda sonde, så jeg har flere spor å følge her 🙂

Det er mye mulig at det er falsk luft, men skal den ikke da også fuske ved pådrag og i lavere hastigheter? Jeg hadde en runde med bytte av en del slanger for noen år siden, men det var jo enkelte slanger man ikke kom til. Mulig en av disse kan være en synder

Supert Jan, vi får bare krysse fingrer for at vi finner ut av dette 😀

Det er ett godt tips du kommer med her 😃 Du vet ikke tilfeldigvis hvor denne sitter på en M50B20 maskin?

Den sitter litt skjult under innsuget, i området v/gasspjeldet. Ser vertfall slik ut: :)

 

BMW-13411744713-13-41-1-744-713-SF-Bosch-Idle-Control-Valve-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde @sveigis og jeg en økt på bilen nå i kveld.
Vi starta først med å koble ut LMM mens motor sveiv, merka ikke noe forskjell på gangen før vi satte den inn igjen da motoren ett lite sekund hold på å kveles. Vi kjørte også igjennom noe bremserens og trykkluft når vi skrudde ut LMM, men alt så fint ut inni der.

Så fikk Jan omsider lurt ut tomgangsregulatoren. Denne var litt grumsete, men den ble grundig renset og sylinderen på innsiden gikk veldig fint før vi satte den på igjen. 

Vi fikk også sett over det meste av slanger, en del ble jo byttet i 2014 dog. Men alt så veldig bra ut, også inn til veivhus. 

Så nå får jeg bare kjøre bilen litt og se hvordan det går, dukker det opp igjen så får man begynne fra en kant å bytte deler 😂

Tusen takk for hjelpen @sveigis. Godt å ha en med kunnskap med på laget når man feilsøker slik, jeg hadde vært helt lost om jeg skulle sett på dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjørt bilen i noen dager og den har oppført seg helt fint på tomgang, ikke noe antyding til å hoppe opp og ned på tomgangen. Så satser vi på at det holder seg slik, godt å ha BMW doktor @sveigis til hjelp når noe uventet oppstår. 

Men over til noe annet...jeg har nå fått pris på å ta den rusta som var. Det var forsåvidt greit det, han anbefalte meg å skaffe nye skjermer foran noe jeg hadde regnet med. Men det jeg ikke regnet med var å bytte alle dørene, disse anbefalte han ikke å fikse på da det er rust i falsen på samtlige. Så da må jeg skaffe rustfrie E34 dører, noe som er like sjeldent som hønsetenner. 

Går alle dører til E34 overens eller er det egene dører til forskjellige årsmodeller? Det blir jo snakk om å flytte all innmat over fra de dørene jeg har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fredrik 90 skrev:

Da har jeg kjørt bilen i noen dager og den har oppført seg helt fint på tomgang, ikke noe antyding til å hoppe opp og ned på tomgangen. Så satser vi på at det holder seg slik, godt å ha BMW doktor @sveigis til hjelp når noe uventet oppstår. 

Men over til noe annet...jeg har nå fått pris på å ta den rusta som var. Det var forsåvidt greit det, han anbefalte meg å skaffe nye skjermer foran noe jeg hadde regnet med. Men det jeg ikke regnet med var å bytte alle dørene, disse anbefalte han ikke å fikse på da det er rust i falsen på samtlige. Så da må jeg skaffe rustfrie E34 dører, noe som er like sjeldent som hønsetenner. 

Går alle dører til E34 overens eller er det egene dører til forskjellige årsmodeller? Det blir jo snakk om å flytte all innmat over fra de dørene jeg har nå.

Bare hyggelig å hjelpe til min gode venn 😀.

Selv om den tomgangsregulatoren satt kjært til ,så smatt den tilslutt .

Bra en liten service kunne sørge for frisk bil igjen .

Angående dører ,så er det som du sier ikke så lett å skaffe 100 % rustfrie dører ,men der finnes håp .

Men alle fire altså ?

Alle dører fra sedan er like ,men du må ha nyere enn 91 tror jeg da det er forskjell på låsekassene og de vil ikke passe ,jo de passer ,men du får problemer å flytte over selve låsemekanismen osv.

Og ja selvsagt kan det bygges om ,men det gidder du ikke Fredrik ,skaff dører fra 1992 og oppover .

Om du finnner noen ,si ifra så ser jeg med en gang hvilke som er hva .

Jeg har jo dør på passasjersiden fra en 90 modell og Yes et helsike å få låst .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...