Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

Mer rustfrie deler å finne i sverige og videre i østblokk landene. Kjenner ikke en med hvit sprinter med LV eller LT nasjonalitets skilt da? 😅 disse kjenner alltid noen som har deler, og pga bedre klima, er dette gode varer.

Det finnes nok i Norge også, men vi skal jo ha gull for alt her til lands, dersom det er i god stand...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverige kan være et greit sted og starte ja. Gidder du ikke og ta bryet selv så finnes det høggere i Norge som importerer endel fra Sverige også, jeg vet at bl.a. Østfold bildemontering driver med det.

Ellers så er dette et greit sted og starte. https://www.bildelsbasen.se/se-sv/BMW/BMW-5-E34/1988_1996/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, sveigis skrev:

Bare hyggelig å hjelpe til min gode venn 😀.

Selv om den tomgangsregulatoren satt kjært til ,så smatt den tilslutt .

Bra en liten service kunne sørge for frisk bil igjen .

Angående dører ,så er det som du sier ikke så lett å skaffe 100 % rustfrie dører ,men der finnes håp .

Men alle fire altså ?

Alle dører fra sedan er like ,men du må ha nyere enn 91 tror jeg da det er forskjell på låsekassene og de vil ikke passe ,jo de passer ,men du får problemer å flytte over selve låsemekanismen osv.

Og ja selvsagt kan det bygges om ,men det gidder du ikke Fredrik ,skaff dører fra 1992 og oppover .

Om du finnner noen ,si ifra så ser jeg med en gang hvilke som er hva .

Jeg har jo dør på passasjersiden fra en 90 modell og Yes et helsike å få låst .

Dette var nyttig informasjon, jeg hadde en stygg mistanke at det ikke bare var å finne hvilke som helst dører. Alt fra mine gamle dører må kunne passe over, å ha det sånn at sentrallås ikke virker osv er helt uaktuelt. 

Jeg ser faktisk på Finn.no at det er en kar i Lillesand som selger en haug med E34 deler, blant annet noen dører. Vi skulle ikke avlagt ham en visitt da?

17 timer siden, Evopower skrev:

Mer rustfrie deler å finne i sverige og videre i østblokk landene. Kjenner ikke en med hvit sprinter med LV eller LT nasjonalitets skilt da? 😅 disse kjenner alltid noen som har deler, og pga bedre klima, er dette gode varer.

Det finnes nok i Norge også, men vi skal jo ha gull for alt her til lands, dersom det er i god stand...

Jeg må bare vedgå at det klientellet som ofte kjører hvit varebil med østeuropeiske skilter ikke akkurat er i min omgangskrets 😂

Utfordringen med slike deler til E34 er jo at det er jo ingen som høgger en E34 med rustfrie dører. Har vært inne på tanken å finne en delebil, men da ender jeg bare opp med en bil som er mye dårligere enn min. E34 hadde "vinterbil" status alt for lenge til at noen dører har overlevd rustfaenskapet.

Er det noen som har erfaring med tysk eBay? Hører mange skryter av det

17 timer siden, Rune-K skrev:

Sverige kan være et greit sted og starte ja. Gidder du ikke og ta bryet selv så finnes det høggere i Norge som importerer endel fra Sverige også, jeg vet at bl.a. Østfold bildemontering driver med det.

Ellers så er dette et greit sted og starte. https://www.bildelsbasen.se/se-sv/BMW/BMW-5-E34/1988_1996/

Takk for godt tips og link, dette mottas med stor takk. Jeg må si at jeg hadde jo gledet meg til å få satt i gang prosessen med å ta rusta på bilen, har satt av litt penger de siste åra også videre. Men hjertet sank litt når de konstanterer at alle dørene må byttes, det var mye ekstra styr og kostnad som jeg ikke regnet med. For dørene mine er faktisk ikke så ille, men han som skal ta bilen min tror tydeligvis jeg forventer museums tilstand...🙄 Det er rust i falsen på kantene av dørene, midt på under lista er dørene helt fine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du står i alle fall ved en skillevei og må bestemme deg for hva du vil gjøre med E34én. Det utrolige er at dette først skjer nå etter rundt 30 år. At det først nå dukker opp større mengder med rust er ganske enkelt imponerende. Jeg tenker at enten bør du selge bilen som den er eller (og mest trolig) går du all inn og får den i topp stand. Alt i mellom vil du sannsynligvis ikke bli tilfreds med. En lett lurvete E34 er ikke din stil som jeg kjenner deg her inne.

Jeg synes forøvrig at du og dine 5-serier (gammel og nyere) er en utrolig fin og interessant historie. Du har sans for å presentere bilene på en både sober og respektfull måte. Den gamle får minst like mye hederlig omtale som de nye og du forklarer hvorfor. Dette står det respekt av og jeg håper derfor at du setter av både tid og penger til E34'en... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sammenligning er min 2001 e39 med dører som er beyond repair nede på falsene. Så e34 holder seg godt.

Jeg kjenner en karosserimaker som lett kan bygge opp igjen slike dører. Han bygde opp en bakluke til en bil en gang. Bakkuka var ikke å få tak i. Det var rustet bort en tredjedel av luka. Etter flere uker med kveldsjobbing fikk han laget noe som så like bra ut som fra fabrikk. Helprofft! Så ingenting er umulig, men de fleste av oss kan ikke denne metallkunsten og/eller kjenner en karosserimaker :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Du bestemmer vel selv om du kan leve med sånn noenlunde ? Antar du mener nederste delen der gummilistene skal innpå ? Det er vel ikke rustfiksemannen som bestemmer om du kan leve med noen som må holdes i sjakk ? Om du skjønner hva jeg mener 😅👍

Jo jeg bestemmer selvsagt, det er helt klart. Men dette firmaet jeg hadde tenkt å sette dette bort til er ett veldig seriøst firma, han er opptatt av kvalitet. Derfor vil han heller bytte dørene enn å forsøke å fikse noe som han ikke kan garantere 100% for. Der er vi uenige ser det ut som, da jeg vet at så lenge han kan gjøre så godt han kan med de dørene jeg har så skal jeg klare å holde resten i sjakk. Nå har jeg holdt det lille som var av rust i sjakk i snart ti år, bilen ble vinterkjørt frem til 2016 og likevel har ikke rust omfanget økt siden jeg kjøpte bilen i 2011. Fordi jeg gjør alt rett med tanke på stellet av denne bilen, jeg gir denne bilen like mye pleie og respekt som jeg gir min G30 540...en bil til langt over millionen ny. 

2 timer siden, Fredrik skrev:

Du står i alle fall ved en skillevei og må bestemme deg for hva du vil gjøre med E34én. Det utrolige er at dette først skjer nå etter rundt 30 år. At det først nå dukker opp større mengder med rust er ganske enkelt imponerende. Jeg tenker at enten bør du selge bilen som den er eller (og mest trolig) går du all inn og får den i topp stand. Alt i mellom vil du sannsynligvis ikke bli tilfreds med. En lett lurvete E34 er ikke din stil som jeg kjenner deg her inne.

Jeg synes forøvrig at du og dine 5-serier (gammel og nyere) er en utrolig fin og interessant historie. Du har sans for å presentere bilene på en både sober og respektfull måte. Den gamle får minst like mye hederlig omtale som de nye og du forklarer hvorfor. Dette står det respekt av og jeg håper derfor at du setter av både tid og penger til E34'en... :) 

Slik jeg ser det så står jeg absolutt ikke med ett veiskille når det gjelder denne bilen, dette er vel den bilen jeg er minst i tvil om😀 La oss bare konstantere det med en gang...Originalwagen skal ingen steder 👍 Ja for andre så er dette en kjip 520, men for meg så er dette ett familiemedlem. Når folk kan samle på og nesten ha lyst til å bli gravlagt i en gammel Volvo 240...så kan jeg tviholde på den gamle 520en uten å ha noe å skamme meg over. Ja det kunne vært en 535i eller en M5 når man først skulle ta vare på en bil...men nå ble det en 520i. Og ingen bil har vel imponert meg mer og gitt meg mer kjøreglede og eierglede for så lite penger. Dere husker Top Gear Botswana spesialen, hvor Richard Hammond kjører en ussel liten Kadett...Oliver som den nå har blitt veldig kjent som. Den ble han i løpet av opptakene så glad i at han tok den lille Opelen under sine vinger, tok den med hjem til England, restaurerte den og har den selv den dag i dag. Dette er litt samme greia for meg, E34en er for meg det Oliver er for Richard Hammond. 

Videre så tror jeg folk har misforstått omfanget av dette med rust, det er ikke snakk som større mengder rust her. De største rust boblene er ikke større enn en mynt, kanalene er solide og gulvet er veldig bra (noe rundt ett jekkfeste og den proppen i gulvet, har løfta på teppet og kikket). Det kan @sveigis verifisere, han var under denne bilen senest i forrige uke 😅

Ellers så må jeg få takke for veldig fine ord Fredrik, det varmer faktisk å høre 😀 Jeg prøver jo så godt jeg kan å formidle dette med bilene så godt det går. Det er ikke noe imponerende greier jeg har i garasjen, men man tar det man har og gjør det beste ut av det. Og la meg bare få presisere at historien skal fortsette, om jeg så må spa opp nye dører til slutt. Jeg har alltid vært trassig sånn sett 😉😅

31 minutter siden, Evopower skrev:

Til sammenligning er min 2001 e39 med dører som er beyond repair nede på falsene. Så e34 holder seg godt.

Jeg kjenner en karosserimaker som lett kan bygge opp igjen slike dører. Han bygde opp en bakluke til en bil en gang. Bakkuka var ikke å få tak i. Det var rustet bort en tredjedel av luka. Etter flere uker med kveldsjobbing fikk han laget noe som så like bra ut som fra fabrikk. Helprofft! Så ingenting er umulig, men de fleste av oss kan ikke denne metallkunsten og/eller kjenner en karosserimaker :)

 

Ja sammenliknet med E39 så holder E34 seg godt for rust, men jeg synes ikke E34 er bra generelt sett. VW og Audi fra første halvdel av 90 tallet holder seg svært bra for rust synes jeg. Det er rart når E34en ellers er så velbygget og solid bil.

Nå skal det i denne sammenheng nevnes at han nevent i en bisetning at det går i praksis an å fikse det som er. Men jeg tror det er mye mindre jobb og mye sikrere for han å bare bytte dørene. Jeg har ikke tenkt å gi meg helt ennå, tror jeg vil mase litt mer...i mellomtiden så holder jeg øyne og øre åpene etter rustfrie dører.

12 minutter siden, scoot skrev:

Jeg kunne tenkt meg et bilde av disse dørene det gjelder jeg, jeg sliter med å tro at det er så ille som rustmannen din mener.

Jeg skal se om ikke jeg får tatt bilder av det som er 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett og tittet på denne bilen både ut innvendig og overalt og føler jeg jeg kjenner denne bilen godt .

Og under er det jo null og nada ferdig diskutert og bare det å slippe demontering for rustsveis,er grunn nok til å fortsette veien videre med denne 😀.

Den er i førsteklasses stand  ,for her finner man ikke innvendig kanaler,travers innfestninger og kanaler som ser ut som det meddel Svensson spiser til frokost .😀.

Men nå skal jeg og være helt ærlig med deg,det vil bli en særs lang reise å finne totalt rustfrie dører .

Det som ser bra ut på utsiden ,kan bety begynnende angrep fra innsiden .

Jeg skal selvsagt være med på reisen og hjelpe å finne ,men ønsker å fremme et forslag.

Du er som meg ,har du bestemt deg for noe så blir det sånn feks det verkstedet du vil ha.

Det kan faktisk være lurt å ta en runde og høre med hva andre verksted sier og kan tilby .

Jeg mener hvertfall at begge dørene foran kan reddes ,og folk som jobber med dette ,vet jo hva de driver med .

Jeg skal ringe deg senere idag får jeg har noen ideer i hodet mitt som kan bidra til at ting kan bli noe lettere .

For igjen noen av disse dørene kan reddes uten tvil .😀👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye sommerdekk kom i dag, det ble etter flere anbefalinger Falken 👍 Er spent på hvordan disse er, de får en sjanse hos meg og er jeg ikke fornøyd så blir det aldri Falken igjen! Nå må jeg bare få bestukket en mekaniker til å legge dem på felg 👍

38B068F7-957C-4756-B73B-FD6D8D18F490.thumb.jpeg.8ccd00a4638e4a660c19487cd8550c8a.jpeg

Ellers så er tomgangen stadig fin og gjevn, ikke noe antydning til hopping/fjusking på turtallet 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust er et problem, og du blir ikke skikkelig kvitt det før du finner rustfrie deler. Jeg for min del gidder ikke lenger bruke tid å å slipe og behandle rust. Etter noen år er det igang igjen. Enten på samme sted, eller et nytt. Jeg hadde nok skaffet nye dører, men de ruster jo disse også etterhvert. Bytta til rustfrie skjermer, dører og bakluke på gamle Mercen jeg hadde. To vintre og rusten tøyt enda jeg malte på med owatrol i flere lag og hadde på tynnstoff og tectyl(som ikke herder) oppå der. Jeg gav opp rett og slett.

Kan godt forså karosseriverksted når de sier at det ikke er noe å bruke tid og penger på, for det kommer tilbake, og garantiarbeid på rustreparasjoner finnes vel knapt.

Med det veisaltet de smører på veiene nå om dagen så ruster det noe vanvittig. Så man må holde den unna veien på vintern rett og slett. Selv kjøpte jeg en E39 som jeg vil kalle rustfri. Til tross for at jeg i hovedsak har latt den stå i garasjen de to siste vintrene og vasket godt i skjermer, kanaler og underkant av dører etter bruk, så har det jammen meg rustet bra.. Dessverre. Selv om jeg er særs fornøyd med bilen, så har jeg måttet innse at det ikke er noe vits å kaste masse penger på den. Interessen for BMW med fire hjul er ikke som den var.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo sluttet å bruke bilen om vinteren, det er derfor jeg kunne tenke meg å investere i en rustfiks. For i mitt tilfelle så ville bilen holdt seg slik for fremtiden, men jeg kan skjønne at det kommer tilbake på en helårs bruksbil. Men denne bilen er bruksbil i sommerhalvåret, og nå som jeg har så mange biler så er det også sjelden jeg kjører i regnet (Det høres fanatisk ut, med det er bare det at jeg gidder ikke å vaske så ofte...derfor unngår jeg regn om jeg kan)

Jeg får ta en kikke etter dører, så får jeg også sjekke litt rundt med andre verksteder også. Jeg hadde liksom bestemt meg for å gjøre dette i år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det bli 100 bør du skifte dører. Det er en grunn til at di fleste karossverksteder ikke gir rustgaranti uten at di får bytte deler.. ingenting er så irriterende som at det begynner og komme tilbake noen bobler etter 4-5 år. Og da risikerer du fargeforskjell osv. 

En kamerat fant 2 rustfrie dører til sin i 2018 når han skulle lakke, så det finnes 😁 verdt og bruke litt tid på å lete, og betale det folk vil ha vertfall 😊

 

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til mandag må jeg bestille ny radiator 😂 Skal jeg være helt ærlig så har jeg vel egentelig venta på at den skal ryke, den er dato stempla 03/94 så at den har holdt helt til nå er godt gjort. Den har sluppet ut bittelitt kjøleveske de siste 5-6 åra...men ikke mer enn at jeg trenger å toppe opp en til to ganger i året. 

Det var denne stussen som ikke orka mer, så da hoppa slangen av etter å ha kjørt den litt hardt på motorveien. Vanligvis så legger jeg meg i 130 km/t, men denne gangen så tenkte jeg å dra på litt ekstra for å "blåse ut" litt. Etter litt autobahn hastigheter så begynte tempmåleren å bevege seg mot rødt, så jeg viste hva som var i gjærde. Heldigvis hadde jeg med både verktøy, vann og god tålmodighet så jeg fikk det sammen igjen og kjørt rolig hjem.

DCCDE8C2-43DA-4D50-BEE8-1E58214BA04A.thumb.jpeg.eaf20ab11fd1c2767ed6d3386db36806.jpeg

9E6A730A-5EE3-4C01-A72E-B6518995C7B8.thumb.jpeg.4a3a078d24a345630a5935d824ed89bf.jpeg

246DB154-590D-4A55-BFDD-0D1E91F35A77.thumb.jpeg.4346725eab6875825d202f20760ff2ad.jpeg

Men det skal den ha M50en, den er stadig frisk i frasparket selv om den begynner å trekke på åra 👍😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk testa de nye Falken hjula en god tur i kveld da, synes de virker veldig bra. Ikke noe ubalanse eller annet tull 👍

4EE18DAA-2B94-4663-AFB4-125B2E1C2C77.thumb.jpeg.96417c35ec0b85540da435c8e6ee87f7.jpeg

B438ECCD-C3A7-4853-801F-C55F89D0CF46.thumb.jpeg.b1151383cb4ceaf212eefdff055d26db.jpeg

B8750320-6BD1-4C9E-A2B8-C3F82D9074D5.thumb.jpeg.11d7200cbd97d5f1a51ec459a4f2647e.jpeg

Ja også klarte jeg å drite meg maks ut med den radiatoren igjen. Jeg fikk på kjøleslangen på det som var igjen av tuten som brakk av...sånn at jeg kan bruke bilen i mellomtiden mens jeg venter på ny radiator. Trodde jeg fikk lufta systemet men etter en lenger kjøretur så begynte den å gå litt varmt når den sto på tomgang. Altså mer luft i systemet... Tror dere faen meg ikke jeg klarte å knekke den jævla forpulte lufteskruen nede i hullet. Faens gamle forbanna sprø plast dritt.... Kjølesystem i plast er den største achillesen til alle eldre BMWer. 

Det er ikke som Crownvic’n, V8ern i denne er designet til å kunne kjøre uten kjøleveske. Bygd for å tåle en støyt som politibil 😎

0B3E8287-B176-4E11-B64B-31647BAEC710.thumb.jpeg.dd40dda95b553bd9fda6cbce6d09336d.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...